گاندو

یک روزنامه انگلیسی گزارش داد سریال پربیننده «گاندو» ظاهراً با اشاره به یک جاسوس واقعی انگلیس که عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران بوده است، جنجال به پا کرده است.

سرویس جهان مشرق - سریال گاندو ۲ که به جاسوسی انگلیس از ایران پرداخته مورد توجه رسانه‌های دولتی انگلیس نیز قرار گرفته است. روزنامه تایمز انگلیس در همین رابطه گزارشی با اشاره به سانسور این سریال با فشار دولت روحانی منتشر کرده و نوشته است: یک سریال تلویزیونی ایرانی با موضوع جاسوسی به خاطر نشان دادن جاسوسی که بر اساس داستان فیلم در جریان مذاکرات حساس بر سر توافق هسته‌ای برای سرویس اطلاعاتی انگلیس کار می‌کرد، توسط مقامات سانسور شد.

واکنش نشریه انگلیسی به تلاش دولت برای سانسور «گاندو ۲»

مسئولان اطلاعاتی نظامی در قامت قهرمان

به گفته رسانه‌های ایران، یکی از «اعضای رده‌بالای دولت» با مداخله خود مانع پخش سریال «گاندو» شد و درخواست کرد که دیالوگ فیلم تغییر کند. این سریال که توسط یک سازمان مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأمین مالی شده است، در بالاترین سطوح در ایران بحث‌برانگیز شده، زیرا به صورت نه چندان مستتر به رویدادهای واقعی اشاره دارد؛ حتی حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز از نحوه نشان دادن سیاستمداران در این سریال انتقاد کرده است.

این روزنامه که قدیمی‌ترین روزنامه ملی انگلیس محسوب می‌شود در ادامه مدعی شد: در این مجموعه تلویزیونی، مسئولان اطلاعاتی نظامی به عنوان قهرمانان ملی به تصویر کشیده شده‌اند، در حالی که همتایان غیرنظامی آنها و منصوبانشان تلویحاً در برابر عملیات‌های جاسوسی غرب آسیب‌پذیر نشان داده شده‌اند.

این قسمت از سریال در نهایت با چهل‌وپنج دقیقه تأخیر به روی آنتن رفت، اما معلوم بود که بخش‌هایی از آن به صورت ناشیانه سانسور شده است.

فشار دولت برای حذف برخی عبارت‌ها

خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران گزارش داد که یکی از «اعضای رده‌بالای دولت مانع پخش سریال شده و درخواست کرده که عبارت "تیم مذاکره‌کننده" در سریال نیاید.»

بنابر این گزارش، «بخش‌هایی که در آن کلمه "تیم مذاکره‌کننده" استفاده شده بود، تغییر یافت و واژه "تیم" از دیالوگ‌ها حذف شد.»

قسمت مذکور تمرکزش عمدتاً بر روی نقش جاسوسان انگلیس در ایران بود و حاوی صحنه‌هایی بود که در آنها یک مأمور ام‌آی۶ در یک دفتر کار با پرچم‌های انگلیس و تصاویری از نمای بیرونی مقر ام‌آی۶ در لندن نشان داده می‌شد.

واکنش نشریه انگلیسی به تلاش دولت برای سانسور «گاندو ۲»

جاسوس مذاکرات هسته‌ای ایران که بود؟

تایمز انگلیس در بخش دیگری از گزارش خود عنوان کرد: تأخیر در پخش قسمت مزبور ظاهراً به ماجرای واقعی عبدالرسول دری اصفهانی مربوط می‌شد. او یک دیپلمات و حسابدار ایرانی است که به جاسوسی برای انگلیس در جریان مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ متهم شد. دری اصفهانی جزو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در جریان آن گفتگوها بود. وی به اتهام جاسوسی به پنج سال حبس محکوم شد، هرچند محمود علوی وزیر اطلاعات ایران بر بیگناهی وی اصرار داشت.

این فصل از مجموعه تلویزیونی «گاندو» شخصیتی به نام عبدالرسول اشرفی را به تصویر می‌کشد که سابقاً حسابدار بوده و برای ام‌ای ۶ کار می‌کند.

این نشریه انگلیسی در پایان به توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران نیز اشاره کرد و نوشت: در جدیدترین قسمت این سریال دیده شد که نیروهای ایرانی یک کشتی انگلیسی را با استفاده از قایق‌های تندرو و بالگرد توقیف می‌کنند، اشاره‌ای نه چندان مبهم به نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو که در سال ۲۰۱۹ توسط ایران در تنگه هرمز توقیف شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    50 95
    خطرناکترین نوع نفوذ وقتی رخ می دهد که خیال می کنید دارید با نفوذ مبارزه می کنید اما در حقیقت در حال بازی در پازل نفوذیها هستید. سریال گاندو دقیقا خواست واقعی جریان نفوذ است. چه بهتر از این که مردم خیال کنند چند نفر مثل جیسون رضاییانها و شعبانیها نفوذی هستند و نفهمند آنها پادوی بیش نیستند و نفوذیهای اصلی خیلی خیلی گنده تر از آنها تشریف دارند. بعد دیگر نفوذ هم نفو ذ فرهنگی است. حواستان نیست گاندو رسما اولین سریال است که اجازه می دهد زن بی حجاب در داخل ایران فیلم بسازد! از تیتراژ سریال هم بگذریم که دقیقا تبلیغ یک حاکمیت ملی گرا و سکولار است. گویی امید دانا دارد ایدئولوژی آتی نظام را تبیین می کنند. وقتی از خواب بیدار می شوید که دیگر خیلی دیر شده. الان چنان شیفته این شامورتی بازیها و جنگ زرگری دولت و صدا و سیما هستید که متوجه نیستید دارید قورباغه آب پز می شوید.
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      57 7
      بند گاله را بی بند باری ونفوذ را دولت بنفش وطیف اصلاح طلب با رها کردن فضای مجازی بی در پیکر به وجود آورده اند
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      74 18
      الکی دنبال خراب کردن گاندو نباشید.همه میدونن این فیلم زیر نظر خود اطلاعات سپاهه و بر اساس واقعیتم هست.
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      64 25
      لیبرال مسلک ها یک عمر حزب اللهی ها رو متهم به داشتن توهم توطئه میکردند و البته الان دیگه رسواتر از آن هستند که کسی خریدار حرف هاشون بشه... اما شما یکی رسما توهم توطئه داری
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      37 23
      در ابتدا شما بفرمایید با استناد به کدوم سند و مدرکی به این نتیجه رسیدی که خطرناک ترین نفوذ، وقتی رخ میده که خیال میکنی داری با نفوذ مبارزه میکنی؟!!! صد در صد که مدرکی وجود نداره و تو فقط میخوای با این جملات متنت رو تبدیل به متنی عاقلانه و منطقی کنی، در صورتی که هرگز این اتّفاق نمیافته، متن تو همواره مانند یک فیلم سینمایی برای رده سنی کودکان هست، چرا که گرفتار شده در خیال بافی و رویا و بدبینی. به احتمال 99% تو چیزی از نفوذی ها نمیدونی، جز اون چیزی که در خبرگزاری ها نوشته شده، اون وقت از خودت نظریه بیرون میدی که جیسون رضاییان و... پادو هستند و نفوذی های بزرگ تری در کشور هستن، البته نمیگویم بدون شک حرفت غلط هست، امّا اگر هم درست باشه، به احتمال 99% هیچ سندی براش نداری و فقط رویاهای توی ذهنت رو نوشتی.
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      21 22
      در ابتدا شما بفرمایید با استناد به کدوم سند و مدرکی به این نتیجه رسیدی که خطرناک ترین نفوذ، وقتی رخ میده که خیال میکنی داری با نفوذ مبارزه میکنی؟!!! صد در صد که مدرکی وجود نداره و تو فقط میخوای با این جملات متنت رو تبدیل به متنی عاقلانه و منطقی کنی، در صورتی که هرگز این اتّفاق نمیافته، متن تو همواره مانند یک فیلم سینمایی برای رده سنی کودکان هست، چرا که گرفتار شده در خیال بافی و رویا و بدبینی. به احتمال 99% تو چیزی از نفوذی ها نمیدونی، جز اون چیزی که در خبرگزاری ها نوشته شده، اون وقت از خودت نظریه بیرون میدی که جیسون رضاییان و... پادو هستند و نفوذی های بزرگ تری در کشور هستن، البته نمیگویم بدون شک حرفت غلط هست، امّا اگر هم درست باشه، به احتمال 99% هیچ سندی براش نداری و فقط رویاهای توی ذهنت رو نوشتی.
    • به ۲۰:۲۳ IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      36 12
      کامنت را بخوان و بعد جواب بده. سندهایش هست. همه هم می دانیم اصلی کیست که گاندو نمی خواهد بگوید. نشان دادن زن بی حجاب هم هیچ توجیهی ندارد.
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      29 3
      جناب 20.23 آدمی که بداند در خطر است از خودش دفاع می کند. خطر اصلی وقتی است که خطر را نمی بینی
    • ابوالفضل IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      4 1
      دقیقا همینطور هست
    • مهدی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      5 1
      بالاخره یکی حرف حساب زد تو این سایت.چه عجب
    • سعید US ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      13 3
      خطاب به 21:40، دقیقاً از کدام سند حرف می زنی؟!!1کلی گویی که هنر نیست، وجود جاسوس در تیم مذاکرات هسته ای یک واقعیت است ، الان جناب دری اصفهانی در زندان است، در ضمن زن بی حجاب یک بازیگر زن خارجی است که سابقه چنین اقدامی در سریال های دیگر ایرانی هم رخ داده است ( مثل مدار صفر درجه و...)، در ضمن این خانم بازیگر در سکانس هایی که بازی می کند در خارج از کشور فیلم برداری شده است.این سریال نقطه زنی کرده و باعث شده جیغ بنفش برخی بلند شود.
    • به سعید IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      5 2
      سعید جان! شاید سن تو اقتضا نکند. اما من و امثال من که در کوران فتنه 18 تیر 78 بودیم یادمان هست که آن زمان هم گفتند این فتنه را یک پادو مثل مریم شانسی راه انداخته است! برای آنکه نگویند این فتنه زیر سر مستقیم عناصر درجه اول دولت اصلاحات بود. پس لطفا سرتان را لای برف نکنید. سر خروس و دم و خروس پیدا است. ضمنا سکانسهای زن بی حجاب همه در داخل ایران فیلم برداری شده است.
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    75 3
    دولت بنفش بهشت جاسوسان
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    65 3
    هر کی اعمال فشار کرده باید رسوا و محاکمه بشه مگه منافع ملی شوخی و بازیچه است!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      39 2
      خیانت هزینه نداره!!!
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    36 1
    هنر سانسور شدنی نیست. این شعار رو خودشون یادشون رفت؟!
  • SE ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    45 2
    عبدالرسول دری اصفهانی و هدستانش باید 100 بار اعدام شوند. 5 سال زندانی کردن وی شوخی توحین آمیزی با ملت ایران است
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    26 2
    سانسور حقیقت، وقاحت زیادی میخواد. بعد همین ها، به سانسور برهنگی تو فیلم و مسابقات ورزشی گیر میدادن و مسخره میکردن!
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    19 3
    آقا همین دولت پر جاسوس سهام پالایش رو به مردم ۱۰ هزار تومن فروخته ولی بعد ۹ ماه حتی ۹ هزار تومن هم نیست. کلاهبرداری نیست؟
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      16 1
      کجای کارید.سهام کارخانه ای را دادند که چند سال قبل ساختمان نه فقط تجهیزات را تخریب کردند.و زمینش را هم دارند قطعه بندی میکنند که بفرووشند.انوقت سهامش دست مردم دادند
  • Fecl3 IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    34 4
    خاک بر سرتان ای دولتیان. کاملا از تیتر و متن تایمز مشخصه که داره کیف میکنه. با تمام وجودم میگم« خاک بر سرتان» و لعنت بر شما باد
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      8 0
      اگه اینجوری که تو « مشرق » نوشته شده ، بیان کرده باشن ، شیوه ی بیانشون نشون نمیده که از این رخداد ناراحت باشن !!!!!
    • Rad IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      4 1
      شما ظاهرا با فرهنگ انگلیسی ها اشنا نیستید. اونا مثل ما نیستن که جاسوسی کردن رو ننگ یا عیب بدونن و حالا که رسوا شدن، خجالت بکشن. برعکس، اونا به جاسوسی افتخار میکنند و اون رو نشانه قدرت خودشون میدونند پس دلیلی نداره از افشا شدن جاسوسیشون ناراحت بشن. کودتا، ترور، جاسوسی، اینا همه براشون افتخاره به دورانی که قحطی رو به ایران تحمیل کردند و میلیون ها ادم از گرسنگی مرد، افتخار میکنند. اگر این اتفاق تو تاریخ ایران افتاده بود، از ایرانی بودنمون شرم داشتیم
  • DE ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    27 7
    کاش می شد از وقایع ترور شهید فرخی زاده سریال ساخت تا مشخص شود نفوذ بیشتر در بدنه نظامی کشور است
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      1 2
      بدنه نظامی کشور یکی از مهمترین ارکان شکست دشمن است که آماج انواع حملات شده است و یکی از پاک ترین ارکان ها
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    25 1
    تشت رسوایی درخد جهانی زمین افتاد! خدا را شکر که نادان ها خودشان موجب رسوایی خودشان می شوند
  • US ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    5 1
    تف تو شرف نداشته اصلاح طلبهای اشرافی . یکمشت خائن وطن فروش . تف تو برجام کثافت و ننگین
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    5 1
    روحانی با شعار آزادی بیان آمد اما همیشه در پی سانسور واقعیتها بود. و با این همه ادعای آزادی بیان الان تحمل یک سریال که واقعیت ها را در مورد سهل انگاری دولت روحانی نشان میدهد ندارد.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    6 0
    روحانی با شعار آزادی بیان آمد اما همیشه در پی سانسور واقعیتها بود. و با این همه ادعای آزادی بیان الان تحمل یک سریال که واقعیت ها را در مورد سهل انگاری دولت روحانی نشان میدهد ندارد.
  • ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    9 1
    سریال پربیننده
  • . IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    12 1
    فیلم حسن و جواد کی میاد بیرون؟
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    1 0
    اره خوب یک زمانی چند نفر هم برای بمب گذاری واجازه دادن کشکولی بازداشت شدن بعدشم راحت ازاد الانم با تفکرت لیبرالیشون ازاد یک عده هم طرفدار که اینا باشن بالا هنوزم تفکر جوان دارن اره خوب اگه اون سالها اون بزرگا رو ترور نمیکردن که تالان مثل خوره به نظامنچسبیده بودن کاش در مورد اونا هم کسی سریال میساخت
  • مسعود US ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    2 1
    اون خانومه ایرانیه از ته چهرش پیداست
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      3 0
      مهم نیست که ایرانی است یا نه. فیلم در ایران ساخته شده و بازیگران موظف به رعایت قوانین ایران از جمله حجاب هستند.
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    1 3
    سوپر حزب الهی ها و لیبرالها دو بال فرشتگان نجات جاسوسها هستند .
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      4 0
      این امثال شما حزب اللهی های استاندارد و اعتدالیزه شده هستند که دارند فریب دم مارمولک و جنگ زرگری لیبرالهای ریشدار و بی ریش را می خورند به نفع جاسوسهای اصلی.
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    1 0
    چرا بعضی از واقعیتها باید از دید ملت پنهان بماند بگذارید تا ملت چهره واقعی این دولت را ببینند تا در اینده بهتر انتخاب کنند ملت را کوروکورانه به پای صندوقهای رای نبرید
  • میرزا IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    2 1
    با سلام و خداقوت خدمت عوامل ساخت سریال گاندو، ان شاء الله خدا شما رو حفظ کنه و با قدرت ادامه بدید، دقیقا معلومه اون جایی رو که باید بزنید، دارید میزنید که اینقدر دردشون گرفته
  • AA IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 0
    فیلم گاندو فیلمی است استثنایی، قابل فهم ودرک
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 3
    من این فیلم را ندیدم و هیچ علاقه ای هم به دیدن چنین فیلم های سفارشی و مسخره ندارم.
  • محسن IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 0
    اخیرا لشکر مجازی دشمن (اعم از آلبانی نشینها، بهایی ها یهودی های صهیونیست، و کاربران اجاره ای دولت) مشغول نفرت پراکنی و کم اهمیت جلوه دادن و زیر سوال بردن این سریال شدند. هر جا دیدین، لطفا برخورد کنید باهاشون دوستان عزیز، با کامنت و لایک و پاسخ به اونها. یا علی
  • سهیلاعباسی IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    3 0
    این سریال فوق العاده بود
  • یاس IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    2 0
    این فیلم لایک. داره.ممنونم گاندو.عالی درخشید.انشاالله ادامه دارباشی
  • اسماعیل IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    2 0
    سلام و خسته نباشید خدمت هنرمندان عزیز انشاالله این یکی ممد بمونه تا کشور از این لیبرال‌های دوتابعیتی آزاد بشه. یک پاکسازی نیاز هست. مردم جهادگران انقلابی را دریابید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس