طلای سبز

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد: ۶۰ شرکت دانش‌بنیان فناوری‌های حوزه جلبک را که به طلای سبز معروف است توسعه دادند تا واردات ۲۰۰ میلیارد تومانی آن کاهش یابد.

به گزارش مشرق، معاونت علمی اعلام کرد بیش از ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های جلبک فعالیت می‌کنند و با نوآوری‌ها و فناوری‌های خود بازار داخلی این صنعت پرسود را رونق دادند.

آمارها گویای این است که در حال حاضر حدود ۲۵۰ میلیارد تومان از نیاز داخلی کشور به جلبک با خرید از دیگر کشورها تأمین می‌شود. رقمی بزرگ و قابل توجه که به راحتی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق قابل جبران است. صنعت جلبک بازاری است با حاشیه سود بالا و کاربردهای فراوان. اگر این صنعت به جایگاه درست خود در کشور دست یابد بخش اعظمی از نیازهای کشور در صنایع مختلف را پاسخگو خواهد بود.

جلبک‌ها را طلای سبز می‌نامند، موجوداتی ریز و کاربردی که صنایع مختلفی را در دل خود جای داده است. این موجودات زنده دریایی در صنایع دارویی، غذا، آرایشی و بهداشتی، سوخت‌های زیستی، مکمل‌های غذایی، تصفیه آب و فاضلاب و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این صنعت مهم در ایران با وجود فراوانی جلبک‌ها چندان رونقی نیافته است و علی‌رغم وجود توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالایی که در کشور وجود دارد؛ هنوز این صنعت تا جایگاه واقعی خود فاصله زیادی دارد سهم تولید داخل از این بازار حدود ۱۵ میلیارد تومان است.

البته این حوزه فناورانه چند سالی است که مورد توجه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق قرار گرفته است و بر اساس آمارهای موجود بیش از ۶۰ شرکت در این حوزه فعالیت دارند تا با نوآوری‌های فناورانه خود، این صنعت را توسعه دهند. ظرفیت‌های علمی که می‌تواند همه نیاز جامعه را پاسخ دهد.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه این صنعت پربازده و اقتصادی با اتکا به داشته‌های علمی کشور، اقدام به تدوین نقشه راه عملیاتی توسعه فناوری‌های تولید جلبک در کشور کرده است. این هدف با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس