کد خبر 1207002
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
۴۰۰ هزار تومان برای عوارض خروج از کشور/ابلاغ مصوبه امحای لنج ها

معرفی رئیس جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی، ایجاد کارگروه گردشگری ایران و کرواسی، ابلاغ مصوبه امحای لنج ها، افزایش عوارض سفر از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش مشرق، این هفته در پی مقصر دانستن صنعت گردشگری در افزایش مبتلایان کرونا، مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد به عنوان پیشنهاد دهنده طرح سفر ایمن گفت: در طرح سفر ایمن قرار بر این بود که تأسیسات گردشگری به سامانه ماسک متصل شوند. کسی که به بیماری مبتلا می‌شود معمولاً به مراکز درمانی رفته، تست می‌دهد و نامش در سیستم ثبت می‌شود. در این صورت اگر فرد مریض باشد و سامانه مشخص کند، می‌بایست تمام هتل‌ها نیز به آن دسترسی داشته باشند و بدانند مسافرشان بیماری دارد یا نه. جدا از این ما در استان یزد برای تأسیسات گردشگری و هتل‌ها پروتکل‌هایی را نوشتیم مانند رعایت فاصله اجتماعی، کم شدن تعداد تخت‌ها، داشتن ماسک و مواد ضدعفونی کننده و تب سنج.

سفرهای نوروزی طبق طرح «سفر ایمن» پیش نرفت

وی افزود: ضمن اینکه دو بار مسافران را برای پذیرش در مراکز اقامتی چک می‌کردیم یکی زمانی که مسافر درخواست رزرو می‌داد و همان موقع با متصل شدن به سامانه متوجه می‌شدیم که او کرونا داشته یا نه. اگر بیمار بود که رزرو انجام نمی‌شد اما اگر سبز بود، می‌توانستیم نامش را هم به راهنمایی رانندگی بدهیم تا برای تردد مشکلی نداشته باشد و جریمه نشود. ممکن بود افراد از زمان رزرو تا اقامت در هتل، دچار بیماری شده باشند در آن صورت زمانی که کارت ملی می‌داد تا اتاق را تحویل بگیرد؛ ما یک بار دیگر نامش را در سامانه ماسک چک می‌کردیم که بیمار است یا نه. منتها سامانه ماسک دو سه روز مانده به عید، قطع شد.

رزرو سه درصدی هتل‌ها در ایام قرنطینه

این هفته جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران گفت: در طول ایام عید سفرهای زیادی انجام شد اما این سفرها در تعریف گردشگری نمی گنجد چون اغلب افرادی که به سفر رفتند، گردشگر نبودند بلکه به دیدار بستگان و اقوام رفتند. آنها در مقصد هزینه‌ای نکردند بلکه سربار نیز بودند. به همین دلیل در ایام عید ۱۴۰۰ با کمتر از ۲۵ درصد اشغال هتل رو به رو شدیم.

وی گفت: البته در این میان برخی از مناطق از جمله شهرهای شمالی و جزیره کیش درصد اشغال خوبی داشتند اما ظرفیت اشغال در تعدادی از استان‌ها هم ده درصد بوده است. ما مسافر جاده داشتیم نه گردشگری که قرار بود به هتل برود.

حمزه زاده ادامه داد: از عید نوروز به بعد نیز با اعلام شرایط حاد گسترش ویروس، هتل‌ها کمتر از سه درصد ضریب اشغال دارند حتی هتل‌های جزیره کیش.

حمزه زاده گفت: در واقع طرح سفرهای نوروزی باید به این صورت انجام می‌شد که هر کسی می‌خواهد به سفر برود، وچر هتل داشته باشد و معلوم باشد که در مراکز اقامتی رسمی ساکن می‌شود اما این طرح به درستی اجرا نشد.

افزایش ۱۳۶ هزار تومانی عوارض سفر/۴۰۰ هزار تومان عوارض سفر اول

افزایش ۱۳۶ هزار تومانی عوارض سفر

عوارض خروج از کشور در سال ۹۶ با افزایش چشم گیری اعلام شد؛ افزایشی که گفته شده بود سابقه نداشته و این نگرانی را به وجود آورد که هر سال به آن اضافه شود. این عوارض چند سالی افزایشی نداشت تا آنکه در دولت دوازدهم به میزان زیادی تغییر کرد.

عوارض در سال ۹۶ برای سفر اول ۲۲۰ هزار تومان برای بار دوم ۳۳۰ و برای بار سوم ۴۴۰ هزار تومان تعیین شد این مبلغ در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز تغییری نکرد اما در سال ۹۹ این میزان برای سفر بار اول ۲۶۴ هزار تومان برای بار دوم ۳۹۶ و برای بار سوم ۵۲۸ هزار تومان اعلام شد.

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ نیز با افزایش ۱۳۶ هزار تومانی رو به رو شد. هر چند که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این میزان با همان مبلغ ۲۶۴ هزار تومان سال ۹۹ پیشنهاد شده بود اما در قانون این میزان برای سفر بار اول ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در این میان قرار بود بخشی از هزینه عوارض خروج از کشور به صنعت گردشگری تعلق گیرد اما بارها سازمان میراث فرهنگی از اینکه بخشی از این عوارض به نام گردشگری نوشته شده اما به آن تعلق نمی‌گیرد، گلایه کرده بود.

در سال ۹۷ علی اصغر مونسان رئیس سازمان وقت میراث فرهنگی گفته بود که از ۲۲۰ یا از ۳۳۰ یا از ۴۴۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور، سهم گردشگری تنها ۱۷ هزار تومان است. در حالی که قرار بود ۴۰ هزار تومان از سفر اول به گردشگری اختصاص یابد.

با وجود اعتراض فعالان گردشگری نسبت به افزایش ناگهانی عوارض خروج از کشور و اختصاص نیافتن سهم چهل هزار تومانی از آن به گردشگری، در لایحه بودجه ۹۹ سهم گردشگری از این عوارض ۸۰ هزار تومان شد.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز همین سهم برای گردشگری در نظر گرفته شده است اما هنوز قانون بودجه ۱۴۰۰ منتشر نشده تا سهم گردشگری به طور مشخص اعلام شود. با این وجود همچنان فعالان گردشگری می‌دانند که باز هم مجلسیان عوارض سفر را افزایش داده اند و این بار یک استثنا برای ورزشکاران تیم‌های ملی با مجوز وزارت ورزش و جوانان قائل شده و برای آنها عوارض ۲۶۴ هزار تومانی در نظر گرفته اند.

معرفی رئیس جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی

در این هفته مراسم تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد. بهروز عمرانی رئیس پیشین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری که بازنشسته شده است، تکریم و مصیب امیری به‌عنوان رئیس جدید این پژوهشگاه معرفی شد.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مراسم گفت: زمانی که آقای بهشتی رئیس اسبق پژوهشگاه قرار بود بازنشسته شود، افراد مختلفی برای تصدی ریاست پژوهشگاه معرفی شدند اما تأکید من از ابتدا بر این بود که از بدنه وزارتخانه فردی را به‌عنوان رئیس پژوهشگاه انتخاب کنیم که در نهایت آقای عمرانی به‌عنوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انتخاب شد. اکنون نیز برای انتخاب رئیس جدید پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری دوباره نگاه و تمرکز ما به ظرفیت‌های درون وزارتخانه است و آقای امیری را که سال‌ها در استان فارس که یکی از استان‌های مهم درحوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری است، به‌عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت داشته، برای رئیس جدید این پژوهشگاه انتخاب کرده‌ایم. انتظارم این است که پژوهش‌های کاربردی بخش مهمی از پژوهش‌های این پژوهشگاه باشد. ضمن این که این مجموعه به‌عنوان بازوی علمی و تولید دانش می‌تواند به وزارتخانه کمک کند.

آرامگاه سعدی شیرازی گل‌باران شد

از طرف دیگر مصیب امیری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس که امروز به عنوان جدید پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری معرفی شد، از برگزاری برنامه‌های بزرگداشت روز سعدی، به‌صورت مجازی خبر دادو

مصیب امیری روز اول اردیبهشت گفت: امروز در تقویم کشور به‌نام روز سعدی شیرازی نام‌گذاری شده است، به‌همین مناسبت آرامگاه این شاعر نامدار با حضور جمعی از مسئولین عطرافشانی و گل‌افشانی شد. امسال نیز همانند سال گذشته و با توجه شیوع کرونا، تمام برنامه‌ها در فضای مجازی اجرا می‌شود.

منطقه نمونه گردشگری بوجه و غار نخجیر به بخش خصوصی واگذار می‌شود

غار نخجیر واگذار می‌شود

این هفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: واگذاری منطقه نمونه گردشگری بوجه شهرستان خمین و غار چال نخجیر دلیجان به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

مصطفی مرزبان اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در خصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده واحد سرمایه‌گذاری این اداره‌کل در سال جاری، اظهار کرد: در سال جاری صدور مجوز ۷۵ مورد تأسیسات گردشگری و بهره‌برداری از ۲۰ طرح گردشگری پیش‌بینی و هدف گذاری شده است.

آسیب جزئی زمین‌لرزه به برخی از آثار بوشهر

معاون میراث‌فرهنگی استان بوشهر گفت: با بررسی کارشناسان میراث‌فرهنگی مشخص شد زمین‌لرزه به برخی از آثار تاریخی آسیب جزئی رسانده است.‌

آسیب جزئی زمین‌لرزه به برخی از آثار استان تاریخی بوشهر

نصرالله ابراهیمی گفت: قبل از ظهر زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ در مقیاس امواج درونی زمین، استان بوشهر را لرزاند که با بررسی اولیه مشخص شد آسیب جدی به آثار تاریخی استان نرسانده است. با اعلام کارشناسان میراث‌فرهنگی که در محل حاضر شدند، این زمین‌لرزه آسیبی به آثار شهرستان‌های دشتی، دشتستان، تنگستان، کنگان، دیر، عسلویه و بوشهر وارد نکرده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه نزدیک‌ترین شهرستان استان به کانون این زلزله دیلم بوده و شدت زمین‌لرزه در این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌ها احساس شده، قلعه آقاخان لیراوی روستای حصار، آسیب جزئی در پوسته بنا را داشته و همچنین در بندر ریگ شهرستان گناوه نیز حسینیه تاریخی خان، ترک‌های کوچکی برداشته است.

کارگروه مشترک گردشگری ایران و کرواسی فعال می‌شود

این هفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب با وزیر گردشگری و ورزش کرواسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

توسعه روابط ایران و کرواسی در حوزه گردشگری و ورزش/ کارگروه مشترک گردشگری دو کشور فعال می‌شود

در این دیدار پرویز اسماعیلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب و نیکولینا برنیاتس وزیر گردشگری و ورزش کرواسی ضمن بررسی تفاهم‌نامه‌های جاری، بر لزوم اجرا و در صورت نیاز تدوین و روزآمدسازی اسناد موجود تاکید کردند.

ظرفیت‌های فراوان تاریخی، فرهنگی و طبیعی دو کشور و همچنین اشتراکات فرهنگی و دوستی دو ملت، به‌عنوان مؤلفه‌های اساسی برای توسعه همکاری در بخش توریسم مورد اشاره قرار گرفت. گردشگری تخصصی در حوزه‌های سلامت، طبیعت و فناوری نیز از جمله زمینه‌های مورد بحث در این جلسه بود. دو طرف توافق کردند تا بزودی کارگروه مشترک گردشگری میان ایران و کرواسی فعال شود. در حوزه ورزش نیز مقرر شد طرفین تدوین تفاهمنامه‌ای را برای تنظیم چارچوب کلی همکاری‌ها در دستور کار قرار دهند.

۲۱ میلیون نفر از موزه‌های کشور بازدید کرده اند

۲۱ میلیون نفر از موزه‌های کشور بازدید کرده اند

بر اساس آماری که وزارت میراث فرهنگی درباره تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌های کشور ارائه کرده است، در سال ۹۸ بیش از ۲۰ میلیون ایرانی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار خارجی از موزه‌های کشور بازدید کرده اند که در مجموع آمار بازدیدکنندگان از موزه‌های خارجی در سال ۹۸ بیش از ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است. این آمار نسبت به سال ۹۷ حدود ۶۰۰ هزار نفر افزایش داشته است.

همچنین این وزارت خانه اعلام کرده ۱۷ موزه وابسته به سازمان میراث فرهنگی وقت، دو موزه خصوصی و یک موزه مشارکتی و سه موزه غیروابسته در سال ۱۳۹۰ افتتاح شده بودند اما در سال ۹۸ تعداد موزه‌های وابسته به سازمان ۷ موزه بود، ۳۹ موزه خصوصی و ۱۷ موزه غیروابسته نیز در سال ۹۸ افتتاح شدند تا آمار تعداد موزه‌های افتتاح شده کشور در سال ۹۸ به ۶۳ موزه برسد.

مصوبه جنجالی امحای لنج‌های چوبی ابلاغ شد

مصوبه جنجالی امحای لنج‌های چوبی ابلاغ شد

سال گذشته در گزارشی نوشت که سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد کرده لنج‌های سنتی چوبی و فایبرگلاس باری با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن در مدت ۵ سال امحا و به جای آن لنج‌های فلزی جایگزین شوند. این مصوبه در هیأت دولت تصویب شد و پس از آن با واکنش‌های مختلفی رو به رو بود. از جمله این واکنش‌ها از سوی متولیان میراث ناملموس بود که اعلام کردند مهارت و دانش لنج سازی سنتی در خلیج فارس توسط ایران در سال ۲۰۱۱ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است و با از بین بردن لنج‌های قدیمی، در واقع بخشی از این میراث ناملموس از بین خواهد رفت.

وزیر میراث فرهنگی و رئیس ایکوم ایران نیز در نامه‌هایی خواستار تغییر و اصلاح این مصوبه شدند حتی وزیر میراث فرهنگی نشستی با رئیس سازمان بنادر داشت و در آن نشست هم درخواست کرد که تغییری در مصوبه ایجاد شود و در حوزه گردشگری دریایی نیز این لنج‌ها مورد بهره برداری قرار گیرند.

اما حالا با وجود همه این واکنش‌ها، شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد که این مصوبه ابلاغ شد.

یکی از تغییرات این مصوبه مربوط به حذف کلمه امحا است در حالی که در اصل قضیه، تغییری ایجاد نشده و همچنان طبق این مصوبه می‌بایست لنج‌های جدید جایگزین لنج‌های چوبی شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    2 3
    برای بار اول زیاد هست ولی برای دفعات بعدی باید صعودی بره بالا
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    4 0
    دزد
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 3
    عوارض خروج از کشور بایستی بشود ده میلیون تومان تا کسی جرات خروج از کشور را به خود ندهد و ارز هم بیخود تلف نشود و بماند در دست دولت تا انرا در بازار ازاد به بیست و چند هزار تومان بفروشد و مملکت را اداره کند!
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 0
    این هم از نبوغ دوستان است که دولت ایران تنها دولت جهان است که عوارض خروج از مملکت را از شهروندانش میگیرد، راهزنی میکنیم علی برکت الله.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 0
    آخه لوازم یدکی عوارض خروج از کشور کلا خارجیه و با توجه به افزایش قیمت دلار این افزایش منطقیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس