نقش عربستان، امارات و نتانیاهو در تحولات اردن چیست؟

منابع خبری به نقش عربستان و امارات و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تحولات ساعات گذشته اردن اشاره کردند.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، فیصل الفائز رئیس مجلس اردن اعلام کرد: اردن امن و باثبات خواهد ماند. اردن و عبدالله دوم خط قرمز هستند. وی در سخنانی بر مقابله با افرادی که قصد برهم زدن امنیت این کشور را دارند، تأکید کرد و گفت: ما با دست‌های لرزانی که تلاش دارند تا امنیت اردن را برهم زنند، مقابله خواهیم کرد.ما روز گذشته با قاطعیت ایستادیم و با قاطعیت در برابر هر تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن امنیت و ثبات مان خواهیم ایستاد.

بیشتر بخوانید

علت شروع کودتا در اردن چه بود؟

پشت پرده کودتای نافرجام علیه شاه اردن

الفایز اعلام کرد: شاه اردن در راستای برقراری صلح در منطقه و مصون نگه داشتن مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس حرکت می کند.

وی گفت: اردن مورد هدف است و دستان خارجی به دنبال ایجاد بی ثباتی در آن هستند.

نقش عربستان و امارات در تحولات اردن چیست؟

از سوی دیگر روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از آنچه منابع بلند پایه در اردن خوانده، اعلام کرد که عربستان و یکی از رهبران امارت‌های امارات در تلاش برای انجام کودتا در اردن دست داشته‌اند.

یدیعوت آحارونوت در ادامه به نقل از منابع مذکور نوشت: ولیعهد سعودی و یکی از رهبران امارت‌های امارات که به نظر می‌رسد امیرنشین ابوظبی باشد، شرکای محرمانه تلاش ناکام برای انجام کودتا در اردن هستند.

این رسانه همچنین اعلام کرد: باسم عوض الله ، وزیر دارایی سابق اردن که به نزدیکی با عبدالله دوم شهرت داشت، به حلقه پیوند خاندان سلطنتی عربستان و شاهزادگان در اردن تبدیل شد. حدود ۲۵ تن از نزدیکان حمزه بن الحسین، برادر ناتنی پادشاه اردن و ولیعهد سابق این کشور طی چند روز اخیر به اتهام اینکه شریکان محرمانه و حلقه ارتباط با عربستان در راستای تلاش برای کودتا در اردن بوده‌، بازداشت شده‌اند.

نتانیاهو مطلع بوده و امان به نتانیاهو مظنون است

از سوی دیگر، روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم نیز فاش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از رخدادهای اخیر اردن که در پس پرده و مخفیانه در حال انجام بود، مطلع بوده است.

در همین راستا، سمدار بیری، تحلیلگر مسائل عرب یدیعوت آحارونوت گفت: بدون شک نتانیاهو کاملا از آنچه عبدالله دوم را در هفته‌های اخیر به خود مشغول کرده، اطلاع داشته است. به عنوان مثال چرا برای پادشاه اردن مهم بود که مانع از سفر نتانیاهو به امارات شود؟

وی افزود: امان به نتانیاهو مظنون است؛ چراکه وی خوشحال می‌شود از شر عبدالله دوم خلاص شود و به جای او یک حاکم اردنی دیگری را ببیند. همچنین قطعی نیست که نتانیاهو برنامه‌های خود را از طریق شخصی از خانواده سلطنتی اردن منتقل می‌کند؛ این شخص می‌تواند یک نظامی ارشد نیز باشد.

اردن طی شب گذشته آبستن حوادث ناگهانی بود. شاهزاده «حمزه بن حسین» بزرگترین پسر «ملک حسین» به اتهام دسیسه چینی برای سرنگونی برادر ناتنی خود «عبدالله دوم» بازداشت شد. دستگاه اطلاعاتی اردن همچنین به صورت شبانه حدود ۲۰ تَن دیگر را به اتهام «تهدید علیه ثبات کشور» دستگیر کرد.

در میان افراد بازداشت شده اسامی شخصیت‌هایی همچون «شریف حسن بن زاید» یکی از اعضای خاندان سلطنتی اردن به همراه «باسم عوض الله» یکی از نزدیکان ملک عبدالله که مدتی در سمت وزیر دارایی اردن فعالیت کرده است، به چشم می‌خورد. مقامات اردنی بازداشت شاهزاده حمزه بن حسین را تکذیب کردند اما او با انتشار یک فایل صوتی ادعای آنها را رد کرد و گفت: «من در حال حاضر در بازداشت خانگی به سر می‌برم. معتقدم که دولت حاکم یک دولت بی کفایت و فاسد» است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس