کد خبر 1209781
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
کمبود خون در کدام گروه های خونی بیشتر است/ نیاز به خون دو استان

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، وضعیت تامین خون در کشور را توضیح داد.

به گزارش مشرق، بشیر حاجی بیگی، به تشریح وضعیت تأمین خون در کشور پرداخت و گفت: روزه داری منعی جهت اهدای خون نیست.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر اهدای خون هیجانی جای خود را به تصمیم آگاهانه و اهدای خون مسئولانه داده است، افزود: در کشور ما اهدای خون صد درصد داوطلبانه است و ایران از کشورهای پیشرو در جهان در حذف خون جایگزین بوده است.

بیشتر بخوانید:

کمرنگ شدن حمایت بیمه‌ها از بیماران کرونا

حاجی بیگی با اشاره به وضعیت اهدای خون در ماه مبارک رمضان، گفت: هموطنان، اهدای خون را مختص به شب‌های قدر نکنند زیرا نیاز به خون و فرآورده‌های خونی، روزانه و همیشگی است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، با عنوان این مطلب که وضعیت اهدای خون در کل کشور قابل قبول است، ادامه داد: مساعدت‌های انجام شده با سازمان انتقال خون در وزارت کشور، نیروی انتظامی و پلیس راهور، ستودنی است. به طوری که بخشودگی جرایم رانندگی اهداکنندگان خون در روزهای مراجعه به سازمان انتقال خون، کمک بزرگی برای تأمین خون و فرآورده‌های خونی در سراسر کشور است.

ببینید:

فیلم/ آیا اهداکنندگان خون در ساعات منع تردد جریمه می‌شوند؟

وی افزود: در حال حاضر نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در کلانشهرها بیشتر احساس می‌شود و فعلاً در استان‌های هرمزگان و اردبیل، نیاز به خون و همکاری اهداکنندگان خون در این دو استان هستیم.

حاجی بیگی با عنوان این مطلب که اهدای خون در تمامی مراکز انتقال خون سراسر کشور در شرایط کاملاً استریل انجام می‌شود، گفت: تمامی تجهیزات مورد استفاده در پروسه اهدای خون، کاملاً استریل و یکبار مصرف است.

وی افزود: هموطنانی که گروه خونی آنها منفی است و همچنین اهداکنندگان گروه خونی AB مثبت اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، از رشد یک درصدی آمار اهدای خون در دهه اول ماه رمضان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ خبر داد و گفت: بیشترین میزان رشد اهدای خون مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان جنوبی بوده است.

حاجی بیگی ادامه داد: در دهه اول ماه رمضان در سراسر کشور ۴۱ هزار واحد خون اهدا شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹، نزدیک به ۱۷ درصد رشد اهدای خون داشته ایم.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: بیشترین میزان اهدای خون در فروردین ۱۴۰۰ مربوط به استان‌های ایلام، آذربایجان شرقی و قزوین بوده است.

حاجی بیگی گفت: در کل کشور ۱۹۹۲۷۱ نفر جهت اهدای خون مراجعه داشته اند که ۱۶۱۵۸۰ واحد خون اهدا شده است.

وی افزود: طی این مطلب ۲۶۷۴۲۵ واحد خون و فرآورده‌های خونی نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما در بین مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور توزیع شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    56 2
    خب چرا نگفتین تو کدوم گروه خونی کمبود بیشتره تیترالکی
    • بهزاد IL ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      5 4
      با دقت بخون: "گروه خونی آنها منفی است و همچنین اهداکنندگان گروه خونی AB مثبت اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند."
    • امیر IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      0 0
      کمیاب ترین گروه خونی توی ایران oمنفی بمبی هست .توی کشور ۳۸ نفر داشتن سال ۹۶
    • بنده خدا IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      0 0
      منظورش اینه که اونایی که گروه خونی منفی وAB هستند بیشتر میتونن خون اهدا کنند
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    3 3
    چه مدرکی میدن که به نیروی انتظامی ارائه کنیم تا بخشودگی جرائم را برامون انجام بدن ...نکنه فقط تبلیغی هست واسه خون دادن....والسلام
  • یک ایرانی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    2 3
    من ازگروه خونی منفی هستم . منکه میخوام خون اهداکنم شرط نمیزارم .چرا برای بخشودگی جریمه ها شرط میزارن. راح بگن فرض کنید من یه تومن جریمه دارم چقدر بخشیده میشه؟ من هم تعهد میدم حداقل سالی دوبار خون اهداکنم.
  • علیرضا IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    امر خدا بپسند
  • اکبر چهاردولی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 0
    من ۸۷ بار خون اهدا کردم و گروه خونی 0منفی هستم
  • عبدالله IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 0
    این مقام مسئول توضیحاتی فرموده اند؛ اما پاسخ به سوالی که در تیتر این گزارش آمده مشخص نیست(کمبود خون در کدام گروه‌های خونی بیشتر است؟)
  • یونس مزرعه IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    کدام گروه خونی نیاز دارین اعلام کنید
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    من قبل از کرونا سالی یکی دوبار خون مدادم ولی یه روز رفتم خون بدم گفتن چون شاغل بیمارستان هستی نمیتونیم ازت خون بگیریم ABمنفی هم هستم .
  • ایران IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    7 0
    بدون شرط تاجایی که میتونین و براتون مشکلی نداره خواهش میکنم خون بدین خواهرزاده من حداقل ماهی یه بار احتیاج پیدامیکنه به خاطر بیماریش و دوران شیمی درمانیش فقط پنج سالشه لطفا محبتتونو دریعغ نکنین انسان از فردایی خودش خبر نداره 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
  • افسانه IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    من گروه خونم 0-اما میترسم تو این وضعیت خون اهدا کنم
  • اشکان هادی IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    رفیقم رفته خون بده بعد از اینکه تشکیل پرونده داده و با این اوضاع کرونایی تو صف اهدا خون الاف شده بعد از اینکه رفته پیش دکتر بهش گفته چون طی ۱ ماه گذشته رابطه جنسی داشته نمیتونی خون بدی و باس ۸ ماه دیگه بیای واقعا مسخرس مرکز اهدا خون
  • مریم قلندرزاده IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    سلام گروه خونی من ABمنفیه اما چون ۱۷سالمه نمیتونم خون بدم اما سال بعد إن شاء الله خون میدم هرکس نیازمند خون با گروه خونی من بود تو این سایت بگین
  • احمد هاشمی IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    عنوان تیتر یه چیز دیگه بود این آقا هندل زده موتورش روشن شده هی داره تخته گاز می‌ره عزیزم جواب سوالو بگو واقعا در کدام گروه کمبود خون بیستره
  • سعید IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    این ربطی به متن نداره،،کمبود خون تو کدوم گروه خونیه؟
  • عتا IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    مجردم مرد ۳۳ساله ...رفتم خون بدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس