کد خبر 1200774
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
پرچم عراق نمایه

نشست مهم امنیتی میان مشاور امنیت ملی عراق و فرماندهان و سازمان‌های امنیتی اقلیم برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از السومریه، یک منبع امنیتی عراقی از زخمی شدن دو نفر از نیروهای حشد شعبی بر اثر انفجاری در استان بابل خبر داد و اعلام کرد: بمبی در نزدیکی مرکز ایست بازرسی وابسته به حشد شعبی در منطقه «عید ویس» از توابع ناحیه «جرف الصخر» در شمال بابل منفجر شد که بر اثر آن دو نفر از نیروهای حشد شعبی جراحاتی برداشتند.

برگزاری نشست امنیتی عالی‌رتبه میان بغداد و اربیل

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق با فرماندهان و مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی اقلیم کردستان تقویت همکاری با شورای امنیتی این اقلیم را مورد رایزنی قرار داد.

دفتر الاعرجی در یک بیانیه اعلام کرد: مشاور امنیت ملی عراق نشستی با فرماندهان امنیتی و اطلاعاتی اقلیم داشت تا تقویت همکاری با شورای امنیتی و دیگر سازمان امنیتی در اقلیم کردستان عراق را مورد رایزنی قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

بیانیه گروه‌های مقاومت عراق درباره گفت‌وگو با واشنگتن

در این بیانیه آمده است: در این نشست راه‌های تقویت هماهنگی و همکاری میان مرکز و اقلیم به‌ویژه مناطق اهتمام مشترک و استانهای مرزی مورد رایزنی قرار گرفت و به اهمیت و تأثیر آن بر امنیت ملی عراق اشاره شد.

دفتر رئیس شورای امنیت ملی عراق بیان کرد: در این نشست همچنین آخرین تحولات امنیتی و طرح‌های مربوط به تقویت امنیت و ثبات در سراسر عراق و نیز ادامه تعقیب تروریست‌ها مورد رایزنی قرار گرفت.

مرحله سوم احداث خندق در اطراف میادین نفتی «نفتخانه» در دیالی

«صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق با اشاره به اینکه طرح احداث خندق به‌طول بیست کیلومتر اطراف میادین نفتی در «نفتخانه» در شرق دیالی متوقف نشده است از آغاز اجرای مرحله سوم این طرح از سوی حشد شعبی خبر داد و گفت: فایده خندق در وهله اول تأمین میادین نفتی و دفع خطر تروریسم از آن است.

وی افزود: فایده دیگر این است که سبب می‌شود که سیل از میادین نفتی دور شود.

هشدار درباره جنگ برقی در دیالی

«عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره آنچه «جنگ برق» در دیالی خواند، هشدار داد.

وی اعلام کرد: هدف قرار دادن خطوط انتقال برق در دیالی پدیده‌ای است که در عرصه امنیتی از سال‌ها پیش به‌ویژه همزمان با نزدیک شدن به تابستان رخ می‌دهد و طی آن دکل‌های برق در 6 منطقه در استان طی ماه‌های گذشته هدف قرار گرفته است.

این نماینده عراقی اضافه کرد: هدف تروریست‌ها از حمله به دکل‌های برق وارد کردن زیان اقتصادی و اذیت کردن ساکنان است.

العزاوی ادامه داد: هدف قرار دادن دکل‌های برق تمام نشده است و احتمالاً هم تکرار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

خواسته‌های عراقی‌ها در آستانه گفت‌وگو با واشنگتن از الکاظمی

وی گفت: باید طرحی جامع برای حمایت از دکل‌های برق به‌ویژه خطوط انتقال برقی که از مناطقی که بازمانده‌های داعش هرازگاهی دست به تحرکاتی می‌زنند، می‌گذرد تدوین شود.

العزاوی بیان کرد: هدف قرار گرفتن دکل‌های برق به‌مثابه جنگ اقتصادی با تبعات بسیار خطرناک است.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تأکید کرد: پرونده امنیت خطوط انتقال برق به حمایت زیادی در دیالی نیاز دارد و باید نیروهای تأمین‌کننده امنیت آنها باید از تجهیزات و ادوات لازم به‌ویژه دوربین‌های دید در شب برخوردار باشند تا آماده مقابله با هر چالش و تهدیدی باشند،
این در حالی است که در تازه‌ترین اقدام بامداد روز گذشته داعش دو دکل برق را در نزدیکی ناحیه «المنصوریه» در شرق دیالی هدف قرار داده بود.

گروه تروریستی داعش حمله به مراکز اقتصادی و تأسیسات زیربنایی را با هدف ایجاد مشکلات برای دولت عراق و نارضایتی عمومی برنامه‌ریزی کرده است، به‌ویژه با گرمای شدید هوا و کمبود برق در این کشور، فشار زیادی به مردم عراق وارد می‌کند.

نشست امنیتی مهم میان بغداد و اربیل

تکفیری‌ها در مناطق مختلف عراق به‌ویژه در آستانه تابستان و گرمای طاقت‌فرسا دست به انفجار و از مدار خارج کردن خطوط انتقال برق می‌زنند و از آنجایی که وزارت برق عراق در صورت از کار افتادن دکل‌های زیاد به‌سرعت نمی‌تواند آنها را تعمیر کند و به مدار بازگرداند، فشار به‌روی ساکنان بیشتر می‌شود و مردم  عراق را سخت کلافه می‌کند و در واقع داعش با اهداف خاص دست به انفجار دکل‌های برق در عراق می‌زند.

یکی دیگر از اهدافی که داعش با هدف قرار دادن دکل‌های برق دنبال می‌کند به‌نوعی ابراز وجود نشان دادن است زیرا معمولاً نیروی کمتری در مقایسه با مراکز حساس برای حمایت از این دکل‌ها وجود دارد و در برخی مناطق صعب‌العبور عراق به‌ویژه مناطق کوهستانی یا نیرویی اصولاً برای تأمین حفاظت از این دکل‌های برق وجود ندارد یا امکانات و تجهیزات لازم در اختیار نیروها اگر وجود داشته باشند، نیست.

دکل‌های برق اهدافی سهل‌الوصول برای داعش هستند که علاوه بر تأثیراتی که قطع برق می‌تواند در جامعه عراق داشته باشد زیان‌های سنگینی هم به دولت وارد می‌کند و به‌عبارتی می‌توان گفت که تروریست‌ها حقه کثیفی را دنبال می‌کنند و سرکرده‌های این تروریست‌ها با برنامه خاص به عوامل خود دستور منفجر کردن یا انداختن دکل‌های برق و از خارج کردن آنها از مدار را می‌دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس