کد خبر 1210870
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۳
بن‌سلمان

در مذاکرات وین دقیقا چه خبر است؟ خبرگزاری دولتی خبر آنلاین تیتر غلط‌اندازی زده با این مضمون: «خبرهای خوب از وین؛ از گشایش برجام تا لغو تحریم.» اما واقعیت چیست؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

اولیانوف نماینده روسیه هم می‌گوید: «هنوز موضوع لغو تحریم‌ها مشخص نشده است. هر دو طرف ایرانی و آمریکایی برای احیای کامل برجام تمایل دارند، اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد و موضوع لغو تحریم‌ها مشخص نشده است. مقامات واشنگتن، البته به‌طور مبهم، فهمانده‌اند که ممکن است نخستین گام را بردارند، ولی به‌طور دقیق هم گفته‌اند که لغو تحریم‌ها فقط در صورتی ممکن است که ایران شروع به بازگشت به انجام تمامی تعهدات خویش کند.»

بیشتر بخوانید:

چرا لحن عربستان درباره ایران تغییر کرده است؟

شبکه آمریکایی بلومبرگ می‌گوید قدرت‌های جهانی در تلاشند تا برجام را تا پیش از اول خرداد، موعد پایان توافق موقت ایران و آژانس احیا کنند. و خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی می‌نویسد «دولت بایدن در حال بررسی عقب‌نشینی از برخی تحریم‌های اعمال شده دوره ترامپ است تا تهران را به بازگشت به توافق متقاعد کند. با این حال این مقامات عنوان کرده‌اند که (صرفا) آماده لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام هستند».

 در این میان، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: «ما به دنبال بررسی برداشتن تحریم‌هایی هستیم که با توافق هسته‌ای هماهنگ و سازگار نیست. اما حتی اگر ما به برجام بپیوندیم (که همچنان مسئله‌ای فرضی است)، ما همچنان به اجرای تحریم‌های دیگر، از جمله تحریم‌های برنامه موشکی ایران، فعالیت منطقه‌ای، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر ادامه خواهیم داد»

همزمان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پس از ملاقات با رئیس ‌موساد تصریح : «چالش‌هایی در مورد ایران، از جمله در ارتباط با فعالیت‌های ثبات‌زدا، حمایت از تروریسم، حقوق بشر و برنامه هسته‌ای وجود دارد. در حالی که با ایران مذاکره می‌کنیم، همزمان، به اتخاذ اقدامات لازم علیه فعالیت‌های این کشور نیز ادامه می‌دهیم.»

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که پریروز، خبر «توافق آمریکا و اسرائیل برای تشکیل کارگروه ضدایرانی» در رسانه‌های آمریکا منتشر شد. بر اساس این خبر، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن، در دیدار با «مئیر بن شبات» همتای صهیونیست خود، ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین، توافق کردند کار گروهی را برای بررسی تهدیدهای ایران تشکیل دهند. بنا بر اعلام رسمی کاخ سفید، «آمریکا و اسرائیل توافق کردند یک گروه کاری بین آژانسی ایجاد کنند تا توجه ویژه را به تهدیدهای فزاینده ایران تشکیل دهند. دو طرف همچنین به مذاکره درباره نگرانی‌های جدی مشترک‌شان نسبت به پیشرفت‌های اخیر برنامه هسته‌ای ایران پرداختند. آمریکا، اسرائیل را در جریان مذاکرات وین قرار داد و بر علاقه شدید واشنگتن در رایزنی نزدیک با اسرائیل در موضوع هسته‌ای تأکید کرد. طرفین در مورد تهدید قابل توجه رفتارهای تهاجمی ایران در منطقه توافق کردند و مقامات آمریکایی بر حمایت بی‌دریغ رئیس‌جمهور بایدن از حق دفاع از اسرائیل تأکید کردند. ایالات متحده در تعهد خود به امنیت اسرائیل تسلیم‌ناپذیر است.»

بیشتر بخوانید:

بن سلمان چگونه دیپلماسی آموخت؟

از سوی دیگر، آمریکا هیئتی را هم برای بررسی تحولات عراق و یمن، به این دو کشور فرستاده و به نظر می‌رسد در تلاش است از طریق برخی دولت‌های همسو، روند پیشروی پیروزی‌ها و پیشروی مقاومت یمن در مارب را کُند نماید.

آنها که تاکنون در آتش جنگ یمن می‌دمیدند، حالا درصدد اعلام آتش‌بس فریبکارانه برای توقف پیروزی مقاومت یمن و بازسازی توان مضمحل شده رژیم سعودی هستند. وزارت خارجه باید احتیاط لازم را به خرج دهد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در حال تله‌گذاری برای برجام دو- به موازات وعده درمانی فریبکارانه آمریکا درباره اصل برجام در وین- هستند! و حال آنکه در حقیقت، با ژست «امکان برداشتن تحریم‌های هسته‌ای»، در تدارک تشدید تحریم‌ها با بهانه‌های گوناگون هستند.

یادآور می‌شود برخی روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی، در روز پنج‌شنبه در تیترهای مشابه، به استقبال اظهارات تاکتیکی ولیعهد جنایتکار عربستان رفتند؛ و این در حالی است که تحرکات مشترک آمریکا و عربستان صرفا، سناریویی برای کشیدن ترمز پیشروی‌های مقاومت یمن و بازسازی توانایی فرسوده سعودی‌ها ارزیابی می‌شود.

تیتر برخی از نشریات و رسانه‌ها به این شرح است؛

- همشهری: عربستان، مسافر جدید قطار دیپلماسی.

- سازندگی: پایان دوئل، ایران و عربستان به سوی عادی‌سازی در روابط پیش می‌روند.

- دنیای اقتصاد: راز چرخش عربستان.

- اعتماد: نسیم عقلانیت در ریاض، بن‌سلمان به لحن آشتی‌جویانه در ریاض روی آورد.

- انتخاب: برجام، بن‌سلمان را وادار کرد به مذاکره از موضع پایین تن دهد(!)

- خبرآنلاین: ظریف در منطقه و تغییر لحن عربستان، پیام ایران چه بود.

- زمینه‌های تقابل ایران و عربستان از بین رفته و به سمت نزدیکی پیش می‌روند(!)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محتشم IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    0 0
    واقعا اینها این مفاهیم را استنباط کرده اند یا نوشته اند آنچه از آنها خواسته شده است دروغ برای دروغ / فریب برای فرار
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    0 0
    عین ماجرای برجام داره تکرار میشه، دروغ اصلاح طلبا و بزک رسانه هاشون. چرا استیضاح نمی کنید؟ من عین روز روشن دارم شروع برجام منطقه ای رو توسط اقای ش و اقای ظ می بینم. خود دانید.
  • رضا IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    0 0
    په نه په ! توقع داريد ، امريكائى ها با يه برجام خشك و خالى براتون هم برقصند ! انگار ارث بابامونو ميخواهيم !
  • US ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    0 0
    فقط دعا کنید زودتر این چند ماه بگذره و این اصلاح طلب ها از صحنه رسمی کشور دور شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس