کد خبر 1190396
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی نیا تحلیلگر در کانال تلگرامی تفسیرگر نوشت: دیروز ارتش یمن در یک عملیات بسیار مهم تاسیسات نفتی سعودی را با ۱ موشک بالستیک و ۱۰ پهپاد صماد ۳ هدف قرار داد .

همزمان یمنی ها در عملیات مهم دیگری با ۷ موشک و ۴ پهپاد به تاسیسات سعودی در استان های جیزان و اسیر یورش بردند.

 این عملیات مهم در چند نکته مهم در بطن خود داشت که لازم است بدان اشاره گردد.

۱- بندر نفتی راس التنوره در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری از مناطق تحت کنترل انصارالله قرار دارد و از جنوب به خلیج کوچک تاروت ، و از شرق به خلیج فارس منتهی می شود . این بندر حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشته و در نزدیکی شهرهای مهم الخبر ، دمام ، قطیف و ظهران دارد .

۲- عملیات یمنی ها در هدف قرار دادن راس التنوره ، غافلگیرانه و بدون تهدید قبلی نبود بلکه در روزهای گذشته به صراحت اعلام کردند در صورت ادامه تجاوز و فشار اقتصادی به یمن و ممانعت سعودی از تخلیه محموله های نفتی ، تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در استان الشرقیه سعودی هدف حمله موشک ها و پهپادهای آنان خواهد بود .

۳- در روزهای گذشته ارتش یمن بدون محدودیت از پهپادهای دقیق برای عملیات در عمق خاک سعودی بهره برده که نشان دهنده انباشته بودن زرادخانه آنان از پهپادهای دقیق انتحاری است‌.

۴- ناتوانی پدافند هوایی آمریکایی و سعودی در رهگیری این هواگردها بازهم برجسته بود؛ به وضوح میتوان گفت آبروی تسلیحاتی و تکنولوژیکی غرب در عملیات های اخیر به شدت آسیب دیده است.

۵- سعودی ها برای گذاردن سرپوش بر ناتوانی خود در برابر ارتش و کمیته های مردمی یمن ، بازهم تکنولوژی و مبدا این پهپادها را به نوعی به ایران منتسب کردند که البته به طریق اولی به ضرر آنان است زیرا فاصله این شهر تا پایگاه مهم آمریکا در بحرین حدود ۹۰ کیلومتر است و اگر حمله از مبدا نقاط شرقی خلیج فارس بود با توجه به گستره پایش و برد الای رادارهای آمریکایی،  پایگاه های این کشور در بحرین ، کویت و قطر باید این پهپادها را کشف می کردند.

 در صورت پذیرفتن ادعاهای سعودی در این خصوص ، اثرات منفی آن بیش از همه دامان متحد اصلی اعراب حاشیه خلیج فارس یعنی آمریکا را خواهد گرفت و نشان میدهد اتحاد با یانکی ها برای آنان امنیت نخواهد آورد و ایران در صورت نیاز می تواند تاسیسات آنان را به راحتی نابود سازد.

۶- عملیات راس التنوره بیش از پیش نشان دهنده شکست سعودی در تحقق اهداف اعلام شده خود در تجاوز علیه یمن است. زیرا در ۶ فروردین ۱۳۹۴ یعنی نزدیک به ۶ سال پیش عملیات توفان قاطعیت آغاز شد و قرار بود ظرف چند ماه انصارالله سرکوب گردد و دولت منصورهادی به صنعا بازگردانیده شود .

لکن نه تنها این امر محقق نشده بلکه انصارالله در قامت یک ارتش بزرگ و تمایز یافته،  با به کارگیری شیوه های نوین جنگی می تواند روی زمین بزرگترین شهر در دست سعودی ها یمنی مارب را محاصره کامل کند و از طریق آسمان نیز روزانه عمق خاک سعودی را بدون محدودیت مورد اصابت موشک و پهپاد قرار دهد .

۷- عملیات مهم دیروز حامل پیام به حکام اماراتی نیز بود . زیرا امارات از جدایی طلبان جنوب یمن حمایت جدی می کند و در صورتی که انصارالله از نبرد با دولت هادی و سعودی ها فارغ گردد، مواجهه بعدی اش با نیروهای دولت انتقالی جنوب به خصوص در استان های شبوه ، لحج و ابین خواهد بود ‌.

در مناطق ساحل غربی در برخی نقاط استان الحدیده نیز  نیروهای وابسته به امارات حضور دارند که در صورت پویا شدن مجدد جبهه نبرد در این مناطق و پشتیبانی هوایی و لجستیکی امارات از آنان ، به راحتی ابوظبی ، دبی و شارجه می تواند زیر ضرب موشک ها و پهپادهای یمنی قرار گیرد و تلاش های ۴۰ سال آنان برای جذب سرمایه و گردشگر در این امیرنشین های کوچک به طرفه العینی برباد رود.

پس احتمالا محمد بن زاید نیز پیام این حمله را به خوبی دریافت نموده و دست به عصاتر در برابر انصارالله گام برخواهد داشت.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    7 0
    وقتی از دماغ فیل بیفتی قطعا زیر پایتان را نمی بینید حال قصه بن سلمان متکبر وخودبرتربین در این جنگ شش ساله با کشور یمن چنین روندی و وضعیتی دارد که حتی متوسل شدن به کدخدا هم برای او و کدخدا آبرویی نخواهد گذاشت و این باید درس عبرتی برای سایر متکبرین حوزه جنوبی خلیج همیشه فارس باید باشد که با طناب پوسیده بن سلمان که هیچ با طناب پاره شده پاتریوت و حتی فلاخن کودکشان صهیونیسم نیز راه گریز و نجاتی جز قبول قطعی رفع تخاصم و جنگ علیه یمن راه دیگری نیست
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    12 0
    تمام محور مقاومت باید به کمک انصارالله ومردم مظلوم یمن بشتابندوبه آنها یاری برسانند
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    جنگ یمن بدون آزادی مارب و پیشروی به سوی سواحل تعز امکان پذیر نیست و عربستان تسلیم شکست نمی شود پس هرچه زودتر باید شهر مارب را آزاد نمود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس