کد خبر 1196061
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
سنای آمریکا، ترامپ را در دادگاه استیضاح تبرئه کرد

رأی‌گیری بر سر تأیید یک مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا به جنگ نیابتی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر بازگشت به برجام تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا در یک رأی‌گیری که از آن به عنوان جنگ نیابتی میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر بازگشت به برجام یاد شده با ۱۳ رأی موافق و ۱۳ رأی مخالف، تأیید صلاحیت «کالین کال» برای سومین سمت ارشد غیرنظامی در پنتاگون را با سناریوهای پیچیده‌ای مواجه کرد.

هر ۱۳ نماینده این کمیته که به صلاحیت کالین کال برای به دست آوردن سمت معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی رأی دادند دموکرات و تمامی ۱۳ سناتور مخالف، جمهوری‌خواه بودند.

این رأی‌گیری به معنای آن است که رهبران حزب دموکرات در مجلس سنا مجبور خواهند بود از طریق برخی رأی‌گیری‌های آیین‌نامه‌ای صلاحیت او را به پیش ببرند.

با توجه به آنکه رأی‌گیری در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا مساوی شده «چاک شومر»، رهبر دموکرات‌های سنا باید یک رأی‌گیری برای معاف کردن این کمیته از بررسی صلاحیت «کال» و واگذار کردن صلاحیت او به رأی‌گیری در صحن اصلی سنا برگزار کند.

کرسی‌های سنا در حال حاضر به صورت ۵۰-۵۰ بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها مساوی تقسیم شده، اما طبق قوانین آمریکا معاون رئیس‌جمهور، همزمان رئیس سنا محسوب می‌شود و می‌تواند در مواردی که تعداد آرا به یک طرح مساوی است از رأی خود برای شکستن بن‌بست استفاده کند.

تأیید «کالین کال» منوط به این است که هیچ‌یک از ۵۰ نماینده دموکرات در مجلس سنای آمریکا با انتصاب او به سمت معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا مخالفت نکند. در این صورت، اگر همه ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه هم در مخالفت با او رأی بدهند، «کاملا هریس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، رأی‌گیری را به نفع او تغییر خواهد داد.

معاونت سیاسی وزیر دفاع آمریکا سومین منصب غیرنظامی ارشد در پنتاگون است که وظیفه نظارت بر راهبردهای دفاعی، بازدارندگی هسته‌ای، پافند موشکی و همکاری‌های بین‌المللی را بر عهده دارد.

در جلسه بررسی صلاحیت کالین کال در کمیته نیروهای مسلح سنا که چند هفته پیش برگزار شد قانونگذاران جمهوری‌خواه او را بر سر مواضع گذشته‌اش در خصوص برجام به شدت سوال‌پیچ کردند.

کالین کال در آن جلسه که ۱۴ اسفندماه برگزار شد دلیلش مخالفتش با سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران را اینطور توصیف کرد: «نگرانی من درباره فشار حداکثری این بود که ایران را به سمت شتاب دادن به برنامه هسته‌ای خود و دامن زدن به اقدامات تحریک‌آمیزش برای به دست آوردن اهرم فشار ترغیب خواهد کرد. هر دوی این اتفاقات رخ داده‌اند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس