صدام حفتر

درحالی قرار است، لیبی اواخر سال جاری میلادی شاهد برگزاری انتخابات سراسری باشد که «خلیفه حفتر» و پسرش تلاش می‌کنند، حمایت اسرائیل در این انتخابات را بدست آورند.

سرویس جهان مشرق - رسانه‌های آمریکایی اخیرا از دیداری محرمانه بین مسئولان اسرائیلی با «صدام حفتر»، پسر ژنرال بازنشسته ارتش لیبی «خلیفه حفتر» برای بحث و تبادل نظر درباره کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال جاری میلادی پرده برداشتند.

صدام حفتر و تلاش برای جلب حمایت غرب

وبگاه نشریه «The Washington Free Beacon» با انتشار گزارشی در این باره نوشت: «صدام حفتر تلاش می‌کند، آرام و بی صدا حمایت غرب را برای ستاد انتخاباتی اش جهت رقابت با سیف الاسلام قذافی، پسر سرهنگ قذافی، دیکتاتور سابق لیبی به دست آورد».

این نشریه توضیح می‌دهد: «هم اکنون در لیبی به صدام حفتر به عنوان وکیل و نماینده پدرش، خلیفه حفتر نگریسته می‌شود که دارای دو تابعیت آمریکایی و لیبیایی است و فرمانده ارتش ملی لیبی معروف به ارتش طبرق محسوب می‌شود».

آیا «صدام حفتر» به مهره اسرائیل در لیبی تبدیل خواهد شد؟ +عکس

بر اساس این گزارش «طی نشست مشترک با مسئولان سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، صدام حفتر درباره اوضاع منطقه و دیدگاه هایش جهت تثبیت اوضاع در لیبی بحث و تبادل نظر کرد، این درحالی است که وی پیش تر حمایت خود از دموکراسی و حاکمیت قانون و نظام مقتدر اعلام کرده بود».

حمایت اسرائیل از صدام حفتر

منابع آگاه لیبیایی در این زمینه تأکید می کنند: «مقامات اسرائیلی وعده حمایت از صدام حفتر در انتخابات ریاست جمهوری آتی لیبی را به شرط پیروزی در آن داده و در مقابل از وی توسعه و تحکیم روابط طرابلس – تل آویو را خواسته‌اند، با اینکه لیبی تاکنون اسرائیل را به رسمیت نشناخته است، اما با توجه به روند عادی سازی روابط بین امارات، بحرین، سودان و مغرب، تل آویو انتظار دارد، در مناسبات این رژیم با دولت آتی لیبی گشایش حاصل شود».

آیا «صدام حفتر» به مهره اسرائیل در لیبی تبدیل خواهد شد؟ +عکس

در صورت پیروزی صدام حفتر در انتخابات آتی ریاست جمهوری لیبی، طرابلس به طور رسمی عادی سازی روابط خود با تل آویو را اعلام خواهد کرد. تاکنون نه تل آویو و نه صدام حفتر واکنشی در برابر این گزارش از خود نشان نداده و در قبال آن سکوت اختیار کرده اند.

این گزارش درحالی منتشر می شود که مدت هاست، اخبار و اطلاعاتی درباره حمایت سرویس های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل از خلیفه حفتر منتشر کرده اند، اما تل آویو تاکنون از اظهار نظر رسمی و علنی در این باره امتناع کرده است.

رویارویی حفتر و قذافی

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» با انتشار گزارشی درباره لیبی و انتخابات آتی این کشور نوشت: «منابع اطلاعاتی و امنیتی اسرائیلی بر این باورند، انتخابات آتی لیبی، میدان رویارویی بین صدام حفتر و سیف الاسلام قذافی است».

این گزارش خاطر نشان می کند: «سفر سپتامبر گذشته سیف الاسلام قذافی به مسکو و ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حکایت از آن دارد که سیف الاسلام تلاش می کند، حمایت مسکو در انتخابات را بدست آورد».

آیا «صدام حفتر» به مهره اسرائیل در لیبی تبدیل خواهد شد؟ +عکس

سیف الاسلام قذافی، کوچک ترین پسر سرهنگ قذافی که در آخرین روزهای حکومت پدرش منصب نخست وزیری لیبی را تصدی می کرد، در حالی قصد دارد، در انتخابات آتی ریاست جمهوری لیبی کاندیدا شود که همچنان از سوی دادگاه جنایی بین المللی به اتهام ارتکاب جنایات ضد بشری تحت پیگرد است.

موضع آمریکا در قبال تحولات لیبی

درباره موضع آمریکا در قبال تحولات سیاسی جاری در لیبی، به ویژه انتخابات آتی این کشور و کاندیداهای احتمالی، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تاکنون کاخ سفید موضعی رسمی در این باره اتخاذ نکرده، اما آنچه مسلم است، سیف الاسلام قذافی همچنان در فهرست شخصیت های تحت پیگرد و مجازات قرار دارد.

آیا «صدام حفتر» به مهره اسرائیل در لیبی تبدیل خواهد شد؟ +عکس

صدام حفتر با درجه سرگردی در ارتش طبرق خدمت می کند و همچون پدرش دارای دیدگاه های لائیک و دموکراتیک از نوع غربی آن است. با این حال یکی از یگان های وابسته به ارتش طبرق که توسط وی فرماندهی می شد، به علت حمله به بانک مرکزی لیبی و غارت حدود نیم میلیارد دلار از این بانک در سال ۲۰۱۷ با انتقادات و محکومیت های داخلی و بین المللی گسترده ای مواجه شد.

خلیفه حفتر

خلیفه حفتر به عنوان فرمانده ارتش طبرق سال هاست، از حمایت غرب برخوردار است، اما اقدام ارتش حفتر در محاصره نظامی دولت موقت مورد حمایت سازمان ملل در طرابلس در سال ۲۰۱۹ باعث کاهش حمایت های غرب از وی شده است.

با این حال این موضوع لطمه ای به رابطه حفتر با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری سابق وارد نکرد و حمایت کاخ سفید در زمان ترامپ از حفتر همچنان به قوت ادامه داشت.

آیا «صدام حفتر» به مهره اسرائیل در لیبی تبدیل خواهد شد؟ +عکس

قرار است، انتخابات سراسری در لیبی روز ۲۴ دسامبر سال ۲۰۲۱ برگزار شود که اولین انتخابات سراسری در لیبی از سال ۲۰۱۴ محسوب می شود. انتخاباتی که قرار است، دسامبر آینده در لیبی برگزار شود، دو بار ابتدا در سال ۲۰۱۸ و بار دیگر در سال ۲۰۱۹ به دلیل جنگ داخلی و شرایط نامساعد امنیتی حاکم بر این کشور به تعویق افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    9 0
    خیلی جالبه!! حفتر و قذافی!! پس انقلاب چی شد؟ دوباره همان آش و همان کاسه!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس