دهنوی

بهبود شرایط اقتصادی و آمارهای مطلوب از عملکرد ۹ ماهه شرکت های فعال در بازار سرمایه از دیگر مواردی بود که محمدعلی دهقان دهنوی به عنوان مولفه هایی مهم در رشد آتی بورس عنوان کرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، محمد علی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار در گفتگویی با شبکه خبر ضمن اشاره به طرح های حمایتی و برنامه های مدنظر سازمان بورس برای حمایت از سهامداران خرد گفت: طرح های حمایتی متعددی برای سهامداران از سوی سازمان بورس تدوین شده که در روزهای آتی از آن رونمایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بورس در این هفته رشد می‌کند؟

دهقان افزود: از همین هفته طرح حمایت از سهامداران خرد اجرایی خواهد شد که می تواند یک نمونه مناسب برای تشویق به سرمایه گذاری غیر مستقیم باشد.

وی در ادامه توضیح داد: بر اساس این طرح سهامداران خردی که در تاریخ ۱۲ اسفند (تاریخ مصوبه شورایعالی بورس) دارایی کمتر از ۱۰ میلیون تومان داشته باشند، مشمول این قانون خواهند بود. بر این اساس گروه مزبور چنانچه پرتفویی خود را تا اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۱ تغییری ندهند و تا آن زمان بازدهی کمتر از ۲۵درصد از بازار سهام دریافت کرده باشند، ما به التفاوت آن را از صندوق توسعه بازار دریافت می کنند.

به گفته سخنگوی شورایعالی بورس، البته سهامداران برای برخورداری از این طرح ضمن حفظ سهام می توانند سهام جدید به پرتفوی خود اضافه کنند.

وی در ادامه با اظهار این مطلب که طبق برآوردها تعداد سهامداران خردی که در این طرح قرار خواهند گرفت بالغ بر ۴ میلیون نفر است، گفت: واحدهای صندوق های سرمایه گذاری و همچنین اوراق با درآمد ثابت در این طرح قرار نگرفته است.

دهقان گفت: دو صندوق تثبیت بازار و توسعه بازار در بازار سرمایه فعالیت دارند. در این میان صندوق توسعه‬ بازار در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی دارد. به احتمال زیاد سال آینده نیز  ۵ هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه می شود. به این ترتیب می تواند نقش مناسبی برای حمایت، توسعه و رشد بازار سرمایه ایفا کند.

رییس سازمان بورس در ادامه تاکید کرد: جزئیات بیشتر از این طرح حمایتی در هفته جاری از طریق مراجع معتبر سازمان بورس، اطلاع رسانی خواهد شد. بر این اساس هفته آتی، نماد ویژه ای با  قیمت یک ریال بازگشایی می شود و سهامداران با پرتفوی زیر ۱۰ میلیون تومان می توانند با خرید یک سهم و پس از پالایش اطلاعات از طرح حمایتی بهره مند شوند.

حضور بلندمدت و وورد غیر مستقیم به بازارسرمایه، کلید سودآوری

به گفته دهقان، یکی از اهداف نهاد ناظر بازارسرمایه، حفظ آرامش  بازار است. همچنین هدف دیگر این است که سهامداران خردی که زمان یا دانش کافی برای تحلیل ندارند،  غیرمستقیم در بازار سهام حضور داشته باشند و از کانال صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: بررسی ها نشان از آن دارد که صندوق های سرمایه گذاری در زمان های رشد شاخص، رشدی به مراتب بیشتر از متوسط بازار داشته و در زمان های افت نیز، کاهش کمتری را تجربه کرده اند.

آینده مثبت پیش روی بورس

دهقان در ادامه به شرایط اقتصادی رو به بهبود کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاهد مثبت شدن رشد اقتصادی کشور هستیم. افزون بر این آمارهای ۹ ماهه از عملکرد شرکت های فعال در بازار سرمایه نشان می دهد سودی که شرکت ها امسال در این بازار تولید کردند ۳ برابر زمان مشابه در سال قبل است.

سکاندار بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک جز مهم از اقتصاد ما است، گفت: اگر انتظار برای رشد اقتصاد داریم و در حال حاضر این رشد صورت گرفته، در آینه اقتصاد که همان بازار سرمایه نیز منعکس خواهد شد و آثار آن را در رشد بورس مشاهده خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: بررسی های نشان از کسب سود مناسب از بازار سهام در بازه زمانی بلندمدت دارد. به عبارت دقیق تر بازدهی بورس بر اساس مطالعات تطبیقی صورت گرفته به نسبت بقیه بازارهای موازی بالاست. مطالعات نشان می دهد در هر بازه زمانی ۱۰ ساله، بورس نسبت به بقیه بازارها (طلا، ارز و مسکن)  بازدهی بالاتری داشته است.

رییس سازمان بورس ادامه داد: هر چند در ابتدای سال جاری شاهد ورود تعداد بالایی از سرمایه گذاران به بازار سهام و دیگر بازارهای سرمایه گذاری موازی بودیم. تمامی بازارها تا مقطعی با سوددهی بالایی برای سهامداران همراه بودند. این موضوع در ادامه متوقف شد و تمامی بازارهای سرمایه گذاری از جمله بورس با کاهش سود همراه شدند. در این میان برخی از سهامداران نیز ممکن است که از سرمایه گذاری در بورس زیان کرده باشند که امید است با بهبود شرایط و رونق آتی، سود به آنها تعلق گیرد.

پرداخت سود «عدالت» تا پایان سال

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهاراتش به سهام عدالت و پرداخت سود سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: مشمولان سهام عدالت دو روش را برای آزادسازی سهام خود انتخاب کردند؛ یک گروه روش غیرمستقیم را انتخاب کردند و به این ترتیب مدیریت پرتفوی خود را به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار کردند. گروهی دیگر مدیریت مستقیم را برگزیده که این سهم در پرتفوی آنها وارد شده است.

دهقان دهنوی ادامه داد: سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ که از شرکت های سرمایه پذیر موجود در پرتفوی سهام عدالت تشکیل شده، در حال تجمیع است. این رقم در حدود ۲۰۰هزار تومان برای آن دسته از سهامدارانی است که تمامی سهم خود را نگهداری کرده و هیچ سهمی نفروخته باشند.

وی در ادامه افزود: تصمیم بر آن شده که سود سال ۱۳۹۸ نیز به صورت متمرکز به حساب دو گروه واریز شود و از سال آینده از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی برای سهامداران غیرمستقیم عدالت و از طریق خود شرکتها به حساب سهامداران مستقیم عدالت واریز شود.

رییس سازمان بورس در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش بر این است تا پایان سال جاری این رقم به حساب سهامداران عدالت واریز شود. چنانچه سود چند شرکت نیز تجمیع نشود، مابقی آن در سال آینده واریز خواهد شد.

ارتباط دوطرفه بین بانکها و بازار سرمایه

سکاندار بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که برخی بانکها را عامل ریزش بازار سهام می دانند، گفت: در حالی حاضر ارتباط بین بانک ها و بازار سرمایه یک این ارتباط دو طرفه است؛ بانکها به عنوان یک نهاد مالی که هم نماد خودشان در بازار سهام معامله شده و هم شرکت های زیرمجموعه آنها (تامین سرمایه ها، صندوق های سرمایه گذاری و کارگزاری ها) در بازار فعال هستند. به این ترتیب یک ارتباط سیستماتیک، قوی و دوسویه برقرار است.

وی ادامه داد: پیشتر بازار سرمایه به بانک ها کمک کرده است. اکنون حمایت بانک ها از بازار احساس می شود. برخی از بانک ها از طریق نهادهای مالی زیر مجموعه این موضوع را اثبات کردند و منابع زیادی را برای حمایت از بازار سرمایه صرف کردند. همچنین اعتبارات لازم را به کارگزاری های اعطا کردند. انتظار می رود برخی دیگر نیز مسولیت پذیری خود را در قبال بازار سرمایه بالا ببرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    18 1
    آخه بیسواد با این کارت بدتر ضرر به سهامداران وارد می‌کنی بهتره استعفا بدی بی کفایت وای بر شما مدیران بی عرضه
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    15 2
    ای بی کفایت مردم رو به مسخره گرفتی فکر کردی بیسواد هستند پول مردم رو برگردون دزدی تا چه اندازه اصل پول سهامداران رو برگردونید ای دزدهای قافله
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    9 0
    خجالت بکش مردک عوضی... 14 ماه پول مردم رو نگه داری بعد تضمین 25 درصد سود بهشون بدی؟!!! همه چی در این 14 ماه سه برابر بشه تو مردم رو خر میکنی با 25 درصد سود؟ پشکل بخرند سود بیشتری میکنند. مثل رئیستان هستید...
  • قشرضعیف IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    5 0
    کو عامو مردم نابود شدن رفت شما هر روز هی میگین فردا وپس فردا حرف اسون عملش سخته برات داداش
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    6 0
    کلید روحانی نه مردم نابود کردین
  • شیر دل IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    وقتی کار دستوری شد از این بهتر نمیشه .تا بورس جان میگرفت یک قانون جدید روی سهامدارا اجرا میکردین .الانم ترس افتاده تو جان ملت .وقتی روحانی دعوت کرد به بورس یعنی منتظر بلا باشین
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    3 0
    فساد در بورس بیداد میکنه. به عنوان مثال حقوقی دتماد که زیرمجموعه شستا ی دولتی هست با عدم افشا اطلاعات مثبته، کد به کد، رنج منفی کشیدن و گذاشتن اردر ترس، به شدت داره سرکوب قیمتی میکنه تا خودش سهمهای حقیقی رو صاحب بشه. ناظران بورس هم کاری با این فسادها ندارن. دیگه دنبال دلیل اضافه نمیخواد بگردید‌.
  • محمود-ر IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    1 0
    اینها همه پاک و مقدسن ، ریزش هشت ماهه بازار هم تقصیر مردمه نه دولت نه شرکتهای دولتی نه عرضه ی ارواق بدهی دولت در طولانی مدت با حجم زیاد نه به خاطر نوسان گیری حقوقی های اکثریت شرکتهای دولتی از سرمایه های خرد ملت ، پس نتیجه میگیریم ده سال پولتون و به بورس بسپارید اگر زنده بودید بعدش بیاد اگر چیزی مونده بود بردارید،
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    6 0
    تا ۱۴۰۰ به خاطر تدبیر دولت امیدی به بازگشت بازار نیست
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    7 0
    سلام اگه یادتون باشه ریس جدید بورس چندوقت پیش گفت بزودی بورس ایران تاریخی میشه. الان حدود ۱۵ روزه که ۹۰ درصد نمادها صف فروشه و هیچ تقاضایی در بازار نیست. واقعا ریس بورس، راست گفت بورس رو تاریخی کرد. در هیچ برهه زمانی و در هیچ کجای جهان کسی نتونسته همچین بلایی بیاره سر بورس کشورش بجز اقای دهقان و دکتر روحانی.
  • محمود TR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    10 0
    ما میگیم شاه نمیخواهیم نخست وزیر عوض میشه این شعار مون توزمان شاه را که یادتون نرفته حالا مثلا" قالیباف اصل رفته دهقان دهنوی اومده فرقشون چیه ؟!؟!؟!
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    3 0
    بعضی سهام تا 70درصد ضرر داده سود بعضی شرکتها 2ریال بابت هرسهم هم چیز 5برابرشد سرمایه سهامدار با 70درصدضرر این یعنی ۵۷۰درصد ضرر از اصل سرمایه اونوقت شما از ۲۵درصد تا اردیبهشت ۱۴۰۱حرف میزنه هیچ اعتمادی دیگه وجود ندارد جمعش کنید این بورس رو این یعنی اقتصاد ورشکست شده نه میخوای همه میتونی وعده تون بدرد دلخوشی نمیخوره عمرا که در بورس سهامدار خرد بمونه شما بتونید با شرکت‌هایی که خریدید و.....
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    3 1
    میگن با اومدن دلار به بیست هزارتومان شاخص کل بورس تا ۸۰۰ هزار میاد پایین
    • محمد IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      1 0
      عاقبت این مردم چی میشه ...
  • سهامدار خشمگین IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    آقا آدرس اشتباه نده . دست دخالت دولت رو کوتاه کنید بازار و بازیگراش راهش رو میرن . تا حجم مخوره پول حقیقی وارد نشه رشد نمیکنه این دامنه نامتقارن مسخره رو هم بردارید بدترش کردید
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    خخخخخخخ.
  • الکی امید وار IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    1 0
    اقای دهنوی من ده تومن سهم دارم ب۶ نظر شما بعد از یک سال چقدرس مونده که بخوای بیست پنج درصد سو بدی اگر سواد داری که میدونم نداری با این منفی بزار حساب کن
  • علی IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    با سلام و خسته نباشید ننگ بر بورستون
  • ایرونی IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    3 0
    آدم یاد پینوکیو میفته
  • ح IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    سلام چرا فروش_۶۰دصد مان فروختیم واریز نمیکنید ؟
  • محمد IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 1
    تو هم مثل بقیه ای
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    4 0
    خخخخخ خودشون نمیزارن بورس صعود کنه، با برنامه ریزی دقیق جلوی صعودشو گرفتن، همه رو بدبخت کردن
  • مال باخته بورس IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    8ماهه باوعده های توخالی مردم راسرمارگذاشتید. شمابدرداپراتوری بانک هم نمیخوری چه برسه به رییس سازمان بورس
  • مال باخته بورس نظام مقدس IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    این چه شعوریه که دارید. آخه سهم ریالی برمبنای چه منطقی اعمال میشه. فکرکنم شب عیدی خانمت گذاشتتدفرش شویی به مغزت فشاراومده
  • علی IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    3 0
    آقای مدیر 3 ماهه! ای کاش مرد باشی و آبروی ۲۰ ساله ات رو پای این دولت و وزیر بی کفایت اقتصاد آن خرج نکنید. چیزی دست تو نیست که بخواهی بهتر شود. استعفا بده به نفع مردم و واقعیت خرج کردن این دولت از جیب مردم را هم فاش کن.
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    3 0
    .. مملکت جوری شده که هر کی میاد باید بگی صدرحمت به قبلی....
  • دیار IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    3 0
    ۲۵درصد سال۱۴۰۱ بعید می دونم. این ضرر رو متحمل بشوید . یعنی۱۴ ماهه ۱۰میلیون میشه ۱۲/۵ میلیون. عوامفریبی تا چه حد؟! اونوقت این کجای بورس رو تثبیت می کنه یارشد میده . اینم یه ترفند جدیده برای سر کیسه کردن و خرد کردن آدم های ضعیف که بارها چپاول شدند.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    سود شرکتها خیلی زیاد شده ولی موقع تقسیم سود اگر درصد تقسیم سود بیشتر شودشاید انگیزه ماندن در بورس را زیاد بکند وبورس راازسقوط نجات بدهد
  • مرتضی IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    1 0
    یعنی خاک بر سر بانک های ما که شما ریس ان بودین . جز ربا خوری کاری بلد نیستن .خاک بر سر بورس ما که ریس ان تو باشی . با دامنه نوسان نامتقارن نقد شوندگی را صفر کردین .
  • رضا IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    3 0
    آقا اصلا سود نخواستیم فقط بزارید خارج بشیم از این بازار آشغال. الان حدودا یک ماهه پولم قفل تو صف فروش هست و هیچ خریداری نیست😐
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    آقای دهنوی یکمی سواد بورسیت را ارتقاع بده طرف پولش را تو بانک نگذاشته که یک عدد ثابت سود ببرد برید بورس های دنیا رامطالعه کنید و ببینید آنها با چه روشی رکود را از بازار بر طرف میکنند و مردم را دلگرم به فعالیت میکنند اینکه آقای قالیباف در زمانی وقتی نمادهای شاخص ساز بورس به علت تقاضای زیاد صف خرید میشدحجم تقاضا را مخفی میکرد و این اواخر که همان نمادها صف فروش میشد حجم فروش را مخفی میکرد اینها سیاست های شما است الان قیمت ۹۹درصد سهامها از کف قیمتی با دلار حدود ۲۰ تا۲۵هزار تومان پایین تر است وشما با ان دیدگاه بلندتان ضربه بیشتری به بورس وسرمایه مردم می‌زنید که در برابر سرمایه مردم و حفظ ارزش آن مسئول هستید عواقب کار را درنظر بگیرید
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    لطفا جهت رشد دانش افراد نظرها منعکس شود
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    سوادکه نداری لااقل شعور داشته باش وحرف نزن
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    این اقا یه جور با ارامش صحبت از اینده بورس میکنه انگار مردم ده بیست درصد تو ضرر هستند حاجی بعضی سهمها یک چهارم شدند کجای کاری .سرمایمون رفت وهیچ اعتمادی نه به شما هست نه به رییساتون واین حرفها واسه اینه که به مردم امید الکی بدید تا یه ده بیست درصد دیگه جیبه ریساتونو پر کنید خجالت بکشید
  • مرتضی IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    مسئولین بی کفایت ، لطف کنید بازار سرمایه را به حال خود رها کنید بهترین خدمت شما نظاره گر بودن و سکوت است بازار سرمایه راه خود را بلد است شماها با تصمیمات دستوری راه بازار را به بی راهه تبدیل کرده اید بی راهه ای که سرش در خورجین خودتان است نه سهامدار . لطفا سکوت کنید ، بازار متعادل میشود .
  • Reza IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    بخاطراین بی عرضه ها مردم بدبخت شدن.زندگی ماروجهنم کردین عوضی های بی وجدان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس