میراژ اف یک - ارتش عراق

سرهنگ قدیمی از نیروهای پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از اقدامات ناگفته پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس گفت.

به گزارش مشرق، با نگاهی عمیق و منطقی به ۸ دفاع مقدس درمی‌یابیم که این اتفاق بیشتر شبیه معجزه الهی است تا یک حادثه تاریخی. یک جهان پشتیبان رژیم بعث عراق برای تصرف یک انقلاب بود. بسیار ساده‌انگارانه است که بگوییم موضوع اروند و عرب‌زبانان خوزستان دغدغه اصلی صدام برای حمله به ایران بود چراکه با ورق زدن اسناد تاریخی در دوران «جنگ قبل از جنگ» ــ یعنی از سال ۵۸ تا ابتدای جنگ ــ این عراق بود که به تجهیز گروهک‌های مرزی و اقدامات خرابکارانه در خاک کشورمان پرداخت و با بمب‌گذاری‌های متعدد مردم این خطه را به خاک و خون کشید.

به‌عقیده بسیاری از کارشناسان هم‌راستا شدن منافع صدام و آمریکا برای حمله به کشورمان دلیلی بود که صدام نقشه هجوم سراسری را در ذهن خود بپروراند، از طرفی دیکتاتور عراق خواستار افزایش سرزمینی خود بود و از طرفی زمین زدن انقلابی اسلامی که بلای جان آمریکا شده بود؛ منافع هر دو مستکبر را کنار یکدیگر قرار داد تا با یک‌کاسه کردن تمام اهداف خود در آخرین روز تابستان ۵۹، به ایران اسلامی هجوم بیاورند.

نه‌تنها آمریکا و شوروی بلکه اروپا و حتی کشورهای آفریقایی هم به کمک صدام آمدند تا آمریکا و صدام را به اهدافشان برسانند اما با وجود نیروی انسانی فراوان و تجهیزات گسترده‌ای که برای عراق گسیل شد؛ این امر نتیجه‌ای نداشت و پیروزی از آن ملت ایران شد. اگر معجزه نیست، چه‌چیزی است؟ اگر آن را از الطاف الهی ندانیم، چه‌چیزی می‌تواند پاسخ آن باشد که یک ملت نوپا که ارتش آن از بین رفته است و هیچ تجهیزاتی ندارد، چگونه در برابر اَبرامکانات عراقی ایستادگی می‌کند؟

آری این دفاع برای آن مقدس شد که امدادهای الهی، رهنمودهای حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) و ایثار رزمندگان اجازه نداد ملت ایران سر تعظیم در برابر مستکبران فرود بیاورد و اجازه ندهد حتی سانتی‌متری از سرزمین‌مان زیر چکمه‌های بعثی قرار بگیرد.

حال به بررسی قسمت‌های مختلف دفاع مقدس پرداخته و می‌خواهیم حال‌وهوای آن روزها را تداعی کنیم و به مشکلات و فعالیت‌های مختلف رزمندگان بپردازیم.

در این قسمت بر آن شدیم که به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قسمت‌های جنگ یعنی «دیدبان‌ها» بپردازیم.

سرهنگ احمد قدیمی از رزمندگان دفاع مقدس با بیان اینکه از سال ۱۳۵۴ به خدمت ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمدم، تصریح کرد: من در زمان ۸ سال دفاع مقدس به عنوان یک ارتشی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشتم و در زمینه پدافند هوایی و به صورت تخصصی،‌ موشک «هاگ» فعالیت می‌کردم.

وی با بیان اینکه، پرتاب‌کننده موشک «هاگ» بودم، افزود: در زمان جنگ ایران و عراق بر اساس رسالت ذاتی خود یعنی دفاع از میهن، روز دوم جنگ برای دفاع از خاک و آب کشورمان وارد مناطق شدم.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره عدم شکل‌گیری انسجام ارتش در روزهای آغازین انقلاب اسلامی، گفت: در همان روزها به من مأموریت دادند به بندرعباس بروم و در نیروی دریایی مستقر شوم. با توجه به اینکه موشک نداشتیم در آنجا توپ قرار دادیم.

* تمام حضور ما در منطقه محرمانه بود

سرهنگ قدیمی دلیل حضور خود در بندرعباس را آمادگی پدافند هوایی از حملات احتمالی رژیم بعث عراق خواند و اظهار داشت: پس از حضور یک ماهه در بندرعباس و عدم خطر، تغییر موضع داده و مجدداً به سایت اصفهان بازگشتیم.

کولاک پدافند هوایی در انهدام ۷۴ جنگنده +‌ عکس

وی به خطرات احتمالی پدافند هوایی اشاره کرد و با بیان اینکه ما به دلیل آنکه هم موشک و هم رادار داشتیم باید از دید بعثی‌ها دور می‌بودیم، یادآور شد: تمام حضور ما در منطقه محرمانه بود، بسیاری از افراد از حضور ما اطلاعی نداشتند. مثلاً در کارخانه‌ها، باغ‌ها  یا روستاها پنهان می‌شدیم که بتوانیم به موقع عملیات خود را انجام دهیم.

این رزمنده نظامی سال‌های دفاع مقدس به حضور خود در مناطق مختلف عملیاتی اشاره کرد و افزود: به دلیل بازرسی‌های هواپیماهای دشمن و حضور ستون پنجم حتی اگر منطقه‌ای را ترک می‌کردیم به جای خود ماکت قرار می‌دادیم که آنها احساس کنند که ما همچنان در آنجا هستیم.

* چگونه پدافند هوایی حتی از خط مقدم هم جلوتر بود؟

سرهنگ قدیمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد ما حتی از خط مقدم هم جلوتر می‌رفتیم؛ یعنی آنچنان اختفا می‌کردیم که نیروهای خودی عقب‌نشینی می‌کردند و حتی بعثی‌ها نیز از کنار ما رد می‌شدند و نمی‌دانستند که ما در آن منطقه حضور داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ الکترونیک اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تمام فعالیت‌های ما به صورت فرکانس و الکترونیکی بود نیاز نبود که دشمن با ما رو در رو شود و از طریق همین فرکانس‌ها نقطه حضور ما را متوجه می‌شد و بعضاً از ۱۰۰ کیلومتر دورتر از وضعیت ما اطلاع داشتند.

این پیشکسوت دفاع مقدس به قدرت جنگ الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: ما هم زمانی که در اهواز مستقر بودیم از فعالیت‌های هواپیماهای آنها مطلع بودیم؛ چراکه شنود داشتیم و از مأموریت‌های آنها با خبر بودیم و قبل از اینکه که بخواهند وارد مرزهای جمهوری اسلامی ایران شوند اقدامات پدافندی را آماده می‌کردیم و آژیرهای منطقه را روشن می‌کردیم.

* چرا ۸ سال دفاع مقدس، آزمایشگاه دشمن بود؟

سرهنگ قدیمی با بیان اینکه در برخی از مواقع پس از حضور بعثی‌ها در مرز به شهرها مانند تهران، اصفهان و... اطلاع می‌دادیم، تصریح کرد: پدافند هوایی بر اساس رسالت خود در زمان نزدیکی هواپیما با آنها درگیر نیز می‌شد یعنی ما موشک داشتیم و می‌توانستیم آنها را بزنیم.

این رزمنده دفاع مقدس به کمک همه جانبه جامعه جهانی به رژیم بعث عراق اشاره کرد و گفت: تمام جهان و کشورهای قدرتمند از صدام ملعون حمایت می‌کردند برای همین از ابزارها و تجهیزات روز دنیا بهره‌مند بود و اگر بخواهیم بی‌تعارف صحبت کنیم دست برتری در زمینه هوایی نسبت به ما داشت.

وی ادامه داد: آن جنگ برای آنها هم دانشگاه و هم آزمایشگاه بود. یعنی هر نوع سلاحی که می‌خواستند آزمایش کنند را به صدام می‌دادند او هم آنها را بر سر ملت ایران می‌ریخت؛ بنابراین آنها این تجهیزات را چه روی انسان و چه روی تجهیزات ما آزمایش می‌کردند.

* ماجرای حضور هواپیماهای «رادارزن» برای شناسایی سامانه‌های پدافندی

این رزمنده دفاع مقدس به مجروحیت خود در درگیری با هواپیماهای بعثی پرداخت و  تصریح کرد: به عنوان پدافند هوایی از عملیات‌های نیروی زمینی سپاه اطلاعی نداشتیم چرا که وظیفه ما دفاع هوایی بود یعنی ما آسمان‌ها را می‌دیدیم و آنها روی زمین فعالیت می‌کردند.

قدیمی ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌های ما محرمانه است و نمی‌توانیم آنها را بازگو کنیم اما هواپیما میگ ۲۵ عراقی زمانی که به مرزهای ما حمله می‌کردند، مجبور بودیم رادارهای خود را خاموش کنیم؛ چراکه مثلاً ۲۰ فروند جنگنده وارد کشور می‌شدند که از این ۲۰ فروند یک فروند «رادارزن» بود؛ یعنی آن یک جنگنده فقط دنبال موقعیت پدافند می‌گشت تا آن را نابود کند برای همین به دلیل اینکه موقعیت سامانه‌ها را شناسایی نکند مجبور بودیم رادار رو خاموش کنیم و نمی‌توانستم هشدارهای لازم را به سایر قوا دهیم.

وی به جنگ روانی رژیم بعث عراق علیه ملت ایران اشاره کرد و افزود: در روزهای آغازین جنگ رژیم بعث برای آنکه جنگ روانی در میان ملت ایران ایجاد کند هواپیماهای خود را به شهرهای مختلف اعزام می‌کرد؛ مثلاً هواپیمای آنها بالای سر تهران می‌آمد و همین امر باعث شده بود بسیاری از مردم به پناهگاه رفته یا این استان را ترک کنند.

* آمریکایی‌ها تمام فنون نظامی را به ایرانیان یاد نمی‌دادند/ در دوران دفاع مقدس ایرانی‌ها رو دست همه زدند

این فرمانده ارشد نظامی یادآور شد: با توجه به اینکه آموزش‌های خود را در ارتش، قبل از انقلاب دیدم؛ آمریکایی‌ها تمام اصول نظامی را به ما یاد نمی‌دادند و به اصطلاح فوت کوزه‌گری را نزد خود باقی نگه می‌داشتند اما رزمندگان دفاع مقدس توانستند در این سال‌ها اقدامات بسیار سنگینی را انجام دهند.

قدیمی به یکی از شاهکارهای جنگ‌های ضد الکترونیک توسط رزمندگان جبهه حق علیه باطل اشاره کرد و یادآور شد: یک فروند هواپیما با سرعت ۷۵۰ کیلومتر در ساعت وارد کشور ما می‌شد پدافند هم روی هواپیما قفل می‌کرد و اما خلبان جنگنده از این موضوع مطلع می‌شد و برای آنکه ما را فریب دهد امواجی را ساطع می‌کرد که دستگاه‌های پدافند سرعت آنرا ۸۵۰ کیلومتر بر ساعت نشان می‌داد و همین محاسبات باعث شده بود که دستگاه فریب بخورد.

وی خاطرنشان کرد: موشک پرتاب و به جنگنده اصابت نمی‌کرد و منحرف می‌شد. بنابراین ما آن‌را متوجه شدیم و خودمان به صورت دستی به دستگاه اعلام می‌کردیم.

* طی ۸ سال دفاع مقدس فقط چند روز در مناطق نبودم

قدیمی در ادامه سخنان خود به فریب‌های متعدد دشمن در زمینه پدافند هوایی اشاره و آنها را محرمانه و غیرقابل انتشار دانست و عنوان کرد: جنگ ایران و عراق ۸ سال طول کشید اما من قریب به ۷ سال و ۱۰ ماه  روز در مناطق حضور داشتم و فقط چند روز در منطقه نبودم.

این رزمنده دفاع مقدس فعالیت پدافند هوایی را همانند یک تیم فوتبال برشمرد و گفت: تیم فوتبال همه دست به دست هم می‌دهند اما تنها یک فرد گل پیروزی را به ثمر می‌نشاند؛ در پدافند هوایی هم این چنین است یعنی تمامی نیروها دست به دست هم می‌دهند تا بتوانیم جنگنده دشمن را شناسایی و منهدم کنیم.

قدیمی که در کارنامه خود انهدام ۴ فروند جنگنده عراقی را دارد؛ یادآور شد: این یک کار تیمی است و من به عنوان آخرین فرد دکمه آتش را می‌زنم در حالی که بسیاری از افراد باید برای فشردن دکمه آتش مرا یاری کنند.

* پدافند می‌زد اما می‌گفتیم خلبانان زدند

این پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: بسیاری از نیروهای پدافند هوایی هواپیماهای دشمن را منهدم کردند اما در آن زمان در رادیو و تلویزیون اعلام می‌شد خلبانان تیزپرواز آنها را نابود کردند چرا که نمی‌خواستیم دشمن از موقعیت پدافند مطلع شود برای همین قریب به ۸۰ درصد جنگنده‌های دشمن توسط پدافند نابود شد اما اعلام می‌کردیم که جنگنده‌ها آنها را نابود کرده‌اند.

سرهنگ قدیمی با بیان اینکه حاج محمد مصطفوی از نیروهای زبده پدافند هوایی در «عملیات والفجر۸» ۷۴ فروند جنگنده دشمن را نابود کرد؛ یادآور شد: این ماجرا به صورت سند در کتب مختلف وجود دارد اما در آن زمان اعلام نکردیم که پدافند این کار را انجام داده است.

رزمنده دفاع مقدس در خاتمه سخنان خود به ذکر خاطره‌ای درس‌آموز در روز دوم جنگ اشاره کرد و گفت: در روز دوم جنگ مأموریت یافتیم که به همراه تیمی به بندرعباس سفر کنیم؛ به همین دلیل به فرودگاه مهرآباد رفتم تا از آنجا به بندرعباس بروم. هواپیماها از مناطق حمله سراسری رژیم بعث، پیکر پاک شهدا و مجروحین را به تهران منتقل می‌کردند، پیش خودم گفتم تا زمانی که که بخواهم سوار هواپیما شوم به این مجروحین کمک کنم. زمانی‌که درب هواپیما باز شد، یک ستوان یکم دیدم که از زیر لگن دو پایش قطع شده بود و این‌قدر از او خون رفته بود که لخته‌های خون به پاهایش آویزان بود وقتی رفتم ایشان را به پایین هواپیما بیاورم با خنده گفت من حالم خوبه برید به سایرین کمک کنید. این موضوع باعث شد از این سخن شهامتی بیاموزم که در بمباران هوایی در مناطق بدون واهمه راه بروم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    31 4
    العان جنگ الکترونیک به حدی قوی است که زدن یک جنگنده هم کار فوق العاده سختی است
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      1 3
      همونطور که جنگ الکترونیک وجود داره، حفاظت الکترونیک هم وجود داره ، برای همین خیلی در وضعیت صحنه نبرد تفاوتی ایجاد نشده، هم جنگنده ها و هم پدافند ها پیشرفته شدن
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      8 3
      البته اون زمان پدافندمون به کل غربی بود و توسط شاه جمع شده بود
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      1 3
      نه اتفاقا کار راحتیه ؛ برای همین الان استراتژی به سمت استفاده از پهباد های ارزان قیمت در تعداد بسیار زیاد رفته ، جنگ کلاسیک به شیوه ای که 30 سال پیش مطرح بود تقریبا منسوخ
    • سیدمحمد کمال IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      8 8
      الان معلومه شد تو آلبانی خوب بهتون درس یاد نمیدن گلوبال هاوک رو ما زدیم رییساتون بهتون نمیگن خودت جستجو کن تو سایت ها ببین عمویی سقف تکنولوژی اربابای آمریکاییته
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      احسنت نماینده شجاع و انقلابی ترسوها فقط لطفا اول خفه بعدش یه گوشه تدریجی هلاک شوید تا تدریجی راحت بشویم ولی هر چه سریعتر بهتر عزت زیاد مشرق و دوستان
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      بله تفاوتی ایجاد نشده فقط بعد ده سال حمله اسراییل وشلیک صدها موشک بوک پنیستر اس دویست یک جنگنده افتاده گلوبال هاگ را با سام دو هم میشد زد
    • سامان IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      0 0
      تو بذار بیان اون موقع بگو نزدن، جنگنده های سگهای صهیون جرات ندارن بالا سر لبنان برن میخوان بالا سر ما بیان؟
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    12 14
    اگر شانس و اقبال داشتیم الان اف 16 داشتیم
    • بوعلی بخاری IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      12 3
      اگه ابراهیم یزدی نداشتیم الان اف ۱۶ داشتیم،اگه بازرگان نداشتیم الان اف ۱۶ داشتیم...
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      12 5
      عربستان مگه کم اف16 داره؟ 7 ساله تو یمن مثل خر تو گل مونده
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      3 2
      چقدر از حقیقت وحتی روزگار دنیایی عقبی لااقل عزتت رو فروختی آرزویF35بکن،گریت که نمیاد اما لا اقل توهم مدبالا داشته باش
    • DE ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      13 2
      اف ۱۶ داشتیم آنهم ۱۶۰ تا برو سراغ اون نامرد و نادانی که گفت ما با کسی جنگ نداریم و هواپیماها را که تا ترکیه آمده بودند به ترکیه و اسراییل داد.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      1 1
      حالا فرض کن اف 16 هم داشتید بدون پشتیبانی چطور میخواستین بپرونیدشون....مگه اف 14 ها تو جنگ چه گلی به سر ما زدن که اف 16 میخواست بزنه ....تو همین مصاحبه داره میگه 80 درصد هواپیماها را پدافند زمینی زده و انداخته گردن خلبانان ها .....با موشک ماوریک 4 کیلومتری دقیقا میخواستین چی را منهدم کنید.....مهمتر از خود هواپیما تسلیحاتش است نونهال فکری.....
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
      0 0
      اگر خود علامه در همه چیز نداشتیم، الان خیلی چیزای دیگه هم داشتیم!
  • نهضت جهان صلوات IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    30 14
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم@ احسنت وعالی @ودرود به تمامی رزمندگان اسلام بخصوص عزیزان پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی که شاهکار بودند وبقول شهید صیاد عزیز: ارتشی وسپاهی یک لشگر الهی@صلوا ت بهترین هدیه برای شهدای دفاع مقدس وسلامتی رزمندگان میباشد که 14 تا صلوات تقدیم میشود
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      1 0
      آنهائی که به این نظر منفی زدند خود را از چند چیز محروم کردند 1- از ثواب ذکر صلوات بر محمد و آل محمد 2- از شفاعت رزمندگان و شهدای اسلام که شاید شفیع ما در روز قیامت باشند ان شاء الله 3- از حمایت از نیروهای نظامی و سلحشوران ارتش و سپاه که نشان از نفاق درونی آنها دارد 4- توبه از اعمال نفاق برانگیز و دشمنی آشکار با ایران اسلامی که خسر الدنیا و الآخره خواهید شد . کاش کمی به اعمالتان فکر می کردید و به جای دشمنی با اسلام و ایران به خودتان می آمدید و نفاق دلتان را نابود می کردید. الله اعلم . اللهم عجل لولیک الفرج
  • محمد IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    7 4
    به یاری الله. الان یمن چطور موشک کروز می‌سازه با برد بیش از 1000 کیلومتر؟ خیلی مغرور تجهیزات نشید بابا، به خدا محال ممکن بود یه کشور محاصره شده جلوی سیل تجهیزات غرب و شرق و عرب و چینی و یهودی و مسیحی و صهیونیست و غیره بایسته. اگر جنگنده ای شناسایی میشد، اگر تکنسین پدافند هوایی بسیار مقتدر بود همه و همه لطف الهی بود. مغرور نشید دوستان، ساخت و شناختن تجهیزات موجود و جدید بازم لطف خدا بود. وگرنه کشوری که از دوره پهلوی فاسق فاسد و وابسته باقی مانده بود، توان مقابله با گرسنه های موریتانی رو هم نداشت.
  • مجید IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    4 0
    افرین برشما
    • RO ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      لعنت خدا برتو که دروغ را نهادینه میکنی اگه ما به حرف نادانهایی مثل تو گوش کنیم و خودرا تجهیز نکنیم فردا به رحم دشمن میمانیم
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 0
    ایران بادارابودن بهتزین ادوات نظامی ازجمله تامکتهای F14 ودپوفراوان مهمات وهمچنین خلبانهای بسیارزبده که درامریکادوره دیده بودند موفق به این امربود درقیراین صورت معجزه چگونه میشود میشودهواپیمای جنگنده روبا تیرکمان مورداصابت قراداد
  • عباس IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    5 0
    سلام دلاور مردیهای پدافند هوایی برای همیشه در تاریخ دفاع مقدس بی بدیل و پرفروغ خواهد ماند .اجرکم عند ا...
  • ناصر هاشمی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    اف ۱۶ داریم دوتا یکی اوراق شد واسه آموزش ویکی واسه عملیاتهای با درصد نزدیک به ۱۰۰ پیروزی ونه هر عملیاتی نگهداریشون امنیتیه . ولی دوتا داریم
  • حکیمزاده IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    4 0
    درودبرشرف تان
  • علی IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    6 1
    لعن و نفرین ابدی بر صدام و حامیان صدام خصوصاً آمریکا و اَنگللیس و وهّابی سقوطی و صهیونیست غاصب ، خبیث و کودک کش و درود بی پایان بر شهدای ایران اسلامی و محور مقاومت و پاینده باد رهبر عزیزمان حضرت آیت الله خامنه ای
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    4 9
    دم ساخته های آمریکایی گرم.
  • بهروز امامی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    5 0
    درود به همه رزمندگان دفاع از وطن.ارتشی و سپاهی دو لشکر الهی.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 1
    ۵۰سال پیش جنگنده روز دنیا را ما در اختیار داشتیم اف ۱۶ اما حالا چی روز دنیا اف ۳۵ یاقیره همان اف ۱۶ هم توجنگ از کار افتادن
    • ... IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      5 1
      عزیز دل چند نوع جنگنده داریم بمب افکن و رهگیر و چند نوع دیگه تازه ما اف ۱۶ نداریم اف۱۴ داریم لطفا درمورد چیزی که نمیدونی حرف نزن
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 0
    درود بر شما وهمه ی راست قامتان وشاهدان هشت سال دفاع مقدس ،انشاالله پاینده وسلامت باشید
  • علی زندی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 0
    درود خداوند بر پدافند همیشه بیدار.مرحبابه غیرت و شرفتان.درودبرشهدای پدافند.
  • بهروز IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    سلام ادب خدمت تمامی دوستان پدافند دراولویت هست ازفرمایشات رهبری بزرگ میباشد پدافند چشم بینا مرزهای هوایی ایران میباشد واقعا بصورت 24ساعته شبانه روز چشمشون به حریم هوایی ایران دوخته شده وهیچ ریز پرنده ای جرات اومدن در50کیلومتری مرز هوایی روندارد بنده افتخارم اینه 26سال سرباز این کشور هستم چیزهایی که دیدم خدمتتون میگم ازشعاع 150 کیلومتری ورودی به ایران تمامی هواپیما زیرنظر رادارهای پدافند هستند وبه حدود 50کیلومتری برسند زیربم هواپیماهای مشخص میشوند مهندسان وفرماندهین این اتاق اجازه نمیدند ازاین بیشتر وارد شوند دوستان بهترین قشر زحمتکشترین قشر جامعه ما نضامیان ارتش سپاه هستندکه اگر کافی نیمساعت سرجاشون نباشند دشمن وارد کشور میشود درود بر فرماندهی کل قوا که حکم جهاد دهد جونمون برای این کشور میزاریم
  • مسعود IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    1 0
    روح تمام شهدا و عزیزانی که در هشت سال زحمت کشیدن شاد باشه ایرانیا ثابت کرده اند در روزهای سخت همبستگی شون بیشتره.روزهای سخت ایران هم تموم بشه ان شالله.
  • محسن JP ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 0
    خدا ا شکر ذکر این خاطرات علاوبر یادآوری ایثارگری ارتش قهرمان ما اعتماد به نفس را به خوانندگان ایرانی میدهد واینکه پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در ارتش قابل ستایش است درود به شما
  • علی IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    سلام خدمت عزیزان بر هیچ کس پوشیده نیست که نیروهای مسلح از بزرگترین و مهمترین تولید کنندگان امنیت هستند . زیر سایه همین امنیت خیلی از شرکتهای دولتی و خصوصی و بنگاههای کوچک و بزرگ به سعادت و ثروت رسیدند . و با اتهام مصرف کننده بودن نیروهای مسلح همچنان پرسنل این نیروها غرق در ضعف مالی و رنج بی پولی به سر میبرند . خصوصا ارتشیان بی ادعا و مطیع جا داره جهت بهبود وضعیت معیشت این عزیزان اقدامات جدی انجام شود .
  • علی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    به نظر من ایشان اغراق کردن که یه نفر 74هواپیما زده پس نقش منه توپچی چه بود ایشان باید بداند حتی امنیت سکوهای پرتاب موشک را توپ‌های ضد هوایی بعهده داشتن و درپایان جنگ تمام تخصصها ارشدیت هشت سال جنگی گرفتن بجز پرسنل توپهای ضد هوایی واین موضوع باعث غده چرکینی در دل توپچی ها از فرماندهان دروغگو پدافند مانده
  • ََReza Aslani IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 0
    خدا رحمت بر تمامی شهیدان بزرگوار و خدا قوت هم به شهیدان زنده جانبازان ایثارگران عزیزان بزرگوران و خدا قوت به همه نیرو های مسلح قهرمانان مون
  • GB ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    1 0
    كار پدافند هوايي سپاه در ساقط كردن هواپيما هاي نيروي هوايي در زمان جنگ و همچنين هواپيماي مسافري به لحاط استراتژيك و دقت بي نظير است.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    1 0
    درود بر دلاورمردان بی ادعا
  • خلیل قاسمی IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    خدارا شکر که از این آقایان قدیمی فراوان داریم و همین اخلاص باعث پیروزی ما شد و میشود و برای آن است که حالا در دنیا حرف اول را می‌زنیم و آمریکای مکار نمی‌داند بما چه ترفندی را بزند و مجبور است کوتاه بیاید...
  • جانباز شیمیایی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    سلام بر شما یاد دارم در منطقه اهواز به دار خوئن سه فروند هواپیمای دشمن وارد حریم منطقه شد بطرف اهواز برای بمب باران می‌رفتند که یک موشک از جنگل‌های حبیب الهی شلیک شد و هواپیمایی وسطی را زد دو هوا پیمایش دیگر دور زدند و بمب‌های خود را در دارخئن به پایین انداختند بخدا باید. دست این جور آدمها را بوسید پس آن موقع 18ساله بودم الان 52سالمه از کرمانشاه دستت را می‌بوسم
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 3
    همین تعداد هواپیما در والفجر هشت زده شد البه به برکت موشکهایی که مک فارلین اورد و تنها عملیات بسیار موفق که فاو را گرفتند
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      مک فارلین کارش چیز دیگه بود موشک هم شاید تاو تعدادی ، اما موشک هاگ از قبل خیلی داشتیم
  • US ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    7 6
    دوست عزیز پیروزی در جنگ یعنی رسیدن به اهدافی که از قبل معلوم هست.ایران در انتهای جنگ با پذیرش قطعنامه آتش بس رو پذیرفت.دقیقا از کدوم پیروزی حرف میزنی وقتی تعداد کشته های ما بیش از طرف مقابل بود و هزینه های جنگ رو حتی نتونستیم از عراق بگیریم.واقع بین باشیم و حقیقت رو بپذیریم
    • ناشناس IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      فرقش جنگیدن با دست خالی است، دلیر مردانی که در هشت سال دفاع مقدس با خون خود تا کنون کشور را از هر گونه تجاوزی به خاک کشور باز داشته اند، حتی بزرگترین ابرقدرت دنیا سالهاست که همه گزینه های روی میز را دیگر فراموش کرده است.
    • واقعیت IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      خب هدف چی بود ؟ هدف کشور مورد تجاوز مگر دفاع نیست ؟ دشمن تونست یک وجب از خاک ما رو در تصرفش نگه داره ؟ اما تعداد تلفات دشمن رو می دونی ؟ در ضمن هدف ما ایراد تلفات بیشتر به دشمن نبود دنبال تنبیه و به عقب واداشتن دشمن بودیم ، البته ممکن است اهداف بالاتری هم داشته باشیم که حاصل نشده باشد ، اما اصلی ترین هدف کسی که مورد هجوم قرار گرفته دفع تجاوز و هجوم و اخراج دشمن از سرزمینش هست که بحمد الله حاصل شد .
  • امید IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    1 0
    با سلام پدر من از توپچی های پدافند پایگاه هوایی بوشهر بود در دوران دفاع مقدس در جبهه ها و عملیات‌های زیادی حضور داشت ایثار و دلاوریهای پدافندیها بیشماره ولی متأسفانه خیلی کم بهش پرداخته شده با وجود نقش مهمی که ایفا کردند.
  • سرباز دوران جنگ IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    خاطره جنگ را برای ما تازه کرد درود خدا بر شهیدان
  • ناشناس IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    درود خدا برشما دلاوران پدافند هوایی رزمنده گان گمنام آسمان ایران عزیز چه جنگ باشه چه صلح درود برشما.
  • habib IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    سلام درود خدابر شما باد زنده ایران
  • اهورامزدا IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    درودبرتمامی شهدا، جانبازان، آزادگان، تمامی کسانی که ازسرزمین ایران فداکاری کردندودرودبرپدرومادرانشان که اینگونه فرزندانی راتربیت نمودند، وننگ برکسانی که حداقل اگه قدردان این عزیزان نیستیدحداقل زحماتشان رانادیده نگیرید، جنگنده فوق پیشرفته یافلان رادارجزئی ازاشیا هستندامااین بزرگواران انسان وانسانهای فداکاری بودنداگه این بزرگان نبودندالان ناموس هیچ کدام ازملت بزرگ ایران امنیت نداشت پس اگرقدردانشان نیستیدحداقل جیبشان راهم نزنید دراخرمخاطب من همان خائنین وغرب پرستان وپول پرستان هستند
  • دوست IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    احساس میکنم عنوان خبرها با شیب صعودی داره به سمتی میره که اگر جنگی رخ داد در ذهن مردم عادی سازی بشه...
  • سیدعلژرضاگلشنی IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    بادورودمنهم دردوران جنگ هم داوطلب به جبهه رفتم هم سربازی درجبهه حضورداشتم دوران سربازی ریئس توپ ۳۳میلیمتری بودم یکی ازافتخاراتم روزیکه میراژ۲۰۰۰عراقی برای بمباران پایگاه هوانیروز گروه مسجدسلیمان اصفهان قصدبمباران رمپ پروازهلیکوپترهای آماده اعزام به منطقه برای عملیات راداشتندزمانی که میراژبه همراهی میگهاشیرجه زدکه بمباران کنه البته من بدون دستوراز مرکزفرماندهی شروع به شلیک به طرف میراژکردم که همین اقدام باعث شدراکت رها شده به هدف نخورد بلافاصله کلیه پدافندهای مستقردرمنطقه شروع به تیراندازی کردند که خوشبختانه هیچ اسیبی به هلیکوپترها نرسید
  • ابراهیم IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    آجرک الله خداوند خفظتان کند
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    خوب اگر فرماندهی کل قوا دست منافقینی مثل بنی صدر نبود امثال ارتشبد طوفانیان از نیروی هوایی فرار نمی کرد و نیروی هوایی به این روز نمی افتاد
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      بنی صدر و بازرگان خائن بودند
  • محمدی IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 0
    نیروی هوایی افتخارایران اسلامی
  • ایرانی قدرتمند IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    4 0
    یکسری افراد چرت حرف زدن رو خوب یا گرفتن کسی که اسلحه میکشه روت نمیشه باهاش با چوب در گیر شد پس اسلحه لازمه باید جنگنده های قوی داشته باشیم تا بتونیم از وطن دفاع کنیم درست پهبادو موشک داریم ولی جنگنده هم کارش چیز دیگس که بحثش مفصله بما که چیزی نمیدن حالا خبه همون چنتا اف ۱۴ رو داریم برای مواقع لزم بتونیم ۴تا حرکت بزنیم ترو خدا جنگنده تهیه کنید اسمونمون یتیمه و مظلوم واسه همینه این اسکل های حاشیه خلیج فارس واسمون کوری میخونن
  • حمید IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    1 0
    پدافند خدایی ، رزمندگان خدایی ، همه ملائک آسمانی بودند رفتند ، و دیگر تکرار نخواهد شد .
  • شریف محمدی IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    1 0
    سلام روح رزمنده ها واقعا شاد
  • IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    0 0
    واقعا این کسانی که جان به کف دست رفتند العان اگر بودن باز هم برای بعضی از دولت مردان ما به جبهه میرفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس