پهلوگرفتن ناوشکن «وینستون چرچیل» آمریکا در ساحل سودان پس از ۳۰ سال

ناوشکن «وینستون چرچیل» آمریکا روز دوشنبه در ساحل غربی سودان که مشرف به دریای سرخ است، پس از حدود ۳۰ سال پهلو گرفت.

به گزارش مشرق از خبرگزاری رویترز، پهلو گرفتن ناوشکن آمریکایی یک روز پس از سفر ناوچه روسی به این منطقه صورت گرفته است.

پهلوگرفتن دو کشتی جنگی آمریکایی و روسی بیانگر میزان رقابت برای نفوذ در سودان است، کشوری که در منطقه میان شاخ آفریقا، خلیج فارس و شمال آفریقا واقع شد و از سال ۲۰۱۹ و سرنگونی عمر البشیر رییس جمهوری مخلوع این کشور پرتنش است.

این ناوشکن که حامل ۳۰۰ تفنگدار آمریکایی است توسط یک گروه نظامی سودانی در بندر "بورتسودان" که  بندر اصلی سودان در دریای سرخ است، مورد استقبال قرار گرفت.

از سوی دیگر، روسیه به دنبال احداث یک پایگاه دریایی با ظرفیت پهلوگرفتن کشتی‌های هسته‌ای است.

رسانه های روسیه گزارش دادند که خدمه ناوچه "دریاسالار گریگوروویچ" ناوگان دریای سیاه از بندر سودان بازدید کردند و در این بندر با توافق فدراسیون روسیه و جمهوری سودان، یک نقطه پشتیبانی تدارکاتی برای نیروی دریایی روسیه ایجاد می شود.

پیش از سرنگونی البشیر، قطر و ترکیه قرادادی برای بازسازی بندر "سواکن" که درنزدیکی دریای سرخ واقع است، امضا کردند.

ژنرال "مایکل باز" مدیر امور دریایی ناوگان ششم آمریکا در این باره گفت: دلیل حضورم این است که دوست دارم که شناخت بیشتری از کشور ما [سودان] و توسعه شراکت با ناوگان دریایی شما داشته باشم.

سرهنگ "ابرهیم حماد" فرمانده ناوگان دریایی سودان در بورتسودان نیز گفت که این دیدار پس از قطع ۳۰ ساله رخ می‌دهد و این دیدار بسیار حائز اهمیت است و بیانگر بازگشت پهلوگرفتن کشتی‌های آمریکایی در سواحل سودان دارد.

اواخر ماه ژانویه بود که مسؤولانی از فرماندهان آمریکا در آفریقا به سودان رفتند و با مسؤولان دولت خارطوم ایجاد روابط نظامی در آینده را بررسی کردند.

ناوگان ششم آمریکا در این باره اعلام کرد که مسؤولان سودانی نیز از ناوشکن چرچیل دیدن کردند و آنها فرصتهای همکاری مشترک و نیز سنگ بنای روابطی که متعهد به برقراری امنیت و ثبات است، شناسایی خواهند کرد.

آمریکا اواخر سال گذشته میلادی سودان را پس از دهه‌ها از فهرست تروریسم خارج کرد. دولت عمر البشیر متهم بود که پناهگاه گروه‌های تندرو است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس