کد خبر 1188921
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
قطار زاهدان - کرمان به ریل بازگشت

رسولی گفت:قرار نیست هربار که شرکت‌های خارجی قطعه‌ای را به ما ندهند، کار خود را تعطیل کنیم و حمایت از تولید داخل را به عنوان یک وظیفه دنبال می‌کنیم.

به گزارش مشرق؛ مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران گفت: ‌سال گذشته در نمایشگاه هفتم حمل‌ونقل ریلی از قطعه مرکزی داخلی‌سازی شده سوزن رونمایی شد.

سعید رسولی ادامه داد: از پارسال تاکنون جهاد دانشگاهی با همکاری صنایع دفاعی کشور به فناوری دست یافتند که به وسیله انفجار سختی قطعه مرکزی سوزن ریل ارتقا می‌یابد.

وی اظهار کرد: بدین ترتیب با ارتقای کیفیت، بار محوری از ۲۲ تن به ۳۰ تن ارتقا می‌یابد، یعنی توان حمل ۳۰ تن بار با این فناوری فراهم می‌شود، ایجاد امکان حرکت قطار با سرعت بسیار بیشتر با این فناوری فراهم می‌شود و عمر قطعه مرکزی سوزن نیز بدین ترتیب افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: این فناوری برای اولین بار در ایران به دست آمده است ما جزو ده کشور اول دنیا هستیم که به این فناوری دست یافته است، پیش از این سوزن ریل ۱۰۰ درصد وارداتی بود که ساخت سوزن ریل داخلی‌سازی شد و با این فناوری، بار محوری هم ارتقا می‌یابد ضمن آنکه امکان سرعت بیشتر قطار روی این سوزن فراهم می‌شود و دوام سوزن ریل نیز افزایش می‌یابد.

رسولی گفت: ارتقای ایمنی، ارتقای کیفیت و کاهش وابستگی از مزایای اجرای این تکنولوژی در داخل است چون وقتی عمر سوزن ریل افزایش می‌یابد می‌توانیم مدت زمان بیشتری از سوزن تولید شده استفاده کنیم.

وی با اشاره به حمایت راه‌آهن از جهاد دانشگاهی بیان کرد: پیش از این با هم همکاری‌هایی داشته‌ایم، امروز به رئیس جهاد دانشگاهی پیشنهاد کردیم در یک همکاری عملی-میدانی در راه‌آهن فضا در اختیار آنها قرار دهیم، در مرکز جامع تست ریلی که یک حلقه مفقوده در کشور است و باید ایجاد کنیم، کار آغاز شود و امیدواریم به زودی شروع کار مرکز تست را اعلام کنیم و جهاد دانشگاهی هم در این حوزه مشارکت کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: همچنین موضوعاتی نظیر قطار پرسرعت و تکنولوژی‌های نو ریلی با جهاد دانشگاهی همکاری خواهیم داشت.

رسولی اظهار کرد:  شرکت راه‌آهن سامانه جامع رونق و جهش تولید را در بستر اینترنت بارگذاری کرده است و در اختیار عموم قرار دارد، در آنجا بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ قطعه که داخلی‌سازی شده است، با مشخصات فنی و نام تولیدکننده بارگذاری شده است تا آنهایی که نیاز دارند از محل تولید داخل این قطعات را تأمین کنند و دیگر خرید خارج این قطعات نداریم.

او ادامه داد: همچنین بخش دوم این سامانه به قطعات وارداتی صنعت ریلی اختصاص یافته است که معرفی می‌کند و تا امروز هزار و ۴۱۴ قطعه بارگذاری شده است و مجدداً اضافه می‌شود. برای این تعداد قطعه فراخوان داده‌ایم و  اهالی صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان را در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امضا کرده‌ایم، دور هم جمع کرده‌ایم که تحت عنوان جهادخودکفایی ریلی این هزار و ۴۱۴ قطعه را داخلی‌سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز فهرست نیازمندی‌های ما احصا شده است.

او با بیان اینکه ‌زیست‌بوم فناوری ریلی را به دست نیروهای متخصص راه‌آهن و دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تهیه کرده‌ایم، افزود: در این زیست‌بوم فناوری‌های وارداتی و بومی را هم احصا کرده‌ایم، برای فناوری‌های وارداتی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و علاقه‌مندان، همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور در مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن گام‌هایی را برداشته‌ایم تا فناوری‌های حوزه ریلی را هم کاملاً بومی کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در موضوع خودکفایی موارد مختلف از ابتدای انقلاب مطرح شده است برخی اعتقاد داشتند نمی‌توانیم به خودکفایی کامل برسیم و باید خوداتکایی داشته باشیم و در برخی موارد تعامل با کشورهای دیگر و استفاده از فناوری آنها مطرح شده است اما در مورد قطعات اگر بخواهیم همه قطعات را داخلی‌سازی کنیم ضرورت  دارد برای آنها بازار فراهم کنیم.

 بازاریابی برخی قطعات ریلی تولید شده در داخل 

او بیان کرد: علت اینکه برخی قطعات در داخل ساخته نمی‌شود عدم وجود تکنولوژی نیست، تکنولوژی را داریم اما تقاضا به اندازه‌ای نیست که تولید آن اقتصادی شود ما برای این قطعات هم بازاریابی در کشورهای منطقه نظیر عراق، سوریه،افغانستان، آذربایجان و کشورهای همسایه که به این محصولات نیازمندند در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: حتماً‌ حمایت از تولید داخل را به عنوان یک وظیفه جهادی دنبال می‌کنیم ‌و برای تولیدات غیر اقتصادی هم باید بازار پیدا کنیم نه اینکه به بهانه نبود بازار حمایت نکنیم.

رسولی اضافه کرد: به هر حال تحریم موضوع جدیدی نیست و قرار نیست هر بار که آنها نخواهند قطعه‌ای را به ما ندهند ما کار خود را تعطیل کنیم بنابراین باید روی پای خود بایستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    1 0
    عجب جمله زیرکانه و حکیمانه ای؟! "چون وقتی عمر سوزن ریل افزایش می‌یابد می‌توانیم مدت زمان بیشتری از سوزن تولید شده استفاده کنیم"
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    راه آهن کشور مساله اساسی تامین ناوگان لوکوموتیو ریلی و واگن باری و شاسی قطار دارد !!! مساله ای که با توجه به نیاز شدید ایران به دور زدن تحریم ها از طریق صادرات ریلی به کشورهای آسیایی !!! بسیار حیاتی و مهم است !!! باید بر روی افزایش تولید داخلی ! خصوصا در زمینه تولید لوکوتیو با توان کششی بالا سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم مساله را پوشش بدهیم !!! همچنین اتصالات آنتنی ریلی ایران و اتصالات بین اللملی ان مانند رشت آستار و بصره شلمچه باید سریع تر ساخته شود !!! تحریم ها جنگ و ترور اقتصادی است !!! ولی ارتش داخلی ما ضعیف است و تامین نیازش هم همینطور !! باید سریع عمل کنیم قبل از آن که دشمن به هدفش برسد !!!!
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    راه آهن کشور مساله اساسی تامین ناوگان لوکوموتیو ریلی و واگن باری و شاسی قطار دارد !!! مساله ای که با توجه به نیاز شدید ایران به دور زدن تحریم ها از طریق صادرات ریلی به کشورهای آسیایی !!! بسیار حیاتی و مهم است !!! باید بر روی افزایش تولید داخلی ! خصوصا در زمینه تولید لوکوتیو با توان کششی بالا سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم مساله را پوشش بدهیم !!! همچنین اتصالات آنتنی ریلی ایران و اتصالات بین اللملی ان مانند رشت آستار و بصره شلمچه باید سریع تر ساخته شود !!! تحریم ها جنگ و ترور اقتصادی است !!! ولی ارتش داخلی ما ضعیف است و تامین نیازش هم همینطور !! باید سریع عمل کنیم قبل از آن که دشمن به هدفش برسد !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس