سوئز

در روزهای نخست حادثه اظهار نظرهای عجیبی در خصوص علت اصلی حادثه منحرف شدن کشتی EVERGREEN اعلام میشد؛ از جمله وزش باد شدید و یا تلاش ناموفق برای دور زدن در کانال.

سرویس جهان مشرق _ در روز ۴ فروردین سال جاری، حادثه ای در کانال راهبردی سوئز رخ داد که منجر به بسته شدن این آبراه و ایجاد بحران اقتصادی در دو سوی کانال سوئز شد.

کشتی کانتینربر غول پیکر EVERGREEN با ۴۰۰ متر درازا و محموله ۲۰ هزار کانتینری از مبدا چین به مقصد بندر روتردام هلند در حال حرکت بود که در حین عبور از کانال سوئز منحرف شده و به گل می‌نشیند. حدود ۵ روز بعد و پس تلاش‌های گسترده، کشتی فوق دوباره در آب شناور شده و حدود ۴۲۵ کشتی باری که در دو سوی کانال در انتظار باز شدن مسیر بودند مجددا به حرکت درآمدند.

ایجاد بحران منطقه‌ای به خاطر چند بسته سیگار!؟ / نگاهی به تاریخچه کانال سوئز و رشوه‌گیری سیستماتیک مصری‌ها +تصاویر

گزارش فرمانده کشتی و فاش شدن علت حادثه

در روزهای نخست حادثه اظهار نظرهای عجیبی در خصوص علت اصلی حادثه منحرف شدن کشتی EVERGREEN اعلام میشد؛ از جمله وزش باد شدید و یا تلاش ناموفق برای دور زدن در کانال!

طبیعتا هیچ کدام از این عوامل نمی‌توانست پاسخ منطقی برای حادثه باشد تا اینکه چند روز پس از شناور شدن مجدد کشتی و خروج آن از کانال سوئز، فرمانده کشتی خبر از اقدام عامدانه راهنماهای مصری حاضر در کانال و منحرف‌کردن کشتی می‌دهند.

ایجاد بحران منطقه‌ای به خاطر چند بسته سیگار!؟ / نگاهی به تاریخچه کانال سوئز و رشوه‌گیری سیستماتیک مصری‌ها +تصاویر

از آنجاییکه کانال سوئز یک آبراهه ملی و متعلق به کشور مصر است، کشتی‌هایی که به ورودی کانال می‌رسند بایستی بر اساس قوانین وضع شده توسط دولت مصر اقدام کنند. از زمان رسیدن کشتی به ورودی این آبراهه، راهنما یا همان پایلوت‌های مصری وارد مرکز هدایت کشتی شده و تا زمان خروج از کانال هدایت آن را بر عهده می‌گیرند. راهنمای مصری در این زمان از فرمانده کشتی درخواست چند پاکت سیگار و مواردی دیگر (به عنوان رشوه) می‌کند که با پاسخ منفی آنها روبرو می‌شود و به سایر خدمه مصری دستور می‌دهد تا در همان مکان لنگرهای کشتی را به آب بیندازند.

بر اثر انداخته شدن لنگر در مسیر کم عمق، کشتی شدیدا به سمت راست منحرف شده و ضمن بسته شدن کانال به گل می‌نشیند. این ماجرا شاید عجیب و تا حدودی باور نکردنی به نظر برسد اما سابقه تاریخی بسیار طولانی داشته است.

تاریخچه کانال سوئز، استعمار فرانسه و بریتانیا و زورگیران مصری!

کانال سوئز یکی از مهمترین آبراهه ها و گذرگاههای دریایی است که مالکیت آن در اختیار مصر است و دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل میکند. کانال فعلی سوئز که دو دریای مدیترانه و سرخ را مستقیماً و نه از طریق رود نیل به یکدیگر متصل می‌کند، زاییده فکر مهندس فرانسوی "فردینان دولسپس" است.

ایجاد بحران منطقه‌ای به خاطر چند بسته سیگار!؟ / نگاهی به تاریخچه کانال سوئز و رشوه‌گیری سیستماتیک مصری‌ها +تصاویر

فردینان دولسپس مذاکراتی را با «سعید پاشا» سومین والی مصر و نواده محمد علی پاشا بنیان‌گذار سلسله محمدعلی در مصر آغاز کرد. برای ساخت این کانال شرکت کانال سوئز تأسیس شد که بیشتر سهام آن متعلق به فرانسویان و بخشی دولت مصر بود.

این پروژه عظیم که با هزینه دولت مصر و با کار اجباری کشاورزان مصری در سال ۱۸۶۹ به پایان رسید، برای ۹۹ سال در اختیار شرکت فرانسوی قرار گرفت و مقرر شد دولت مصر کنترلی بر حمل و نقل از آن آبراه نداشته باشد. اندکی پس از افتتاح کانال سوئز، در زمان نخست‌وزیری دیزرائیلی، دولت بریتانیا ۴۴ درصد سهام شرکت کانال سوئز را از خدیوی مصر خریداری نمود و بقیه سهام در دست سرمایه‌داران فرانسوی بود؛ لذا خود مصر عملاً هیچگونه بهرهٔ مالی از کانال سوئز نداشت و بهره برداری از این کانال بهانه ای شد برای دخالت همه جانبه و استعمار مصر توسط بریتانیا.

ایجاد بحران منطقه‌ای به خاطر چند بسته سیگار!؟ / نگاهی به تاریخچه کانال سوئز و رشوه‌گیری سیستماتیک مصری‌ها +تصاویر

از سال ۱۸۸۲ که احمد عرابی پاشا که وزیر جنگ مصر بود مبارزاتی علیه بریتانیا و استقلال مصر کلید زد تا سال ۱۹۵۶ که جمال عبدالناصر موفق به بیرون کردن نیروهای فرانسوی و بریتانیایی شد، مبارزات آزادسازی مصر و ملی کردن کانال سوئز، فراز و نشیب زیادی داشت. اما مصری‌ها پس از آزادسازی خاک و آبراهه ملی خود رفتاری نه چندان متفاوت با استعمارگران را در پیش گرفتند.

طبق تخمین‌های معتبر، دولت مصر سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار بابت حق ترانزیت کشتی‌های عبوری از کانال سوئز دریافت میکند که با توجه به اینکه سوئز یک آبراهه ملی و متعلق به این کشور است حق طبیعی آنها محسوب می‌شود. اما مسئله آنجاست که درآمد مصری‌ها از این کانال تنها به موارد متعارف و قانونی محدود نمی‌شود!

از زمان رسیدن کشتی به ورودی کانال سوئز، چند شخص مصری به عنوان راهنما یا پایلوت و بر اساس قوانین دولت مصر هدایت کشتی را تا خروج از این کانال بر عهده می‌گیرند. بر اساس خاطرات خدمه کشتی‌های کشورهای مختلف، این افراد معمولا بسیار بد رفتار کرده و از لحظه ورود به کشتی تقاضاهای غیر معمول می‌کنند. درخواست هایی نظیر دریافت سهمیه سیگار، مشروبات الکلی، مواد غذایی و یا حتی رشوه نقدی برای تضمین سلامت کشتی!

ایجاد بحران منطقه‌ای به خاطر چند بسته سیگار!؟ / نگاهی به تاریخچه کانال سوئز و رشوه‌گیری سیستماتیک مصری‌ها +تصاویر

در صورتی که فرمانده کشتی با درخواست این اشخاص مخالفت کند، پایلوت های مصری اقدام به ترک مرکز هدایت و یا حتی خود کشتی میکنند و در موارد حادتر نظیر حادثه رخ داده برای کشتی EVERGREEN، راهنمای مصری اقدام به منحرف کردن عمدی و آسیب رساندن به کشتی مربوطه میکند.

همچنین در زمان عبور از کانال، راهنماها اقدام به توقف چندین باره در مسیر آبراهه و سوار کردن مردم محلی اطراف کانال میکنند که همراه با خود حجم عظیمی از محصولات غذایی یا سایر اقلام را وارد کشتی میکنند و خدمه کشتی موظف به خرید این اقلام هستند و در غیر این صورت همان موارد ذکر شده رخ خواهد داد!

بر اساس شواهد موجود دولت مصر نیز کاملا از تمامی این رویدادها مطلع است و به شکل سیستماتیک اجازه زورگیری و رشوه گیری خدمه دریایی مصری را علیه کشتی‌های تجاری خارجی صادر میکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 22
  • مظلوم IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    عجب اگه دست ایران بود ببین چی میشد باید همه ملوانان وکادر کشتیها رو گروگان می گرفتند صد رحمت به مصری ها که به سیگار راضی میشن ?
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      68 15
      خود تحقیری حاد داری سریعا به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کن
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      42 12
      تو ایرانی نیستی .
    • حسین PL ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      22 4
      از آلبانی نظر میدی
    • سوخته IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      19 3
      احمق نادان حالا که تنگه هرمز هم دست ایران است هم مال ایران است چه زورگیری کرده
    • علی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      2 10
      دقیقا
    • ایران IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      18 7
      خاک بر سرتو وامثال تو که اینجور فکری دارند توایرانی نیستی لطفا برگرد به همونجایی که دنیا آمدی تو وامثال تو برید گم شید
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      16 3
      این افراد که در فضای مجازی اینگونه علیه ایران و ایرانیان نفرت پراکنی می‌کنند ایرانی نیستند فارسی نویس مجازی از سرویس های جاسوسی بیگانه دشمنان ایران هستند
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      13 2
      احساس میکنم در مغزت یک مشکلی داری که فکر میکنی گروگان گیری پیش میامد برو سریع خودت را معالجه کن.
    • قریشی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      14 2
      اون باباته که اینجوری براتون نون میاره سر سفره
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      10 2
      جاسوس موساد خفه شو
    • هیتلر ایرانی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      10 3
      عزیزمن ایران نه تنها کانال سوئز بلکه سه کانال مهم رو هم داره باب المندب در یمن هرمز در هرمزگان و دید حداکثری به کانال سوئز توسط سوریه ولبنان
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      15 2
      مصر ده ها سال است نوکر امریکاست با اسراییل هم رفیق نداره تحریم هم نیست با جامعه جهانی هم مشکل نداره اما اینقدر در بدبختی هستند که اینطوری ابروی بین المللی خود را میبرند
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      5 1
      ادعای ترول هاسبرا از ارتش چلغوزهای سایبری اسراییل
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      6 2
      اگه حرف نزنی نمی گن لالی . مزدور یا وطن فروش یا جاسوس و یا ...
    • حسن IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      3 0
      ای وطن فروش حداقل ابروی خودت رو نبر هر کی بشنوه فکر میکنه ایرانی نیستی. خودت رو پست و حقیر نکن. ایرانی جماعت ابدا کننده تمدن هست مگه تخت جمشید رو ندیدی حیوان
    • احمد IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      2 0
      ببند دهان گشاد رو
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
      0 0
      والا.احسنت....تنگه هرمز برای ایران نیست .ولی ایران تهدید بستن میکنه .وای بحال روزی که مثل سوئز کلا مال خودش باشه
  • CA ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    22 65
    عجب، این قضیه رو در مورد گمرک عراق شنیده بودیم که کتایب حزب الله از تجار عراقی اخاذی میکنه، ولی در کانال سویز که روزی تقریبا نه میلیارد دلار جنس ازش جا به جا میشه نشنیده بودم، ضمنا هیچ کاپیتانی کنترل کشتی رو دسته کسی نمیده، اون کاپیتان ژاپنی هم الان به خاطره ندادن سیگار باید یه میلیارد جریمه بده اره، یعنی واقعا تو مخ نویسنده این مقاله باید پهن باشه جای یه جو عقل
    • محمود IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      18 3
      تو امثال تو اون چیزی رو قبول دارید که چشمتون بهتون میگه نه عقلتون
    • محمد بهرامی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      18 5
      متاسفم برات
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      21 3
      متخصص اعصاب و روان سراغ دارم خواستی خبر بده اوضاعت حاده
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      28 6
      حرف مفت نزن صهیونیست
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      17 1
      شما که مخت از پهن بهتره، گزارش بالا درسته، سالها پیش مستندی در خصوص رفت و آمد کشتی پخش شد که همین راهنماهای مصری کنترل کشتی را در دست داشتن، البته کشتی های نظامی رو نمی دونم،
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      10 1
      هدایت کشتی در کانال سوئز با هدایت کاپیتان مصری است . در موارد مشابه در تمام دنیا هم به همین صورت عمل می شود .
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      15 4
      بچه زرنگ خواستی این بین هم یک تهمتی به مقاومت بزنی . نخیر، تا بوده تاریخ نشون داده که این کشورهای استعماری بودند که با گرفتند و حق مردم کشورها را ضایع نمودند و اگر امروز مردم فقیر مصر سوار بر کشتی می شوند تا محصول و غذا بفروشند تبعات غارت چندین ساله انگلیس و فرانسه و ... است
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      4 0
      سلام این کاملا درسته و حقیقت داره هر کشتی تجاری ویا نفت کش وقتی می خواهند وارد اسلکه و یا ابراه بشن یک نفر به عنوان راهنما یا پایلوت کشتی را تحویل می گیرد وگرفتن وسایل مثل سیگار و پول نقد ویا هر چیز دیگر ی صحت داره
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 1
      چرا چون حقیقت را گفت مخ تو پهن دارد و مشکل دارد که این گونه خود را تحقیر میکنی
    • حمید IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      2 0
      صرف نظر از اینکه در بستر فضای مجازی به قول خودمان یک کلاغ چهل کلاغ اتفاق می افتاد وگاها مطالب مغرضانه منتشر میشود ولیکن در این مورد کاملا حق با نویسنده است و متاسفانه این موضوع صحت دارد و با یک جستجوی ساده این مطلب و واقعیت آن انکار ناپذیر است .
  • ملوان IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    29 2
    با سلام من خیلی زیاد از این کانال با کشتی رد شده ام رشوه گرفتن مصرها حقیقت دارد همیشه درخواست سیگار ومواد خوراکی میکنند آگه بهشون ندیم مشکل برای کشتی درست میکنند
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      1 0
      اشکالی نداره یه کشتی تجاری با چندصدتن بار دوتا پاکت اشنو چیزی نیس که
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    5 13
    واقعا برای رشوه بوده و کار سیا و موساد نبود،اصلا شما فرق موساد با ماست موسیر رو میدونی،عزیزم نکن ازین کارا باز میخای از شهرت من استفاده کنی!
  • GR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    16 2
    باید یک کانال از خلیج فارس به دریای مدیترانه به موازات فرات و اروند رود ایجاد کرد
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      11 1
      اینکار برای عراق منفعت بیشتری دارد، جاده های زمینی غرب کشور به عراق و مرز بوکمال سوریه و سپس بندر طرطوس یا لاذقبه که بهتر هست سریعتر و ارزانتر البته اگه داعش، آمریکا و اصلاح طلبها بزارن
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      6 0
      باید یه کانال از دریای خزر به دریای سیاه کشیده بشه که ایران هزینه زیادی بابت نقل و انتقال کالا نده
    • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      1 0
      چطور میشه از از اتفاعات زمین کانال ساخت بعد چطور آب رودخانه که آب شیرین است با دریا که شور است مخلوط ساخت !
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      عراق و سوریه باید امن باشن تا خط ترانزیتی ازشون بگذره که متاسفانه نیستن
  • GR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    30 4
    این را که خواندم به اتیوپی حق میدم روی نیل سد بزنه و به ازای هر قطره آبی که به مصر می‌ره ازشون پول بگیره و اندازه پنج تا کانال سوئز درآمد اخذ کنه
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
      1 0
      رشوه همه جا هست .دوتا سیگار که چیزی نیست .ایران هزار بار بدتره
  • CA ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    16 2
    دزد دریایی دیده بودیم ولی باج گیری دریایی واقعا نوبره!
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    15 3
    باسلام .من چندین بارازاین کانال عبور ومواردذکرشده حقیقت مخض است .به محض ورود افرادی به عنوان راهنما و افرادی دستفروش گروهی واردکشتی میشن یکی اینکه اکثرابرخوردبدی دارن ودوم اینکه خیلی طلبکارانه هست وبایددرکل مراقب همه چیز باشید وکوچکترین غفلت مشکل سازخواهدبود وهمیشه درخواستهایی دارند که خیلی ازکشتی ها به ان پاسخ مثبت نمیدهند ومشکلاتی ایجاد میشود
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    7 4
    کانال سوئز ساخته دست ایرانی ها در زمان هخامنشیان است یک کمی تحقیق کنید
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
      0 0
      اون چیز دیگه بود نیل به دریای سرخ
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    4 12
    جنگ دریایی را ایران شروع کرد
    • لیوای IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 2
      ههه شروع کنن نتها جواب میدیم بلکه ولشونم نمیکنیم معلومه جواب میدیم بدو
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    5 1
    باید این کانال را پر خاک کردتا سواستفاده نکنند.
    • حمید IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      4 1
      آثار بجا مانده گویای این است که اولین بار ایرانیان به فکر ایجاد این آبراه افتادند و حفاری های زیادی هم صورت گرفت واین زاییده فکر آن مهندس فرانسوی که در مقاله نام برده شده نیست.
  • BE ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 2
    اگر پول داشتیم از هلال شیعی که تا مدیترانه عمق و بسط دارد حتماً یک کانال آبی مصنوعی ایجاد می کردیم! اروند --> عراق - سوریه - لبنان --> مدیترانه. فعلاً باید دلمون رو خوش کنیم به کانال شمال/جنوب داخلی.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    8 0
    خوب مصر هم از لحاظ فرهنگی جزو مشرق زمین محسوب می شه ،آنها در کتابها وادبیات همیشه نگاه به ماورا ومعنویات و ارزشها داشته اند ودر زندگی عادی رشوه وپارتی بازی وزیر میزی و رومیزی و... جزو فرهنگ عادی وروزمره اونها بوده وسر آداب ورسومشون با هیچکی شوخی ندارن می بینین که این همه پیغمبر تو همین یه تیکه اومد نتونستن اینا رو آدم کنن خلاصه کلام حالا دو بسته سیگار براشون می خریدین می مردین؟
    • سیدمحمد کمال IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      4 0
      جونم در اومد از بس خندیدم کشته مرده منطقت شدم.
    • ناصر IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      2 1
      تو فرض کن یه نخ سیگار..بازم رشوه و حرف زور حساب میشه..یادم این چه منطق چرتی هس تو داری اخه
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      شما به وایتکس احتیاج داری تا برای دستمال توالت با رفیق فرنگیت کشتار راه نندازی
  • FR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    همه جای این برنامه وجوددارد دروغ نگفته
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    پیشینه ی تاریخی این کشور گواه مستند ومحکمی در این موارد هست ،،مشکل بیشتر اعراب متاسفانه به نوعی عقب ماندگی بر میگردد
    • عربی افتخر IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      1 1
      یکم شعور داشته باش یکم انسان باش اگه به عقب ماندگی اعراب باشه دیگه شماها چتونه که بدتر هستین که توی جاده ماشین راننده ها بدبختها رو میگیرین بهشون میگین برید کوبیده بیار برامون یا جوبه تا مدارک ت بدیم .. اعراب نسل پیامبران و امامان هستن و من هم افتخار میکنم که عرب هستم
    • سجاد IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      خودت که شعور نداشتی همه انگشت دست یکی نیستن اعراب خوب بد دار همین جور همه اقوام دنیا
    • علی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      به اونی که ماشینش چپ میشه و جنسش را غارت میکنن چی میگی بافهم
  • حبیب IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    پایلوت دادن یه قانونه که حتی کشتیهایی که میخوان.وارد یه بندر بشن پایلوت میگیرن.توی تمام بنادر ایران هم همینه. و متاسفانه اکثر پایلوت ها یه چیزایی میگیرن از کشتی.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    2 1
    اقا تاریخ تحریف نکنید حالا اگه نگی اولین بار داریوش این کانال حفر کرد از عظمت اون کم میشه یا بگی یه فرانسوی اولین بار اینجا را حفر کرد چیزی بهت میدن .این نیز بگذرد
  • سید دکتر محمود IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    3 0
    فرق طرز تفکر یک جهان سومی با سایرین . به خاطر منفعت شخصی ناچیز تجارت بین امللی رو مختل کردن. حالا بیاین بگید چرا یک سرس کشورها پیشرفته اند و ما نه !!!
  • رضا IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    8 2
    کمی تحقیق بد نیست بکنید این کانال درزمان داریوش بزرگ هخامنشی ساخته شد که از رودی به نام نیل درمصر تا دریای پارس را به هم متصل کند
    • علی IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      1 1
      چه ربطی به نیل این کانال دو دریا بهم وصل مینکه ی چیزی شنیدید هی بگید هخامنش
  • عیدان نیسی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    ببخشید رشوه وپول زیرمیزی چیه من که نشنیدم تاحالا امان از این کشورهای بی فرهنگ که رشوه وپول زور از بقیه میگیرن کشور ما اصلا از این حرفها خدارو شکر نداریم
  • پوریا IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    بابا خب ۲ بسته فروردین یا مگنا قرمز بهشون میدادین!
  • ایوب IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    اولا علت بسته شدن کانال سوئز خیلی موردمهمتر از این مضخرفات نویسنده مقاله میباشد چون کدام عقل سلیم این حرفها ی لی ارزش راقبول میکند شما در این افکار باشید دوما آخه هخامنشیان گور داشتند تا آبراه کانال سوئز را آنها بزنند
    • علیرضا IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      خیلی مخت خالیه.ادم این همه عظمت هخامنشیان رو ندیدی.کوری مگه.خودتو نفهمی زدی یه نفهمی واقعا
  • علی IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    مسلما کشتی های اسرائیلی وآمریکا ئی درامان هستند
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      الان داری به قدرتشون اعتراف میکنی
  • محمدرضا فرهانیان IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    ما میتوانیم از خلیج به دریای مدیترانه ابراه بزنیم
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    شاید خواستند بسته شدن اون مسیر رو امتحان کنند تا ببینند اگه حوثیها باب المندب رو بستند چی میشه. اینکه دو تا تنگه استراتژیک هرمز و باب المندب دست ایران و متحدان ایرانه وزنه سنگینی به نفع ایرانه.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    آب راه آزاد نیست مثلی میترو است بنظر شما راه رو محلی چی جوری سوار کشتی باری کانتنیر بر با اون بزرگی میشه حق طلبی ریشوت راه بلد شاید درست باشه بقیه داستان باور پزیر نیست
  • حسین IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    فرهنگ روابط وانسانیت ایرانی نشات گرفته از پاک ترین .داناترین. برگزیده ترین از بین انسانهای دنیا پیامبر عزیز.حضرت محمد ص میباشد وهیچ بی شعور وطن فرو ش ونوکر غربی ها خللی به رفتار فرهنگ وانسانیت ایرانی های محمدی دوست نمیتوانند وارد کنند ساده تر هیچ غلطی بکنند
  • لطفی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    سلام به استناد کتیبه هایی که از هخامنشیان درکنار ابراه کانال سویز به یادگار مانده وخود همان مهندسان فرانسوی ان راترجمه کرده اند نشانگر این واقیعت است که توسط ایرانیان در2500 سال پیش حفر شده است به جای مجسمه مهندس فرانسوی باید ان کتیبه ها را می گذاشتند پس به ایرانی بودمان افتخار کنیم بهتر است تا بیگانه پرستی ما مرغ همسایه را غاز می بینیم علت عقب ماندگی همینه
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    همین مصریهای بیغیرت بودند که در جنگ شش روزه در برابر اسراییل حماسه آفریدند البته از در پشتی
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    ازیک مشت آدم وحشی چه انتظاری میشه داشت؟؟
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    مسیولین کانال سوئز هم شیتیل گیری را شروع کرده اند یادشان رفته حکومت مصر خودش به زور گویانی مثل آمریکا واروپائی ها شیتیل میداده وتا ابد این موضوع ادامه خواهدداشت زیرا اعراب به درد حکومت داری نمی خورند ودر فساد غرق هستند.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    کلا خبرگزاری های جمهوری اسلامی با ایران باستان مشکل دارن، این کانال اولین بار توسط هخامنشیان زده شد،
  • احمد IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    سیگاذ گرفتن واز این قبیل چیزها برای پایلوتها درکشورهای جهان سومی چیزی رایج ومعمولی است وفرمانده ومسولین کشتی باان کنار آمده تا مشکلی برای کشتی وخدمی ان پیش نیاید
  • احمد IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    کافر‌همه‌را‌به‌کیش‌خود‌پندارد
  • ناصر IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    حرف و نظر زیاده ولی من در قم با یه مصری رفیقم که دور دنیا رو گشته ودر اروپا کار میکرده خود کم بین هم نیست ولی اعتراف کرد در مصر سیستم اداری فاسد وبوروکراسی چند برابر خطرناکتر از ایران است .
  • FR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    نمیخوام سیاه نمایی کنم ولی به عنوان شخصی که در یکی از بنادر جنوب کار میکردم به چشم خودم دیدم که پرسنل بندری و پایلوت ها دقیقا همین رفتار را دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس