کد خبر 1198809
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
جو بایدن - نمایه

رژیم آمریکا در نظم جهانی غالبا هر وقت اراده کرده، تعهداتش را زیر پا گذاشته و هر وقت هم میلش کشیده، غالبا بدون پرداخت هزینه توافق، طلبکار دیگران شده.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: آمریکا در ماجرای توافق برجام، خیانت و عهد شکنی کرد. در دنیا در این باره اتفاق نظر وجود دارد. اما در کنار این واقعیت، حقیقت مهمی وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رژیم آمریکا در نظم جهانی غالبا هر وقت اراده کرده، تعهداتش را زیر پا گذاشته و هر وقت هم میلش کشیده، غالبا بدون پرداخت هزینه توافق، طلبکار دیگران شده. این رفتار مستکبرانه بارها در سازمان ملل و شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی و ... اتفاق افتاده است.

دولت آمریکا، چه زمانی که در کنار دادن برخی معافیت های تحریمی محدود و چند ماهه، کشورها را از همکاری اقتصادی پایدار با ایران بر حذر داشت و چه زمانی که رسما اعلام کرد از برجام خارج می شود، به توافق پایبند نبود. ظرف این پنج سال، تحریم هایی که باید متوقف می شد، چند برابر شد!

ایران به مدت پنج سال، این بی چشم و رویی را تحمل کرد. اما از اوایل سال گذشته، سیاست صبر و انتظار تغییر کرد. از میانه سال، با هماهنگی مجلس و شورای عالی امنیت ملی، اتخاد اقدامات بازدارنده متقابل در دستور کار قرار گرفت.

سر فصل این راهبرد، نگه داشتن رژیم بدعهد آمریکا، پشت درِ برجام و نشست های مشترک اعضای آن (مانند نشست امروز) است. ایران بر اساس عبرت های پنج ساله تاکید کرده آمریکا بدون برداشتن تحریم های مالی، بانکی و نفتی (آن هم به شکل راستی آزمایی شده و قابل اعتماد)، حق بازگشت مجدد به برجام را ندارد.

جا نمایی تحقیر آمیز آمریکا به این شکل، که نتیجه خباثت های دولت های اوباما، ترامپ -و بایدن در چند ماه گذشته- است، در تاریخ آمریکا کم سابقه است.

دولت بایدن دو راه بیشتر ندارد: به مسیر بدعهدی و زورگویی دو دولت قبلی ادامه دهد و عرصه را در دنیا به عنوان دولتی غیر قابل اعتماد، بر خود تنگ کند؛ یا سرشکستگی را به جان بخرد و به تعهداتش برگردد.

مقاومت ملت ایران، با رویکرد جدید در حال جواب دادن است؛ و اگر کسانی بخواهند از داخل، در این راهبرد حکیمانه خلل وارد کنند، به دشمن خدمت کرده اند. خیانت این است که کسی بخواهد اعلام بازگشت آمریکا به توافق (بدون برداشتن تحریم ها) را برای ملت ایران فاکتور کند؛ یا رفتار های تاکتیکی آمریکا را توجیه نماید.

چهارچوب منطقی مطالبه ایران روشن است: آمریکا باید تحریم های مالی، بانکی و نفتی را لغو کند و این موضوع راستی آزمایی شود. تنها در این صورت است که ایران هم به انجام همه تعهدات بر می گردد.

آزمون صداقت دولت آمریکا به این است که بدون بهانه جویی و مقدمه تراشی، به تعهدات نقض شده خود باز گردد. ادعای مذاکره دوباره درباره برجام (!)، رفتار های نمایشی و سمبلیک، و یا ادعای واگذاری مشوق (!؟) بدون لغو تحریم ها، هیچ کدام پذیرفتنی نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    4 0
    هنوز اصلاح طلبا رو نشناختین، تمام قیمت های بازار و ارز دست خودشونه، میارنش پایین و با چندتا حرکت نمایشی امریکا میگن الان وقت مذاکره ی مجدد هست و باید بریم برد برد کنیم
  • FR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 0
    اگر دولت بگذارد.......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس