کد خبر 1210821
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
کاهش قیمت گوشت قرمز از چند روز آینده

امسال کاهش بارش‌ها، نبود مرتع مناسب و تغذیه دام با نهاده، هزینه تولید دام را بالا برده و در صورت نبود راهکار مناسب، ماجرای مرغ برای گوشت هم تکرار می‌شود.

به گزارش مشرق، طی هفته‌های اخیر، بازار گوشت به بهانه‌های مختلف دچار نوسان شده که هر یک از مسئولان دلایل خاصی برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.  در فصل بهار با عرضه انبوه دام  انتظار می‌رفت که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد اما خشکسالی مرتع و گرانی نهاده دامی، بازار را متشنج کرده است.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه  ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۷۰ هزار تومان و سردست گوساله ۱۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به اواخر اسفند رشد زیادی داشته است.

بنابر آمار مجموع بارش‌های کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بالای ۵۱ درصد و نسبت به دوره نرمال بلندمدت ۴۵ درصد کاهش داشته است که شرایط خشکسالی و مطلوب نبودن مرتع موجب شده تغذیه دام بصورت دستی انجام شود و این امر هزینه‌های تولید را بشدت افزایش می‌دهد.

بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران بخش معتقدند که با توجه به شرایط خشکسالی در استان‌های شرقی و جنوبی، دام سبک نیاز به حمایت دارد که اگر مسئولان توجهی به این موضوع نکنند،  سرنوشت بازار مرغ برای گوشت هم‌تکرار خواهد شد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا درباره تاثیر شرایط خشکسالی بر بازار گوشت  و علل گرانی‌های اخیر با خبر شویم:

مشکلات شبکه توزیع علت اصلی گرانی بازار گوشت/خرید حمایتی دام راهی برای رسیدن تعادل بازار

منصور پوریان رئیس شورای تامین‌کنندگان دام،  با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط مطلوب تولید، مشکلی در عرضه دام و گوشت کشور وجود ندارد.

وی افزود: گرچه برخی افراد اذعان‌می کنند که قیمت گوشت در خرده فروشی‌ها بالاست، اما راهکارهایی برای رسیدن صنعت دامپروری به تعادل وجود دارد.

پوریان با بیان اینکه سال گذشته صنعت دامپروری نوسانات چشمگیری داشت، گفت: با تخصیص نهاده‌های دامی به واحدهای دامداری تا حدودی مشکلات صنعت مرتفع شد، هر چند دامداران سنتی همچنان در تخصیص نهاده مشکلاتی دارند.

این مقام مسئول با اشاره به راهکارهای تعادل بازار گوشت بیان کرد: خرید حمایتی دام از واحدهای دامداری باید بدرستی انجام شود چرا که اکثر واحدهای دامداری با مشکل نقدینگی روبرو هستند، صادرات از دیگر راهکارهای تعادل بازار محسوب می‌شود چرا که دامداران نمی‌توانند تنها متکی به بازار داخل باشند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام مشکلات شبکه توزیع را از علل نابسامانی و التهاب بازار گوشت خرده فروشی برشمرد و گفت: با اعمال نظارت دقیق و مدیریت صحیح بر بازار، التهابات قیمت به پایان می‌رسد.

به گفته وی، با توجه به انبوه دام در واحدها و شرایط مطلوب گوشت، نوسان خاصی در بازار متصور نیستیم.

گرانی گوشت ارتباطی به دامداران ندارد/نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۲۰ هزار تومان

افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک  با بیان اینکه مقادیر قابل توجهی دام در حال عرضه است، اظهار کرد: هم‌اکنون مقادیر زیادی دام با وزن ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم در حال عرضه است.

این مقام مسئول متوسط قیمت هر کیلو دام زنده را ۶۰ هزار تومان اعلام کرد .

وی با اشاره به اینکه گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد، افزود: با توجه به قیمت دام زنده، نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۲۰ هزار تومان است که متاسفانه با نرخ ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

دادرس ادامه داد: مسئولان باید تدابیری بیندیشند چرا که با توجه به شرایط خشکسالی در سطح کشور بویژه استان‌های شرقی و جنوبی، دام سبک نیاز به حمایت دارد، چنانچه مسئولان به هشدارهای کارشناسان توجه نکنند، اتفاقات بازار مرغ برای گوشت هم تکرار می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک با اشاره به اثرات سوء حذف گوشت گوسفندی از سبد مصرفی خانوار بیان کرد: با حذف گوشت گوسفندی از سبد خانوار، قیمت گوشت گوساله و مرغ بالا می‌رود، از این رو ضروری است که مسئولان در خصوص موضوع خشکسالی تدابیری برای دام سبک‌ بیندیشند.

وی اختلاف ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت گوشت از دامداری تا بازار را ناشی از مشکلات سیستم توزیع اعلام کرد و افزود: ایجاد زنجیره‌های تولید راه حل رفع نا بسامانی بازار گوشت است که وزارت جهاد و وزارت صمت باید عزم جدی و مدیریت صحیح در این راستا بکار گیرد تا بازار ساماندهی شود.

دادرس ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی، چوبداران با قیمت پایین دام را خریداری و سپس احتکار می‌کنند که این شرایط منجر به نارضایتی تولیدکننده و مصرف کننده می‌شود.

وی عدم دسترسی مصرف کننده به عرضه مستقیم را علت اصلی التهاب بازار گوشت دانست و گفت: گوشت سفید و قرمز در سبد خانوار هر یک سهمی دارند که کمبود در هر یک از این بخش ها، فشار بر بخش دیگر وارد می‌کند. به عنوان مثال افزایش قیمت گوشت گوساله و گوسفند منجر به فشار بر بازار مرغ شد.

این مقام‌مسئول افزود: با استمرار تعادل قیمت مرغ و عرضه گوشت منجمد، التهابات بازار گوشت قرمز تا حدی مرتفع می‌شود.

بازار گوشت رونقی ندارد/گرانی نهاده‌ها  علت اصلی التهاب بازار گوشت

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، با اشاره به اینکه بازار گوشت رونقی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۱۲۷ تا ۱۳۰ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب حداکثر ۱۰ درصد سود،  به قیمت ۱۴۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

وی افزود: علی رغم فصل عرضه دام و توزیع انبوه ، گرانی نهاده‌ها و علوفه منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید می‌شود.

ملکی با اشاره به تاثیر شرایط خشکسالی و مطلوب نبودن وضعیت مراتع کشور در بازار بیان کرد: اگر امسال وضعیت علوفه مراتع خوب بود، به سبب ازدیاد عرضه کاهش قیمت اتفاق می‌افتد، اما هم اکنون، تغذیه دام با نهاده به صورت دستی انجام می‌شود و به همین جهت هزینه‌های تولید بالاست.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان تصریح کرد: کاهش تقاضا و قدرت خرید خانوار منجر به رکود بازار شده است.

همه ساله بازار محصولات پروتئینی به بهانه‌های مختلف دستخوش نوساناتی قرار می‌گیرد که امسال کاهش بارش ها، نبود مرتع مناسب و تغذیه دام با نهاده هزینه تولید را بالا برده است در این شرایط اگر راهکاری برای رفع بحران فعلی اندیشیده نشود، ماجرای مرغ برای گوشت تکرار می‌شود چرا که با کاهش مصرف گوشت گوسفندی در سرانه مصرف، فشار بر بازار گوشت گوساله و مرغ بیشتر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 1
    ربط باد روده به شقیقه
  • ناشناس IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    1 0
    از بس خوبیم خدا از هر طرف رو از بشر دوپا برگردوند.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    6 0
    اقا دامدار بدبخت چه گناهی کرده وقتی قدرت خرید مصرف کننده سقوط کرده مگه قراره دامدار هزینه پرداخت کنه؟؟منطقی باشیم امسال علوفه بشدت نایاب است و گوشت قیمت تمام شدش بالاست.نکنه انتظار دارید گوشت مثل پیاز کرمون بشه کیلویی پانصد تک تمن؟؟
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    3 0
    این مسله بر عکس مرغ است اگر مراتع کم بار باشد دامپرور برایش مرغون به صرفه نیست دام را نگاهدارد باالجبار باید دام را بفروشد کاه ویونجه برای پرورش دام خیلی گران تمام میشود
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    باران بباره گوشت گرونمیشه نباره گوشتگرون میشه-
  • NL ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    1 0
    مسولین محترم کشور دامداران نفس اخر را می کشند. دام های مولد به کشتارگاه ها فرستاده می سشود و مسولین خوشحال که تولید اضافه گوشت داریم اکثر دامداری ها 30درصد دام هایشان تلف شده و کاه و علوفه به خارج قاچاق می شود. مسولین محترم دامداران نفس آخر را می کشند و اگر به داد این دامدار مظلوم نرسید کشور با کمبود گوشت مواجه خواهد شد. باید گفته همه کالا ها سه برابر شده و دارو 4 برابر نهاده ها 4 برابر گوشت 30درصد گران شده خیلی است. پس با کمک نقدی دامداری کشور را نجات دهید.
  • احمد IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    باران ببارد گوشت گران می شود، باران نبارد گوشت گران می شود!! بی عرضگی را مطرح نمیکنند و باران را بهانه میکنند! رئیس اتحادیه اظهار کرده بود به دلیل گران بودن گوشت سرانه مصرف گوشت از 12 کیلو به 6 کیلو کاهش یافته است، پس چرا گوشت ارزان نشد؟ باران شده بهانه گرانی!!
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    2 0
    آخرین نفس های دامداران و عدم حمایت از آنان. نابودی صنعت کشاورزی با خشکسالی گرانی دارو نهادهای دامی و عدم حمایت.
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    2 0
    چه‌باران.بباردچه‌باران‌نبارد‌برای‌....
  • دامدار IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    با سلام تمام سود دام داره میره تو جیب دلالها و قصاب ها بیشتر دامداران به علت علوفه و داروی گران دامهای خودشون رو به حراج گذاشتند دام زنده به شدت قیمتش اومده پایین و خرج بشدت بالا من دامدارانی میشناسم ک تمام گوسفندانشون رو حراج کردند..بعلت تاثیر نداشتند مسئولین بر مملکت دیگه از اونها ن گلایه ای میره و نه شکایتی ..اینجا دامداران به رنج نشستند اونجا دلالان به گنج..
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    زمانی که باران کم می باره معمولا دامداریها دامها را به علت نبود مراتع سبز به بازار عرضه میکنند و باعث پایین آمدن قیمت گوشت میشه حالا پایین نمیاد دستهای پشت پرده صادر می کنند که قیمت داخل پایین نیاد
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    1 0
    دامداربا این هزینه ها علوفه وجو دارن بطورصددرصد نابودمیشن به دادمون برسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس