به گزارش مشرق، مقامات کانال سوئز در روز سهشنبه طبق دستور یک دادگاه مصری، کشتی باری بزرگی را که کانال سوئز را به مدت حدود یک هفته در ماه مارس مسدود کرده بود توقیف کردند.
مدیریت کانال سوئز ۹۱۶ میلیون دلار خسارت به خاطر درآمد از دست رفته، آسیب به کانال، تجهیزات و نیروی کار به کار گرفته شده برای آزادسازی کشتی و خدشه دار شدن اعتبار آن درخواست کرده است.
بیشتر بخوانید:
مسیر تجاری روسیه-ایران-هند جایگزین مناسب کانال سوئز
کشتی باری «اورگرین» که متعلق به شرکت باربری «شویی کیسن» ژاپن است، از زمان آزاد شدن در ۲۹ مارس در دریاچهای بین دو بخش کانال سوئز قرار دارد و تحقیقات در مورد آن در جریان است.
یومی شینوهارا، معاون مدیرعامل شرکت شویی کیسن اعلام کرده مدیریت کانال سوئز درخواست خسارت کرده و اجازه ترخیص به این کشتی را نمیدهد.
بیمهگذاران این کشتی باربری اعلام کردند از این اقدام مصر ناامید شده و در حال مذاکره با مقامات کانال سوئز هستند.
مدیریت کانال سوئز گفت طبق دستور دادگاه، حکم توقیف این کشتی صادر شده و مذاکرات بر سر میزان خسارت دریافتی در حال انجام است.
زمانی که کشتی باری ۴۰۰ متری اور گیون در ۲۳ مارس با ۱۸۳۰۰ کانتینر به گل نشست، تجارت بین الملل مختل شد. حدود یک سوم کشتیهای باری دنیا از کانال سوئز عبور میکنند. شش روز طول کشید تا گروههای نجات بتوانند این کشتی را آزاد کنند و به این ترتیب عبور ۴۰۰ کشتی به تاخیر افتاد و برخی دیگر مجبور شدند آفریقا را دور بزنند تا به مقصد برسند.