لوزان

اگرچه ترکیه دلیل حضور نظامی خود در خاک عراق و عملیات نظامی در آن را حزب «کارگران کردستان» و تأمین امنیت ملی خود عنوان کرده، اما در پس آن اهداف دیگری را دنبال می کند.

سرویس جهان مشرق _ تحولاتی که عراق از سال ۲۰۰۳ شاهد آن بود، فرصتی به ترکیه داد تا اهداف و منافع خود در این کشور را در پوشش‌هایی دیگر و نه در قالب پیوستن به «ائتلاف غربی» به رهبری آمریکا محقق کند.

به همین دلیل از همان ابتدای اشغال نظامی عراق توسط آمریکا و متحدین غربی اش، حمایت از گروه های تروریستی تکفیری و مافیای فساد در عراق را کلید زد.

این موضوعی است که نه تنها اسناد محرمانه افشا شده توسط «ویکی لیکس» به آن اشاره می کنند، بلکه «حمد بن جاسم آل ثانی»، وزیر خارجه اسبق قطر نیز طی اظهاراتی از آن پرده برداشته و تأکید کرده بود که «ما، سعودی ها، اماراتی ها و کویتی ها، با ترک ها هماهنگ کرده بودیم، در مقابل وارد کردن ده‌ها هزار تروریست خلیجی، عرب و خارجی از ترکیه به خاک سوریه، در برابر گسترش حضور و نفوذ نظامی ترکیه در خاک عراق و سوریه و غارت ثروت های این دو کشور سکوت کنیم.

سابقه حضور نظامی ترکیه در عراق

پیشینه حضور نظامی ترکیه در عراق به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد. اما نقطه عطف این حضور و یا به بیان درست تجاوز نظامی به سال ۲۰۱۵ باز می گردد که طی آن ۳ هزار نظامی ترک وارد خاک عراق شده و در پایگاه نظامی «بعشیقه» در نزدیکی شهر «موصل» مستقر شدند.

این اقدام اگرچه توسط دولت وقت عراق به نخست وزیری «عادل عبد المهدی» و اتحادیه عرب محکوم و از ترکیه خواسته شد، هرچه سریع تر نظامیانش را از خاک عراق خارج کند، اما آنکارا در این زمینه به دو قرارداد امضا شده با بغداد استناد و حضور نظامی اش در خاک عراق را توجیه می کرد.

اولین توافقنامه آنگونه که آنکارا به آن استناد جسته بود، به دسامبر سال ۱۹۸۳ باز می گشت و به نظامیان ترکیه اجازه ۳۰ کیلومتر ورود به داخل خاک عراق از مرزهای مشترک بین دو کشور را برای پیگرد عناصر حزب کارگران کردستان می‌داد.

هدف دولت اردوغان از عملیات سنجار چیست؟ / تلاش ترکیه برای ضمیمه کردن خاک عراق و سوریه در آستانه پایان معاهده لوزان

توافقنامه دومی که ترک ها برای توجیه تجاوز نظامی خود متوسل شده بودند، به سپتامبر ۱۹۹۶ باز می گشت که براساس آن به آنکارا اجازه می داد، پایگاهی نظامی در منطقه بعشیقه ایجاد کند.

اما اوج حضور نظامی و اشغالگری ترک ها در خاک عراق را باید از ۱۵ ژوئن سال گذشته تاکنون ملاحظه کرد که در نوع خود بی سابقه است، به ویژه آنکه پس از دو سال عملیات رصد و شناسایی توسط نیروی هوایی ترکیه انجام می شد و طی آن آنکارا توانست، بسیاری از عناصر وابسته به حزب کارگران کردستان را در طول مرزهای ترکیه با عراق تحت پیگرد قرار دهد.

افزون بر آن، عملیات های تعقیب و پیگرد ارتش ترکیه در مناطق سنجار و کوه های قندیل که از غرب به سوریه و از شرق به ایران می رسد، اغلب کادر رهبری و فرماندهان میدانی و مراکز فرماندهی عملیاتی حزب کارگران کردستان را هدف می گرفت.

اگرچه ترکیه هدف از این عملیات‌ها را حمایت از امنیت ملی خود و مقابله با شبه نظامیان پ ک ک عنوان می کرد، اما واقعیت امر این بود که در پس این هدف، اهداف سیاسی و ژئو راهبردی دیگری قرار دارد که مهمترین آنها را می توان در موارد ذیل ملاحظه کرد:

یک: ایجاد چندین کمربند امنیتی که از شمال شرقی سوریه کشیده و به شمال غربی عراق متصل می شود. این کمربندهای امنیتی از حلب در سوریه شروع شده و پس از گذشتن از موصل به کرکوک می رسد. این مناطق بخشی از مناطق امن و کمربندهای امنیتی ترکیه را تشکیل خواهند داد که پیش تر آنکارا بخشی از آن را در عمق ۸۰ کیلومتری خاک سوریه و مشخصا در حلب ایجاد کرده بود و براساس نقشه جدید این کمربندهای امنیتی و مناطق امن می بایست از حلب در شمال غربی سوریه تا «حفتانین – بعشیقه» در دشت موصل و از آنجا به سنجار و کوه های قندیل در دهوک کشیده شود که نظامیان ترک در آنجا مستقر شده و حضور دارند.

هدف دولت اردوغان از عملیات سنجار چیست؟ / تلاش ترکیه برای ضمیمه کردن خاک عراق و سوریه در آستانه پایان معاهده لوزان

دو: پر کردن شکاف ناشی از خروج احتمالی آمریکایی ها از عراق؛ چون آنکارا به خوبی می داند، راهبرد سیاست خارجی دولت جدید آمریکا به رهبری «جو بایدن» پس از همه گیری ویروس کرونا و پیامدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا و حمله به کنگره، شاهد نقطه عطف امنیتی بسیار مهمی خواهد بود که چه بسا اولین نمود آن در گشودن باب مذاکرات راهبردی با بغداد را باز کند و زمینه ساز خروج آمریکایی ها از عراق شود، به همین دلیل شرایط منطقه ای جدیدی بر مناطق شمال غربی عراق حاکم خواهد شد که ملزم می کند، آنکارا از این شرایط در راستای منافع خود بهره برداری کند و اولین آن می تواند، فراهم کردن مقدمات الحاق این اراضی به خاک ترکیه با پایان تاریخ قرارداد «لوزان» در سال ۲۰۲۳ باشد.

سه: پایگاه خبری «نوردیک مونیتور» گفتگوی تلفنی محرمانه دو تن از نزدیکان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه را منتشر کرد که پرده از طمع ورزی های آنکارا و اردوغان در کشورهای منطقه و ثروت های ملیشان برمی داشت.

در این گفتگوی تلفنی «مکسوت سیریم»، از مشاوران ارشد اردوغان می گفت که دیگر با پایان یافتن تاریخ معاهده لوزان که به درگیری های امپراتوری عثمانی و متحدین پایان داد و خروجی آن تشکیل ترکیه و یونان و کشورهای خاورمیانه بود، دست ترکیه برای استیلا بر مناطق گسترده ای از کشورهای منطقه و منابع و ثروت های آنها از جمله مناطق شمال غربی عراق باز خواهد بود.

هدف دولت اردوغان از عملیات سنجار چیست؟ / تلاش ترکیه برای ضمیمه کردن خاک عراق و سوریه در آستانه پایان معاهده لوزان

افزون بر آن، اسنادی به بیرون درز یافته که فاش می کند، طی دیدار «هاکان فیدان»، رئیس سرویس های اطلاعاتی ترکیه اوایل ماه مه ۲۰۲۰ با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق و «نیچروان بارزانی»، رئیس منطقه کردستان، توافق شده در قبال عدم عقب نشینی نظامی ترکیه از خاک عراق و بستن پایگاه نظامی بعشیقه و ادامه عملیات نظامی ترکیه در عراق، آنکارا برای بغداد و اربیل کمک های مالی و امتیازات و تسهیلات اقتصادی در نظر بگیرد.

چهار: قطع مسیر «جاده ابریشم چین» که با عبور از شهر سنجار در عراق، به مرزهای ترکیه می رسد. اگرچه این اقدام ترکیه بیش از آنکه به سود این کشور باشد به زیان آن است، اما این اعتقاد وجود دارد که در قبال این اقدام بی شک آنکارا امتیازهایی از آمریکایی ها و پیمان ناتو گرفته است که چین را بزرگ ترین رقیب و خطرناک ترین تهدید برای اقتصاد خود می دانند.

پنج: افزون بر آن نباید از خاطر برد که توسعه طلبی های ترکیه در عراق با موافقت و چراغ سبز آمریکایی ها بر علیه ایران و به نفع اسرائیل و با هدف چیدن میوه های بعد از جنگ ویرانگر تحمیل شده بر سوریه و عراق صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 47
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    90 74
    پانترکیسم در ایران رها شده درهمه جا جولان میدن مثل امین سایت مشرق که کامنتهای پانترکی را منتشر میکنه وکامنتهای ملی را سانسور
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      25 25
      خیر مخالفم با این حرفت
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      20 12
      جلوی نژاد پرستی باید گرفته بشه
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      51 43
      پانترکی در مسیر شکست. این دست و پا زدن های آخرشون هست.
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      24 16
      بمیر بدبخت
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      13 15
      متاسفم برات
    • رحیم پور IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      23 38
      بله دوست و سرور بزرگ من باید با پانتورکیسم فریبکار و تجزیه طلب که مثل سرطان در حال فراگیریست منجمله در کامنت های مشرق مقابله کرد چرا که نقشه های شومی دارند و البته ما هم نقشه هایی داریم.
    • IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      34 33
      جنگ با طورکیه اجتناب ناپذیره. حق علیه باطل
    • DE ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      32 38
      پانترکیسم طبل تو خالی !!!!
    • علی IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      4 39
      بزار پانترکا جولان بدهند مشرق هم در آگاه سازی حرف اول رو می زنه
    • فاطمه IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      3 11
      اشتباه می کنی... این آزادی بیانه و وقتی قولی اینجا مطرح می شه با جواب ها مخاطب نتیجه درست رو پیدا می کنه... بهتره تا اینکه بدون جواب بمونه
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      28 41
      پانترک درایران نیست بلکه مزدورانی هستندکه درترکیه باسرمایه های غارت کرده ازایران رفتن ترکیه نوکری اردوغان میکنن وتو فضای مجازی علیه وطن مزدوری میکنن.. ترکیه شده عامل کشتار مسلمانها. ازانطرف نفت سوریه وعراق میدزده میده اسراییل از انطرف نفاقگونه ادای قدس دوستی درمیاره.. غلام حلقه بگوش اسراییله.
  • CA ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    43 45
    بزودی اردوغان بزرگ جنوب ارس را هم به شمال آن وصل مینماید
    • شهروند IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      13 33
      شتر در خواب بیند، پنبه دانه ، سلطان خلیفه نئوعثمانی یکی از عوامل تخریب خاورمیانه است.اوبا گسیل تروریست ها عراق.سوریه.لیبی ء ارمنستان و اخیرا یمن را تبدیل ویرانه نموده است .حالا نوبت اشغال شمال عراق است !!؟؟
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      22 39
      من درست نزدیک مرز ارس زندگی میکنم . منتظرم اقام امام خامنه ای دستور بده تا اردغان یا وطن فروشهایی مثل (نویسنده این نظر) غرش حیدری ما رو ببینه . اونایی که سنک این مردک دشمن شیعه اردوغان رو به سر خائنشون میزنن از اونهم پست تر هستند . اللهم عجل عجل عجل لولیک الفرج
    • نیما IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      18 38
      اردوغان و نوچه هاش نمیتونند همچین غلطی بکنند،همینطور تو...! تا شیر بچه های ایران زنده اند هیچکس نمیتونه به خاک و منافع ایران چپ نگاه کنه،چشمی که به خاک ایران نگاه چپ کنه از حدقه در میاریم...! جوون های ایران همیشه توی میدان عمل نشون دادن چند مرده حلاجند...!
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      12 29
      ابله نیازی به اردوعان نیست ما خودمان میخواهیم اینکارو بکنیم و حاکمیت از دست رفته مان بر شمال ارس را اعاده کنیم و آران و شروان ولنکران تاریخی را مسترد کنیم به وطنشان ایران
    • بهزاد AM ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      24 12
      فقط جنوب ارس نیست که! کل ایران و کل خاورمیانه میراث اردوغان برای ترکهاست.
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      8 33
      مغول در خواب بیند پنبه دانه
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    16 24
    یکی از نشانه های ظهور نبردی است که بین سفیانی و ارتش سرخ یا همون ترکها در منطقه ای ما بین شمال عراق و سوریه در میگیره.کم کم زمینه های این نبرد داره ظاهر میشه
    • محمد... IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      20 11
      تو از کجا خبر داری جاهل؟
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      9 9
      احادیث رو بخون تو حق و باطل رو تشخص بدی. خروج سفیانی قطعیه.جنگ اجنتاب ناپذیره
  • محمدی IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    11 22
    جلوی اینا رو بگیرید
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    15 36
    اردوغان سقوط خودش رو حتمی کرده
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    7 4
    اندلوس بار دیگر تکرار خواهد شد
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    15 45
    ترکیه حق نداره در منطقه دخالت کنه
    • بهزاد AM ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      31 11
      تنها کشوری که حق داره منطقه رو کنترل کنه ترکیه است.
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    8 2
    عجب اوضایی شده!
  • mojtaba SE ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    11 34
    ترکیه با 500 میلیارد بدهی به امریکا ,فقط نوکر است و بعد از عربها و داعش باید تنور غوغا سازی رو تا میشه داغ نگه داره..مشرق جون ترکیه نگران بهم خوردن کل سیستم و امنیتش هست
  • محمد... IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    10 14
    سالهاست من که ندیدم کشوری خاک کشوری رو ضمیمه کنه شما دیدی؟
  • US ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    12 34
    نفاق را از ترکیه یاد بگیرید: هم با آمریکا دوست هم اسراییل هم ضد هردو. من که هنگم
  • مهرداد US ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    12 35
    باید مراقب تجاوز ترکیه به کشورمان ایران هم باشیم...
  • پاپک آذری iran IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    19 38
    ترکیه متحد آمریکا و غرب عضو ناتوی غربی و بزرگترین شریک تجاری رژیم اسرائیل در منطقه است، همکاری زیادی با رژیم شرور اسرائیل دارد ترکیه خصوصا رجب اردوغان توهم و رویای احیای خلافت خونریز عثمانی رو در سر دارند ابزار ترکیه برای این منظور اسلام و پانترکیسم ! متاسفانه جریان تروریستی و ضد ایرانی پانترکیسم در ایران آزادانه مشغول فعالیت و سم پاشی و نفرت پراکنی علیه اقوام ایرانی هستند پانترکیسم ضد ایرانی باید در ایران شناسایی و تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند وگرنه طی سال‌های آینده باید منتظر عواقب خطرناکی همچون موضوع تروریستی در اهواز صورت گرفت در مناطق آذری باشیم ! یاشاسین گوزل ایرانیمیز، ایرانیمیز وار اولسون ، انشاالله پاینده ایران
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    15 38
    ننگ بر اردوغان
  • GR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    21 12
    ترکیه یک میراث تاریخی در مبارزات ضد استعماری داره در منطقه علیه انگلیس و می‌تونه یک متحد خوبی باشه از جنگ تنگه بسفر گرفته تا سوابق استعمار انگلیس بر عراقی ها امروز رود دجله و فرات در بالا دست ترکیه است و با داشتن راه ارتباطی به اروپا و مدیترانه می‌تونه این کنترل رو بر عراق اعمال کنه مشروط به اینکه خودش استعمار نکنه اتحاد ضد استعمار
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    18 41
    مسئولین توجه کنند پانترک ها با نقاب تشیع خود را از سو ظن ها در امان نگه می دارند. مراقب باشید که راه را یاد گرفته اند. فریبشان نخوریم که قبله امالشان ترکیه و اذربایجان است.
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    20 41
    اگه قراره امپراتوری عثمانی احیا بشه اول باید امپراتوری هخامنشی که 2000 سال از اون قدیمی تر. و اصیل تره را احیا کرد. یعتی 44 درصد کل خشکیهای جهان میشه امپراتوری ایران و اصلا در این بین چیزی به نام ترکیه و عثمانی وجود خارجی نخواهد داشت. پس بهتره اردوغان همین کشور فعلی را دو دستی بچسبه و مشاهیر ایرانی نظیر شمس و مولانا را به عنوان بزرگان فرهنگ و ادب نداشته خودشون معرفی کنه
  • SE ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    18 0
    معاهده لوزان مثل ترکمانچای تاریخ پایان ندارد. این قدرت و زور نظامی است که به معاهدات مرزی پایان می دهد.
  • شاهرخ IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    22 35
    چالدران و سایر قسمت‌های ایران در نقشه میثاق ملی ترکیه است و تجزیه آن حتمی است ،فعلا با نفوذ نرم( پانترکا و قومگرا ها ) دنبال ایجاد و گسترش گسلهای قومی و زبانی هستند ،
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    54 11
    اینطور که شما میگید ترکیه نباید کاری به کار پ ک ک داشته باشه و بزاره هر جنایتی رو انجام بده
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    29 9
    از تمبر یاد بود سفر پاپ چه خبر؟
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    18 33
    آيا چنين برنامه ای در ايران براي بازپس گيري سرزمين هاي جدا شده از كشور وجود دارد؟
  • مهرناز IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    13 37
    اردوغان " توهمات عثمانی گری را دنبال می کند " اما متوجه نیست اکنون قرن 21 است " مردم عراق .سوریه " چنین کشورگشائی را به اردوغان نمی دهند " فقط اردوغان خودرا در مسیر های مختلف درگیر جنگ وفرسودگی اقتصاد ترکیه خواهد کرد " مردم عراق وسوریه فقیر مانند یمن نیستند " چگونه یمنی ها از ابتدا با دست خالی " اکنون با قدرت در مقابل تجاوزات عربستان ایستاده اند.
  • FR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    6 33
    به امید خدا همین حماقت باعث میشه شرشون برای همیشه از خاورمیانه کنده بشه
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    11 13
    ممنون مشرق
  • رضا IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    17 8
    ساغول مشرق
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    16 45
    پان ترکیسم ملغمه‌ای از بی‌سوادی و بی‌شعوری است
    • حسن GB ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      28 4
      اونوقت پانفارسیسم چی؟
  • GB ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    17 2
    بارزانی ها و پ.ک.ک یه اقلیم شمال عراق رو داشتن که اونم سال 2023 جز خاک ترکیه میشه بازم اینا بی سرزمین موندن
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      1 7
      بدجوری بارزانیها شماراسوزونده توفکراسرائیل باش
  • هوال IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    من وتوراجون هم انداختن وخودشان کیف می‌کنند زمینی که توش جزبدبختی نیست بگذارتکه تکه بشه
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    2 1
    عزیزان چرا خودتونوناراحت میکنید شماهاروچه به سیاست بریدشیرخوشکتونوبخورید۰۰۰۶۶۸۶

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس