سکوت دستگاه‌های نظارتی در خصوص رمز ارز شکست/ سایت‌های خرید و فروش بیت کوین مجوز ندارند؛‌مردم هوشیار باشند

مرکزملی فضای مجازی بر غیرقانونی بودن سایت‌های خرید و فروش بیت‌کوین تأکید کرد و بانک مرکزی این مبادلات را ممنوع دانست.

به گزارش مشرق، همزمان با داغ شدن بازار رمزارزها در ایران و افزایش سرمایه گذاری‌های مردم در این بازار بخصوص بیت کوین، بالاخره دستگاه های رسمی واکنش نشان داده و ضمن هشدار به مردم تأکید کردند که مبادلات رمز ارز در ایران ممنوع است و سایت هایی که در این خصوص فعال هستند نیز مجوز ندارند.

بعد از آنکه رئیس کل بانک مرکزی از آزاد شدن مشروط و محدود مبادلات بیت کوین خبر داد و اعلام کرد: خرید و فروش بیت کوین  آزاد نمی‌شود فقط آن هایی که به طور رسمی استخراج کرده اند و تنها برای واردات کالا می توانند از رمزارز استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت بیت‌کوین پس از گزارش سیتی‌بانک آمریکا

یکی از مدیران بانک مرکزی تأکید کرد که بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است و مردم بدانند خطرهای رمز ارزها بسیار زیاد است.

هرچند دیر ولی بالاخره بانک مرکزی به افزایش مبادلات رمز ارز بخصوص بیت کوین واکنش نشان داد و به مردم هشدار داد که مخاطرات در این بازار زیاد است و قانونی نیست!

این درحالی است که آمارهای غیررسمی نشان میدهد که در سه ماه گذشته ایرانی ها حدود یک میلیارد دلار بیت کوین خریده اند و این به معنای تشدید خروج ارز از کشور است.  حجم زیادی از بیت کوین های موجود در بازار داخلی، از طریق صرافی‌های خارجی خریداری شده اند؛ تحلیل‌گران این بازار معتقدند که ادامه وضعیت موجود رمز ارزها در ایران به معنای مجوز خروج سرمایه و ارز زیادی از کشور است، همانطور که تا الان نیز برای خرید ماینر و تولید بیت کوین، ارز زیادی از کشور خارج شده است.

گفتنی است، بیش از ۲۰صرافی رمزارز با تعداد کاربران و مبادلات روزانه قابل توجه در کشور وجود دارد که همگی از درگاه‌های پرداخت بانکی و شبکه های ملی پرداخت نظیر شتاب و شاپرک برای تبدیل ریال استفاده می کنند در حالی که بانک مرکزی تاکنون به هیچکدام از این صرافی ها مجوز نداده است.

هشدارها درباره احتمال بروز فاجعه در خصوص بیت کوین و سایر رمز ارزها موجب شده تا سرانجام دستگاه های رسمی واکنش نشان دهند؛ در همین ارتباط مرکز ملی فضای مجازی نیز امروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به عرضه انواع رمزارزها در فضای مجازی و مواجه شدن بسیاری از افراد با تبعات منفی و مشکلات متعدد بوجودآمده دراین زمینه، به اطلاع می رساند این نوع شبه دارایی ها از هیچ گونه پشتوانه و تضمینی برخوردار نیستند و علاوه برآن بطور دائم دچار نوسانات قیمتی خارج از مناسبات اقتصادی متعارف شده و بیم ازدست رفتن ثروت و دارایی خریداران همواره وجود دارد.

درکنار این موارد گزارش ­های فراوانی از طرف مردم و نهادهای نظارتی در زمینه سرقت و کلاه­برداری در این بازار وجود دارد که بررسی آن­ها مویّد سیر صعودی فعالیت­های مجرمانه در این خصوص است. حضور بازی­گران و عوامل فعال ناشناخته و غیرقابل­ شناسایی در بازار خرید و فروش این نوع شبه دارایی های فاقد پشتوانه، موجب شده است که این فضای خرید و فروش بسیار غیرقابل اعتماد بوده و قدرت هرگونه پیگیری برای جبران زیان­ های احتمالی و ارائه اسناد و ادله، از نهادهای حمایتی و صیانتی مرتبط با حفظ حقوق مردم سلب شده است.

شرایط فعالیت در بازار این نوع ارزهای دیجیتالی شفاف نیست و علاوه بر خروج سرمایه از کشور، هیچ نشانه­ ای از وجود سازوکارهای حفظ دارایی­ های مردم توسط گردانندگان پشت پرده آنها ارائه نشده است.

از اینرو اکیداً توصیه می­ شود همگان در این زمینه احتیاط­ های لازم را بخرج داده و در دام تبلیغات سوداگران این بازار غیرشفاف نیفتند. تجربه از دست ­رفتن دارایی ­های مردم در جریان­های مشابه مانند شبکه­ های هرمی در کشور و دنیا وجود دارد و انتظار می ­رود همه نهادها و صاحبان رسانه، مسئولانه نسبت به آگاهی بخشی صحیح به شهروندان عزیر تلاش نمایند.

در این زمینه تاکید می ­نماید تاکنون هیچ­گونه تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه ­ها و سایت­ های فعال خرید و فروش رمزارزها و بیت­ کوین در کشور گرفته نشده است و لازم است همگان مراقبت­ های لازم در این خصوص را بعمل آورند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیردل IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    15 0
    شما نمیخاد دل به حال مال ما بسوزانید برین بورسو درست کنید که ما رو بیچاره کرد باز دیدین به یک نونو نوایی رسیدیم شروع کردین سنگ انداختن
  • FR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    2 0
    شفافیت و اینا فقط بورس شما
  • شاهرخ IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    1 0
    چقدر مسئولین دلسوزی داریم ۰ گفتین کلاهبرداریه ولی برای واردات کالا و دور زدن تحریمها ایراد نداره بیت کوین های تولید شده در ایران را هم صرافیهای خارجی خریدن ۰
  • شاهرخ IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    0 0
    تنها مشکل تصویب نشدن اف ای تی اف قسمت مسئولین قسمت مردم که چند ساله داره اجرا میشه۰
  • حاجی همتی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    3 0
    بانک مرکزی صلاحیتش را از کجا کسب کرده . این صرافی های بدون مجوز کارش درستر از شماست.
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    0 0
    حتما بیان بورس پولو بدست شما یه روز حقوقی بیاد صف فروش کنه یه روزم صف خرید و بودجه رو تامین کنه؟! یعنی مردم به حدی به شماها بی اعتماد شدن که حاضرن پولشون توی بیت کوین صفر بشه ولی به شماها ندن
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    0 0
    اگه مردن بورس رو تقویت کنن. به جای اینکه انحصار درست کنن و روز به روز تو بورس آقا زاده ها رو شکم گنده کنن. برن رقابتی کار کنن و بورس رو تقویت کنن دست اقا زاده هارم قطع کنن که مال ملت نزدن. هیج کشور، نهاد، سازمان و شخصی نمی تونه بیت کوین رو کنترل کنه. تا الان شفاف بوده از این به بعد زیرزمینی میشه و غیر شفاف ولی به لطف حق ی چیزی هست که آقا زاده ها چشمشون خشک میشه از اینکه ملت بخوان برگردن بورس تا بتونن غارت گری و دزدی شون رو شروع کنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس