به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی انجمن تایر، رضا محمددوست با بیان اینکه دستگاههای اجرایی کشور باید در کنار تولیدکنندگان به رفع موانع تولید بپردازند،گفت: صنعت تایر کشور با وجود تمام مشکلات نه تنها توانست تولید تایر را در سال 90 نسبت به 89 ثابت نگه دارد بلکه بخشی از این تولیدات نیز به دیگر کشورها صادر شد.
وی با اشاره به طرح مشکلاتی از قبیل تأثیر واردات بی رویه تایرهای بی کیفیت چینی، تأمین مواد اولیه به خصوص کائوچوی طبیعی و عدم اجرای به موقع تعهد خودروسازان در پرداخت مطالبات شرکت های تایرسازی اظهار داشت: در حال حاضر واردات بی رویه تایرهای ارزان قیمت و بی کیفیت چینی به شدت افزایش یافته در حالیکه بسیاری از این تایرها به هیچ وجه قابل رقابت با بسیاری از تولیدات داخلی مشابه نیست.
وی با بیان اینکه واردکنندگان تایر با سوء استفاده از اعتماد مصرف کنندگان داخلی نوعی رقابت ناسالم و هدف دار را در بازار ایجاد کرده اند،گفت: ادامه این روند، صنعت تایر کشور را با چالش های جدی مواجه می کند.
محمددوست به طول عمر کمتر از50 درصد و افزایش 20 درصد مصرف بنزین خودروها با استفاده از این نوع تایرها در مقایسه با تایرهای داخلی اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام روزنامه چاینادیلی بیش از 43 درصد تصادفات در چین به علت استفاده از چنین تایرهایی بوده است، این پرسش را مطرح کرد که به راستی عوارض جبران ناپذیر ورود این تایرها در زمینه های اقتصاد ملی، حادثه آفرینی، حوادث جانی و محیط زیست به عهده چه سازمانی است؟
عضو انجمن صنعت تایر ایران، برخی عواقب استفاده از این نوع تایرهای چینی را آلایندگی شدید محیط زیست عنوان کرد و گفت: تاکنون مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست عکس العملی در این زمینه نداشته و نظرات خود را به صراحت اعلام نکرده اند.
وی با انتقاد از سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل عدم توجه به وضع خاص حاکم بر کشور و به ویژه صنعت تایر، به عدم امکان تهیه قطعات و لوازم یدکی ماشین آلات این صنعت اشاره کرد و اعمال جرائم سنگین توسط سازمان حفاظت از محیط زیست را عاملی برای تضعیف صنعت تایر دانست و گفت: با وضع چنین جرائمی در شرایط کنونی، توان عملیاتی در بسیاری موارد در این صنعت نه تنها کند شده بلکه دچار وقفه می شود و تولید لاستیک مورد نیاز کشور را دچار اختلال می کند.
محمددوست، اعمال کنترل های لازم در جلوگیری از واردات تایرهای بی کیفیت چینی ،اجازه افزایش معقول قیمت و فروش محصولات تایرسازی داخلی، برگزاری جلسات منظم برای تعیین تعرفه تایر، افزایش سقف تسهیلات ارزی و ریالی برای خرید مواد اولیه و نوسازی یا خرید ماشین آلات و تجهیزات تکنولوژی جدید و استهمال در بازپرداخت بدهی به بانک ها را از جمله راهکارهای حمایت از تولید تایر در کشور عنوان کرد.
عضو انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه واردکنندگان تایر با سوء استفاده از اعتماد مصرف کنندگان داخلی نوعی رقابت ناسالم و هدف دار را در بازار ایجاد کردهاند،گفت: ادامه این روند، صنعت تایر کشور را با چالش جدی روبرو می کند.