تحریم‌های نفتی در حال بی‌اثر شدن هستند/ رشد مثبت بخش نفت اقتصاد ایران

صندوق بین‌المللی پول گزارش داد، در سال ۲۰۲۰ همزمان با شیوع کرونا و در عین حال تحریم‌های نفتی، رشد ۳.۱ درصدی را ثبت و در سال جاری میلادی رشد ۴.۱ درصدی را ثبت خواهد کرد.

به گزارش مشرق، صندوق بین المللی پول IMF در بخشی از یکی از گزارش چشم انداز اقتصادی منطقه‌ای خود که به بررسی منطقه غرب آسیا و آسیای میانه پرداخته است، از رشد بخش نفتی و غیر نفتی ایران در سال ۲۰۲۰ یعنی سال شیوع کرونا و همچنین سال پیش رو یعنی سال ۲۰۲۱ خبر داد.

* رشد مثبت بخش نفتی اقتصاد ایران در سال کرونا

بر اساس این گزارش، بخش نفتی ایران علی رغم افت شدید و چشمگیر در سال ۲۰۱۹ که منفی ۳۸.۹ درصد برآورد شده است، در سال ۲۰۲۰ همزمان با شیوع کرونا و در عین حال تحریم های نفتی، رشد ۳.۱ درصدی را ثبت و در سال جاری میلادی رشد ۴.۱ درصدی را ثبت خواهد کرد.

 این امر نشان می‌دهد که تحریم‌های نفتی در حال از دست دادن کارکرد خود هستند.

تحریم‌های نفتی در حال بی‌اثر شدن هستند/ رشد مثبت بخش نفت اقتصاد ایران

رشد بخش نفتی و غیرنفتی ایران

همچنین بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی، بخش غیرنفتی ایران پس از ثبت رشد ۰.۹ درصدی در سال ۲۰۱۹ در سال ۲۰۲۰ نیز رشد ۱.۳ درصدی را ثبت کرده است.

بر اساس برآوردهای IMF، رشد بخش غیر نفتی ایران در سال جاری میلادی به ۲.۳ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

* افزایش تولید نفت ایران

صندوق بین المللی پول اعلام کرد، تولید نفت خام از ۲.۱۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به روزانه ۲.۲۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

همچنین تولید نفت ایران با افزایش ۲۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ به روزانه ۲.۳۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

تحریم‌های نفتی در حال بی‌اثر شدن هستند/ رشد مثبت بخش نفت اقتصاد ایران


تولید نفت خام ایران

در همین راستا، گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک، طی ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس یعنی سه ماه نخست سال ۲۰۱۲ از افزایش شدید تولید نفت ایران خبر می‌دهد.

این سازمان در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه مارس ۲۰۲۱ برابر با فروردین ماه ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۳۷ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، ایران در ماه فوریه برابر با اسفند ۹۹ روزانه دو میلیون و ۱۶۷ هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی ژانویه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۹) حدود ۲ میلیون و ۹۸ هزار بشکه در روز بوده است.

همچنین بر اساس گزارش اوپک، ایران به طور متوسط در سال۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۸۵ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

* صادرات نفت ایران هم بیشتر شد

صادرات نفت ایران که در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۴۹۰ هزار بشکه در روز بوده در سال ۲۰۲۰ به روزانه ۶۴۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

این رقم در سال ۲۰۲۱ به روزانه ۷۷۰ هزار بشکه خواهد رسید.

تحریم‌های نفتی در حال بی‌اثر شدن هستند/ رشد مثبت بخش نفت اقتصاد ایران


صادرات نفت خام ایران

در مورد صادرات نفت ایران نیز، چندین ماه است که رسانه‌های غربی از ورود آرام آرام صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی خبر می‌دهند.

رویترز طی گزارشی در اسفند ماه به نقل منابع صنعتی و آمارهای ریفینیتیو نوشت، ایران طی ۱۴ ماه گذشته، حدود ۱۷.۸ میلیون تن (۳۰۶ هزار بشکه در روز) نفت خام به چین منتقل کرده که این حجم در ماه ژانویه و فوریه رکورد زده است.

این خبرگزاری چند هفته بعد دوباره طی گزارشی نوشت در ۱۹ روز نخست ماه مارس، ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت ایران در چین تخلیه شده که بیشتر در استان شاندانگ، قطب پالایشگاه‌های مستقل چین صورت گرفته است.

این رقم در ماه فوریه ۴۹۰ هزار بشکه در روز و در ماه ژانویه ۷۹۷ هزار بشکه روز بوده است.

* تولید و صادرات گاز

بر اساس این گزارش، تولید گاز ایران که در سال ۲۰۱۹ معادل ۳.۹۷ میلیون بشکه در روز نفت بوده است در سال ۲۰۲۰ به معادل  ۳.۹۸ میلیون بشکه در روز نفت افزایش یافته است.

این رقم در سال جاری میلادی به معادل ۳.۹۹ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

اما میزان صادرات گاز ایران در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در رقم معادل ۲۴۰ هزار بشکه در روز نفت ثابت باقی مانده است.

* قیمت سر به سر برای نفت ایران

قیمت سر به سر نفت، معرف قیمتی است که نفت خام برای پوشش هزینه‌ها و مخارج بودجه باید داشته باشد.

بر اساس این گزارش، قیمت سر به سر نفت ایران برای تامین هزینه ها و مخارج بودجه در سال ۲۰۱۹، برابر با ۱۹۷.۸ دلار به ازای هر بشکه نفت بوده که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۳۰۴.۳ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافته است.

اما برآورد صندوق نشان می‌دهد این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۲۴۲.۸ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    ایران در حال شکستن تحریم ها است اما دولت دوباره آب آسیاب آمریکا ریخته و با مذاکره قصد دارد به نوعی جلوی این اتفاق را بگیرد و جالب اینکه آمریکا از موضع قدرت وارد شده است و برای ایران هم شرط می گذارد
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    گزارش را از سرطان اصلاحات گرفتید؟!خخخخ
  • بهزاد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    دلت رو خیلی به این آمارهای خارجی خوش نکن، نیاز هست به یک برآورد میدانی واقعی! از تنبلی و بی‌حالی و بی برنامگی و سهل انگاری، باید دراومد و رفت سراغ آمار میدانی واقعی داخلی! این موضوع بسیار بسیار مهمیست! در ضمن، همیشه بحث معیشت عموم جامعه را هم در کفه دیگر سنجش قرار بدین تا دچار توهم و خیالات واهی، در پیشرفت اقتصادی نشویم! برای رصد مسائل مهم این تیپی در جامعه مان، باید گروه های اتاق فکر و اصطلاحا ماشه چکان داشته باشیم که این گروه‌ها در همکاری با رسانه، این نکات کلیدی را در جامعه مطرح و جا بیندازند. ما به جامعه ای غیر فعال و عموما اظهار نظرهای خالی مطرح کن، تبدیل گشته ایم! نخبگان، دانشگاهیان، نهادهای مدنی و سیاسی، همه و همه لازم است در اینگونه مسائل و زمینه ها، تشریک مساعی و تقسیم کار کنند! سیاست گذاری در این زمینه ها اگر شکل عملیاتی نگیرد و نداشته باشد، از دنیا همچنان عقب خواهیم ماند! نهادهایی جهاد و بسیج گونه و هرچه که بشود آنرا نام گذاشت، در این زمینه ها باید فعال شوند منتها با دستورات و برنامه ها و مدیریت امروزی و اسم آن هم خیلی مهم نیست، مهم محتوای قضیه هست و کار و مدیریت علمی آن! همه برنامه ها و کارها، باید سرتاسری و گسترده باشند، تا کارایی موثر داشته باشند وگرنه پیشرفت چندانی عاید نخواهد شد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس