کد خبر 1204342
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ابزاری برای اجرای اهداف آمریکا

وزیر خارجه سوریه اعلام کرد: سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به ابزاری برای اجرای اهداف سیاسی آمریکا و متحدانش علیه سوریه تبدیل شده است.

به گزارش مشرق به نقل از سانا، فیصل المقداد وزیر امورخارجه سوریه گفت: سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به ابزاری برای اجرای اهداف سیاسی آمریکا و متحدانش علیه سوریه تبدیل شده است.

المقداد که در دیدار با سفرا و رؤسای هیأت‌های دیپلماتیک در دمشق سخن می‌گفت، افزود: با وجود اوضاع دشواری که سوریه پشت سرگذاشته است، اما ما به توافق خود براساس عضویت در توافق منع سلاح‌های شیمیایی عمل کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

حمله موشکی به پایگاه آمریکا در «دیرالزور»

وی اعلام کرد: سوریه و بسیاری از کشورهای دیگر از همان ابتدا می‌دانستند کشورهای حامی تروریست‌ها و در صدر آنها آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان که از گروه های مسلح تروریستی در خاک سوریه پشتیبانی و حمایت مالی و تسلیحاتی کردند، از موضوع شیمیایی و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای تحقق اهداف خصمانه خود علیه سوریه استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: ارتش سوریه برای مقابله با تروریسم جهانی در خاک سوریه وارد نبردی شرافتمندانه شد و پیروزی‌های پی‌درپی به دست آورد و در سخت‌ترین نبردها علیه سازمان های تروریستی هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.

وزیر امورخارجه سوریه افزود: پیش نویس قطعنامه فرانسه برای ارائه در بیست و پنجمین نشست سازمان منع سلاح های شیمیایی که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود، فصل تازه‌ای از سلسله فصول توطئه علیه سوریه است که در چارچوب راهبرد خصمانه آمریکا و متحدان آن صورت می‌گیرد.

وی از این اقدام غرب و آمریکا به عنوان یک تصمیم کاملاً سیاسی یاد کرد که می‌تواند پیامدهای مخاطره آمیزی برای آینده سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به دنبال داشته باشد.

المقداد از کشورهای عضو سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی خواست که از سوریه حمایت کرده و به مقابله با سیاسی کاری کشورهای غربی در فعالیت این سازمان بین‌المللی بپردازند.

قبل از آن هم، وزارت خارجه سوریه از گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی مبنی بر استفاده نیروهای نظامی این کشور از گازهای سمی علیه معارضان سوری بشدت انتقاد کرده بود.

وزارت خارجه سوریه در واکنش به ادعای این نهاد بین‌المللی درباره بروز برخی حوادث غیرانسانی در درگیری میان ارتش سوریه و معارضان سوری در منطقه «سراقب» تأکید کرده بود: گزارش‌های جعلی و ساختگی اینچنینی درباره استفاده ارتش سوریه از گازهای سمی علیه مخالفان یک لکه ننگ دیگر بر تاریخچه گزارشات سازمان منع تسلیحات شیمیایی است؛ گزارشی که در کنار ادعاهای دروغین این سازمان درباره ماجرای دوماً در سال ۲۰۱۸ قرار می‌گیرد. دمشق آنچه را که در گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی آمده به شدت محکوم و محتوای آن را کاملاً رد می‌کند. وزارت خارجه سوریه ادعای استفاده نیروهای نظامی این کشور از گازهای سمی در شهر سراقب یا هر مکان دیگری را کاملاً تکذیب می‌کند.

گفتنی است، چند روز پیش سازمان منع تسلیحات شیمیایی در گزارشی مدعی وجود برخی نشانه‌ها مبنی بر استفاده نیروی هوایی سوریه از گاز کلر در مناطق مسکونی در استان ادلب و مناطق تحت سیطره نیروهای مورد حمایت ترکیه در سال ۲۰۱۸ شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    کل سازمان ملل و موسسات وابسته اش، ابزار آمریکاست. هرجا دیگر کشور های عضو تونستن این ابزار رو از دست آمریکا در بیارن، آمریکا از آن نهاد خارج شده مثل یونسکو یا آن نهاد را تهدید به سرکوب کرده مثل دادگاه جنایات جنگی. باید بقیه رو هم از کنترلش خارج کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس