کد خبر 1198402
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
انتقاد از گزارش نژادپرستی در انگلیس

گزارش دولت انگلیس درباره وضعیت نژاد پرستی در این کشور با موجی از انتقادها از سوی اعضای حزب رقیب دولت، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر مواجه شده است.

به گزارش مشرق، در این سند ۲۶۷ صفحه‌ای که از سوی کمیسیون مبارزه با نژادپرستی انگلیس تهیه، ادعا شده که نژادپرستی عامل اصلی نابرابری های اجتماعی در این کشور بشمار نمی‌رود.

این گزارش ادعایی می‌افزاید، مطالعات روی نژادپرستی در جامعه انگلیس نشان می دهد که «این کشور با اکثریت سفیدپوست، مشکلات کمتری نسبت به دیگر کشورها با اکثریت سفیدپوست در سراسر جهان دارد. اغلب بحران ها و نابرابری های اجتماعی هم که ظاهرا به دلیل نژادپرستی بوجود آمده اند، نهایتا دلایل دیگری به جز نژادپرستی روزمره دارند.»

گزارش یادشده، نژادپرستی ساختاری در انگلیس را رد کرده و ادعا می‌کند که اتباع غیر انگلیسی نیز به موفقیت‌هایی در جامعه دست پیدا کرده‌اند. فقط کودکان رنگین پوست که از مستعمره های پیشین انگلیس در دریای کارائیب به این کشور آمده‌اند، «موفقیت‌های کمتری نسبت به سفیدپوستان در جامعه کسب کرده‌اند»

دستور تهیه این گزارش پس از آن از سوی دولت لندن صادر شد که شهروندان این کشور سال گذشته به نشان اعتراض علیه قتل جورج فلوید سیاهپوست توسط پلیس سفیدپوست آمریکا دست به تظاهرات ضد نژادپرستی زدند. معترضان در بسیاری از شهرهای انگلیس با شعار جان سیاهان اهمیت دارد علیه نژادپرستی ساختاری در این کشور تظاهرات کرده و تندیس شماری از برده داران انگلیسی را پایین کشیدند.

با این حال یافته‌های ادعایی و عجیب کمیسیون مبارزه با نژادپرستی انگلیس حاکیست که این کشور باید الگوی سایر کشورهای سفید پوست در مقوله برابری نژادی باشد.

حلیمه بیگم رئیس یکی از سازمان‌های مبارزه با نژادپرستی در انگلیس، این یافته‌ها را کاملا نا امید کننده خوانده و می‌گوید که «شهروندان غیرسفیدپوست و خصوصا سیاه پوستان ۴ برابر بیش از بقیه در معرض تبعیض و نابرابری‌های اجتماعی قرار می‌گیرند»

لیسا ناندی وزیر امورخارجه کابینه در سایه (حزب کارگر) هم به اسکای نیوز گفت: آمار بازداشت های گسترده نوجوانان و جوانان سیاه پوست و آفریقایی تبار در انگلیس کاملا خلاف ادعای دولت را ثابت می‌کند. آمارها نشان می دهند که کشور ما همچنان درگیر یک نژادپرستی ساختاری و ریشه دار است.

همچنین «مارشا دکوردوا» معاون وزیر کشور کابینه در سایه عنوان کرد که گزارش یادشده در تائید برده داری و امپراتوری انگلیس تهیه شده است. وی از دولت خواست تا درباره چگونگی تولید محتوای این گزارش که تجارت برده را ستایش می‌کند شفاف‌سازی کند و سریعا از یافته‌های آن فاصله بگیرد.

این گزارش درست یک روز پس از آن منتشر شد که دیده‌بان پلیس انگلیس هم با انتشار گزارشی ادعا کرد که رفتار وحشیانه افسران پایتخت با عزاداران در مراسم یادبود زن جوانی که به دست افسر پلیس کشته شد «شایسته» بوده است.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که ماموران پلیس مرد در مراسم سه هفته پیش، زنان معترضی را که علیه نا امنی در جامعه شعار می‌دهند روی زمین کشیده و بازداشت می‌کنند. اما دیده‌بان پلیس این رفتار وحشیانه را اقدامی پیشگیرانه در راستای جلوگیری از خطر انتقال و شیوع ویروس کرونا دانسته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس