به گزارش مشرق، تهران همچنان با آلودگی هوای خود دست و پنجه نرم میکند و بسیاری از شهروندان تهران در کنار مقابله با بیماری کرونا درحال مبارزه با آلودگی هوا هستند، گروههای حساس مانند بیماران و سالماندان نیز با مشکلات تنفسی رو به رو هستند، سردرد، کاهش هوشیاری، حمله قلبی، سوزش چشم، خس خس سینه، تنگی و سفتی قفسه سینه، عفونت دستگاه تنفسی، تحریک ریه، سرفه و افزایش فشار خون از جمله مشکلاتی است که موجب راهی شدن برای شمار زیادی از ساکنان کلانشهر تهران مشکل ایجاد کرده است و همه به دنبال پاسخ این سوال هستند که چرا علی رغم اینکه گفته میشود در فصل سرما باید با وارونگی هوا و تشدید آلودگی هوا رو به رو باشیم همچنان در فصل بهار نیز درگیر این رویداد هستیم.
بیشتر بخوانید:
کاهش کیفیت هوای تهران نسبت به سال گذشته
وارونگی هوا یکی از هزاران علت آلودگی
با حاکم شدن وارونگی هوا در سطح زمین بویژه در مناطق شهری بزرگ و صنعتی، آلودگیهای تولید شده توسط منابع آلاینده مانند خودروها، کارخانه ها و لوازم گرمازای منازل به دلیل سنگین بودن هوای سرد و عدم تمایل این هوا به صعود و انبساط و ترکیب آن با هوای فوقانی در سطح زمین متراکم شده و سبب افزایش غلظت آلایندهها در درون هوای استنشاقی انسان می شود و در نتیجه، مشکلات تنفسی را برای شهروندان به همراه می آورد که به اعتقاد برخی از کارشناسان این وارونگی در فصل بهار نیز ادامه دارد.
خودروهای فرسوده متهم ردیف اول
یکی از متهمان اصلی در بحث آلودگی هوا در سطح شهر تهران خودروهایی هستند که در سطح تهران تردد می کنند، داریوش گل علی زاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم حفاظت محیط زیست در گفتوگو با میزان با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران گفت: در بحث آلودگی هوای تهران آلایندههای کلی در تهران ۸۳ درصد خودروها هستند که سهم سواری با دیزل متفاوت است.
تداوم آلودگی هوای تهران در تابستان
وی افزود: اما در مورد اینکه چرا آلودگی هوا در بهار تشدید شده است باید بگویم این آلودگی موجود در هوای تهران آلودگی ناشی از مواد صنعتی است و در خرداد و تابستان بیشتر می شود به دلیل وجود برخی ترکیبات فرار در هوا شاهد آلودگی هوا هستیم.
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم حفاظت محیط زیست با اشاره به تاثیر طرح ترافیک در شهر تهران بر آلودگی هوا گفت: طرح ترافیک باید بیشتر باعث کاهش حضور خودروها شود و باید در این زمینه سختگیریهایی صورت بگیرد، اما با فروش طرح ترافیک شاهد افزایش حضور خودرو در سطح شهر هستیم؛ همچنین متاسفانه ما در شهر تهران خودروهای فرسوده چیزی حدود ۱۰ درصد است و همچنین موتور سیکلت نیز در آلودگی هوا سهم ۱۰ درصدی دارد و نکته قابل تامل این است که بیش از ۹۰ درصد موتور سیکلتها فرسوده هستند.
وی گفت: درصد بالایی از منابع آلاینده هوای تهران ناشی از منابع متحرک شامل انواع خودروها و موتورسیکلت هاست که در این میان، ۳۳ درصد مربوط به خودروهای دیزلی (اعم از کامیون ، اتوبوس و مینی بوس)، حدود ۱۸ درصد سهم خودروهای سواری بنزینی و ۱۰ درصد نیز ناشی از موتورسیکلت ها است.
صدور معاینه فنی برای موتورخانهها
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم حفاظت محیط زیست گفت: باید فکر اساسی برای بحث آلودگی هوای تهران شود و سازوکار مناسب را برای سوخت پاک به خرج دهیم البته به نظرم با برداشتن گامهای موثر حتی کوچک میتوانیم در راستای جلوگیری از آلودگی هوا حرکت کنیم؛ برای مثال یکی از منابع آلودگی هوا در تهران موتور خانه ها است و باید برای تمامی موتورخانهها در سطح تهران معاینه فنی صادر شود.
باید زودتر فکری اساسی برای آلودگی هوا شود
نکته قابل توجه این است که باید هرچه زودتر مدیریت شهری و دولت برای بحث آلودگی هوا فکری اساسی کند، واضح است که آلودگی با احدی تعارف ندارد، آمارها مدام هشدار میدهند، هرسال ۴ تا ۵ هزار مرگ به دلیل همین آلایندهها در پایتخت رخ میدهد، اینها یکمشت عدد و رقم بیهوده نیست، بلکه حقایقی را افشا میکند از اینکه در سالهای اخیر تقریبا هیچ گام بزرگی برای کنترل آلودگی هوا برداشته نشده و اگر اکنون وضعیت اسفبار بوده و کلاف مشکل در شهرهای بزرگ کور و پر گره به نظر میآید.، خودروهای فرسوده یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران است که لازم است دولت تسهیلات کافی در اختیار دارندگان این خودروها قرار دهد تا در بازه زمانی مناسب به تدریج ،خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری حذف شود همچنین وجود موتورسیکلت های کاربراتوری به ویژه در مناطق مرکزی شهر تهران ، عامل موثر در آلودگیست، راه اندازی خط تولید موتورسیکلت برقی و جایگزین کردن موتورسیکلت کاربراتوری بنزین سوز به موتورسیکلت برقی در کاهش الودگی هوا اثر جدی بجا خواهد گذاشت حال باید دید دولت و مدیریت شهری در آینده برای حل معضل آلودگی هوا چه چاره ای پیش روی مردم خواهند گذاشت.