عراقچی نمایه

معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین تأکید کرد که ایران اجازه وقت‌کشی و فرسایشی کردن مذاکرات پیرامون احیای برجام را به هیچ‌کس نخواهد داد.

به گزارش مشرق، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (سه‌شنبه) بعد از نشست روز جاری کمیسیون در گفت‌وگویی اعلام کرد: این دور دوم مذاکراتی بود که در وین در دو هفته گذشته بود و ۶ روز به طول انجامید.

پیش نویس‌های مختلفی توسط تقریبا همه هیأت‌ها ارائه و تبادل شده و درباره آنها کار در حال انجام است

وی گفت: مذاکرات بسیار فشرده‌ای بود و تلاش ما بر این است که به مجموعه اقداماتی که آمریکا باید در رفع همه تحریم‌ها انجام دهد، برسیم، راستی آزمایی شود و بعد هم ایران اقدامات خودش را انجام دهد. روی این مجموعه اقدامات کار می‌شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: پیش نویس‌های مختلفی توسط تقریبا همه هیأت‌ها ارائه و تبادل شده و درباره آنها کار در حال انجام است. تلاش ما این است که بتوانیم به سند واحدی که دقیقا وظایف آمریکا را مشخص کند و اقدامات ایران که باید به تعهداتش برگردد را روشن کرده و نحوه راستی آزمایی را مشخص کند و همچنین ترتیب و تقدم اقدامات طرفین که از نظر ما کاملا روشن است و آمریکاست که باید اقدام خودش را اول انجام دهد.

از مذاکرات فرسایشی و شتاب زده اجتناب می‌کنیم/ اجازه نمی‌دهیم کسی وقتی تلف کند
معاون وزیر خارجه بیان کرد: مذاکرات، سختی است، البته ما حتما از مذاکرات فرسایشی اجتناب می‌کنیم، همانطور که از مذاکرات شتاب زده هم اجتناب می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مذاکرات باید با دقت کامل صورت بگیرد. اجازه نمی‌دهیم کسی وقتی تلف کند و بیهوده مذاکرات را طولانی یا فرسایشی کند، در عین حال در مذاکرات تعجیل و شتاب زدگی هم  نمی‌کنیم که نکند خدای نکرده از موضوعی غفلتی صورت بگیرد.

عراقچی با ذکر این نکته که مذاکرات با دقت پیش می‌رود، یادآور شد: البته راه آسانی نیست. مشکلات زیاد است. تعیین دقیق اقدامات احتیاج به کار جدی حقوقی و فنی دارد و در حال انجام است.

طبق دستورالعمل‌های تهران، ان‌شاءالله مذاکرات را ادامه خواهیم داد

این دیپلمات ارشد ایرانی اظهار داشت: نتیجه مذاکرات به صورت مستمر به تهران گزارش می‌شود. در بازگشت من گزارش دقیق‌تر از آن‌چه گذشته ارائه خواهد شد و تصمیمات در تهران گرفته می‌شود و ما هم طبق دستورالعمل‌های تهران، ان‌شاءالله مذاکرات را ادامه خواهیم داد و تا آن جایی که منافع کشور تامین شود، در این مسیر گام برخواهیم داشت.

در مورد ما تصمیم را تهران می‌گیرد که آیا مذاکرات باید ادامه یابد یا نیابد

عراقچی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا هفته آینده هیأت‌ها به وین بازخواهند گشت؟ اظهار داشت: به صورت کلی بنای ما این است، ولی بستگی به این دارد که وقتی نتیجه مذاکرات این چند روز به پایتخت‌ها برده می‌شود، بررسی در پایتخت‌ها صورت بگیرد و تصمیم را پایتخت‌ها می‌گیرند و در مورد ما تصمیم را تهران می‌گیرد که آیا مذاکرات باید ادامه یابد یا نیابد و به چه شکلی مذاکرات ادامه پیدا کند و با چه خط مشی‌هایی، وقتی این‌ها در تهران تدوین و آماده شد ان‌شاءالله ما با دستورالعمل‌هایی جدید خودمان به مذاکرات برخواهیم گشت.

همه هیأت‌ها علاقه‌مند به حصول نتیجه هستند

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما بعد از دو هفته و پنج جلسه کمیسیون مشترک چگونه است؟ گفت: فضای مذاکرات به نظر من یک فضای جدی و کاملا کاری و حرفه‌ای است. همه هیأت‌ها علاقه‌مند به حصول نتیجه هستند و تلاششان این است که ترتیباتی را تنظیم و تصمیم گیری کنیم که منجر به احیا و اجرای برجام به صورت کامل بشود.

عراقچی ادامه داد: برای موفقیت یک مذاکرات فقط جدی بودن کافی نیست و عوامل دیگری هم وجود دارد. طرفین باید مواضع را درک کنند و تلاش شود مواضع به هم نزدیک شود.

ما حتما مخالف روند گام به گام هستیم

وی با بیان این‌که برای ما اصولی وجود دارد که تغییرپذیر نیست، عنوان کرد: ما حتما مخالف روند گام به گام هستیم. البته روند گام به گام مدت‌هاست که کنار گذاشته شده و مذاکرات ما به صورت یکپارچه روی گام آخر و یک اقدام نهایی که طرفین باید صورت دهند متمرکز شده است. داریم آن را طراحی می‌کنیم. وقتی طراحی آن آماده شد که چه کارهایی باید دقیقا در آن یک مرحله توسط دو طرف انجام شود، طبیعتا به مرحله اجرا هم خواهد رسید.

عراقچی اضافه کرد: بعد باید معین کنیم که راستی آزمایی اقدامات آمریکا چگونه باید باشد. وقتی راستی آزمایی‌ها مشخص شد، در چه تاریخی و چگونه آمریکا به تعهداتش برگردد و چگونه ایران هم متعاقبا این کار را انجام دهد.

فضای سازنده، کاری و حرفه‌ای است

معاون وزیر خارجه بیان کرد: جزییات فنی و حقوقی و بعضا سیاسی وجود دارد و باید روی آن بحث شود. این کار در حال انجام است. جدیت در مذاکرات وجود دارد. فضای مذاکرات نمی‌توانم بگویم مثبت یا منفی است، ولی فضای سازنده، کاری و حرفه‌ای است. امیدواریم این مسیر در ادامه خودش به جاهای مثبتی برسد و منجر به رفع تحریم‌های غیرعادلانه آمریکا علیه ملت ایران شود.

وی گفت: هنوز زود است که نتایج را قضاوت کنیم، هنوز زود است که بگوییم خوشبین هستیم یا بدبین ولی فکر می‌کنیم مسیری که می‌رویم مسیر درستی است.

در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام روسای هیات‌های مذاکره کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند. قرار شد مذاکرات ادامه یابد. در این نشست، کشورهای مشارکت کننده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.

سفر مقامات آژانس به تهران/ امیدواریم اختلافات در یک فضای سازنده و غیرسیاسی حل شود

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین درباره نشست فنی روز گذشته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اظهار داشت: همکاری‌های ما با آژانس طبیعتا ادامه دارد. همکاری‌های گسترده‌ای است و حوزه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد. این همکاری‌ها جریان طبیعی خودش را طی می‌کند. بعضی از موضوعاتی وجود دارد که بین ما و آژانس اختلاف است و برای حل این اختلافات، گفت‌وگوهایی بین ما و آژانس وجود داشته و وجود هم دارد و ان‌شاءالله تحرک جدیدی هم با سفر مقامات آژانس به تهران و گفت‌وگوهای بیشتر ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: ما با آژانس یک مسیر طبیعی و معمولی را طی می‌کنیم و امیدواریم اختلافاتی که الان وجود دارد در یک فضای سازنده و غیرسیاسی ان‌شاءالله حل شود.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند. آخرین جلسه نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    13 0
    و تمام تحریم ها می بایست لغو و راست ازمایی گردند.
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      4 0
      دلخوش نباشید متن این توافق را هم مثل متن برجام آمریکا‌یها نوشتن و به همین زودی قهرمان پرتاب خودکار با یکی از خودکارای پرتابی امضا میکند و دو باره دور باطل رقص خیابانی و ... به خدا پناه میبریم از شر شیاطین جن و انس.
    • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      1 0
      عراقچی و این دولت مال این حرفا نیستند...انقلابی داداش میخاد این مذاکرات صدمن یه غاز... زبان دیگه ایی میخاد...
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      0 0
      دولت روحانی حتما مجددا به امریکا امتیاز می دهد
  • شیردل IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    8 0
    اخر معلوم میشه .در این چند سال که ما حرف راستی از شما نشنیدیم اینم رو بقیه!
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    12 0
    فقط منم خاطرات برجام برام تداعی میشه؟! ادمها انگاری هیچوقت وبا لگد هیچ عبرتی عوض نمیشوند !
  • وطن پرست DE ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    5 0
    شنیده شده طرف غربی پس از چندین بار اسابط خودکار از سمت تیم ایرانی خواستار تحویل تمام خودکار ها به سازمان ملل شدند. اقای عراقچی اگه خودکارهاتون رو بگیرن شما دیگه چجوری می خواهید فشار خودکاری بیارید!!!
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    13 0
    واگذارتان به خداوند ُبرای هشت سال عمر این کشور که تباه کردید ودست بردار هم نیستید !
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    5 0
    عباس جون یادت باشه که خودکارت همراهت باشه
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    7 0
    تو خودت مایه فرسایشی عراقچی
  • سید IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    اجازه نمیدهید؟ کلا سه چهار ماه دیگه بیشتر مهمون نیستید!
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    6 0
    نمی دونم این ها فازشون چیه ؟ موقع برجام هم همین جوری از گل و بلبل می گفتند . یک بار هم من نشنیدم که تیم مذاکره کننده جلوی غربی ها موضع سخت بگیره . ***** نمی دونم شاید من نمی فهمم ولی حس خوبی ندارم .
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    13 0
    آره بابا تو راست میگی، مثل زمان قبل از تحمیل برجام
  • جیم IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    آقای رئیسی باید در قوه قضاییه بماند و بعد از انتخابات جهت حسابکشی سراغ این جماعت برود. آقای عراقچی مگه رهبری نفرمودند مذاکرات نباید فرسایشی بشه. این همه رفت و آمد اسمش فرسایش نیست پس چیه. مجلس تا کار از کار نگذشته وارد معرکه بشه به این زرجامطون هیچ اعتمادی نیست.
  • DE ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    3 0
    اجازه نمی‌دهیم کسی مذاکرات را فرسایشی کند حالا فرمایشی اشکالی نداره / تصمیمات در تهران گرفته می‌شود ولی ما در وین هستیم هوووووووووووووووو اینغذر دوره اونجا بستگی به شرایط تصمیم میگیریم.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    5 0
    ۸سال فرسایشی نبود .باز به غرب دم تکان بدید.
  • ن خ IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    5 0
    خدا میدونه این طیف اعتدال تسلیم طلب باز چ امتیازهایی خواهند داد.علی برکت ا...
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    یعنی میخوای جلوی خودت و دولت رو بگیری؟. :)))))))
  • امید IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    نتیجه مذاکراتتون کاملا معلوم است. در قبال برداشتن چند تا تحریم کشورمان را به بازگشت به تمام تعهدات برجامی مجبور می کنند. تا زمانی که این میلیاردرهای اصلاح طلب سر کار هستند هیچ توافق عادلانه ای برای کشورمان به ارمغان نخواهند آورد.
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    2 0
    اگر نروید بگذارید آمریکافکر های خودشون درباره برگشت به برجام کنند بهتر
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    4 0
    فرسایشی شده
  • DE ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    13 0
    قصد آمریکا از عدم لغو کامل تحریم ها و اکتفا به رفع موقت برخی از تحریم‌ها، صرفا بازگشت به برجام است تا بتواند از امکان مکانیسم ماشه علیه إیران استفاده کند.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    مذاکرات فرسایشی چند هفته یا چند ماه؟! کاسب تخریم در دست دشمن خارجی و سرمایه دار محتکر و گرانفرو دلال جان آدم فروش
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    خودت و دار و دسته ات دقیقا داری همین غلط رو میکنی اونوقت میگی اجازه نمیدیم ؟؟؟ خدا ازت نگذره
  • سعید IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    تصمیمات در همون جای قبلی که چند ماه قبل از برجام، عینا متنش رو هم منتشر کرده بودن، گرفته شده. چرا الکی میگید در تهران؟ نکنه تهران با اونا همسو هستن؟؟
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    دقیقا مثل دوره قبل همان بازی نخ نما رو دارن اجراء می‌کنند باز هم جوجه های تیم مذاکره کننده ایرانی تو میدانی آمریکایی‌ها که توسط عوامل اروپایی شون اداره میشه دارن بازی می‌کنند تا یه بار دیگه مردم رو فریب بدن
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    مثلا چکار می کنی؟ آها، خودکار پرت می کنی.
  • ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    پس مطمئن شدیم تصمیمات دیکته از وین هست. روحانی متشکریم از این اطلاع رسانی بموقع و دقیق
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    منظورش اینه که کسی نباید کار مذاکرات وین را نقد کند تا هرچه سریعتر بنام ملت ایران پای تعهدنامه دست و پاگیر و یکجانبه غربیها را امضاء کنند.
  • ش. GB ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    کدوم تصمیم در تهران گرفته میشه تا کی میخواهید پنهان کاری کنید اونها تحریمها را لغو نمیکنند تعلیق میکنن شما اصلاح طلبان کی می خواهید از مغز تون استفاده کنید یه کم از مغز تون کار بکشید بخدا درد نداره ۴ سال خون ملت توی شیشه کردید با این بی تدبیریتون
    • محمد IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      0 0
      گول نخورید تمام این سیاه بازیها برای رای آوردن در انتخاباته اصلاح طلبان به هیچ قیمتی دولت را واگذار نخواهند کرد
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    ولی ظاهرا اجازه دست کدخداست
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    2 0
    با حیثیت مردم و نظام بازی نکنید در جریان برجام دود به چشم مردم و اقتدار نظام رفت
  • SE ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    2 0
    چاه ویل برجام را اصلاحطلبان برای ایران کندند خودشان هم باید نابودش کنند و خرداد دولت را بدون چاه ویل تحویل دهند
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    فقط میشه بگی شب بخیر!!!مردم را چی فرض کردید؟
  • قاسم IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    چرت و پرت نگو! دیگه دستت برای همه رو شده.
  • جواد IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    3 0
    ملتی که برای حقوق خودش بخواد از دیگران اجازه بگیرد باید هم ذلیل شود. کی قرار است بفهمیم که تمام قراردادهای نوشته شده از طرف غرب برای استثمار سایر ملت هاست. ان پی تی معاهده ایست برای فشار و کنترل هر کشوری که بخواهد مستقل باشد. خداوند در قران ۱۴۰۰ سال قبل به مسلمانان تذکر داده است که اختیار خودتان را به یهود و نصارا نسپارید. توصیه می کنم همه ملت و تیم مذاکره کننده را حداقل در این ماه رمضان قران را با تدبیر بخوانیم. شاید عاقل شدیم و به توصیه های قران عمل کردیم.
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      0 0
      احسنت
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    گندش بعدا درمیاد ... فرسایشی خودش شما هستید که با این برجام یک طرفتون کشور معطل کردید
  • CA ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    3 0
    مثلا چی رو داری مذاکره میکنی؟! شش سال مذاکره کردی چی درست شد؟! مردم تو بدبختی دارند قلت میزنند ولی هنوز مذاکره دون اینها پر نشده! می‌دونی ما موقعیت منحصر فرد جغرافیایی داریم و این ما هستیم که تعیین میکنیم که شرایط چی بایستی باشه چون امروز جهان چند قطبی هست و اگر با شرایط ما راه نیامد پس عجله‌ای برای اومدن اروپایی نداریم و البته ما نبایستی با یک حاکمیت تروریست یعنی آمریکا مذاکره کنیم و این حاکمیت سمی نمیتونه در هیچ بخشی از این مذاکرات باشه و بعضی از کشورهای همسود با آمریکا نیز بایستی از مذاکره کنار گذاشته بشوند.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    2 0
    شما قبلا هم فرسایشی کار کردی که نتیجه نداد !!! این دوره قراره چند تا سکه بگیری ؟؟؟ علی برکت الله .
  • احمدی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    تو که راست می گی
  • DE ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    اجازه نمی‌دهیم کسی مذاکرات را فرسایشی کند چونکه تا انتخابات چیزی فاصله نداریم ما اگر شده با اجی مجی لاترجی و رول و اسطرلاب تا چند روز قبل ار انتخابات تعدادی از تحریمها را لق میکنیم میریزیم تو خیابون به بزن بکوب که بالاخره ظریف خندید دشمن هنگید!
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    2 0
    عباس چی اینها رو بی خیال فقط جمال سکه هایی رو که یامفت می گیری عشقه .
  • a IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    از قرار معلوم خیلی از تحریمها با تلاش ترامپ بیشعور تعلیقش در اختیار دولت نیست و باید کنگره رای بده یعنی بازم آقای عراقچی و دوستاش دارن دور میخورن میخوان یه آبنبات بدن باز رای بیارن مردم به هوش باشید
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    آقای عراقچی چرا ذلیلانه همه ی فرصت‌ها را می سوزانید و لاف و بلوف هم میزنید. و مظلوم نمایی هم میکنید، که دولت اختیار ندارد.
  • احمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    شما به فکر برنده شدن در انتخابات بعدی نیستید فقط میخواهید یجوری توافق کنید تا همتون جون سالم در ببرین ازدست دولت بعد و قوه قضاییه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس