کد خبر 1204259
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
ادعاهای بایدن و ادامه پشتیبانی تسلیحاتی آمریکا از عربستان

جو بایدن در حالی وعده متوقف کردن حمایت تسلیحاتی از عربستان را داده که تاکنون در این زمینه به طور کامل شفاف سازی نکرده است.

به گزارش مشرق، «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا، پس از آغاز به کار در کاخ سفید مدعی شد که پشتیبانی واشنگتن از ائتلاف سعودی را در جنگ یمن متوقف خواهد کرد.

بسیاری از گروه‌های حامی کنترل تسلیحات در خارج از آمریکا امیدوار بودند که این تصمیم بایدن و تغییر در رویکرد واشنگتن بتواند کمکی به حل بحران در یمن کند.

بیشتر بخوانید:

تعلیق برخی قراردادهای تسلیحاتی آمریکا با سعودی‌ها

پایگاه شبکه الجزیره در گزارشی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد «حدود ۲ ماه از بیانیه آمریکا مبنی بر توقف حمایت از حملات تهاجمی ائتلاف سعودی در یمن و همچنین لغو فروش تسلیحات مرتبط با جنگ در این کشور می‌گذرد، اما دولت آمریکا حتی شفاف سازی‌های کاملی نیز درباره این تصمیم خود نکرده است.»

این گزارش می‌گوید «این اقدام، اگر چه جزئیاتی از آن ارائه نشده است، اما از سوی گروه‌های حامی حقوق مردم یمن مورد استقبال قرار گرفت؛ این گروه‌ها از مدت‌ها پیش خواهان توقف حمایت واشنگتن از ائتلاف سعودی در جنگ یمن به دلیل مرتکب شدن جنایات جنگی در این کشور شده بودند.»

براساس این گزارش، فعالان حقوقی در دیگر کشورها که تسلیحات عربستان سعودی را تامین می‌کنند، به این تصمیم بایدن واکنش نشان داده و از آن استقبال کردند.

الجزیره می‌نویسد «اما اکنون و چند هفته بعد از این بیانیه بایدن، گروه‌های مختلف در سطح جهان می‌گویند که هیچگونه تغییری روی نداده است.»

«مارتین بوچر»، مشاور سیاست و تسلیحات در موسسه «آکسفام» در این باره می‌گوید «از نظر فروش سلاح به عربستان، اکنون شاهد ۶ سال از این فروش از سوی انگلیس هستیم که دارای آمار فروش و مجوزهای بسیار زیادی در این زمینه است، مجوزهای بیشمار و بدون هیچگونه نشانه‌ای از تغییر.»

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس