کد خبر 1187022
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

بسیاری از افراد هنگام سفر مخصوصاً اگر مدت زمان آن طولانی باشد، ترجیح می دهند حیوان خانگی خود را به همراه داشته باشند. امکان حمل حیوانات در سفرهای زمینی با اتوبوس یا قطار امکان پذیر نمی باشد و یا اگر شرکت های حمل و نقل زمینی این کار را انجام دهند شرایط و مکان مناسبی برای حیوانات در نظر نمی گیرند.  

حمل حیوانات با هواپیما

حمل حیوانات خانگی با هواپیما به راحتی انجام می شود و از همه مهمتر شرایط و مکان مناسبی برای حمل موجودات زنده وجود دارد و مسافران می توانند به راحتی حیوان خانگی خود را در سفر همراه خود داشته باشند. حمل موجودات زنده در سفرهای داخلی و خارجی با توجه به مقررات کشور مبدأ و مقصد، نوع ایرلاین و هواپیما انجام می شود.

مقررات حمل موجودات زنده از سوی سازمان دامپزشکی کشور و بخشنامه های فرودگاهی تعیین می شود. مسافران قبل از اقدام به حمل حیوانات در سفرهای هوایی، از قوانین آن مطلع شوند. به دلیل متفاوت بودن قوانین حمل حیوانات در ایرلاین های مختلف بهتر است پیش از سفر از اجازه حمل حیوان خانگی خود مطمئن شوید.

مراحل پذیرش حیوانات در سفرهای هوایی

· مسافران می بایستی هنگام خرید بلیط از ایرلاین مورد نظر کد AVIH را دریافت کنند.

· دریافت گواهی سلامت و واکسن حیوان خانگی از یک دامپزشک معتبر.

· به همراه داشتن شناسنامه حیوان خانگی در پروازهای داخلی الزامی می باشد.

· 24 ساعت قبل از ساعت پرواز به فرودگاه مبدأ اطلاع دهند تا از قوانین مرتبط با حمل حیوانات آگاه شوند.

· گردشگران سفرهای داخلی 2 ساعت زودتر و افرادی که پرواز خارجی دارند بهتر است 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه جهت انجام امور پذیرش حضور داشته باشند.

· پذیرش حیوانات فقط با قفس های مناسب انجام می شود. محفظه نگهدار حیوان باید به اندازه ای باشد که حیوان به راحتی بایستد و تهویه مناسبی داشته باشد. در صورت نداشتن قفس مناسب بسیاری از ایرلاین های قفس برای حمل حیوانات را کرایه می دهند. قفس حیوانات باید دارای قفل و بدنه مقاوم باشد.

· استفاده از قلاده و پوزبند برای حیوانات اهلی مجاز نیست.

· در سفرهایی که بیشتر از دو ساعت زمان می برد می بایستی ظرف آب در قفس وجود داشته باشد.

حمل حیوانات با پایانه های مسافربری

مسافران می توانند با خرید بلیط هواپیما در سفرهای هوایی حیوان خانگی خود را به همراه داشته باشند. حمل هر گونه حیوان حتی حیوانات اهلی به دلیل رعایت بهداشت، در داخل کابین مسافران امکان پذیر نمی باشد. مسافران می بایستی حیوان خود را با قفس مناسب در فرودگاه مبدأ تحویل پرسنل حمل بار بدهند و در فرودگاه مقصد آن را تحویل بگیرند. در این روش حیوانات مریض، دارای سن بالا، پرخاشگر و ناآرام، دارای بوی زننده و حیوانات آبزی پذیرش نمی شوند. زیرا ممکن است در طی سفر آسیب های جسمی و روانی به آنها وارد شود.

حمل حیوانات با هواپیما

حمل حیوانات با پایانه های باربری

شرایط حمل حیوانات با پروازهای مسافربری برای برخی موجودات مناسب نمی باشد به همین دلیل صاحبان این حیوانات ترجیح می دهند آن ها در شرایط بهتر و با امکانات بیشتر حمل شوند. نام دیگر این روش کارگو می باشد که یک سیستم غیر همراه برای حمل موجودات زنده است. در این روش مسافران می توانند حیوانات اهلی و وحشی را تحویل مراکز باربری حیوانات بدهند. نام تحولیل دهنده و ترخیص کننده در رسید ذکر می شود تا از مفقود شدن حیوانات در طی سفر و تحویل جلوگیری شود.

تعداد حیوانات مجاز در سفر هوایی

حمل تعداد محدودی از هر حیوان با هواپیما به روش همراه، امکان پذیر است. هر مسافر می تواند همراه خود 10 پرنده زینتی، دو قلاده سگ یا گربه، 5 لاکپشت با وزن متوسط و دو خرگوش یا سنجاب را در سفر هوایی داشته باشد. اگر توله حیوانات را می خواهید با هواپیما حمل کنید هر مادر با 5 توله با وزن محدود و به طوری که همگی داخل یک قفس جای بگیرند، امکان پذیر می باشد.

حمل چه حیواناتی در هواپیما مجاز است؟

حیوانات خانگی که اهلی شده اند مانند سگ، گربه، انواع پرنده های زینتی، خرگوش، سنجاب و ... را مسافران می توانند پروازهای داخلی و خارجی با خود حمل کنند. حمل توله یا فرزندان حیوانات در صورتی امکان پذیر است که 40 تا 50 روز از تولد آن ها گذشته باشد. حمل حیوانات پیله دار ، بسیاری از حشرات دارای نیش زهر دارد و آبزیان توسط ایرلاین های داخلی فراهم نمی باشد. به طورکلی بسیاری از شرکت های هواپیمایی داخلی حمل حیوانات گرانبها یا دارای ارزش مادی زیاد و گونه های کمیاب را انجام نمی دهند.

حمل گونه های مختلف چهار پایان به دلیل اینکه به مراقبت های ویژه ای نیاز دارند کابین های مخصوصی برای حمل آنها با روش کارگو، در نظر گرفته می شود. برای حمل گوسفند، اسب، گاو، شتر و... اصولاً متخصصین خبره ای برای کنترل دما در داخل کابین و برای اطمینان از سلامت حیوانات در طول سفر حضور دارند.

حمل حیوانات با هواپیما

هزینه و شرایط حمل حیوانات به خارج از کشور

حمل حیوانات خانگی و اهلی در سفرهای خارجی مخصوصاً با مسافت های طولانی همراه هواپیما مسافربری امکان پذیر نمی باشد. به همین خاطر صاحبان این حیوانات باید از شرکت های مخصوص حمل حیوانات کمک بگیرند زیرا خدمات شرکت های حمل حیوانات در چارچوب کشور مقصد می باشد. برای رعایت استانداردهای بین المللی نگهداری موجود زنده در هواپیما و به سلامت رساندن این حیوانات به مقصد موارد ویژه ای  در نظر گرفته می شود. در پروازهای خارجی گواهی سلامت از سوی مراکز دولتی یا مورد اطمینان سفارت خانه های صادر می شود. به همراه داشتن گذرنامه و شناسنامه برای پذیرش حیوانات الزامی می باشد. در پروازهای بین المللی نرخ حمل حیوانات به شرکت هواپیمایی بستگی دارد و بین 100 تا 350 دلار به ازای هر کیلوگرم اضافه بار، می باشد.

هزینه حمل حیوانات با ایرلاین های داخلی

مسافرانی که بلیط لحظه آخری خریداری می کنند بایستی به این نکته توجه داشته باشند هزینه حمل حیوانات به عنوان اضافه بار محاسبه می شود و در قالب کرایه AVIH  ذکر می شود. وزن هر حیوان با قفس در نظر گرفته می شود. اگر حیوان خانگی شما گربه یا سگ است وزن آن در 2 و اگر پرنده باشد در 4 ضرب می شود و براساس نرخ اضافه بار محاسبه می شود. حمل سگ های راهنمای افراد کم توان، معلول، نابینا و ناشنوا از سوی ایرلاین ایران ایر به صورت رایگان انجام می شود.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس