شركتهاي «لاكهيد مارتين» و «بوئينگ» طرحهايي براي غلبه بر مشكل آلودگي صوتي، محيط زيستي و مصرف سوخت جتهاي مسافربري ارائه كردهاند:
جت مافوق صوت «SUPERSONIC GREEN MACHINE»
عمر «كنكورد» بعنوان آخرين جت مافوق صوت جهان بدليل آلودگي صوتي، مصرف سوخت بالا و ناكارآمدي در نوامبر 2003 به پايان رسيد، اما محققان شركت «لاكهيد مارتين» اميدوارند با حذف اين معايب، هواپيماي سبز مافوق صوت تا سال 2030 وارد خطوط هوايي جهان شود.
با استفاده از موتورهاي چرخه متغير ميزان كارآيي جت مافوق صوت افزايش يافته و خلبان ميتواند در هنگام بلند شدن و فرود با تغيير سوئيچ هواپيما را به حالت موتور توربوفن معمولي تبديل كند. سيستم احتراقي بكار رفته در موتور نيز ميزان آلودگي اكسيد نيتروژن را تا 75 درصد كاهش ميهد.
جت «Box Wing»
بوئينگ 747 در هر مايل دريايي پنج گالن سوخت مصرف ميكند و محققان بدنبال يافتن راه جديدي براي كاهش مصرف سوخت بدون ايجاد تغييرات اساسي در ساختار فعلي هواپيما هستند. اين هواپيما نيز توسط محققان شركت «لاكهيد مارتين» طراحي شده است كه طبق پيش بيني تا سال 2025 وارد خطوط هوايي جهان ميشود.
جت «Box Wing»
با استفاده از مواد سبكي كه در طراحي جتهاي جنگنده F-22 و F-35 بكار رفتهاند، پيكربندي بال طراحي شد كه ميتواند نسبت L\D ratio را تا 16 درصد كاهش داده و امكان پرواز طولانيتر با سوخت كمتر را فراهم كند.
همچنين به جاي استفاده از موتورهاي توربوفن متداول از دو موتور توربوفن «ultrahigh-bypass» استفاده ميشود كه با دارا بودن فنهايي بزرگتر كاركرد موتور را تا 22 درصد بهبود ميبخشد. بالهاي اضافي امكان پرواز شيب دار با قدرت كمتر موتور را فراهم ميكند.
جت «SUGAR VOLT»
بهترين راهكار براي صرفهجويي در مصرف سوخت جت، خاموش كردن موتور است و براي اين كار بايد جايگزيني مانند موتور الكتريكي در نظر گرفته شود. محققان شركت «بوئينگ» در طراحي جت «SUGAR VOLT» قصد دارند از سيستم نيروي محركه هيبريدي استفاده كنند.
هواپيمايي در ابعاد 737 ميتواند در هنگام بلند شدن بطور همزمان از سوخت جت و باتري استفاده كند، اما در ارتفاع ميتوان سيستم را در حالت تمام الكتريكي تنظيم كرد. در اين حالت كارآيي موتور 55 درصد افزايش مييابد و ميزان خروجي دي اكسيد كربن و اكسيد نيتروژن نيز به ترتيب 60 و 80 درصد كاهش مييابند.