روحانی

رئیس جمهور گفت:اهتمام به مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای برای بهبود نیروی کار و اقتصاد کشور، ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و باید ضروری ترین و مهمترین جهت گیری آموزش و پرورش باشد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در آستانه ۱۲ اردیبهشت ماه و روز معلم در دیدار جمعی از معلمان، با گرامیداشت یاد معلمین بزرگی همچون شهید مطهری، شهید رجایی و شهید باهنر، اظهار داشت: این معلمین گرانقدر نه تنها با زبان خود بلکه با اخلاق، سلوک و رفتارشان در مسیر تعلیم و تربیت، تأثیرگذاری فراوانی داشتند و مهم این است که معلم نه تنها با زبان و تدریس بلکه با اخلاق، رفتار و شیوه زندگی خود دانش‌آموزان و جامعه را در مسیر درست هدایت کند.

رئیس جمهور با تجلیل از شخصیت والای شهید مطهری و گرامیداشت هفته معلم، اظهار داشت: شهید مطهری از شخصیت‌های بسیار ارزشمند جامعه ما هستند که برای فرهنگ و دین جامعه ایران، دلسوزی و تعصب داشتند و معلمی است که برای ده‌ها و حتی صدها سال هم می‌تواند معلمی کند.

 روحانی اهمیت انتخاب شیوه مناسب برای تدریس را مورد تأکید قرار داد و گفت: در روش تدریس و معلمی مهم این است که به نوعی آموزش دهیم که در جان دانش‌آموزان بنشیند و به مرور زمان فراموش نشود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به ایام ضربت خوردن مولا علی(ع) و با گرامیداشت شب‌های قدر، اظهار داشت: فتوت، مردانگی و عدالت امیرالمؤمنین علی(ع) در تاریخ بی‌نظیر است و الگویی بالاتر از پیامبر اسلام(ص)، امام علی(ع)، فاطمه اطهر(س) و ائمه هدی(ع) وجود ندارد و اینان معلم بزرگ بشریت و تاریخ هستند.

روحانی خاطر نشان کرد: ما مسلمان و شیعه علی بن ابیطالب(ع) هستیم آنها به ما می‌آموزند که چگونه زندگی کنیم و حیف است که معلم باشیم و این فرهنگ دینی و تاریخ اسلام را به خوبی به دانش‌آموزان منتقل نکنیم.

رئیس جمهور در ادامه اهمیت تدریس در پیش‌دبستانی و دبستان را مورد تأکید قرار داد و گفت: بی‌تردید در مقاطع تحصیلی، دوره ابتدایی و پیش‌دبستانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در طول ۸ سال گذشته اقدامات ارزشمندی در این مقاطع تحصیلی انجام شده است. در این دوره تحصیلی خداوند نعمت و سرمایه بزرگی را در اختیار معلمین قرار داده است و اگر معلمی بتواند در طول دوره فعالیت خود حتی یک نفر را هدایت کند، این کار برای دنیا و آخرت‌شان کفایت می‌کند. چرا که هدایت انسان با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.

دنیای آینده، دنیای هوش مصنوعی، ربات‌ها و فضای مجازی است

 روحانی با تجلیل از تلاش و مجاهدت معلمان در حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، گفت: معلمین عزیز با عشق و فداکاری بدون اینکه هیچ دستورالعملی صادر شود، چند روز پس از شیوع کرونا کلاس‌های درس را از طریق فضای مجازی شروع کردند و این کار بسیار ارزشمند و تحسین‌ برانگیز است.

رئیس جمهور با اشاره به آموزش دانش‌آموزان از طریق شبکه سراسری شاد، خاطر نشان کرد: بدون تردید اگر نمی‌توانستیم در طول دوران کرونا، دانش‌آموزان را به نوعی تحت آموزش قرار دهیم وجود فاصله زمانی می‌توانست مشکل‌آفرین بوده و چه بسا روند زندگی برخی از دانش‌آموزان را دچار اخلال کند، اما به فضل الهی روند آموزش حتی برای یک روز متوقف نشد.

 روحانی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در گسترش شبکه مجازی، خاطر نشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم با اقدامات دولت برای گسترش فضای سایبری، مخالفت‌هایی انجام می‌شد، اما با این حال در دولت یازدهم، پهنای باند تا ۳۰ برابر افزایش دادیم، ضمن اینکه باید کاری کنیم که آسیب‌های فضای مجازی به حداقل برسد.

رئیس جمهور اصلاح و ارتقاء روش‌های آموزش و تربیت را مورد تأکید قرار داد و گفت: دنیای آینده، دنیای هوش مصنوعی، ربات‌ها و فضای مجازی است و دانش‌آموز را باید برای دنیای فردا تربیت کنیم و در این راستا آشنایی دانش‌آموزان با دانش الکترونیک و تسلط و استفاده از این دانش ضروری است. باید دانش‌آموزان با سواد استفاده از این دانش و خطرات آن آگاه شوند.

 روحانی افزود: لازم است در فضای آموزش و تعلیم صرفاً روی چندین نکته اساسی به طور مداوم تأکید شود تا آن نکات تا آخر عمر فراموش نشوند.

مهارت و مهارت آموزی باید ضروری ترین و مهمترین جهت گیری آموزش و پرورش باشد

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع معلمان و فرهنگیان، زبان فارسی را نتیجه هم افزایی همه اقوام ایرانی دانست و با اشاره به اهمیت نقش زبان ملی و رسمی در فرهنگ سازی ملی، بر ضرورت توجه ویژه به زبان رسمی کشور از سوی معلمان در مدارس تاکید کرد.

روحانی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم "آموزش زبان محلی" را به غلط "آموزش به زبان محلی" تعبیر کنند، اظهار داشت: متاسفانه امروز بخشی از بدخواهان هویت ملی ما، زبان فارسی و مرجعیت آن را هدف قرار داده و سعی در ایجاد دوگانه کاذبی به نام زبان مادری و زبان رسمی و ملی هستند و معلمان عزیز تنها کسانی هستند که می توانند و باید این توطئه را خنثی کنند.

روحانی در ادامه سخنان خود در جمع معلمان با تاکید بر لزوم اثربخشی بیشتر نظام تعلیم و تربیت در زمینه تربیتی و مهارت آموزی، گفت: توجه به دو عرصه تربیتی و مهارت آموزی در کنار آموزش های عادی همیشه مورد تاکید این دولت بوده است.

رئیس جمهور اهتمام به مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای را برای بهبود نیروی کار و اقتصاد کشور، یک ضرورت اجتناب ناپذیر خواند و اظهار داشت: مهارت و مهارت آموزی باید ضروری ترین و مهمترین جهت گیری آموزش و پرورش باشد.

رئیس جمهور همچنین اضافه کرد: بهتر است که دانش‌آموزان در طول ۱۲ سال تحصیل خود یک زبان خارجی را تا حد قابل قبول یاد بگیرند.

دولت ۱.۵ میلیارد دلار برای خرید واکسن در نظر گرفته است

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه دولت ۱.۵ میلیارد دلار برای خرید واکسن و نهاده‌های تولید واکسن در داخل در نظر گرفته است، اظهار داشت: بسیار امیدوار هستیم به اینکه از مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید، در شرایطی باشیم که حداقل بخشی از آموزش به صورت حضوری انجام شود.

در این مراسم تعدادی از معلمان در سخنانی پیشنهادات، دیدگاه‌ها و مطالبات خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

تخفیف اعتبارات لازم برای حمایت از آموزش، توجه به تولید محتوای با کیفیت، هموار کردن راه ادامه تحصیل برای معلمان، توجه به رفاه و معیشت معلمین و فرهنگیان، وجود سیستمی برای تشویق معلمان تولیدکننده و محتواساز از جمله موضوعاتی بود که در این مراسم از سوی معلمان مطرح گردید.

در این مراسم همچنین شماری از معلمان برگزیده کشور، توسط وزیر آموزش و پرورش با اهداء لوح سپاس مورد تقدیر قرار گرفتند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • حامد IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    2 0
    وارداتچی! الهی آه دانشمند ایرانی گریبانگیرت بشه.
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    2 0
    کج لقمه تر از تو هیچ کشوری به خودش ندیده
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    2 0
    این دولت در هرچی ناکارآمد و واداده بود ولی خیلی خوب در ضربه زدن به ملت حتی از یک لحظه هم غفلت نکرد
  • علی DE ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    2 0
    بشرطی که یک میلیارد از این یک‌و‌نیم میلیارد با رانت و... به جیب دلالان نره!!
  • DE ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    توجه به دو عرصه تربیتی و مهارت آموزی ...... ---------------- نکته بسیار مفید " مهارت آموزی دانش اموزان ایرانی" رو جناب اقای روحانی بیان فرمودند که خوب بود به نکات جزئی تری اشاره می فرمودند. بعنوان اقدام همیشه بیادماندنی ، آموزش یک حرفه مهارتی دو ساله رودر تحصیلات متوسطه عمومی12 ساله هر ایرانی عملی و اجرایی و الزامی باشه. سه ماه تعطیلات تابستانی ، یک ماه اش حداقل صرف کاراموزی دانش اموزان در رشته مهارتی مورد علاقه شان شود. بطوریکه هر دانش اموز ایرانی که دیپلمه میشه دارای این سه مهارت ثابت باشه: 1. هر ایرانی موظف به فراگیری یک شغل مهارتی دو ساله در طول تحصیلات متوسطه 12 ساله خود باشه و باهاش بتونه بعد از دیپلم 12 ساله درامد کسب کنه. 2. هر فرد ایرانی در طول تحصیلات متوسطه 12 ساله بتونه به یک زبان خارجی استاندارد دلخواهش تسلط خوبی داشته و در حد مکالمه روان و نامه نگاری و توانایی نوشتن متون متوسط به زبان خارجی انتخابی اش باشه. 3. هرفرد ایرانی از اول تحصیل تا اتمام 12 سال تحصیل حداقل یک اختراع و ابتکار متوسط رو مطابق با رشته تحصیلی خودش ضمیه پایان نامه تحصیلات متوسطه عمومی 12 ساله اش بکنه. لازمه از کلاس دوم دبستان تا کلاس 12 یک درس بنام "اختراعات و ابتکارات" دو ساعته در هفته در برنامه درسی 11 ساله دانش اموزان مطابق با رشته و نیازهای کشورگنجانده بشه .
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    حتما با اجرای یواشکی سند 2030و حذف عکس شهیدان و عکس قرآن و...
    • DE ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      اتفاقا لازمه خانواده شهدا پا به میدان گذاشته و پیگیر جدی رسمی کردن یک رشته مهارتی 2 ساله( رشته مورد علاقه هر جوان ایرانی) برای هر جوان ایرانی در طول 12 سال تحصیل باشند. زیرا جوانشان برای استقلال این کشور خون و جان داده که گشایشی در زندگی جوان ایرانی اتفاق بیافته، زیرا تا جوانان ایرانی توانمندی مهارتی وشغلی کسب نکنند، خوداتکایی اقتصادی بنیادی و اساسی حاصل نمیشه. خانواده شهدا لازمه بشکل فعالانه با معلمان و مسئولان بخش فنی وحرفه ایی تعامل و ارتباطات سازنده برقرار کرده و با خلاقیت های لازم طرح های شفاف و روشن مهارت شغلی برای همه استانها با آموزش بخش نئوری در فضای مجازی و بخش آموزش عملی درکارگاه ها بوسیله وزارت آموزش وپرورش در قالب 12 سال تحصیل راه اندازی بشه. سند 2030 یک بمب خاموش هلنی اسکندر مقدونی درزمان فعلی هستش که هدفش توسعه و نفوذ فرهنگ متعفن غرب بشکل یک مهاجم که هدف 2030 سرکوب و تخریب فرهنگ و ارزشهای اسلامی - ایرانی بشکل تدریجی هستش. اتفاقا خانواده شهدا در بخش فرهنگی و آموزشی باید هوشیار و مانع پیاده شدن این پروژه خانمان برانداز 2030 زیر هر پوشش و فریبی بشن. دراین طرح بجای اینکه زمان جوان ایرانی هدر بره ودزدیده بشه، مجلس محترم و وزیر آموزش و پرورش یک دوره آموزشی مهارت شغلی 2 ساله برای جوانان ایرانی تدارک ببینن.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    مستر رییس جمهور الان وقت "باید باید" نیست الان وقت ارائه گزارش عملکرد 8 ساله است. کی می خوای بزرگ شی؟؟!!!!!!!
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    جناب رییس جمهور اطلاع پیدا کردن از روشهای اموزشی دیگر ممالک یک امر مطلوب است . متاسفانه با دید افراطی اگر بگویم اصلا در کشور ما در سطح متوسطه دوم اصلا اموزشی صورت نمی گیرد . بجز مدارس خاص . شما بررسی کرده اید که چه میزان از دانش اموزان کتابهایشان را درست می خوانند ؟ لطفا به نمرات نگاه نکنید . اینها کیلویی است . چرا که مردودی وجود ندارد . چرا اصلا باید هر کسی که وارد متوسطه دوم می شود فارغ التحصیل شود ؟ شما از کارشناسان المانی در اموزش و پرورش استفاده کنید .در فوتبال داریم اما در صنعت نه . یک نگاهی به کتب درسی بیندازید .آیا چیزی برای گفتن دارد . کتابهایتان را با کتابهای افغانستان مقایسه کنید .من بسیاری از کتابهایشان را دانلود کردم و مقایسه کردم . همین ثبت نامها را نگاه کنید چقدر پول به اجبار از کسانی می گیرند که به نان شب محتاج هستند . از یک طرف می گویید نگیرید و از طرف دیگر می گویید مدیریت کنید . مدیران دستور شما را دور می زنند و قبل از تاریخی که اعلام کرده اید چک صیادی از اولیا می گیرند . ایا بر خرج کردن این پولها نظارت کافی دارید ؟ لطفا ببخشید اگر صراحت لهجه داشتم . سالم و تندست باشید
  • 0 DE ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    چرا کسی به وزارت آموزش و پروش و کار و ارشاد گزارش نمیدهد بلای مدرکفروشی با سوءاستفاده از بلای کرونا؟! اما بدانید اساسا اکثریت بچه ها محصل در ایران درسی نمیخوانند، همان زمان قبل از کرونا اکثریتشان انگاری به زور وادراان کرده بودند بروند مدرسه! اکنون که با مدرکفروشی مدارش خصوصی و ازمون آنلاین فاتحه آموزش خوانده شده است، مدرکگرایی عمدی-هدفمند سرمایه داری ج.ا به سیستم آموزشی کشیده شد و اکنون فساد سیستماتیک در بنیانهای نظام امزشی ایران تسلط یافته است، بیش از یک سال است منتقدان در جاهای مختلف کامنت میگذارند که این سوءاستفاده از بحران کرونا و تبدیل معضل کرونا به نعمت برای مدرکرفروشان بخش خصوصی! آموزش مجازی در کار نیست، چند تا کلیپ آموزشی و مشتی فرمالیته فایل پی.دی.اف از جزوات و سوالات با جواب تستی با قابلیت سرچ! مثلا یکی از رشته های مهارت کامپیوتر مراکز مهارتی تحت نظر وزارت ارشاد دو هزار ساعت نیازمند آموزش است، گاهی یک صدم هم کلاش ندمیگذارند و افرادی حتی بدون اینکه اصلا یک با کامپیوتر رکده باشند و توانایی یک یک صفحه تایپ درست کنند، بهشان مدرک میدهند! چگونه؟ میروند پول میدهند، نمره مستمر بین 4 تا ده در اخیتار آموزشگاه و در حقیقت حق معلم و مربی است به به محصل کوشا و مودب بدهندف اما مدیران این نمره مستمر پیشفروش میکنند همان اول، معلمان و مربیان مجبور میکنند با حققو ناچیز تن بدهند وگرنه اخراج میکنند! و بقیه را بجایشان آزمون میدهند و مدیران اموزشگاهها میدانند و اصلا با تضمین قبولی! خوب بخشی برمیگردد به مدرگرایی نامعقول، مثلا شخصی که پول وسرمایه و حتی سابقه دارد مجوز تاسیس مرکزی میخواهد، شرط دیپلم داشتن! مثالش ایجاد مرکز خدمات و یا تولیدی، خوب این شخص مهارت و تجربه دارد و گاه سرمایه و میتواند افراد ماهر استخدام کند، اما همین شرط دیپلم گذاشتن برای مجوز، آن شخص از یک فرد مفید و پاکدست تبدیل به متقلب میکند و زمینه عذاب وجدان و انحراف اخلاق حرفه ای و میرود مدرک میخرد؛ این معضل بزرگ مدرگرایی و سپس مدرکفروشی! سامانه آزمون انلاین هم طوری است که افراد با آی.پی های مختلف و گاهی با یک آی.پی برای دهها نفر تست میزنند، محصلان دنبال مدرک پولی را در جایی جمع میکنند و برایشان تست میزنند! انهایی هم کمی سرچ بلندند یا در خانواده و آشنایان فردی وارد بلاند که سرچ بزنند در فایلهای پی.دی/اف براحتی تس
  • 0 DE ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    مدرکگرایی عمدی-هدفمند سرمایه داری ج.ا به سیستم آموزشی کشیده شد و اکنون فساد سیستماتیک در بنیانهای نظام آموزشی ایران تسلط یافته است، بیش از یک سال است منتقدان در جاهای مختلف کامنت میگذارند که این سوءاستفاده از بحران کرونا و تبدیل معضل کرونا به نعمت برای مدرکرفروشان بخش خصوصی! آموزش مجازی در کار نیست، چند تا کلیپ آموزشی و مشتی فرمالیته فایل پی.دی.اف از جزوات و سوالات با جواب تستی با قابلیت سرچ! مثلا یکی از رشته های مهارت کامپیوتر مراکز مهارتی تحت نظر وزارت ارشاد دو هزار ساعت نیازمند آموزش است، گاهی یک صدم هم کلاش ندمیگذارند و افرادی حتی بدون اینکه اصلا یک با کامپیوتر رکده باشند و توانایی یک یک صفحه تایپ درست کنند، بهشان مدرک میدهند! چگونه؟
  • 0 DE ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    میروند پول میدهند، نمره مستمر بین 4 تا ده در اخیتار آموزشگاه و در حقیقت حق معلم و مربی است به به محصل کوشا و مودب بدهندف اما مدیران این نمره مستمر پیشفروش میکنند همان اول، معلمان و مربیان مجبور میکنند با حققو ناچیز تن بدهند وگرنه اخراج میکنند! و بقیه را بجایشان آزمون میدهند و مدیران اموزشگاهها میدانند و اصلا با تضمین قبولی! خوب بخشی برمیگردد به مدرگرایی نامعقول، مثلا شخصی که پول وسرمایه و حتی سابقه دارد مجوز تاسیس مرکزی میخواهد، شرط دیپلم داشتن! مثالش ایجاد مرکز خدمات و یا تولیدی، خوب این شخص مهارت و تجربه دارد و گاه سرمایه و میتواند افراد ماهر استخدام کند، اما همین شرط دیپلم گذاشتن برای مجوز، آن شخص از یک فرد مفید و پاکدست تبدیل به متقلب میکند و زمینه عذاب وجدان و انحراف اخلاق حرفه ای و میرود مدرک میخرد؛ این معضل بزرگ مدرگرایی و سپس مدرکفروشی!
  • 0 DE ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    سامانه آزمون انلاین هم طوری است که افراد با آی.پی های مختلف و گاهی با یک آی.پی برای دهها نفر تست میزنند، محصلان دنبال مدرک پولی را در جایی جمع میکنند و برایشان تست میزنند! انهایی هم کمی سرچ بلندند یا در خانواده و آشنایان فردی وارد بلاند که سرچ بزنند در فایلهای پی.دی/اف براحتی تست میزنند بدون آنکه سواد و مهارتی کسب کنند! همین طوری میلیون نفر کمسواد مدرک دیپلم و مهارت فنی حرفه ای و یا وزارت ارشادی میگرند و وارد دانشگاه و مراکز شغلی دولتی-حکومتی میشود! افرادی با تقلب مدرک و پول گرفته، آیا افراد صالح و مفید در جامعه و مراکز حکومتی خواهند بود؟!
  • 0 DE ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    با وجودی پیشنهاد شده نمونه سوالات (در عمل همان سوالات آزمون آنلاین با جواب است!) حذف، تا محصلان مجبور شوند کتابها مطالعه کنند، این کتابها اغلبشان رایگان وبه صورت پی.دی.اف در دسترس همگلان است، اما محصلان تنبل حاضر نیستند مطالعه کنند، چون سیستم مدرکفروشی و بدتر آنکه، آزمون آنلاین آنها بی نیاز مطالعه و یادگیری علم و هنر کرده است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس