روحانی نمایه

دولت آینده با فاجعه‌ بازار مسکن که نتیجه سیاست‌های دولت روحانی است، روبه‌رو خواهد بود.

سرویس اقتصاد مشرق- حسن روحانی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ از گرانی مسکن انتقاد می‌کرد و سیاست‌های دولت وقت را مقصر آن معرفی می‌کرد.

روحانی همچنین از عدم تکافوی تولید مسکن نسبت به تقاضای آن در دولت قبل انتقاد می‌کرد. عدم سیاستگذاری درست دولت برای جلوگیری از ورود سرمایه‌های سرگردان و سوداگران به بازار زمین و مسکن هم دیگر انتقاد همیشگی روحانی از سیاست‌های دولت قبل در بخش مسکن بود.

او در آن زمان مدعی بود که برنامه‌هایی برای حل معضل مسکن دارد؛ اما از سال ۱۳۹۲ با شروع به کار دولت یازدهم، روحانی و کابینه‌اش در بخش مسکن هیچ طرح و برنامه‌ای جز حمله کردن به مسکن مهر نداشتند و بازار را به امان دلالان و سوداگران رها کردند تا قیمت مسکن بیش از ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کند، تولید مسکن به شدت کاهش یابد و بیشترین فشار به اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه کشور از محل اجاره‌بها وارد شود.

حسن روحانی و عباس آخوندی (وزیر راه مورد علاقه و بِرَند روحانی) تمرکز خود را به جای رفع مشکلات بخش مسکن در کشور، حمله به طرح مسکن مهر قرار دادند و تندترین حملات را به این طرح انجام دادند و همه مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از ساخت مسکن مهر عنوان کردند.

اکنون در حالی که چند ماه دیگر به پایان دولت روحانی نمانده، ثمره آن برای مردم، افزایش بیش از ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن است که سبب شده که دیگر خانه‌دار شدن برای اقشار مستأجر، به یک آرزو تبدیل شود. طبیعی است که دولت آینده باید یکی از محورهای کاری خود را جبران عقب‌ماندگی بخش مسکن در دولت روحانی قرار دهد تا اوضاع مسکن کمی آرام بگیرد. در واقع دولت آینده با فاجعه‌ بازار مسکن که نتیجه سیاست‌های دولت روحانی است، روبه‌رو خواهد بود.

روحانی ۹۲: برای رفع گرانی مسکن، برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت دارم/ نتیجه برنامه‌های روحانی: افزایش ۶۳۸ درصدی قیمت مسکن +نمودار

انتقادات روحانی از گرانی مسکن در دولت قبل:

  1.  می‌بایست از نظر رفاه، رشد سرمایه‌گذاری خارجی، کاهش تورم و بیکاری بهترین شاخص‌ها را می‌داشتیم؛ اما می‌بینید که مثلاً در مورد مسکن چه دغدغه بزرگی را مردم دارند.
  2. من در موضوع گرانی و بیکاری، مسکن، یارانه و سلامت برنامه دقیق و کوتاه‌مدت و بلندمدت تدوین کرده‌ام و تقدیم ملت ایران می‌کنم. پس مردم عزیز ایران بیاید دست در دست هم بگذاریم و اجازه ندهیم ایرانمان ویران و بهارمان زمستان شود.
  3. برخورداری همگان از حقوق اولیه انسانی مانند مسکن مناسب، شغل و امکانات اولیه رفاهی ازجمله حقوق مردم است.
  4.  در بخش مسکن که گفته می‌شود اگر سرمایه به درستی استفاده شود می‌تواند موتور محرک اقتصاد باشد، وقتی نقدینگی وارد بورس‌بازی زمین و مسکن می‌شود، شما می‌بینید که چه بلایی سر بازار مسکن می‌آورد. این هدایت و مدیریت پول باید به درستی و با حساسیت انجام شود.
  5.  برخی از سیاست‌های پولی و مالی نادرست در چند سال اخیر، موجب محرومیت عده کثیری از اقشار محروم و با درآمد ثابت از تهیه سرپناه و مسکن شده است.
  6.  در حالی که در بخش تقاضا سالانه به بیش از ۵/۱ میلیون واحد مسکونی نیاز است. در بخش عرضه در خوشبینانه‌ترین شرایط، چیزی در حد ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار واحد مسکونی در هر سال تولید و احداث می‌شود؛ یعنی بیش از نیمی از تقاضای بازار مسکن هنوز اشباع نشده است که باید به این تقاضای بالفعل و اشباع نشده ۵۰ درصدی در بازار مسکن، تقاضاهای مقطعی ناشی از هجوم نقدینگی را نیز اضافه نماییم.
  7.  مسکن با عنوان یکی از انواع دارایی که بازدهی آن بیش از بازدهی پول نقد، اوراق بهادار، فلزات گران‌قیمت و همچنین ارزهای خارجی است، همواره برای معاوضه با پول از رجحان اقتصادی برخوردار است، در حالی که با وجود نرخ تورم ۲۴ درصدی در اقتصاد، سالانه پول نقد با بازدهی منفی ۲۴ درصدی روبه‌روست و با اخذ سود در قالب سپرده‌گذاری حتی با ۲۰ درصد سود علی‌الحساب هم حداقل منفی ۴ درصد ارزش پول کاهش خواهد یافت، قطعاً مسکن با ارزش افزوده مستمر سالانه به دلیل افزایش قیمت ملک و برخورداری از اجاره بهای ماهانه به مراتب از بازدهی و جذابیت بیشتری برای صاحبان نقدینگی برخوردار است.
  8.  بازار مسکن علاوه بر فشار تقاضای واقعی، فشار تقاضای مقطعی را نیز هرازگاهی تحمل می‌کند. از این رو سیاستگذاری در این بازار و یا هر نوع سیاست و تصمیمی که بازار مسکن را تحت تأثیر قرار داد باید بسیار سنجیده اتخاذ شود.
  9.  با چنین وضعیتی که بازار مسکن با فشار مضاعف تقاضای واقعی و تقاضای مقطعی با چالش عدم تعادل مواجه است، سیاستگذاری‌ها باید عمدتاً متوجه عرضه باشد. باید با ایجاد تسهیلات مختلف سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را تقویت نمود.
  10.  متأسفانه در چند سال گذشته برخی از سیاست‌های پولی و مالی به جای تشویق عرضه و تولید باعث تحریک طرف تقاضا و سفته‌بازی در بازار مسکن گردید که درنتیجه آن افزایش چشمگیر قیمت‌ها را شاهد بودیم که موجب محرومیت عده کثیری از اقشار محروم و با درآمد ثابت از تهیه سرپناه و مسکن شد.
  11.  اساساً پاسخگویی به تقاضای اشباع نشده بازار مسکن با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست، در روش سنتی که عمر محدودی برای ساختمان‌ها وجود دارد، به دلیل حجم فراوان آوارها و سنگینی آنها، جامعه با خطرات زیست‌محیطی مواجه می‌شود و امکان بازیافت آنها اندک است و حمل‌ونقل آوارها هزینه سنگینی دارد.
  12.  کشور راهی ندارد برای پاسخگویی به تقاضای واقعی و تقاضای مقطعی بازار مسکن عرضه و تولید مسکن را به سرعت افزایش دهد و این تنها با استفاده از روش‌های نوین و صنعتی قابل دستیابی است.
  13.  جدیت در فراهم نمودن تسهیلات لازم اعم از قانونی، اجرایی و اعتباری برای تولیدکنندگان واقعی مسکن ضروری است. این اقدام نه تنها به بخش مسکن کمک می‌کند، بلکه موجب رشد اقتصادی کشور می‌شود، بیش از ۱۱۰ نوع حرفه و شغل به ساخت‌وساز وابسته‌اند؛ بنابراین اشتغال مولد نیز با کمک به بخش مسکن و سرمایه‌گذاری در آن افزایش می‌یابد.
  14.  یکی از بهترین زمینه‌های ارائه تسهیلات، اعطای آن به بخش مسکن است. می‌توان با ایجاد تسهیلات لازم در این بخشِ، جبران کاهش رشد اقتصادی ناشی از کاهش درآمدهای نفتی را با افزایش رشد از طریق سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان تأمین نمود.
  15.  اصل ساخت مسکن مهر، ایجاد مسکن ارزان بود. در حال حاضر جمعیت بسیار زیادی در کشور ما دارای خانه نیستند و آمارها نشان می‌دهد که ۲.۲ میلیون مسکن مورد نیاز است، لذا معتقدم اصل ایده مسکن مهر خوب بود اما عددی که برای آن در نظر گرفته شده کم بود. در طرح مسکن مهر گفتند ظرف ۱۰ سال ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود در حالی که به یک‌باره به ۱.۵ میلیون افزایش یافت و بودجه و منابع کفاف کار را نکرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • SE ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    20 2
    ایشان میخواسته بگوید برای رفع رونق ساخت مسکن، برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت دارم اشتباها گفته برای رفع گرانی برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت دارم
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      12 0
      دولت روحانی مسکن را هم به بحران تبدیل کرد.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      19 0
      ایشان کلا"اشتباهی آمده بود !
    • س IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      19 0
      آوردن وزیر بی لیاقت و سوپر میلیاردر و بی عرضه ای مثل آخوندی که هیچ کاری در حوزه مسکن هم انجام نداده ، نشان از برنامه ای دقیق ! دارد.
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      0 1
      علت مشکلات اقتصادی تایید حسن روحانی توسط شورای نگهبان به علاوه رای 24 میلیون ایرانی است.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    12 0
    روحانی هرچی گفته بود برعکس شد.
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    15 1
    بی برنامه ترین و ضعیف ترین رئیس جمهور ایران شیخ حسن روحانی بود.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    21 0
    عباس آخوندی باید به جرم ترک فعل محاکمه و مجازات بشود.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    1 5
    طبق همين نموداري كه شما البته با غرض نشون دادين در دولتهاي نهم و دهم قيمت مسكن 6 برابر شده و در دولتهاي يازده و دوازده 7 برابر شده.
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      2 0
      ۶ برابر شد؟!!! حرفه مفت دیگه، کنتور که نمیندازه.
  • سعید IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    4 1
    پس خودتونم اطلاع دارین چی بر سر مسکن مردم و نسل جوان اوردین و دم از نبود مشکل و گرونی میزنین همش درسته؟
  • پوریا IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    1 0
    آقای روحانی به جای قول و وعده و عید یک تقسیمات کشوری جدید مدرن برای کشور بساز مثلا تقسیمات افغانستان تایلند ترکیه سوریه بدون نام قومی با منطق
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      0 0
      خبر چی میگه تو چی میگی! چه ربطی داره؟ بعید می دونم تو کل دنیا به اندازه ی افغانستان خطوط قومی و مذهبی پر رنگ باشه، تو این کشور هر کسی رو به قومیتش می شناسند نه به افغانی بودنش. در ضمن اسم پایتخت ترکیه(آنکارا) اسم همون قبیله ای هست که متعلق به طغرل و پسرش عثمان بود که امپراطوری عثمانی رو ایجاد کردند. اسم استانبول (اسلامبول) کاملا قومی انتخاب شده.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    5 0
    حاجی ما وقت نداریم صدبار عدد درست اضافه کنیم تا یکی درست باشه
  • رضا IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    8 0
    آقای روحانی کلید رو به مردم نشان داد ولی مردک این فکر رو نکردند که کلید فقط برای باز کردن نیست, از آن برای لستن هم استفاده میشه.
  • DE ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 0
    روحانی ۹۲: برای رفع مسکن، برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت گرانی دارم . واقعا برای ملت خیلی گران تمام شد این سیاست مسکن زدائی روحانی/ نتیجه برنامه‌های روحانی: افزایش ۶۳۸ درصدی قیمت مسکن .
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    8 0
    دولت بسیار بسیار موفقی بود در همه زمینه ها فقط کاش مدتش 100 روزه بود نه 8 سال. 100 روزم زیاد البته
  • عباس IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 0
    ناکارآمدی ها جوانان را ناآمید و برخی را نبود کردند
  • مصطفی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    5 1
    چرا یه وزیر یا رئیس وقتی نمیتونه از عهده کاری بربیاد مسولیت رو عهده می‌گیرد.حالا که وجدان ندارند چرا قانونی نیست تا به خاطر اشتباهات مهلک تنبیه شوند .
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    1 7
    یک مقایسه افزایش قیمت مسکن در دولت پاک دست از 84 تا 92 قرار دهید !! با نفت صد دلاری و نبود تحریم. مقایسه تغییرات قیمت از 92 تا 96 و 96 تا 1400 جهت مقایسه واقعی و غیر جناحی!!
  • a.k IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 0
    این رکورد زدن فقط مربوط به افراد برجام زده و خوابیدن درب خانهکدخدا است.
  • پوریا IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    6 0
    آقای روحانی وضعیتمون داره از هند هم بدتر میشه
    • DE ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      5 0
      آقای روحانی وضعیتمون داره از هند هم بدتر میشه// من که تعجب نکردا هی . به اون مردم هی بگو هی که بهی شون رای دادند هی .اینهم دوبار هی .هیهیهیهی . یعنهی دوبار پشت سرهم هی از روی پوسته موز هی زمین بخور هی !!. تعجب کردا هی
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    4 0
    دولت دروغ پشت دروغ و باز هم دروغ.
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    4 0
    از دست پرورده های انگلیس برای ملت حاصلی جز تباهی نیست .
  • سامان IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    4 0
    اقای روحانی در فیلم تبلیغاتی خودشان فرمودن در دوره احمدی نژاد حقوق برای پانزده روز است امروز حقوق فقط برای یک روز است ارزش پول ملی تقریبا صفر شده
  • پوریا IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    1 0
    چرا تقسیمات کشوری را تغییر نمیدهید تعداد استان ها افزایش یا همان مقدار حدف نام استانهای قومی استان زاهدان استان سنندج استان شیراز استان تبریز استان ارومیه
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    2 0
    دروغ پشت دروغ فقط برای کسب قدرت
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 0
    بخدا اگر یه مدیر بودایی از تبت می آوردند از این جماعت دزد خصوصاً باجناق ناطق خیلی خیلی عملکردش مثبتر بود..................... بد به حال ملتی که سفر ه هایش سال به سال خالی تر ومدیران دزد روانه کاندا بیشتر....................
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    4 0
    اگرمحاکمه مسئولانی که کارنامه قابل قبولی نداشتند از سالها پیش انجام میشد افراد بی لیاقت و پر مدعا جرات گرفتن مسئولیت دوباره را نداشتند . چرا مسئولان رده بالا محاکمه نمی شوند چرا برای خائن و جاسوس مجازات سنگین نداریم؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    5 0
    آقای روحانی نه تنها آبروی هر چه مسلمان را برده بلکه برای روحانیت هم ابرو نزاشته از بس که مقامات کشور دروغ می گویند
  • تحلیل گر ارشد قیمت IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    0 1
    در صورت افزایش قیمت دلار فاجعه اقتصادی در راه است
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 1
    کشوری که هنوز تقویم اقتصادی نداره در قرن بیستم چطور میخواهد اقتصاد پویایی داشته باشد؟ در قرون وسطی هم کشورها تقویم اقتصادی داشتند
  • پوریا IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 0
    دوستان کشور لتونی با 64000کیلومتر مربع اندازه استان خوزستان 110استان دارد و استان نام قومی هم ندارد نام معمولی دارد اما ما
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    0 0
    برای حل مشکل مسکن باید روی مدلهای اروپایی امریکایی برای خانه دار شدن کار کرد و ان را بانظام تولید و قانون گذاری و نظام بانکی هماهنگ کرد چون مشکل مسکن به ازدواج و جمعیت بنوعی گره خورده باید ان را جدی گرفت و تیمی خبره از کارشناسان مدلهای موفق جهانی را برای ایرانیان بازسازی کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس