کد خبر 1203089
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
حادثه نطنز؛ از شناسایی خرابکار تا اخطار به سگ هار/ کلاهی که ایمنی بخشید

رونمایی از ۱۱۳ دستاورد صنعت کاربردی هسته‌ای در مراسم ملی روز فناوری هسته‌ای در حالی برگزار شد که یک روز پس از آن شاهد تروریسم هسته‌ای در سایت هسته‌ای نطنز بودیم.

به گزارش مشرق، ۲۰ فروردین ماه روز فناوری هسته‌ای نامگذاری شده است. رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های خود بر اهمیت ارتقای فناوری هسته‌ای تاکید کردند و فرمودند: «ما می‌خواهیم بگوئیم ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و اقتدار را در سلاح هسته‌ای نمی‌دانیم و اقتدار متکی به سلاح هسته‌ای را هم می‌توانیم بشکنیم. ما می‌خواهیم به دنیا اثبات کنیم که داشتن سلاح هسته‌ای، قدرت‌آفرین نیست؛ به دلیل اینکه قدرت‌هائی که سلاح هسته‌ای دارند، امروز دارای سخت‌ترین مشکلاتند. آن‌ها با تهدید هسته‌ای بر دنیا مسلط شدند، اما امروز این تهدید دیگر کاربرد ندارد. ما می‌خواهیم بگوئیم ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و اقتدار را در سلاح هسته‌ای نمی‌دانیم و اقتدار متکی به سلاح هسته‌ای را هم می‌توانیم بشکنیم. ان‌شاءاللَّه این ملت این کار را خواهد کرد».

امسال اما به دلیل تقارن روز فناوری هسته‌ای با جمعه پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، روز شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ برگزار شد.

به مناسبت پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، از ۱۳۳ دستاورد هسته‌ای رونمایی شد.

در این مراسم، طراحی، ساخت و راه‌اندازی فاز دوم واحدهای تولید صنعتی ترکیبات دوتره در خنداب اراک، بهره‌برداری از اورژانس پرتویی، سوانح و سوختگی اراک، بهره‌برداری از ۶ طرح فناوری هسته‌ای در زمینه غنی‌سازی در نطنز، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از لیزرهای دیسک ۵ و ۱۰ کیلووات فیبر، افتتاح مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی ایران در تهران، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سانتریفیوژ مورد نیاز سازمان انتقال خون ایران، کسب دانش و تولید ۱۱۰ زیست مولکول ایزوتوپی مورد نیاز در کیت‌های غربالگری نوزادان، تولید نیمه صنعتی غناسنج آنلاین هگزافلوراید اورانیوم، تولید چهار رادیو داروی درمانی و تشخیصی، طراحی و ساخت دستگاه اسپین‌تست، ساخت و مونتاژ نمونه اول ماشین سانتریفیوژ IR ۹ S و IR ۹-۱ B و طراحی و ساخت لیزر پرینت سه بعدی فلزات تعدادی از جمله طرح‌هایی هستند که افتتاح شدند.

ایجاد خلل در عزم راسخ هسته‌ای ایران؛ هدفی پوچ که دشمن هرگز به آن نمی‌رسد/////

در این بین صنعت هسته‌ای در حوزه بهداشت و درمان نقش کلیدی ایفا می‌کند و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار دارد. بهره‌برداری از اورژانس پرتویی، سوانح و سوختگی اراک، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از لیزرهای دیسک ۵ و ۱۰ کیلووات فیبر، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سانتریفیوژ مورد نیاز سازمان انتقال خون ایران، کسب دانش و تولید ۱۱۰ زیست مولکول ایزوتوپی مورد نیاز در کیت‌های غربالگری نوزادان از جمله این دستاوردهاست که روز شنبه رونمایی شد.

علی‌اکبر صالحی در مراسم افتتاح، رونمایی و راه اندازی ۱۳۳پروژه و دستاورد این سازمان در سال ۱۳۹۹ که در محل مجموعه تاریخی سعدآباد برگزار شد، گفت: به عنوان نمونه می‌توان به تولید سانتریفیوژ مورد نیاز مرکز انتقال خون، تولید ۱۱۰ ریز مولکول ایزوتوپی مورد استفاده در کیت غربالگری نوزادان، تولید صنعتی تیتانیوم گرید پزشکی مورد استفاده در ساخت اینفنومنتی کاشتنی در بدن انسان و تولید چند رادیوداروی جدید اشاره کرد.

سانتریفیوژ بانک خون از جمله تجهیزات مهم و استراتژیک سازمان انتقال خون محسوب می‌شود. این دستگاه که تاکنون توسط شرکت‌های خارجی ساخته و تأمین می‌شده است بطور عمده در مراکز فرآوری خون و پلاسما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماشین ظرفیت ۱۲ کیسه خون ۷۵۰ گرمی را داراست و تا سرعت ۴۵۰۰ دور در دقیقه (۶۰۰۰ برابر شتاب جاذبه زمین) دوران میکند. این دستگاه که مجهیز به سیستم بارکد خوان است، به سیستم کنترل مرکزی مجموعه متصل شده و اطلاعات کیسه‌های خون را به همراه سایر پارامترهای فرآیندی برای سیستم کنترل مرکزی ارسال می‌کند.

اما مسیر پیشرفت ۶۵ ساله صنعت هسته‌ای ایران به اینجا ختم نمی‌شود. علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا و فشارهای کشورهای اروپایی صنعت هسته‌ای کشورمان توانسته است همپای کشورهای توسعه‌یافته، در تولید علم و فناوری هسته‌ای حرکت کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما ۱۵ نوع سانتریفیوژ داریم که در حال غنی سازی اورانیوم هستند مثل IR۶، IR۴، IR۲M. در صورتیکه سال ۹۲ ما تنها با IR ۱ غنی سازی می‌کردیم، این خیلی جهش بزرگی است. قبل از برجام، حداکثر غنی‌سازی‌مان ۱۳ هزار سو بود، اما الان بدون اینکه تمام امکاناتمان را بسیج کنیم، ۱۶۵۰۰ سو ظریفت غنی‌سازی داریم.

در کنار همه پیشرفت‌های هسته‌ای اما دشمنان قسم خورده ایران همیشه سرافراز در کمین هستند تا با ایجاد خرابکاری خللی در راه ملت ایران ایجاد کنند و هر از چند گاهی دست به اقداماتی وحشیانه می‌زنند. درست بعد از یک روز از برگزاری پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، در بخشی از شبکه توزیع برق تأسیسات نطنز اختلالی ایجاد شد.

به گفته «بهروز کمالوندی» بامداد ۲۲ فروردین ماه حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) رخ داد که خوشبختانه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است. علل حادثه در دست بررسی است و متعاقباً اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

ایجاد خلل در عزم راسخ هسته‌ای ایران؛ هدفی پوچ که دشمن هرگز به آن نمی‌رسد/////

حادثه‌ای که صالحی متعاقب آن بیان کرد: اقدامی که علیه مرکز غنی‌سازی نظنز انجام شد نشان دهنده شکست مخالفین پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه است.

شناسایی هویت عامل اختلال در سیستم برق سایت هسته‌ای نطنز

در پی حادثه رخ داده در مرکز غنی‌سازی نظنز، مسئولان جزئیات را با دقت مورد بررسی قرار دادند. به گونه‌ای که بنا به اعلام نورنیوز، یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات گفت: هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است.

به گفته این مقام مطلع اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است. بر اساس گزارش گروه فنی بررسی‌کننده حادثه، چگونگی ایجاد اختلال در سیستم برق‌رسانی نیز از سوی گروه فنی مشخص شده و از روز گذشته (۲۲ فروردین) مجموعه اقدامات لازم برای بازگرداندن سالن آسیب‌دیده به مدار فعالیت مجدد آغاز شده است.

از سویی «کمالوندی» روز یکشنبه حین بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید «احمدی‌روشن» از ارتفاع چند متری سقوط کرده و دچار شکستگی‌های سطحی از ناحیه پا و سر است.

وی در ویدئویی که از بیمارستان محل بستری با مردم صحبت می‌کرد، گفت: بعد از حادثه نطنز بلافاصله برای بررسی بیشتر راهی این مرکز شدم. در حین بازرسی از ارتفاع حدود ۷ الی ۸ متری سقوط کردم. بیشتر صدمات در قسمت پا و ستون فقرات رخ داد. اما به دلیل بهره‌مندی از کلاه ایمنی به ناحیه سر آسیب جدی وارد نشد.

وی گفت: ما پاسخ استکبار جهانی را می‌دهیم. اجازه نمی‌دهیم هیچ فردی از لشکر خدمتگزار صنعت هسته‌ای کم شود و با چنگ و دندان تلاش می‌کنیم تا جواب آن‌ها را بدهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه به منظور بررسی یک حادثه تروریستی هسته‌ای به نطنز رفته بود تا پیامدهای وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی را از نزدیک مشاهده کند.

دانلود

همچنین سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه  در نشست خبری هفتگی که به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به حادثه مجتمع غنی‌سازی شهید «احمدی‌روشن» گفت:  اتفاق ناگواری افتاد. رژیم صهیونیستی از قبل به آن اشاره کرده بود و از منابع مختلف شنیده می‌شود که این رژیم پشت آن بوده است. البته خوشحال هستم هیچ آسیب انسانی و محیط زیستی وجود نداسته است، چرا که این حادثه می‌توانست به فاجعه تبدیل شود؛ لذا یک جنایت علیه بشریت است و این رفتارها از ذات گردنکش رژیم صهیونیستی هم دور نبوده است.

سانتریفیوژهای از مدار خارج شده پیشرفته‌تر می‌شوند

وی با بیان اینکه تمام سانتریفیوژهایی که به خاطر این اتفاق از مدار خارج شدند، از نوع IR۱ بود. تاکید کرد: همه باید بدانند که این سانتریفیوژها با نوع پیشرفته جایگزین خواهد شد و این توان در جمهوری اسلامی وجود دارد.

پاسخ ایران انتقام خواهد بود

البته سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی از سخنان خود به رژیم صهونیستی این سگ هار منطقه اخطار داد. خطیب‌زاده گفت: اگر هدف این بوده که در مسیر رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران خللی وارد شود، قطعا به این هدف نخواهند رسید. کسی در این دامی که طراحی کردند، نخواهد افتاد. رژیم صهیونیستی تلاش کرد از مردم ایران انتقام صبر در مسیر رفع تحریم‌ها را بگیرد. اما باید بدانند که پاسخ ایران انتقام خواهد بود. 
همچنین «صالحی» امروز با اعلام خبری مسرت‌بخش از راه‌اندازی سیستم برق اضطراری سایت نطنز خبر داد و گفت: بقیه امور هم پیش خواهد رفت.

رییس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: آن‌ها در گزارش‌های خود گفته‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای ما را در نطنز ۹ ماه عقب انداخته‌اند. اما تاکید می‌کنم بخش قابل توجهی از خرابکاری‌های دشمن جبران خواهد شد و این کاروان از حرکت بازنخواهد ایستاد.

وی گفت: این حادثه قطعا خرابکاری بوده و سیستم‌های امنیتی ما به ریشه‌یابی اتفاق اخیر رسیدند. سرنخ‌ها پیدا شده و سیستم امنیتی این مسئله را با قدرت و قوت پیگیری می‌کند و خودشان به موقع اطلاع رسانی می‌کنند.

در حالی از گرامیداشت روز فناوری هسته‌ای در سال ۱۴۰۰ عبور کردیم که جهان شاهد پیشرفت چشمگیر دستاوردهای هسته‌ای کشورمان در حوزه‌های مختلف است، از سویی دشمنان قسم خورده انقلاب و ملت ایران هرگز نمی‌توانند این مسیر رشد و تعالی را در ایران اسلامی شاهد باشند و سعی در ایجاد خلل در عزم راسخ فرزندان غیور ایران زمین دارند؛ هدفی پوچ که هرگز به آن نخواهند رسید.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    66 2
    گند زدید بابا .طرف زد و رفته چطور نفوذ کرده چطور فرار ؟!
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      45 1
      وجود خائن و جاسوس در سطح بسیار بالا محتمل هست...این یک گاف بزرگ امنیتی است!!!
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      32 3
      خب همینه دیگه وقتی قشر زیادی از فارسی زبانها با تابعیت ایران هیچ علقه ای به دین و فرهنگ و رسوم و مملکت و ایران و...... ندارند و فقط در دنیا دلار را میشناسند و در مقابلش به خاک میافتند کار مشکل میشه مخصوصا با استقرار دولت غربگرای فعلی
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      3 1
      این همه دشمن.توقع داری نفوذی نداشته باشن؟
  • US ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    57 0
    اسراییل هر جا و هر وقت خواست حمله کرد و زد: سوریه و کشتی‌‌ها و دانشمندان و مراکز هسته‌ای در قلب ایران. نه جلوگیری شد، نه پاسخی. اگر پاسخ داده نشود اقتدار نظام و اشراف امنیتی به شدت زیر سوال میرود.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    4 0
    مایه ی تأسف شدید است که رژیم صهیونیستی برای چندمین بار متوالی علیه ی برنامه و دانشمندان هسته ای ایران اقدام می کند و ضربه خود را می زند، ولی دریغ از اندکی واکنش لسانی یا ضربه ای کوچک از طرف ایران. تنها کار دستگاه دیپلماسی و نظامی ایران شده فقط شعار دادن. این همه موشک مخصوص ضربه به اسرائیل ساخته شده امّا خویشتنداری ایران شده مانع شلیک این موشک ها.
  • احسان صادقی ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    6 2
    سلام علیکم/ صالحی انسان عجیبی است. قبل از برجام 13500 سو بود، الان 16500 سو؟ یعنی شما که باید چندین سال پیش ir9 را افتتاح می کردین و الان ظرفیت ایران به 190000 سو مورد نیاز کشور می رساندین تنها 3000 سو به ظرفیت سانتریفیوژها اضافه کردین. که شاید با دو سه زنجیره 164 تایی ir2 می توان به آن دست یافت! تازه این 3000 سو که پیشرفت می نامید، را به برجام ربط می دهید؟ اولین کار برای محافظت از صنعت هسته ای و دانشمندان آن عزل صالحی است.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    18 0
    مگه کور بودی ؟ یعنی همینطوری دستاوردهای یک ملت را بباد می دهید؟
  • مسعود دیپلمات IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    19 3
    پیشنهاد دارم که یک فروند، فقط یک فروند موشک باستیک قوی به حوالی نیروگاه دیمونا شلیک شوند تا پاسخ بدینوسیله مناسبی به تروریست ها داده شود و حساب کار دستشان بیاید. چاره ای نیست، یا باید مدام ضربه خورد یا متقابلا ضربه زدو البته این پیشنهاد فقط یک هشدار است و نه ضربه مورد نظر.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      0 1
      نیروگاه دیمونا با لایه ها و انواع پدافند ها امنیتش حفظ میشه در نتیجه ی موشک فایده ای نداره
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    17 2
    اصلی ترین کار ممکن خشکاندن ریشه ی ذخایر اسرائیل وآمریکا درکشور است تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی درکشور نباشیم این نفودیها اصل نظام رانشانه رفته اند
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    خطیب زاده: کسی در این دامی که طراحی کردند، نخواهد افتاد. رژیم صهیونیستی تلاش کرد از مردم ایران انتقام صبر در مسیر رفع تحریم‌ها را بگیرد. اما باید بدانند که پاسخ ایران انتقام خواهد بود. خدایش شما در این سخنان انتقام می‌بینید.یا آرلارم ادامه مذاکره و....
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 3
    تقصیر دولته که گاندو رو تعطیل کرد و گرنه محمد نمی گذاشت
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 2
    تقصیر دولته که گاندو رو تعطیل کرد و گرنه محمد نمی گذاشت
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 2
    امنیت ایران توسط اسراییل داره تأمین میشه
  • سعید IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    شکستگی پای بهروز کمالوندی از نوع با کیفیت و بسیار هوشمند است چرا؟ چون آنرا از موسسه تضمینی جان کَری و شرکاء ابتیاع نمودند!!!
  • مهدی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    9 0
    سلام بزرگوارن با همین دست فرمان تا پایان دولت برید دیگه از انرژی هسته ای فقط پوسته اش باقی میماند علی برکت الله
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 4
    فعلا یه گاندوی دیگه بسازین تا بعد
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    4 0
    خدادست نفوذی ها وخائنین به کشور راقطع کنه
  • Roya IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    کی میخواید جواب دندان شکنی بدید خدا میدونه... فقط نمیدونم چرا اونها هر کاری رو اراده کنن انجام میدن؟!!! پس کار ارگانهای امنیتی چیه این وسط؟
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    متاسفانه رژیم جنایتکار صهیونیستی مطمئن شده که ایران پاسخ " فعلا " نخواهد داد. دعا میکنم زمان پاسخ زودتر برسد.
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    3 0
    دستگاه قضایی نیروهای مسلح باید در اسرع وقت مسولین حفاظت و امنیت سازمان را بازداشت و محاکمه کند این کم کاری ها و اتفاقات برای چندمین بار است که میافتد
  • مهندس ضیاییان CA ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    متاسفانه حفاظت و ایمنی تاسیسات خیلی ضعیفه براحتی هر کی هر کاری خواسته انجام داده مدیریت این تاسیسات باید در اختیار ارتش باشد تا با مقررات ایمنی و حفاظت قوی صدمه ای به ان وارد نشود من سالها از ارس تا خلیج فارس دهها پست فشار قوی برق ساختم در طی سی سال خدمتم کوچکترین حادثه ای پیش نیامد اول ایمنی بعد کار
  • کیان IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 1
    امام علی ع : شر را جز شر پاسخی نیست . اگر کوتان بیایین مطمعن باشید دشمن جسورتر می شود .
  • احمد TR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 1
    ایکاش نمی شناختنت ببینم بازم فرشته وارمی کردندکار یا مثل بقیه باهات می کردندرفتار
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    یعنی یکی رفته اومده اونجا بمب گزاشته رفته.؟؟ یا اینکه سیستم اینترنتی شون رو هک کردن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس