کد خبر 1203418
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
مجلس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: باید در عمل و با راستی آزمایی برای مجلس لغو همه تحریم‌ها اثبات شود تا مجلس مجوز بازگشت به تعهدهای برجامی را صادر کند.

به گزارش مشرق، زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: هم زمان با مذاکرات ۴+۱ و کمیسیون ویژه برجام اتفاقاتی در نطنز انجام گرفته است، این هم زمانی به نظر می‌آید معنادار باشد، روند همیشگی غرب و دشمنان نظام این بوده که با شرایط زور و تهدید و ترور ما را پای میز مذاکره بنشاند.

وی گفت: در کمیسیون امنیت به آقای ظریف هشدار دادیم که مدافع عزت و اقتدار ایران باشد و به نظر می‌آید مذاکره در شرایط تهدید به هیچ وجه درخور و شایسته جایگاه ملت ایران نیست و قاعدتاً مذاکرات فعلاً باید به تعویق بیفتد، که امیدواریم با ایجاد شرایط مناسبی این مذاکرات با اقتدار و عزت ادامه یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه طبق قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، دولت باید گزارشات مستمر را از مسیر و محتوای مذاکرات به مجلس بدهد، ادامه داد: تنها با لغو همه تحریم‌ها تعهدهای هسته‌ای برجامی اجرا خواهد شد، که باید در عمل و با راستی آزمایی، برای مجلس اثبات شود تا مجوز بازگشت به تعهدهای برجامی را صادر کند.

راستی آزمایی سریع، مورد قبول مجلس نیست

الهیان با اشاره به اینکه تعیین تکلیف توقف یا ادامه فعالیت‌های هسته‌ای با مجوز مجلس باید اتفاق بیفتد، بیان کرد: در جلسه‌ اخیرا با آقای ظریف، به ایشان اعلام شد که بازگشت به تعهدهای برجامی صرفاً با تصمیم مجلس انجام خواهد شد و دولت اجازه توقف غنی سازی اورانیم ۲۰ درصد را ندارد.

وی با اشاره به اینکه راستی آزمایی سریع به هیچ وجه مورد قبول مجلس نیست، افزود: قاعدتاً همه تحریم‌ها باید کامل لغو شود که یک دوره ۳ تا ۶ ماهه برای راستی آزمایی آن نیاز است و اگر گزارش قابل قبول به مجلس و کمیسیون امنیت ملی ارائه شود مجلس مجوز بازگشت تعهدات هسته‌ای را خواهد داد و دولت از سوی خودش هیچ تعهدی را نباید اعلام کند، که امروز نمایندگان مجلس ضمن امضای بیانیه‌ای بر این امر تأکید کردند.

بازرسی‌های برجامی عامل نفوذ به مکان‌های استراتژیک

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  درباره حادثه نطنز بیان کرد: هشداری که مقام معظم رهبری از سال‌ها قبل مکررا در مورد نفوذ مطرح کردند باید به خصوص در مکان‌های استراتژیک جدی گرفته شود که در نطنز هم تأثیرات سوء خودش را گذاشت. در فضای بعد از توافق برجام، هیأت‌هایی اجازه تردد به مکان‌های استراتژیک داشتند و قاعدتاً انتقال اطلاعات محرمانه در قالب بازرسی‌ها منجر به شرایطی شود که امروز یک تهدیدی برای صنایع هسته‌ای ما تبدیل شده است.

توانمندی هسته‌ای تا سطح نیاز ملی

وی عنوان کرد: مجلس خواستار دفاع همه جانبه از صنعت هسته‌ای و پاسخ متناسب و درخور به عاملان این انفجار است و خواسته ملت ایران، توانمندی هسته‌ای تا سطح نیاز ملی است، تا در بلند مدت ظرفیت صنایع هسته‌ای ما در مسیر صلح آمیز بتواند شرایطی را فراهم کند که در حوزه‌های مختلف در زمینه سلامت، کشاورزی و موارد دیگر که احتیاج به صنایع هسته‌ای داریم، از منافع این صنعت استفاده کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که این نوع تحرکات مانعی برای پیشرفت صنایع هسته‌ای نخواهد شد، خاطر نشان کرد: مجلس حمایت خود را از سازمان انرژی اتمی دارد و طی بازدیدی که توسط نمایندگان مجلس در روزی‌های گذشته از سایت‌های هسته‌ای انجام گرفت این اعلام حمایت مطرح شد و آنچه در این بازدیدها آشکار شد این بود که سازمان انرژی اتمی قانون راهبردی لغو تحریم‌ها را به خوبی اجرا می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس