ایران و آمریکا

با گذشت هرچه بیشتر زمان، مقامات رژیم صهیونیستی انتقادهای تندتر و سخت تری نسبت به سیاست های جو بایدن در مسئله ایران از خود نشان می دهند و خواستار ادامه سیاست های دولت ترامپ در قبال ایران می شوند.

سرویس جهان مشرق، سرتیب امیر آویوی، رئیس دفتر سابق فرمانده ستاد کل رژیم صهیونیستی، معاون واحد بازرسی سیستم امنیتی و فرمانده دانشکده مهندسی نظامی اسرائیل، در تحلیلی حول تحولات فعلی منطقه و رویکرد ایران و آمریکا در مقابل یکدیگر، نوشت:

ما در عصری زندگی می کنیم که به چرچیل ها نیاز است و نه چمبرلین‌ها.

ایران در حال بررسی دولت جدید ایالات متحده در چندین جبهه است و به نظر می رسد ایالات متحده تا به الان اکراه، ضعف و عدم عزم راسخ خود را در برابر زورگویی های ایران نشان داده است.

در عراق، شبه نظامیان وابسته به ایران، سومین حملات راکتی خود علیه اهداف آمریکایی را در هفته های اخیر انجام دادند.

قدرت بازدارندگی آمریکا در حال کاهش است و ایرانیان از این مسئله آگاه هستند
قدرت بازدارندگی آمریکا در حال افول است و ایران از این مسئله آگاه است

در اولین حمله راکتی، 14 راکت به پایگاه ایالات متحده در اربیل شلیک شد. در این حادثه یک شهروند آمریکایی که به عنوان پیمانکار کار می کرد کشته و شش نفر از جمله یک سرباز آمریکایی زخمی شدند.

آخرین باری که چنین حادثه ای بر علیه اهداف آمریکایی رخ داد، ترامپ دستور ترور قاسم سلیمانی را صادر کرد، ولی در اینجا بایدن واکنشی از خود نشان نداد.

در تاریخ 20 فوریه، حمله دیگری به پایگاه نیروی هوایی در بلد، شمال بغداد انجام شد که در نتیجه آن یک نفر مجروح شد.

روز گذشته سه موشک به سمت سفارت آمریکا در بغداد شلیک شد که دو موشک به محوطه سفارت اصابت کردند.

اما آیا آمریکا پاسخی به این حمله داد؟ خیر، هیچ پاسخی.

من این هفته به یکی از گزارشگران برجسته در رسانه های آمریکایی هشدار دادم که این حملات ادامه پیدا خواهد کرد و جسورانه تر خواهد شد.

ایرانی ها دولت آمریکا را ضعیف و عاملی می دانند که می تواند تحت فشار و مورد تهدید قرار گیرد.

این رویکرد همچنین در رفتار ایران در جبهه هسته ای منعکس شده است.

هنگامی که زمان اولتیماتوم ایران فرا رسید، آنها دیگر اجازه نداند بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای، به منظور بازرسی، وارد سایت های هسته ای شوند.

در همین زمان، ایرانی ها تهدید می کنند که سطح غنی سازی را از 20 درصد به 60 درصد خواهند رساند.

قدرت بازدارندگی آمریکا در حال کاهش است و ایرانیان از این مسئله آگاه هستند

 نقطه امتحان

اگر اروپا و ایالات متحده به این درک نرسند که ایرانیان فقط زبان قدرت را می فهمند، آنگاه باج خواهی های ایران ادامه خواهد یافت.

راه مقابله با باج خواهی های ایران افزایش تحریم ها و تهدید واقعی حمله نظامی به این کشور است.

باید کاری کرد که وقتی در میان شبه نظامیان عراقی، نشانه و ردی از تهدید بر علیه منافع آمریکا و غرب به چشم خورد، شبه نظامیان عراقی نگران یک حمله نظامی قاطع بر علیه خودشان و متحدانشان باشند.

اکنون وضعیت و جایگاه منطقه ای ایالات متحده در حال بررسی و آزمایش است، آن هم در زمانیکه همه کشورهای منطقه با نگرانی از رفتار های غیر قابل اطمینان آمریکا، از دولت بایدن پیروی می کنند.

در زمینه هسته ای، ترس بزرگ این است که ایالات متحده به توافق بدی که خود در سال 2015 با ایران منعقد کرد، برگردد و به امید آنکه پس از آن بتواند درباره تغییرات قابل توجه در متن برجام با ایران به یک توافق جدید برسد، تحریم های ایران را لغو کند.

اما این رویکرد و تصور آمریکاییها غلط و اشتباه است، زیرا پس از لغو تحریم ها، جریان این بازی در دستان ایران ها خواهد بود و آنها  فعالیت های تروریستی در سراسر خاورمیانه را تشدید خواهندکرد و با کوچک ترین تغییر در متن توافق هسته ای موافقت نخواهند کرد.

اما متاسفانه میبینم که در مقابل آمریکا و اورپا آماده لغو تحریم ها هستند.

قدرت بازدارندگی آمریکا در حال کاهش است و ایرانیان از این مسئله آگاه هستند

چیزی که تعجب آورتر است، این است که اروپایی ها ارتباط مستقیم بین لغو تحریم های ایران و تشدید درگیری ها در خاورمیانه و از سرگیری موج فرار و مهاجرت پناهندگان سنی مذهب به اورپا از مناطقی که در آن آتش جنگ مجددا شعله ور شده است را تشخیص نمی دهند.

با وضعیت موجود در منطقه و سیاست های اتخاذی ایرانیان در مقابل ایالات متحده، هر چه زودتر رئیس جمهور آمریکا به سمت راه حل های برون رفت مناسب حرکت کند، جایگاه ایالات متحده بیشتر حفظ می شود و از وخیم شدن امنیت و آسیب رساندن به ثبات منطقه جلوگیری می شود .

موضع و پیام اسرائیل

اسرائیل باید اصرار داشته باشد که تحریم های ایران تنها در صورتی می تواند لغو شود که با ایران به توافق نامه جدیدی رسید که این توافق جدید بتواند توانایی غنی سازی ایران، ذخایر و مواد غنی سازی شده موجود آن را از بین ببرد و همچنین برنامه موشکی بالستیک ایران را که مناطقی از اروپا و در آینده ایالات متحده را تهدید می کند، خنثی کند.

حمله نظامی اسرائیل اولین گزینه نیست، اما این توانایی لازم است و باید همیشه آماده بود. ایران هسته ای و کنار آمدن با آن، مسئله ساده ای نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    3 13
    امریکا کمیسیون خودش از این قرارداد میگیره چین و امریکا دستشون توی یه کاسه هست واسه چاپیدن ایران
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    7 1
    فرمانده از افسر تک تیرانداز بالای برج پرسید : آیا تک تیرانداز دشمن در کارش مهارت دارد؟￸ افسر پاسخ داد : خیر قربان￸، در کارش خیلی هم ناشی است! -پس چرا تا حالا موفق به کشتن او نشده‌ای؟ -قربان می‌ترسم او را بزنم بعد یکی بهتر از او را بیاورند و همه ما را بکشد. بنظرم زنده بماند به نفع ماست قربان￸!! و اینگونه است که کشورهای قدرتمند همواره از حضور افراد ناشایست در هدایت کشورهای ثروتمند شادمانند. حتی اگر در ظاهر بر طبل دشمنی میکوبند در باطن از ادامه حضورشان حمایت میکنند
    • رحیم IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      1 1
      خودت هم فهمیدی چی گفتی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس