کد خبر 1203177
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر در کانال تلگرامی خود نوشت: حادثه تروریستی در مجتمع غنی سازی نطنز که در دو روز اخیر بحث های زیادی به دنبال داشته ، چندمین نوع از خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران طی سال های اخیر است که چند نکته در خصوص آن به ذهن نگارنده می رسد .

 جریان نفوذ و مزدوران سرویس های اطلاعاتی بیگانه در حساس ترین سازمان ها ، ارگان ها و نهادهای اطلاعاتی ، امنیتی و نظامی نفوذ دارند که می توانند در روزهای معینی عملیات هایی از جمله ترور دکتر فخری زاده یا انفجار در مجتمع نطنز را سازماندهی نمایند بدون آن که عوامل اصلی آن دستگیر شوند و این که تنها یک جریان سیاسی یا وزارت خانه مرتبط با جریان نفوذ معرفی شوند ، بدور از انصاف بوده و دشمن مطمئنا در تمام جناح های سیاسی و نهادها در پی جذب افراد مدنظرش است.

 انفجار مجتمع نطنز نشان داد میزان سطح همکاری با سازمان ها و تعهدات بین المللی برای ایران مصونیت و دوری از تنش نمی آورد بلکه علاوه بر تحمیل تعهدات دست و پاگیر و محدود کننده ، اطلاعات سری ذی قیمتی نیز در اختیار کشورهای قدرتمند و رقیب ایران قرار خواهد داد و این داده ها در موقعیت های حساس می توانند زمینه ساز بروز ضربات جبران ناپذیری علیه تاسیسات راهبردی ایران باشند.

پذیرش تمرکز و انحصار فعالیت های غنی سازی در نطنز ، اشتباه استراتژیک تیم مذاکره کننده ایرانی در برجام بود و آسیب پذیری این مرکز نشان داد تلاش آمریکایی ها و متحدانشان برای تحمیل خواسته های خود بر دیپلمات های ایرانی در خصوص تغییر کاربری مجتمع به شدت ایمن فوردو تا چه حد دوراندیشانه و هوشمندانه بوده و تعدد و تکثر مراکز غنی سازی اگر چه شاید هزینه مادی ایجاد کند اما اقدامی بسیار لازم و ضروری در مقطع فعلی به نظر می رسد.

 رژیم اسرائیل هماهنگونه که در یادداشت های گذشته کاتب این سطور نیز بدان اشاره شد، به دنبال افزایش سطح تنش با ایران منهای جنگ است. در واقع این رژیم می داند در نبرد همه جانبه با ایران و متحدانش شانسی ندارد اما تنش های موضعی و امنیتی را برای مقابله با ایران می پسندد.

بنابراین با توجه به رفتن ترامپ از کاخ سفید و عدم تمایل قطعی رئیس جمهور جدید ایالات متحده به افزایش تنش با جمهوری اسلامی ، به نظر می رسد افکار عمومی دنیا در سال ۱۴۰۰ واکنش محکم و جدی ایران و به خصوص متحدانش در پاسخ به تجاسرات رژیم صهیونیستی را شاهد باشد. زیرا سران تهران می دانند حملات خرابکارانه دولت یهود زمانی پایان می یابد که هزینه آن بر فایده اش بچربد.

 بعید است یک کنش امنیتی با پاسخ نظامی مستقیم از سوی ایران مواجه شود اما دست های گسترده محور مقاومت و تیرهای غیبی در نقاط منطقه غرب آسیا می تواند اولین واکنش ها در رابطه با حادثه اخیر باشد.

علاوه بر عکس العمل نظامی یا امنیتی ، نقش دولت و مجلس ایران برای تحمیل هزینه گران بر رژیم اسرائیل حائز اهمیت است؛ زیرا اگر سطح و میزان اورانیوم غنی شده ایران طبق قوانین احتمالی مصوب مجلس افزایش یابد و به اصطلاح از مرحله گریز و خط قرمز عبور کند، دیگر اقدامات خرابکارانه و مقطعی، اثر خود را از دست خواهند داد.

 حمله کردن به استراتژی دشمن بهترین پاسخ بدان است ؛ راهبرد اسرائیل جلوگیری از توانایی بالقوه ایران برای تولید سلاح هسته ای اعلام شده و با توجه به تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر حرام بودن ساخت اینگونه تسلیحات ، فرآوری اورانیوم با غنای بالا و در واقع داشتن قابلیت بالقوه ساخت بمب اتمی پدافند مناسبی برای مقابله با تهدیدات نظامی و امنیتی آتی خواهد بود.

به عبارت دیگر پیشنهاد می شود به جای آن که افزودن بر سطح و غنای اورانیوم صرفا با هدف امتیاز گیری در مذاکرات با طرف های غربی صورت گیرد ، بُعد پدافندی این اقدام برای امنیت ملی نیز مدنظر سران کشور باشد.

در نهایت نگارنده عقیده دارد اگر واکنش ایران به حادثه اخیر در نطنز پیچیده و چندوجهی باشد و در سطوح تاکتیکی و راهبردی عملیاتی شود و ابعاد مختلفی را در بر گیرد، می توان انتظار نتیجه مناسب از آن را داشت و در غیر اینصورت اگر با هدف رضایت مقطعی افکار عمومی واکنشی نسنجیده و سطحی انجام شود بی شک عقیم و بی حاصل خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    29 2
    ایران بهشت جواسیس بنفش وسبز
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      5 1
      آیا آقای ظریف توئیتی به زبان عبری نداده است ؟
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    13 0
    باید رعد آسا وکوبنده
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    پاسخ باید به نحوی باشد که خسارت قابل توجهی به اسرائیل وارد نماید بدون اینکه ردی از ایران در این حادثه بر جا بماند.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    مسئولین محترم حداقل به این نکته ساده توجه کنند که در صورت هر گونه تردید یا عدم پاسخ گوئی مناسب به هر شکل ممکن به تجاوزات رژیم پلید و آدمکش اسرائیل , ممکن است تاثیرخوبی بر روحیه رزمندگان " محور مقاومت " که ایران را حامی خود میدانند نداشته باشد.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    5 0
    پاسخ بایستی به گونه ائی باشد که دیگر کشوری به نام " اسرائیل" روی نقشه جغرافیا وجود نداشته باشد و نشود او را " بازیافت" کرد.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    با موشک نیروگاه اتمیشونو بزنید، والا. هرچند بدبختی اینجاس که این حرومی ها زمین فلسطینی ها رو اشغال کردن، نیروگاه اتمیشونو بزنیم، زمین فلسطینی ها غیر قابل سکونت میشه وگرنه این موجودات از سگ پست-تر که به زودی گورشونو کم میکنن و زمین غیر قابل سکونتش میرسه به فلسطینی ها
  • شیحی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    جاسوسی رنگهای بنفش تمامی ندارد
  • AMIR IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    امیدوارم یک مقام بلند پایه پیام من رو ببینه. به نظر من ما هم بگیم که نمیزاریم هیچ وقت اسرائیل روی برنامه هسته ای خودش کار کنه دقیقا مثل چیزی که اونا میگن و پاسخمون هم باید موشک باران نیروگاه هسته ای دیمونا باشه.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    34 2
    باید تهدیدشون کنیم که مثلا چنین میکنیم وچنان بعد هم که افکار عمومی آروم شد مرغ رو تا ۷۰ و گوشت رو تا ۲۰۰ ببریم بالا تا این صهیونیست های بفمن ما ادمهایی هستیم که به خودمون هم رحم نمیکنیم چه برسه به اونا
  • ناشناس IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    4 0
    پاسخی سخت و خشن
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    هیچ کاری نمی توانید بکند در مرحله بعدی کل نیروگاه با بمباران نابود میشود
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    این همه موشک طی این چند سال ساختید برای چه، انبار کردن تعداد زیادی موشک برای مدت طولانی به صرفه نیست، بهتر است دست از خویشتنداری بی فایده برداشته و درِ انبارهای موشکی را باز کرده و آنها را برای انهدام و نابودی دشمنان چه آمریکا و چه اسرائیل شلیک کرد. در هر صورت چه الان و چه چند سال دیگه ایران با این دشمنان وارد جنگ خواهد شد. پس بهتر است اقدام پیشدستانه را ما شروع کنیم. سکوت در چنین مواقعی حرام است.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    این تحلیل درست است
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    دلمان به سپاه خوش بود که اون هم مثل دولت هیچکاری نمی کند. تا به اسراییل تو دهنی نزنید باز از این اقدامات می کنند.
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    موشک نقطه زن به دیمونا
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    موشک نقطه زن به موساد و دیمونا
  • US ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    لوید استین وزیر سیاهپوست دفاع امریکا رسما اعلام کرده ما با اسراییل قفل هستیم. این مسخره نیست فکر کنیم اسراییل قصد بهم زدن برجام را دارد؟ کی قفل باز شده که کسی خبر نداره؟ امریکا همانقدر مقصر هست که اسراییل هست. ما گزینه داریم و باید از ان استفاده کنیم.
  • اکبر IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    جانم را درراه وطن می دهم حاضرم در هر عملیاتی ضد اسراییل شرکت کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس