کد خبر 1202623
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد ایران امسال ۲.۵ درصد رشد می‌کند

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول گفت: برای پرداختن به مساله تورم، مهم است موضوع رژیم چند ارزی موجود در ایران حل شود و این امر به طورکلی ثبات اقتصاد کلان را بهبود خواهد داد.

به گزارش مشرق، جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول به رویترز گفت: «ما انتظار داریم اقتصاد ایران در سال جدید و آینده میلادی رشد مثبت را ثبت کند.»

این نهاد بین المللی در گزارش پاییز سال گذشته خود پیش بینی کرده بود اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰، پنج درصد کوچک تر شود (یعنی به منفی ۵ درصد برسد) اما در جدیدترین گزارش خود که هفته پیش منتشر شد، اعلام کرد اقتصاد ایران رشد ۱.۵ درصدی در سال ۲۰۲۰ داشته و در سال ۲۰۲۱ نیز رشد ۲.۵ درصد را ثبت خواهد کرد.

آزور ادامه داد: «برای اینکه اقتصاد ایران روند رو به پیشرفت داشته باشد، آغاز مقابله با برخی از نقاط ضعف موجود در اقتصاد این کشور حائز اهمیت است.»

«برای پرداختن به مساله تورم، مهم است موضوع رژیم چند ارزی موجود در ایران حل شود و این امر نه تنها به رفع تورم کمک خواهد کرد بلکه به طورکلی ثبات اقتصاد کلان را بهبود خواهد داد.»

آزور گفت بهبود شمول (فراگیری) مالی، اصلاح بخش مالی و شرکت های دولتی و همچنین، ایجاد فضای بیشتر برای بخش خصوصی که به ایجاد فرصت های شغلی کمک خواهد کرد، باید در اولویت قرار گیرد.

«برای پرداختن به مساله تورم، مهم است موضوع رژیم چند ارزی موجود در ایران حل شود و این امر نه تنها به رفع تورم کمک خواهد کرد بلکه به طورکلی ثبات اقتصاد کلان را بهبود خواهد داد.»

جمهوری اسلامی ایران سال گذشته از صندوق بین المللی پول وام اضطراری ۵ میلیارد دلاری برای مقابله با شیوع کرونا درخواست کرده است.

اما آزور گفت که این درخواست «به منظور کسب اطلاعات لازم برای ارزیابی نیاز به تراز پرداخت و همچنین ظرفیت بازپرداخت و پایداری بدهی» هنوز در حال بررسی است.

هفته گذشته، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان، از رشد یک درصدی رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل خبر داد و اعلام کرد که این رقم در سال جاری میلادی به ۲.۵ درصد خواهد رسید.

راهکار صندوق بین‌المللی پول برای رفع تورم ایران
گزارش جدید صندوق بین المللی پول از اقتصادی ایران

* افزایش نرخ تورم و بیکاری

بر اساس این گزارش، نرخ تورم ایران در ۲۰۲۱ برابر با ۳۹ درصد و نرخ بیکاری ۱۱.۰۲ درصد برآورده است.

این ارقام برای سال ۲۰۲۰ نیز به ترتیب ۳۶.۵ درصد و ۱۰.۸ عنوان شده است.

* درخواست وام ایران از IMF

در اسفند ماه سال ۹۸، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: طی نامه ای به رئیس صندوق بین المللی پول خواستار تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده است.

پس آن در فروردین ۹۹، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌ وگو با المانیتور گفت دولت این کشور با اعطای وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران مخالف است.

از آن زمان تاکنون که بیش از یک سال می گذرد، این نهاد بین المللی در حال بررسی اعطای وام به ایران است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    64 3
    چرا این نهاداز اقتصاددانهای نخبه ما واسه خودش استفاده نمیکنه تا بهشون یادبدن که چطوری ماشین رو با ده برابرقیمت به مردم بندازن واوناهم تایکسال پیش خرید کنن یا اینکه نحوه گران کردن مرغ روغن وگوشت رو بهشون اموزش نمیدین واقعا سیستم اقتصادی ایران باید تا سالها توی دانشگاههای جهان تدریس بشه ودنیا یاد بگیره چطوری منابع وثروتهای یک کشور به بادفنا بره بعد مردم واسه نون شبشون محتاج باشن
  • رضا IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    11 0
    این ریش اتویی رو با اون دماغ کوفته ای ببرین تو موزه بانک جهانی-متخصص های تپه
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    9 0
    هروقت من دونستم با ۳ تومن حقوق باز نشستگی دو کیلو گوشت برا ماه رمضان بگیرم رشد مثبت است لباس هم ۱۵ ساله نخریدم زیر پوشان همه پاره شده سرشان بخوره پس رشد منفی است دروغ نگو خر نیستیم
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    9 0
    موضوع رژیم چند ارزی موجود در ایران حل شود ،یعنی چی؟
    • علیرضا IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      1 0
      سلام.یعنی اینکه دیگه دولت نمیتونه با فروش ارز دولتی در بازار آزاد هم کسری بودجه اش را تامین کنه هم به گرانی ارز بخاطر دلالی خودش دامن بزنه.
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    6 0
    ایران یا باید انقلاب نمی کرد وسختی ها راتحمل نمی کرد یا اینکه درحال حاضر نباید وسط راه کار را ول کند و برای رویارویی با آمریکا باید به تمام اقدامات انتحاری، اضطراری و نظامی وغیره دست بزند زیرا کوتاه آمدن دربرابر آمریکای قلدر قیمتش مرگ ونابودی کشوراست و مهم نیست آمریکا برای چه می جنگد مهم این است که ما تمام شگردهای آمریکا را با فشارنرم ومتوسط وحتی تهدیدآمیز خنثی کنیم ازقدیم گفتند مترس ازآمریکایی که های وهودارد بترس ازچین که سربه زیر دارد.یعنی هیاهوی آمریکا مانند سگ غافلگیر دم خانه بیشتراز ترس است ونه ازشجاعت و با یک ضربه ی محکم بر سر دشمن سگ هیاهویش ساکت می شود وکوتاه آمدن نزد آمریکا هیچ دلیل ومنطق ندارد.
  • بی نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    0 0
    آفرین به اقتصاددانهای شاغل در دولت که واقعا با تمام فشارهای اقتصادی ده سال اخیر توانستند جلو گران شدن پول ملی را بگیرند آمریکاییها هر چه تحریم کردند و باعث گرانی شدند هرگز نخواهند توانست جلو ارزان شدن پول ملی و قراربگیرند. یارانه مردم را
  • ورشکسته بورس IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    1 4
    اینها اظهارات یک فرد برای توجیه است اقتصاد ایران فلج ترین اقتصاد دنیاست گرانی و تورم کمرشکن ملت و کشور نابود کرده است و ملت کاملا ناامید شده اند در کجای این اقتصاد فلج کننده رشد دارد که آثار آن در هیچ کجا به چشم نمیاد
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    2 1
    اگر جند ارزی حل شود اختلاس و رانت‌خواری و سهمیه ای وجود نخواهد داشت و مفت خوری خیلی ها قطع می شود پس هیچ وقت این چند ارزی هم در ایران تمام نمی شود
  • امین IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    6 0
    هر زمان دولت برای دزدی بزرگی که در تابستان ۹۹ در بورس از جیب مردم کرد محاکمه شود ، میشود امیدی به بهبود شرایط داشت .لعنت بر کسانی که برای خوش نام کردن خودشان در مسئولیتی که دارند ، مردم را بیچاره کردند.
  • راضیه IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    خیلی بیجا می کنن می خوان وام بگیرن این وام‌ها که مشکل مردم را حل نمی کنه به نام مردم به جیب دزدا
  • کلبسن IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    نباید صندوق بین المللی واسم بدهد بلکه از دم کلفتها بگیرند
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    اگه این همه مشکلات هست چرا ول نمیکنن برن خسته شدیم ما دست اینا
  • مهدی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    آیا میدانستید؟ آیا میدانستید ایران به لحاظ پتانسیل منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی پنجمین کشور ثروتمند دنیاست؟ -_-
  • مانی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    یکم کمتر اختلاس کنن کم تر خرج حوضه علمیه الصادق و از اینجور چیزا کنن و درست مدیریت کنن هیییچ احتیاجی به وام و کمک نداریم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس