هشدار همتی به گردانندگان سایت های قمار

رئیس‌کل بانک مرکزی تلاش کرده اصلاحات مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ را مقصر افزایش تورم و نقدینگی جلوه دهد، در حالی که در ۲.۵ سال اخیر تمام رکوردهای افزایش تورم و پایه پولی و نقدینگی به نام همتی ثبت شده است.

سرویس اقتصاد مشرق- عبدالناصر همتی که در دوره ۲.۵ سال ریاست وی بر بانک مرکزی، حجم نقدینگی در کشور را ۲ برابر کرده، نسبت به تورم‌زا بودن مصوبه مجلس ابراز نگرانی کرده است.

عامل نقدینگی و تورم، نگرانی مصوبه مجلس شد +نمودار

عامل نقدینگی و تورم، نگرانی مصوبه مجلس شد +نمودار

عامل نقدینگی و تورم، نگرانی مصوبه مجلس شد +نمودار

همتی در حالی از چاپ پول با اجرای مصوبه مجلس درباره بودجه ۱۴۰۰ ابراز نگرانی کرده که در دوره مدیریت خود وی تا پایان آذرماه امسال ۱۸۷ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت و تورم‌زا چاپ شده است. در پایان آذرماه حجم پایه پولی ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۸۷ هزار میلیارد تومان آن یعنی ۴۶ درصد آن در دوره مدیریت همتی بر بانک مرکزی ایجاد شده است.

عمده چاپ پول در دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی برای رفع کسری بودجه دولت و رفع کسری بودجه بانک‌های خصوصی بوده است.

از سوی دیگر همتی در حالی از رشد نقدینگی با مصوبه مجلس ابراز نگرانی کرده که حجم نقدینگی در دوره ریاست وی هم تقریباً ۲ برابر شده و از ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان در تیرماه ۱۳۹۷ (قبل از ریاست همتی) به ۳۱۳۰ هزار میلیارد تومان در پایان آذرماه امسال رسیده است؛ یعنی حجم نقدینگی در ۲.۵ سال ریاست همتی ۲ برابر شده یا به عبارت دیگر نصف کل نقدینگی موجود در تاریخ اقتصاد ایران فقط در ۲.۵ سال ریاست همتی ایجاد شده است.

عامل نقدینگی و تورم، نگرانی مصوبه مجلس شد +نمودار

همچنین بالاترین رکورد تورم دو دهه اخیر در دوره ریاست همتی رخ داده است. اردیبهشت سا ل ۱۳۹۸ تورم نقطه به نقطه مناطق شهری کشور به بالاتر از ۵۰ درصد رسید که بالاترین سطح تورم در دو دهه اخیر محسوب می‌شود.

عامل نقدینگی و تورم، نگرانی مصوبه مجلس شد +نمودار

از آنجا که رشد آمار نقدینگی، تورم و پایه پولی در ۲.۵ سال مذکور در زمانی رخ داده که مجلس فعلی بر سر کار نبود، باید از آقای همتی پرسید که سهم اهمال بانک مرکزی در افزایش شدید تورم و نقدینگی چقدر بوده است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سعید IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    5 1
    پیگیر افزایش نرخ اینترنت هم باشید ، هنوز مصوبه مجلس اجرایی نشده اپراتورها نرخ اینترنت را به مقدار قابل توجهی افزایش دادند ، دستکم نگذاشتند این دو هفته هم بگذرد و سال آینده به بهانه تورم سالیانه یجا همه افزایش قیمتا را اعمال کنند . /// این کد تایید هم اشکال داره ، گاهی تا چند بار میزنیم خطا میزنه ، درستش کنید
  • mojtaba SE ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 0
    شرم آوره که 42 سال کلی شهید کلی آورگی کلی تنشهای اجتماعی انموقع یک مشت بی کفایت بشند مسئول بزرگترین بنکاه اقتصادی کشور..واقعا تبریک می گم
  • GB ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 0
    مدتهاست که بانک مرکزی تعدادی کانال تلگرامی نرخ‌ارز و طلا را اجاره کرده و به آنها روزانه مبلغی بعنوان دستمزد پرداخت میکند تا نرخ های مورد نظر دولت را نمایش بدهند
  • GB ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 0
    همتی قبلا خبرنگار صدا و سیما بود. سوهد چندانی ندارد و عامل اصلی تورم ۵۰۰ درصدی کنونی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس