کد خبر 1203526
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۶
«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟» الزامات قوی شدن در فضای مجازی/ شبکه ملی اطلاعات مهمترین اقدام است

بسیاری از کشورهای غربی محدودیت‌های جدی برای مدیریت فضای مجازی به خصوص برای کودکان و نوجوانان وضع نموده که نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است.

به گزارش مشرق، نشست تخصصی «مدیریت فضای مجازی در غرب» با حضور دکتر سلمان کونانی، جرم شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی توسط اندیشکدۀ فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا و جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی و با همکاری دانشگاه امام حسین علیه السلام برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

الزامات قوی شدن در فضای مجازی

دکتر کونانی در این نشست تخصصی گفت: فضای مجازی امروز بدل به واقعیتی انکارناشدنی در زندگی بشر شده است. زمانی که از مدیریت فضای مجازی و منظبط کردن آن صحبت می‌کنیم، مقصود ما فراتر از تعاریف کلیشه‌ای است بنابراین منظور از طرح واژه "مدیریت فضای مجازی"، همسو سازی واقعیت‌های این فضا با هنجارهای دینی و اجتماعی ما برای دسترسی به همه مواهب فضای مجازی فارغ از آسیب‌های احتمالی است.

وی افزود: البته مسدود سازی پدیده جدیدی در فضای مجازی جهان نیست و بسیاری از کشورها تاکنون برای اعمال حاکمیت از آن استفاده کردند اما در مقایسه با سایر ابزارهای مدیریت فضای مجازی به مراتب کارایی و محاسن کم تری دارد و معتقدم قطعا رهبری در سخنرانی نوروزی خود که به موضوع مدیریت این فضا اشاره کردند، قطعاً منظوری بسیار فراتر از این واژه داشتند.

این استاد دانشگاه گفت: کنگره و سنای آمریکا برای مدیریت این فضا  بر اساس قوانین مصوب سال ۲۰۱۲ خود به رئیس جمهور این کشور اجازه دادند که در مقاطع حساس برابر تشخیص خود حتی به طور کامل دسترسی کاربران به شبکه وب را قطع یا محدود کند، جالب است که مردم این کشور بعد از تصویب این قانون، اعتراضی نکردند!

وی افزود: هیچ کشوری نسبت به مدیریت فضای مجازی سرزمین خود، بی تفاوت نیست، کشور آمریکا در همین خصوص، اینترنت دوگانه را در اختیار شهروندان خود قرار داده تا کاربران با سنین مختلف به محتوای یکسانی دسترسی نداشته باشند، دولت فدرال تا اندازه‌ای به مسئله حاکمیت مجازی اهمیت می‌دهد که اگر برای ارکان قضایی و اجرایی آمریکا محرز شود، خانواده‌ای عامدانه محتوای غیر مناسب در اختیار کودکی قرار داده‌اند، حاکمیت امکان سلب حضانت فرزند در معرض خطر را دارد.

وی افزود؛ قوانینی مانند برنامه حمایت از کودکان آنلاین، قانون دسترسی به اینترنت پاک و قانون منضبط سازی اینترنت در مدارس هوشمند آمریکا از جمله قوانینی هستند که تصریح می‌کنند اگر والدین به کودک خود دسترسی غیر مجاز در فضای مجازی بدهند، دولت فدرال امکان سلب حضانت فرزند آن‌ها را خواهد داشت. وی در همین رابطه عنوان کرد که کاربران در ایالات متحده برای استفاده از فضای مجازی نیاز به دریافت کدملی دیجیتال از دولت فدرال دارند تا به وسیلۀ آن در فضای مجازی شناسایی شوند !

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: بسیاری از کاربران آمریکایی پیش از استفاده از فضای وب باید چهره نگاری شوند، این امر به خصوص در مورد کودکان و نوجوانان با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. رمز نگاری و تحلیل محتوای آنلاین از دیگر ابزار اعمال حاکمیت بر فضای مجازی هستند که ایالات متحده از آن‌ها استفاده می‌کند بنابراین برای احراز عدم صلاحیت والدین در خصوص نگهداری از فرزندان، ابتدا سیستم های هوشمند گزارش تخلف را به شورایاری هر ایالت ارسال می‌کند، آن‌ها نیز پس از بررسی گزارش تخلف، در صورت احراز تخلف فرآیند سلب حضانت را دنبال خواهند کرد.

کونانی در ادامه مصادیق دیگری از اعمال مدیریت در فضای مجازی را ذکر کرد، وی در این رابطه گفت: فرانسه یکی از کشورهایی است که راهکارهای متعددی را برای اعمال مدیریت بر فضای مجازی خود به کار می‌گیرد، برای مثال "طرح مدیریت بازی‌های رایانه‌ای" یکی از ابزارهای این کشور برای اعمال مدیریت در این فضا است. فعالان فرهنگی کشور فرانسه اگر بخواهند انمیشینی تولید کنند، باید از بالاترین مرجع دولتی کشور مجوز بگیرند یا افکار عمومی ایران بداند که در کشوری مانند ایالات متحده، هیچ شخصی نمی‌تواند، پیش از دریافت پروانۀ فعالیت الکترونیکی ۱میلیون دنبال کنندۀ اینستاگرامی، تلگرامی یا در هر شبکۀ اجتماعی دیگری داشته باشد، پروانۀ الکترونیکی فعالیت، هنگام نصب از کاربر دریافت می‌شود، وقتی با در زمان نصب دکمۀ «قبول دارم» را می‌فشرد، در حقیقت این کاربر پذیرفته است، هرزمان دولت فدرال به این جمع بندی رسید که فعالیت‌های او خلاف موازین قانونی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی این کشور است، بدون هیچ مشکلی او را بایکوت کند!

این استاد دانشگاه عنوان کرد: مسدود سازی و محدود کردن محتوای انقلابی، مانند آنچه دربارۀ صفحۀ شبکۀ تلویزیونی «پرس تی‌وی» شاهد بودیم، نازل ترین سطح عصبانیت کشورهای حامی امپریالیسم جهانی در مواجهه با گفتمان انقلابی است بنابراین باید اذعان کرد که آن‌ها اجازۀ بسط گفتمانی غیر از پارادایم فکری خود را در فضای کشور خود نمی‌دهند اما این یک رفتار دور از انتظار نیست و به طور طبیعی اندیشۀ لیبرالیسم مخالف بسط گفتمان انقلابی و اسلامی در سطح جهان است.

کونانی افزود: راهکار مقابله مؤثر با این تهدیدات مجازی آمریکا ، اعمال محدودیت نسبت به شبکه‌های مجازی این کشور است. بسیاری از کشورها در سطح جهان محدودیت‌های جدی نسبت به شبکه‌های مجازی آمریکایی و مالکان صهیونیست تبار آن‌ها وضع کردند که اتفاقاً بر حفظ امنیت سایبری نیز مؤثر بوده است، جمهوری اسلامی ایران نیز این امکان را داشت که با ابزار قانون، صراحتاً این پیام را به آن‌ها بدهد که نمی‌توانند بدون رعایت ضوابط کشور ما وارد جغرافیای سایبری ایران بشوند. چین بارز ترین مثال از کشورهایی است که برای مواجهۀ سایبری با ایالات متحده، اینترنت آمریکایی را محدود کرد، این کشور به موازات استفاده از اینترنت آمریکایی، شبکۀ ملی وب خود را نیز گسترش داد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد:  مشکل فضای مجازی صرفاً محدود به اطلاعات ورودی نمی‌شود که فقط با محدود کردن جریان ورود اطلاعات مرتفع شود، برای دستیابی به این مهم، سیاست‌گذاری ما باید مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی ایرانی اسلامی باشد، جامعه شناسان کشور باید به جراحی اجتماعی جامعه بپردازند، ما نباید با متعرضان به آرمان‌های خود مسامحه کنیم، باید با ارزش‌های ایرانی و اسلامی خود زندگی نمائیم، به طور قطع می‌گویم که اگر ما به درستی اندیشۀ خود را در افکار عمومی جهانی تشریح کنیم به دلیل ذات الهی آن، مورد پذیرش فطرت‌های پاک قرار خواهد گرفت، قطعاً جمهوری اسلامی با تکیه با آرمان‌های متعالی خود امکان ساخت تمدن نوین اسلامی را خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    1 3
    سالم سازی محیط اینترنت برای کودکان بسیار ضروری می باشد متاسفانه در این رابطه اقدامی صورت نگرفته است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس