کد خبر 1196436
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
جمعیت نمایه مردم نمایه

جمعیت ایران رو به میانسالی است و اگر با این بحران مقابله نشود، در آینده‌ای نزدیک اقتصاد و فرهنگ کشور را نیز درگیر خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۱۵ به صفر می‌رسد»، این جمله‌ای است که به راحتی نمی‌توان از آن عبور کرد، نرخ جمعیت و میزان فرزند آوری هر سال در مقایسه با سال گذشته خود رو به کاهش است، آماری که کاهش آن سبب شده تا در آینده‌ای نزدیک در شهرهای کشور جمعیت افراد میانسال در مقایسه با کودکان و جوانان چند برابر باشد، که این مسأله خود می‌تواند آسیب‌های غیر قابل جبرانی را برای اقتصاد و فرهنگ جامعه به همراه داشته باشد.

همه ما می‌دانیم که جمعیت است که سبب ایجاد یک روستا، شهر و در نهایت کشور می‌شود، جمعیتی که اگر نباشد کشوری نیز وجود نخواهد داشت.

این درحالی است که محمد جواد محمودی رئیس کمیته سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خرداد ماه سال ۹۹ در یک نشست خبری که با موضوع جمعیت برگزار شده بود، اظهار کرد:  سال گذشته ۸۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شد، البته نباید فراموش کرد که از سال ۹۰ تا ۹۵ نزدیک به ۹۵۰ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شده است.

بیشتر بخوانید:

رشد منفی جمعیت، بحرانی جدی برای آینده کشور

محمودی در ادامه بیان کرد: کشور هر چه به سمت جلو حرکت می‌کند با توجه به اینکه ساختار سنی در آن به سمت سالخوردگی می‌رود، تعداد مرگ و میرها نیز به شکل طبیعی افزایش و زاد و ولدها هم به طور طبیعی در حال کاهش است.

او با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود بین سال‌های ۱۴۱۰ تا ۱۴۱۵ نرخ رشد جمعیت کشور به صفر برسد، گفت: زمانی که نرخ جمعیت کشور به صفر می‌رسد، طبق سناریوی متوسط سازمان ملل جمعیت ایران ۹۵ تا ۹۶ میلیون نفر خواهد بود و در سال ۱۴۳۰ از این تعداد جمعیت، ممکن است یک سوم بالای ۶۰ سال سن داشته باشند.

رئیس کمیته سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد:  هم اکنون ۶۹ درصد جمعیت کشور در سن کار هستند یعنی بین ۱۵ تا ۶۴ سال سن دارند.

بیشتر بخوانید:

فرزندان در آینده بستگان نزدیک ندارند!

همچنین محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مهر ماه سال ۹۹، در یک نشست خبری که با موضوع سالمندان کشور برگزار شده بود، در این باره اظهار کرد:  سن ۰ تا ۱۵ سال در جامعه ما کاهش پیدا کرده و امید به زندگی نیز کم شده است. این نشان می‌دهد که جامعه ما در حال حرکت به سمت پیر شدن است، البته از پیر شدن جامعه استقبال نمی‌کنیم، اما با پیر شدن، افراد باید بتوانند رشد خود را حفظ کنند و شرایط مطلوبی در دوره سالمندی داشته باشند، لذا ضروری است که برای سالمندان امید به زندگی ایجاد کنیم تا زندگی با نشاطی را در دوران سالمندی خود سپری کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه شورای ملی سالمندان نگاه ویژه‌ای به حوزه سالمندی دارد، گفت: این شورا علاوه بر توجه به وضعیت معیشت و سلامت سالمندان، به نشاط اجتماعی سالمندان، حضور سالمند در جامعه و حضور فعال همزمان با سلامت سالمند تأکید دارد.

بیشتر بخوانید:

۶ دلیل اقتصادی، فردی و ملی برای "فرزندآوری"

وی تصریح کرد: سند ملی سالمندان پیش بینی می‌کند با توجه به اینکه رشد جمعیت سالمندان قابل ملاحظه است، باید توجه ویژه‌ای به نیازهای این قشر جامعه کنیم. جمعیت سالمندان از ۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده و پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۲۰ جمعیت سالمندان کشور دو برابر شود، این در حالی است که در کشورهای دیگر طی ۱۰۰ سال این رشد جمعیت سالمند وجود داشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با دو برابر شدن جمعیت سالمندان باید شرایط مطلوبی را ایجاد کنیم، ادامه داد: برای جلوگیری از پیری جمعیت باید گام‌های مثبتی برداریم.

سرعت سالخوردگی جمعیت با آهنگ کندی رو به افزایش اسـت. جوانی جمعیت از ویژگی‌های اصلی کشورهای در حال توسعه است و این شاخص در این کشورها در حال کاهش است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده از ســال ۲۰۲۵ در کشورهای آلمان، انگلیس، ژاپن، فرانسه و کره به طور متوسط ۲۰ درصد از جمعیت از مرز ۶۵ سالگی عبور خواهند کرد.

گفته‌های زیادی درباره کاهش جمعیت و نگرانی بابت آن وجود دارد و بسیاری از مسئولان در این باره صحبت کردند، این موضوع دیرینه‌ای است که از سال‌های قبل باید به آن توجه می‌شد، اما متأسفانه این بحران در آینده نزدیک ایران را درگیر خود خواهد کرد، بنابراین انتظار می‌رود تا مسئولان مربوطه به این مسأله نگاه جدی تری داشته باشند.ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    15 0
    فدای سر آقازاده ها و گرین کارتها روزی زیادی از سفره انقلاب میخورند
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    6 1
    علی برکت کدخدا
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    4 5
    یک راه اینست که سالمندان فعالیت و کار را ادامه دهند تولید کننده باشند نه مصرف کننده تو روستاهای ما افراد بالای 85 سال هم کار می کنند و فعال هستند
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      9 0
      بله دیگه سی سال داریم حق بیمه می دیم اخرشم واس شما تا لحظه مرگ باید بردگی کنیم
  • ناشناس IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    11 0
    آقا زاده ها را داشته باش که کم نشوند بقیه افراد ولش کن جناب
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    34 1
    جمعیت مناسب برا کشور ما همون 50 میلیونه نه بیشتر
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    35 0
    اون موقع که مملکت جوانی داشتید چه گلی به سرشون زدید؟
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      12 0
      گُل به دهانت،والا جوانی که حسرت همه چی رو به دلش گذاشتید انتظار زادوولد ازش نداشته باش
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    12 1
    شما نگران پیری جمعیت نباش سی سال طرف حق بیمع داده برای سه چهار ملیون ؟ نکنه اینم. شده سر بار بودن ؟ تو. هر کاریزسی سال سرمایه گذاری کنی باید خیلی بیشتر ازاینا گیرت بیاد
    • فرهاد IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      7 0
      دمت گرم راست گفتی
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    2 1
    سال مند ها بودن که تو الان به اینجا رسیدی داری تز میدی سالمندان باید فعال باشند و تاج سر خانواده هستند
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    3 0
    اوضاع اقتصاد جالبه بچه خیلی جالبه اونایی که میگن خیلی راحت هستن اونا دست بکار شن
  • مجرد IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    15 0
    امروز تکنلوژی وفناوری جای انسان هارا پر کرده و افزایش جمعیت یعنی بیکاری وبدبختی اگر خواهان آفزایش جمعیت هستید به هر نوزاد ماهیانه مبلغ 3میلیون تومان پرداخت کنید تا وقتی بزرگ شد وشغلی پیدا کرد قطع کنید. واقعا آدم باید خیلی نفهم باشی که چند بدبخت به خانواده اضافه کند . امروز پدر بزرگ ومادر بزرگ ها به فرزندان خود سفارش می کنند که یا بچه دار نشوید ویا نباید یکی بیشتر شود . آنان که برای نوه دار شدن لحظه شماری می کردند امروز از نوه دار شدن تنفر دارند . چرا ؟ چون برای لزدواج ومسکن ونان شب درمانده شده اند . اقلیت سرمایه دار وحقوق بالا در جامه یک هزارم هم نمی شود وبقیه مردم فقیر وبدبخت شده اند بابا درک کنید اگر فهم دارید دیگر از بچه دار شدن صحبت نکنید.
  • ایرانی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    7 0
    واقعا با چه رویی مسولین از مردم می‌خوان که بچه بیارن؟ بچه بیاد برا کدوم رفاه؟برا کدوم شغل برا کدوم زندگی؟ بیاد مثل اکثر جوونای باسواد بیکار مملکت فقط حسرت بخوره و تفریحات لاکچری آقازاده ها رو تماشا کنه.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    8 0
    سری به بازار پوشک بچه بزن
  • محمدمهدی شاکری US ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    4 0
    مقصر اصلی دولت یارئیس دولت است اگرجوانی کمتراز یکملیارد داراینداشته باشدهرگزدنمیتواند ازدواج کند وتشکیل خوانواده بدهددرصورتی که درسال1396میتوانست دویست ملیون هم خانه معمولی بخرد وهم ازدواج کند چون شدنی است ایران کشور سروتمندی است،سوت کشوردسته 7تا8درصد مردم است ،دولت اگرمولد میخواهد میداند چه کارکند تامولد افزایش پیداکند،هماطوری که درکاهش مولد بسیار عالی عملکرد،
  • دکتر سید IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    4 0
    احسنت بر ملت مقاوم و سرسخت ایران اجرکم عندالله
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    2 0
    بسیاری از جوانان به علت مشکلات اقتصادی ازدواج را فراموش کرده اند
  • مهربان IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    2 0
    جوانان همین الآن هم اکثرا بیکار هستند ، انتظارات الکی از مردم دارند جمعیت بیشتر یعنی برده بیشتر الان مردم مثل برده زندگی میکنند بچه بیارن تا از گرسنگی بمیرن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس