شبه نظامیان مسلح افراطی آمریکا

کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی و مقامات پنتاگون در گفتگو با یک نشریه آمریکایی هشدار دادند که شبه‌نظامیان دست راستی بزرگ‌ترین تهدید را متوجه امنیت ملی آمریکا می‌کنند.

سرویس جنگ نرم مشرق - نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی نوشت: کارشناسان صریحاً در خصوص خطر مهلک و فزاینده نشأت گرفته از جنبش‌های مسلح افراطی سازمان‌یافته هشدار داده‌اند، زیرا این جنبش‌ها در پی بهره‌گیری از بی‌ثباتی سیاسی غیرمنتظره جهت به راه انداختن جنگ در کشورشان هستند.

شبه‌نظامیان افراطی آمریکایی خطرناک‌تر از داعش هستند / آمریکا در معرض یک تهدید وجودی بی‌سابقه قرار دارد

تهدید گروه‌های افراطی آمریکا واقعی است

ریچارد فاونتن رئیس ارشد اجرایی اندیشکده مرکز آمریکای جدید در گفتگو با نیوزویک اظهار داشت: «تهدید نشأت گرفته از گروه‌های داخلی واقعی است.»

فاونتن در این خصوص اظهار داشت:

«القاعده و داعش هنوز از بین نرفته‌اند و منابع هنگفتی صرف مبارزه با آنها شده است. اما ببینید کجا قرار داریم: تعداد نیروهایی که در واشنگتن مستقر شده‌اند بیشتر از مجموع نیروهای مستقر در عراق و افغانستان است. این واقعیت حکایت از خطرناک‌ترین تهدیدی دارد که درست بیخ گوشمان است.»

فاونتن قبلاً مشاور سناتور فقید جان مک‌کین در امور سیاست خارجی بود و مناصب گوناگونی را در وزارت امور خارجه، وزارت دفاع، و شورای امنیت ملی بر عهده داشت. او تهدید ادامه‌دار نشأت گرفته از سازمان‌های تروریستی خارجی نظیر گروه‌های ستیزه‌جوی اسلام‌گرای القاعده و داعش را خاطرنشان ساخت؛ اما گفت دشمن حقیقی در خانه است.

گروه‌های نژادپرست و ضدحاکمیتی نشانه‌ای شوم برای آمریکا

یورش طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره به منظور برهم زدن شکست وی در انتخابات، نقطه‌عطفی در اوج‌گیری خشونت‌های سیاسی در آمریکا طی چند سال گذشته بود. پنج نفر در جریان ناآرامی‌ها جان خود را از دست دادند و جزئیات به دست آمده در خصوص ناآرامی‌ها تصویر حتی تاریک‌تری از توطئه‌ها و نقشه‌های از قبل برنامه‌ریزی‌شده جهت ترور چهره‌های ارشد نظیر مایک پنس معاون رئیس‌جمهور را ترسیم می‌کنند.

اگرچه همه معترضان ۶ ژانویه به داشتن نیات شوم متهم نیستند، اما تجلی ستیزه‌جویان راست برخوردار از دیدگاه‌های نژادپرستانه و ضدحاکمیتی نشانه شومی است دال بر اینکه یک جامعه حاشیه‌ای توانمند، جدال و کشمکش خود را به قلب دولت آمریکا تسری داده است.

رودابه کیشی مدیر پژوهش و نوآوری در پروژه داده‌های مکانی و رویدادی منازعات مسلحانه (ACLED) است و در آنجا بطور تخصصی به پایش خشونت و ناآرامی مشغول است. تمرکز اصلی این پروژه از ماهیت بین‌المللی برخوردار است و نقاط پرمنازعه در خاورمیانه، آفریقا، و آمریکای جنوبی را پوشش می‌دهد. اما در ماه جولای، در شرایطی که راهپیمایی‌هایی در سرتاسر آمریکا در اعتراض به کشته شدن یک مرد سیاهپوست به نام جورج فلوید به دست پلیس در حال برگزاری بودند، مرکز داده‌های منازعات مسلحانه، پروژه جدیدی را با هدف تحلیل هرج‌ومرج داخلی رو به وخامت کلید زد.

کشور در معرض یک تهدید وجودی بی‌سابقه قرار دارد

یافته‌های رودابه کیشی نمایانگر آن هستند که کشور در معرض یک تهدید وجودی بی‌سابقه قرار دارد. او در گفتگو با نیوزویک اظهار داشت:

«گروه‌های راست افراطی مهم‌ترین تهدید را در داخل متوجه امنیت ملی آمریکا می‌کنند. طی بازه زمانی که پروژه رویدادی منازعات مسلحانه در ارتباط با آن داده‌هایی در اختیار دارد، این گروه‌ها در مقایسه با تهدیدات خارجی نظیر القاعده یا داعش مسئول خشونت‌های به مراتب بیشتری بوده‌اند.»

شبه‌نظامیان افراطی آمریکایی خطرناک‌تر از داعش هستند / آمریکا در معرض یک تهدید وجودی بی‌سابقه قرار دارد

در پی راهپیمایی در واشنگتن در روز ۶ ژانویه که دونالد ترامپ نیز در آنها حضور پیدا کرد، حامیان وی به ساختمان کنگره یورش بردند. جمعیتی شامل شبه‌نظامیان راست افراطی در قالب آنچه شبیه یک حمله از قبل برنامه‌ریزی‌شده به قلب دموکراسی آمریکا به نظر می‌رسید، به زور وارد ساختمان شدند تا روند تائید پیروزی جو بایدن را برهم بزنند.

طبق داده‌های مربوط به ماه آوریل که توسط بخش پایش بحران آمریکای پروژه داده‌های منازعات مسلحانه جمع‌آوری شده‌اند، هیچکدام از اقدامات خشونت‌آمیز به سازمان‌های خارجی فعال در خارج از آمریکا مربوط نمی‌شدند. به گفته کیشی، اکثر این خشونت‌ها «به گروه‌های دست راستی، ملی‌گرایان سفیدپوست، و گروه‌های سفیدبرترپندار نسبت داده می‌شوند و تعداد کمتری نیز به جنبش‌های دست چپی نظیر آنتیفا ربط داده می‌شوند.»

شبه‌نظامیان راست افراطی خشن‌تر از آنتیفا هستند

کیشی در این باره گفت:

«ما دریافتیم که اکثر شبه‌نظامیان در آمریکا دست راستی هستند و فعالیتشان گسترده و رو به رشد است. فعالیت شبه‌نظامیان دست چپی چندان پررنگ نیست و با اینکه شبح «آنتیفا» در تصور عموم عظیم به نظر می‌رسد، اقدامات خشونت‌آمیز مربوط به این جنبش غیرمتمرکز ناچیز بوده‌اند.»

یک تفاوت دیگر میان فعالیت‌های دست راستی و دست چپی به نحوه واکنش نهادهای مجری قانون مربوط می‌شود. کیشی واکنش پلیس به تظاهرات گروه‌های دست راستی را «دوستانه یا توأم با بردباری ضمنی» توصیف کرد. او گفت که واکنش نهادهای مجری قانون حتی در مواجهه با رفتارهای خشونت‌آمیز و مخرب «آرام و خاموش» بود، حال آنکه واکنش نسبت به اقدامات گروه‌های دست چپی گسترده‌تر و تهاجمی‌تر بود.

کیشی بیان داشت که تشدید اینگونه فعالیت‌های دست راستی را می‌توان مستقیماً با شروع جنبش «دزدی را متوقف کنید» همزمان دانست. این جنبش توسط طرفداران ترامپ به راه افتاد و به دنبال ابطال پیروزی جو بایدن در انتخابات بود، رویدادی که به گفته کیشی صرفاً به خشم و عصبانیت گروه‌های راست افراطی دامن زده است.

شبه‌نظامیان افراطی آمریکایی خطرناک‌تر از داعش هستند / آمریکا در معرض یک تهدید وجودی بی‌سابقه قرار دارد

شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح پس از انتخابات هم در صحنه خواهند ماند

کیشی در این باره گفت: «سازماندهی حامیان ترامپ و گروه‌های دست راستی از زمان انتخابات به میزان قابل‌توجهی دستخوش تغییر شده است. پیدایش گروه‌ها و برگزارکنندگان جدید حکایت از آن دارد که شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح پس از پایان انتخابات از صحنه کنار نخواهند رفت.»

اریک وارد مدیر اجرایی مرکز ایالت‌های غربی و عضو ارشد مرکز حقوقی فقر جنوبی نیز در خصوص خطر نشأت گرفته از شبه‌نظامیان دست راستی هشدار داد. او در رابطه با طیفی از «گروه‌های نفرت‌پراکن» مرتبط با ملی‌گرایی سفیدپوست و سفیدبرترپنداری نیز مطالعاتی دارد و معتقد است که این گروه‌ها در مقایسه یا گروه‌های خارجی یا عوامل دست چپی یک تهدید جدی‌تر به شمار می‌روند.

وارد در گفتگو با نیوزویک اظهار داشت:

«از زمان حملات ۱۱ سپتامبر، تروریست‌های داخلی دست راستی بیش از یکصد آمریکایی را کشته‌اند ــ بیش از هر گروه دیگری. طی همین مدت، ضدفاشیست‌ها حتی با یک قتل هم ارتباط نداشته‌اند. بگذارید واضح بگویم. من بطور کلی مخالف خشونت سیاسی هستم، اما خشونت‌های راست افراطی بسیار مرگبارتر بوده‌اند.» او از نهادهای مجری قانون خواست تا بر تلاش‌های خود ضد «افراط‌گرایان داخلی» بیفزایند. همزمان، او در مخالفت با هرگونه تدابیر جدید مشابه لایحه میهن‌پرستی هشدار داد، تدابیری که «ناگزیر به بسیاری جوامع آسیب‌پذیر که به دنبال محافظت از آنها هستیم، ضربه خواهند زد.»

لایحه میهن‌پرستی درست چند هفته پس از حملات یازده سپتامبر تصویب شد و اختیارات جدید و فراوانی تحت نام مقابله با تروریسم ضد بازیگران خارجی به نهادهای مجری قانون اعطا کرد. اما بسیاری از تدابیر نظارتی مندرج در قانون مذکور بطور گسترده اعمال گردیدند و به خاطر آنکه جوامع اقلیت به ویژه مسلمانان و اعراب ساکن آمریکا را تحت پوشش قرار دادند، با انتقادات گسترده مواجه شدند.

افراد بیعت‌کننده با گروه‌های بین‌المللی نظیر القاعده و داعش صرفاً با تعداد معدودی از حوادث بزرگ از زمان حملات یازده سپتامبر ارتباط داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به بمب‌گذاری بوستون در سال ۲۰۱۳، تیراندازی مرگبار در یکی از ادارات شهر سن برناردینو در سال ۲۰۱۵، و کشتار در یک باشگاه شبانه در شهر اورلاندو در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد.

ترامپ بذر طغیان گروه‌های مسلح در آمریکا را کاشت

در همین حال، سفیدبرترپنداران دست به چیزی شبیه یک تهاجم سراسری زده‌اند و اماکن بظاهر تصادفی از جمله کلیساهای متعلق به آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و همچنین مؤسسات مذهبی مسلمانان، یهودی‌ها، و سیک‌ها، و حتی مأموران پلیس را هدف قرار داده‌اند.

علیرغم آنکه نهادهای مجری قانون همچنان گروه‌ها و افراد ایدئولوژیک را رصد می‌کنند، اما این سازمان‌ها به وضوح نتوانستند مانع حمله به کنگره شوند یا آن را پیش‌بینی کنند.

در شرایطی که مراسم تحلیف بایدن چند روز دیگر برگزار می‌شود، گزارشات فزاینده درباره تجمعات مسلحانه در سطح کشور در بحبوحه بحران ملی که در همه‌گیری کووید-۱۹ و بحران اقتصادی ناشی از آن ریشه دارد، اریک وارد را نگران ساخته و وی را به این جمع‌بندی رسانده که خطر به این زودی‌ها پایان نمی‌یابد.

او مسئولیت این وضعیت بی‌ثبات را بطور تمام و کمال متوجه دونالد ترامپ می‌داند. او در این باره گفت:

«ترامپ افراط‌گرایان را توانمند ساخته و با آغوش باز از آنها استقبال کرده است و بذر طغیان علیه بایدن را در میان آنها کاشته است. با توجه به وضعیت موجود، انتظار دارم روند گذار به رئیس‌جمهور بعدی و همه‌گیری کووید ـ ۱۹ موجب تحریک راست افراطی شود.»

شبه‌نظامیان افراطی آمریکایی خطرناک‌تر از داعش هستند / آمریکا در معرض یک تهدید وجودی بی‌سابقه قرار دارد

نمودار ارائه‌شده توسط پروژه داده‌های مکانی و رویدادی منازعات مسلحانه نمایانگر افزایش حضور گروه‌های راست افراطی یا جنبش‌های خیابانی در راهپیمایی‌هایی است که حد فاصل ۱ آوریل ۲۰۲۰ و ۸ ژانویه ۲۰۲۱ برگزار شدند.

پایش لحظه‌ای افراطی‌های مظنون

یکی از مقامات ارشد سابق پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، برخی از تاکتیک‌ها و تکنیک‌هایی که سازمان‌های فدرال از قبل در راستای مقابله با تروریسم بین‌المللی بکار گرفته‌اند را نزد نیوزویک شرح داد. این موارد از جمله عبارتند از تهیه یک «الگوی حیات» برای افراد هدف که در قالب آن همکاران، عادات، و مسیر افراط‌گرایی آنها شناسایی می‌شود، تا وقتی که فرد مذکور به نقطه‌ای می‌رسد که «به زعم خودتان رفتارش دارد ماهیت تروریستی به خود می‌گیرد.» در آن مقطع، فرد هدف دستگیر می‌شود.

تکنیک‌ها از جمله پایش دقیق تراکنش‌های مالی و توجه ویژه به پرداخت‌های بزرگ ارز دیجیتال نظیر بیت کوین را شامل می‌شود. یاهونیوز و نیوزویک روز پنج‌شنبه گزارش دادند که بیش از ۵۰۰۰۰۰ دلار در قالب بیت کوین قبل از شورش به حساب سازمان‌دهندگان جنبش «دزدی آرا» واریز شده است.

اتخاذ گسترده این تدابیر پایشی در درون مرزهای آمریکا به لحاظ حقوقی و اخلاقی ماهیت مبهمی دارد و مسئولان نیز بر این امر صحه گذاشته‌اند، اما سرخوردگی به خاطر عدم حمایت از یک راهبرد هماهنگ فدرال موجب شده تا نه فقط در رابطه با بی‌کفایتی در این زمینه، بلکه همچنین همدستی در اینگونه طرح‌ها گلایه‌هایی مطرح شوند.

شبه‌نظامیان افراطی آمریکایی خطرناک‌تر از داعش هستند / آمریکا در معرض یک تهدید وجودی بی‌سابقه قرار دارد

مقام سابق پنتاگون در این باره گفت:

«این تروریست‌های داخلی بی‌شک تهدید شایانی متوجه حاکمیت قانون و حکمرانی مسالمت‌آمیز می‌کنند. به نظر نمی‌آید که این افراد به صورت انفرادی عمل کنند، بلکه بسیار هماهنگ و آموزش‌دیده هستند و بسیاری از آنها در نیروهای مسلح خدمت کرده‌اند یا در زمینه استفاده از تسلیحات پیشرفته و مواد منفجره آموزش دیده‌اند. چنین چیزی کاملاً ترسناک است.»

نیوزویک در انتهای این گزارش تصریح کرد: تهدید داخلی موجب وخامت یک وضعیت ناگوار از قبل موجود در داخل شده که در قابل اعتمادترین نهادهای آمریکا ریشه دارد و هیچ راهی بر برطرف ساختن آن وجود ندارد. مقام سابق پنتاگون در این خصوص گفت: «عضویت تعداد بالای پرسنل سابق نیروهای مسلح و مجری قانون در برخی از این گروه‌های شبه‌نظامی یا گروه‌های دیگر مرا مات و مبهوت کرده است. این‌ها مواردی هستند که علنی شده‌اند و من مطمئنم که ده‌ها نفر، اگر نه صدها نفر دیگر، پشت اینها هستند.»

یکی از مقامات کنونی پنتاگون خطر نشأت گرفته از این موضوع را تصدیق کرد. این مقام ارشد پنتاگون به نیوزویک گفت: «افراط‌گرایی داخلی در میان نیروهای مسلح اگر کنترل نشود، بر نظم و انضباط تأثیر می‌گذارد و از قابلیت مأموریت‌ها می‌کاهد. این امر بی‌شک بر امنیت ملی ما تأثیر منفی می‌گذارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    19 4
    بهر حال هیچ پدیده جاودانی در جهان هستی نداریم مگر ذات اقدس باریتعالی، قانون این جهان حکم میکند که برای هر چیزی اجل مسمی وضع شده است. اگر از بیرون ضربه نخورد از داخل و با حنگ تضادها متلاشی خواهد شد. دیر و زود داره، ولی سوخت و سوز نداره. انشاء ا.. هر چه زودتر شاهد اضمحلال این تمدن شیطانی باشیم.
  • خلیج پارس iran IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    17 1
    بعد از جنگ جهانی دوم یهودیان افراطی که پیروز این جنگ جهانی دوم بودند آمریکا رو تحت کنترل سپس تمام دنیا رو به گروگان گرفتند .. آمریکای تحت حاکمیت یهود بین المللی تبدیل به شیطان و اهریمن شده ! انشاالله همین جنبش ها و تشکل های مردمی آمریکا به این حکومت اهریمنی یهود پایان بدهند .. و شر این اهریمن رو از سر جهانیان کم کنند .. حذف غده سرطانی و جعلی و غصبی منطقه خاورمیانه هم با ما ایرانیان .. انشاالله .. بیاری یزدان ..
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    6 15
    حضور شبه نظامیان و آزادی اسلحه از بدو تاسیس آمریکا بوده زیاد به این چیزا دلخوش نکنید
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      9 1
      ولی حرفت ربطی به اختلاف ریشه‌ای اینها نداره... یعنی قضیه بغرنج باقی میماند...
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    12 5
    آمریکاییهای وحشی کلا خطرناک هستندیا هیچکاری نمیکنندیا اگر بکنند بی خبر میزنند
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    18 1
    انشاالله که این وقایع موجبات تضعیف و تجزیه و نهایتا" نابودی ایالات متحده آمریکا شود ، آرزو و هدفی که آمریکای تحت کنترل یهود برای تمام جهان می‌خواهد ...
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    0 1
    ایران و کشورهای خاورمیانه هم باید این گروههای خطرناک آمریکایی را در فهرست تروریستی قرار دهند تا هم اموالشان در این کشورها مسدود شود و هم نتوانند به این کشورها سفر کنند.کانا گروه تروریستی پسران مغرور آمریکایی را در گروه تروریستی قرار داده.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    1 3
    یکی از همین افراطی ها در نیوزلند انسانهای بیگناه را در مسجد کرایست چرچ کشت.همچین گروههایی باید در لیست تروریسم قرار گیرند. ایران و کشورهای منطقه هم باید این گروهها را تروریستی اعلام کنند
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    1 2
    آمریکا هر لحظه به فروپاشی اش نزدیک تر می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس