کد خبر 1198689
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
برجام نمایه

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام گفت که در نشست فردا درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام گفت‌وگو خواهد شد.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای خبر داد که نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام روز جمعه برگزار خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: «نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک، توافق هسته‌ای ایران، روز دوم آوریل (۱۳ فروردین) برگزار خواهد شد».

بیشتر بخوانید:

اعلام زمان برگزاری نشست مجازی مشترک برجام

این نشست به ریاست «انریکه مورا» مدیر سیاسی سازمان اقدام خارجی اروپا برگزار خواهد شد و نمایندگان چین،‌ فرانسه،‌ آلمان، روسیه، انگلیس و ایران نیز حضور خواهند داشت.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، مشارکت کنندگان در نشست فردا، درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان حاصل کردن از اجرای موثر توافق توسط تمامی طرف‌ها گفت‌وگو خواهند کرد.

خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز ساعتی پیش خبر داد که نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام میان ایران و اعضای باقی مانده،‌ روز جمعه برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری ژاپنی، مقام‌های ارشد ایران و اروپایی دوشنبه گذشته در آلمان با یکدیگر دیدار کرده تا درباره ایده‌های احیای مجدد توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنند.

نشست جداگانه دیگری نیز روز سه‌شنبه میان ایران،‌ روسیه و چین برای هماهنگی دیدگاه‌های سیاسی برگزار شده است.

ساعتی پیش نیز وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات اروپا برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کرده بود: «در تلاش تنگاتنگ با شرکای اروپایی به همراه مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا راه حل دیپلماتیکی پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به پایبندی به تعهدات هسته‌ای بازگردد و همچنین بازگشت آمریکا به توافق در سریعترین زمان ممکن را فراهم سازد و در حال انجام مذاکراتی با تهران و واشنگتن در این زمینه هستیم». 

وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد: «این گفت‌وگوها در حالی بیشتر ضروری می‌شود که ایران با ارتباط مستقیم با اعضای برجام و آمریکا که یک ماه و نیم پیش پیشنهاد شد، موافقت نکرده است. به لطف تلاش‌هایمان، ما و شرکایمان امیدواریم تا قالب‌های جایگزین موثری ایجاد کنیم».

پس از روی کار آمدن دولت بایدن، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این واقعیت که آمریکا،‌ طرفی بوده که از برجام خارج شده،‌ تاکید کرده‌اند که نخست آمریکا باید به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای بازگردد و پس از راستی آزمایی، ایران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و به پایبندی کامل به برجام باز خواهد گشت این در حالی است که مقام‌های آمریکایی پس از تشکیل دولت در هفته‌های ابتدایی تاکید داشتند که نخست ایران باید به تمامی تعهدات خود بازگردد و پس از آن واشنگتن نیز به برجام باز خواهد گشت اگر چه طی روزهای اخیر مقام‌های آمریکایی موضوع بازگشت نخست ایران به تعهدات برجامی را کنار گذاشته و طرح پایبندی دوجانبه را مطرح کرده‌اند،‌ موضوعی که ایران آن را رد کرده است.

دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ و در اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی از توافق هسته‌ای خارج شده و با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد که ایران به منابع خود در دیگر کشورها برای واردات دارو و مواد غذایی دسترسی پیدا کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    24 8
    خدا نکنه!!! میخان دست و پای کشور رو ببندن!!!!!!!!!
    • نادری IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      18 1
      منظور از بازگشت آمریکا به برجام یعنی مذاکرات طولانی مدت و بی ثمر همراه فشار حداکثری درکل مذاکره برا مذاکره
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      2 7
      امریکا نباید به برجام برگرده فشار حداکثری لحظه ای نباید متوقف شه ایران حتی نمیتونه مرغ شهرونداشو تامین کنه شک نکنید تا دو سال دیگه همه جی نایاب میشه
    • ایران قوی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      0 0
      در پاسخ به :《امریکا نباید به برجام برگرده فشار حداکثری لحظه ای نباید متوقف شه ایران حتی نمیتونه مرغ شهرونداشو تامین کنه شک نکنید تا دو سال دیگه همه جی نایاب میشه》 ان شاءالله و به فضل خداوند دو سال دیگر خواهیم دید جمهوری اسلامی ایران در کجا ایستاده و امریکا چه بلایی سرش اومده( در ضمن خیلی تابلو بود خودتم حرفتو قبول نداری)
  • عبدالله مومن IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    9 1
    ایالات نامتحده اگر می خواهد نوکران افساداتی خود را نجات دهد باید هر چه زودتر به خرجام برگردد.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    12 2
    خسارات وارده به ملت ایران به دلیل خیانت و عهد شکنی غربی ها چی؟ ترور سردار سلیمانی چی میشه؟
    • FR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      3 1
      فدای سرت
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    7 2
    سر ب تنت نباشه
  • دیده بان IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    12 3
    مقدمه چینی برای تقدیم یک آبنبات به دولت وفریب مردم ایران برای انتخاب جریان سازشکار!!! جریان تحویل یک فروند هواپیما قبل ازانتخابات قبل و دادار ودودور وذوق مرگ شدن دولتیها وحامیانشون وبعدش رای آوردن مجدد وبعدش زمینگیرشدن همان هواپیما به خاطر تحریم قطعات را فراموش نکرده ایم!!!
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    9 2
    این آخرین فرصت است مواظب حیله گران باشید
  • NL ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    17 3
    آمریکا برای دسترسی به مکانیزم ماشه تلاش می کند به هر طریقی به برجام برگردد باید بازگشت آمریکا را به برجام فرسایشی و غیر ممکن کرد
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    12 1
    برجام ؟ کدوم برجام ؟
  • مهدی TR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    20 1
    تا روز انتخابات ایران، چه حوادث عجیب غریبی در آمریکا ممکنه بشه؟!!! الله اعلم و علیه توکلت
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    3 1
    غلط کردند... یه دعوای زرگری الکیه... شرط رهبری رو که تحریم عملی برداشته بشه رو بایستی عملی بکنن... وگرنه کی بدش میاد که استکبار تعظیم به ارزشهای انسانی بکنه چه ایران و چه یمن و چه جاهای دیگه...
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    2 0
    با قرار داد چین و ایران کلا امریکا قافیه را باخته باید با همین فرمون برن جلو . و اسراییل هم از قرار داد ایران و جین همین الان پوشک نیاز شده
  • محسن IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    2 0
    آدم عاقل خودش میدونه و تجربه کسب کرده پس نگران رای نباشیم دوما صبور باشیم و بزار با تفکر پیش بریم نه افراط نه تفریط،،وحدت وحدت وحدت وحدت
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 1
    برجام بدون لغو کامل تحریم‌ها
  • مهری IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    4 1
    میخوایم صد سال سیا آمریکا به برجام بر نگرده دیگه به چه درد ما میخوره فقط بره گم شه از منطقه خلیج همیشه فارس ما گم شه
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    3 0
    اولین حاصل توافق ۲۵ ساله
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    0 0
    هههخخخخ.......از اینا نمیشه سردر آورد و فهمید اروپا آمریکا رو یدک میکشه یا آمریکا اروپا رو ؟؟؟!!
  • ،،، IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    2 0
    احتمالا امریکا مذاکره با دولت جدید که ۴ سال وقت دارد را به دولتی که ۴ ماه زمان دارد ترجیح میدهد
  • محمد IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    فقط در صورتی که شرایطی را که رهبر گذاشت رعایت بشه و نه اینکه بر گرده و ده برابر دیگه خسارت وارد کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس