چشم طمع تل‌آویو به مرزهای لبنان؛ حریری می‌خواهد «حاکم مطلق» باشد

استراتژیست و تحلیلگر لبنانی با تأکید بر اینکه تل آویو به مرزهای آبی این کشور چشم طمع دارد، مسأله تشکیل کابینه را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: «حریری» می خواهد در لبنان «حاکم مطلق» باشد.

به گزارش مشرق، لبنان طی هفته‌های اخیر آبستن حوادث مختلفی بوده است. چندی پیش بود که سفر «حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان به عراق لغو شد. در همین ارتباط، روزنامه لبنانی «الأخبار» اعلام کرد: «برخی طرف‌های داخلی و خارجی عامل لغو سفر دیاب به عراق بوده اند».

روزنامه مذکور همچنین اعلام کرد: «طبق اطلاعاتی که از منابع آگاه به دست آوردیم عربستان سعودی و سعد الحریری فشارهای فراوانی را به دولت بغداد برای لغو سفر حسان دیاب به عراق، اعمال کردند. دولت بغداد نیز در نهایت تسلیم فشارهای مذکور شد و به طرف لبنانی اطلاع داد که در حال حاضر آمادگی میزبانی از او را ندارد. واقعیت آن است که عربستان سعودی به هیچ وجه خواهان حل و فصل مشکلات کنونی لبنان به ویژه در عرصه اقتصادی نیست».

در همین حال، تحولات دیگری در صحنه سیاسی لبنان به چشم می‌خورد که ازجمله آن می‌توان به عدم موفقیت رایزنی‌های سیاسی برای تشکیل دولت جدید اشاره کرد. سلسله دیدارهای «میشل عون» رئیس جمهور و «سعد الحریری» نخست وزیر مکلف با یکدیگر نیز در این زمینه کارساز نبوده است. میشل عون اعتقاد دارد که الحریری اختیارات قانونی او در زمینه کابینه را نادیده انگاشته است.

علاوه بر این، رئیس جمهور لبنان به تازگی مواضع قاطعانه کشورش در زمینه ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی را اعلام کرده است. درهمین ارتباط، گفتگویی را «امین حطیط» استراتژیست لبنانی و تحلیلگر امور راهبردی لبنان انجام شده که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

*همانطور که می‌دانید لبنان طی هفته‌های اخیر آبستن حوادث متعددی بوده است. یکی از این تحولات لغو ناگهانی سفر «حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور به عراق بود. برخی گمانه زنی‌ها پیرامون دخالت‌های داخلی و خارجی برای لغو سفر مذکور وجود دارد. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

عربستان سعودی و «سعد الحریری» نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه لبنان از مدتها قبل که برنامه ریزی ها برای انجام سفر «حسان دیاب» به «بغداد» پایتخت عراق انجام شده بود، تلاش‌های خود برای لغو این سفر را آغاز کردند. آنها در وهله اول دولت بغداد را تحت فشار قرار دادند تا به صورت یکجانبه سفر دیاب به بغداد را لغو نماید؛ اتفاقی نیز که در نهایت رخ داد و سفر مذکور توسط دولت عراق ملغی شد.

در واقع، عربستان سعودی با هدف حفظ «فشار حداکثری» علیه لبنان اقدام به اعمال فشار بر دولت عراق برای لغو سفر حسان دیاب به این کشور، کرد. سعودی‌ها به دنبال تسلیم شدن لبنان در برابر خواسته‌های محور غربی- آمریکایی هستند. سعد الحریری نیز درست در همین چارچوب گام بر می‌دارد. او نیز برای تداوم فشار حداکثری علیه لبنان و مردم لبنان در زمینه لغو سفر دیاب به عراق نقش آفرینی کرد.

یکی از اهداف اصلی و اساسی عربستان سعودی و سعد الحریری از لغو سفر نخست وزیر دولت پیشبرد امور به عراق این بود که محاصره اقتصادی علیه مردم لبنان ادامه داشته باشد و راهی برای حصول گشایش اقتصادی باز نشود.

*در خصوص دولت جدید لبنان نیز شاهد آن هستیم که سلسله گفتگوها و رایزنی‌های سیاسی در این زمینه تاکنون نتیجه بخش نبوده است. علیرغم اینکه مدتهاست از تعیین سعد الحریری به عنوان نخست وزیر مکلف سپری می‌شود اما او هنوز لیست مورد نظر خود را به رئیس جمهور ارائه نداده است. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

در زمینه تشکیل دولت جدید لبنان تاکنون هیچ گشایشی حاصل نشده است. علت این مسأله هم آن است که طرف‌های تأثیرگذار در تشکیل کابینه جدید همچنان بر مواضع پیشین خود اصرار می‌ورزند و حاضر نیستند که این مواضع را تغییر دهند.

سعد الحریری در زمینه تشکیل کابینه به دنبال آن است که حاکم مطلق در لبنان باشد. همین نگرش او موجب شده است تا روند تشکیل کابینه جدید لبنان با تأخیر بسیاری مواجه شود. در این میان، میشل عون نیز نمی‌خواهد دولت را به دست کسانی بسپارد که قادر به انجام اصلاحات جدی در کشور نباشند. میشل عون هیچ اعتمادی به سعد الحریری ندارد، زیرا می‌داند که تنها هدف حریری در لبنان پیاده سازی پروژه‌های خارجی است.

* «میشل عون» رئیس جمهور لبنان در روزهای اخیر مواضع قاطعانه ای را در قبال شرط و شروط رژیم صهیونیستی در زمینه مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی، اتخاذ کرد. روند ترسیم مرزها میان دو طرف در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی درحال حاضر متوقف شده است. طرف اسرائیلی حاضر نیست به میز مذاکرات بازگردد. علت هم آن است که طرف لبنانی از حقوق خود در زمینه ترسیم مرزهای دریایی عقب نشینی نمی‌کند.

لبنان تاکنون راهکارهای متعددی را برای ازسرگیری مذاکرات میان دو طرف ارائه کرده است. ازجمله این راهکارها کمک گرفتن از کارشناسان بین المللی بوده است. با این حال، تل آویو تحت هیچ شرایطی حاضر به بازگشت بر سر میز مذاکره نیست و تلاش دارد تا از این رهگذر زیاده خواهی‌های خود در ترسیم مرزها را به ثمر بنشاند. صهیونیست‌ها معتقدند که آمریکا برای وادار ساختن لبنان به عقب نشینی باید فشار بیشتری را بر بیروت وارد سازد. اسرائیل تنها زمانی بر سر میز مذاکرات بازخواهد گشت که مطمئن باشد لبنان از مواضع خود کوتاه می‌آید.

* به نظر شما با توجه به زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی در مذاکرات غیرمستقیم بر سَر ترسیم مرزهای دریایی، این مذاکرات که البته هم اکنون متوقف شده است، در نهایت به چه نتیجه‌ای منجر خواهد شد؟

مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. تا زمانی که اسرائیل به زیاده خواهی‌های خود ادامه دهد، این مذاکرات نتیجه‌ای نخواهد داشت. لبنان معتقد است که حقوق این کشور در زمینه مرزهای دریایی باید تأمین گردد؛ این درحالی است که اسرائیل به این حقوق چشم طمع دارد و خواهان واگذار کردن این حقوق به تل آویو است.

بر همین اساس، کاملاً واضح است که این مذاکرات در سایه کارشکنی‌ها و سنگ اندازی های رژیم صهیونیستی در نهایت به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، چرا که لبنان هم حاضر نیست از حقوق خود کوتاه آید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس