کد خبر 1212459
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
مالیات بر خانه‌های خالی ترمز افزایش قیمت مسکن را کشید/کاهش قیمت مسکن در فروردین 1400

پس از مدت‌ها افزایش قیمت در بازار مسکن، قیمت این کالای اساسی در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل با کاهش ۳ درصدی مواجه شد.

به گزارش مشرق، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت بعد از طی سیر صعودی طولانی مدت، بالاخره نسبت به ماه گذشته کاهش یافت.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰  به رغم ۲۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان رسید.

این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در تهران در اسفندماه سال ۱۳۹۹ به قیمت ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان رسیده بود و بنابراین قیمت ملک در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ماه پس از مدت‌ها کاهش ۳.۱ درصدی را تجربه کرد.

از سوی دیگر، در فروردین ماه سال جاری در پایتخت، ۲۰۹۴ معامله به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل ۶۸.۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

*مالیات بر خانه‌های خالی ترمز افزایش قیمت مسکن را کشید

کاهش قیمت مسکن و افزایش چشمگیر معاملات نسبت به ماه گذشته در شرایط اتفاق می‌افتد که وزارت راه و شهرسازی اجرای فرآیند خوداظهاری برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان را آغاز کرده و در مرحله بعد قصد دارد، از واحدهای مسکونی احتکار شده پایه مالیاتی بر خانه‌های خالی را اخذ کند.

پیش از این بسیاری از کارشناسان مسکن معتقد بودند، اجرای مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند زمینه خارج شدن تقاضای سرمایه‌ای و کاهش قیمت واحدهای مسکونی را فراهم کند.

از سوی دیگر از اطلاعات میدانی بازار مسکن در اردیبهشت ماه، خبر می‌رسد که کاهش قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران مرتبط با یک ماه نبود و می‌تواند ادامه دار باشد.

*عزم دولت برای ساماندهی بازار مسکن منجر به خروج سوداگران از بازار شد

در همین ارتباط، محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن، در ارتباط با شروع سیر نزولی قیمت مسکن در پایتخت گفت: «متاسفانه عادت کرده بودیم که قیمت مسکن در دو سال گذشته بدون توقف رشد کند، اما بالاخره پس از مدت‌ها شاهد کشیده شدن ترمز رشد قیمت بودیم.»

این کارشناس مسکن در تشریح دلایل کاهش قیمت گفت:« بسیاری از سوداگران مسکن با خرید خانه و خالی نگاه داشتن آن زمینه افزایش قیمت بازار مسکن را فراهم می‌کنند و در این شرایط نرخ موثر مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند حاشیه سود این سوداگران را تحت تاثیر قرار دهد.»

حمیدزاده تاکید کرد: «قطعا عامل اصلی کاهش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ عزم دولت برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی است.»

*مالیات بر خانه‌های خالی، برگ برنده‌ای که ۵ سال رو نشد

قانون مالیات بر خانه‌های خالی، سال ۱۳۹۴ پس از کش و قوس فراوان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در آن زمان مقرر شد، وزارت راه و شهرسازی در یک مهلت زمان ۶ ماه به تشکیل سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان مصدر اطلاعاتی اخد این پایه مالیاتی اقدام کند.

در این بین وزارت‌خانه تحت وزارت عباس آخوندی با ترک فعل قانونی نه تنها زمینه ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان را فراهم نکرد بلکه در بازه‌های زمانی نسبت به فرار از مسئولیت اقدام کرد.

پس از گذشته ۶۰ ماه از مهلت ۶ ماهه مجلس به وزارت راه و شهرسازی برای تشکیل سامانه املاک، این سامانه سرانجام فعالیت خود را آغاز کرد.

در همین شرایط، روی کار آمدن مجلس یازدهم سبب شد تا زمینه اصلاحات قانون مالیات بر خانه‌های خالی به منظور موثرتر شدن زمینه فعالیت این پایه مالیاتی پیگیری شده و قانون جدید به تصویب برسد. برخی از اصلاحات قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی مرتبط نرخ اخذ مالیات و نحوه شناسایی واحدهای مسکونی خالی بود.

پس از ابلاغ قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی از سوی مجلس به دولت، در گام اول بنا شد، تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان با خوداظهاری مردم از تاریخ ۱۹ فروردین ماه آغاز شود. این فرآیند هم اکنون در حال انجام است و تا تاریخ ۱۹ فروردین ماه ادامه دارد.

*ادامه روند کاهش قیمت مسکن با تسریع در اجرای فرآیند مالیات بر خانه‌های خالی

در همین ارتباط، حسین عبداللهی، کارشناس مالیات‌های تنظیمی با اشاره به اینکه تجربه جهانی استقرار نظام مالیات بر خانه‌های خالی از کاهش قیمت مسکن خبر می‌دهد، گفت:« موثر شدن نرخ مالیات بر خانه‌های خالی سبب شده تا سوداگری و احتکار مسکن توجیه اقتصاد نداشته باشد و شاهد عرضه این واحدهای مسکونی و به تبع آن کاهش قیمت مسکن باشیم.»

عبداللهی با اشاره به اینکه به طور متوسط مالیات بر خانه‌های خالی یک ملک ۱ میلیارد تومانی در سال اول معادل ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود، گفت:«امید می‌رود با تکمیل اطلاعات سامانه املاک و تسریع در روند اجرایی این قانون، عزم دولت بیش از پیش مشخص شده و شاهد کاهش ادامه دار قیمت مسکن باشیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    2 1
    بزرگترین ایراد این مصوبه چشم پوشی از نگهداری زمین است زمین نگه داشتن باید مفهوم داشته باشد یا کشاورزی . باغی . دامداری .. صنعتی . تولیدی است یا برای ساخت و ساز غیر از این باید نگه داری ان چند برابر مالیات دهد اعم از سند دار یا قولنامه ای و گرنه برمیگردیم به مثل قدیمی زمین بخر بنداز کنار آینده ات تضمین البته باید شرایط تولید و کارافرینی هم فراهم شود که دو مورد باید اصلاح شود قانون کار و قوانین نرخ گذاری ارز قیمت ارز باید متناسب با تورم داخلی تعیین شود نه میزان صدور نفت و ارز پاشی
  • GB ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    6 0
    قیمت ها پنجاه درصد هم بیاد پایین با این حقوقها بخورد و نمیر هنوز زیاده .سه درصد که اصلا به چشم نمیاد و ناشی جو انتخاباتی است و نه چیز دیگر .
  • مسکن IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    2 5
    هر کس بیش از یک خانه دارد باید پنجاه درصد خانه های مازاد در ماه مالیات بدهد مسکن نباید کالا و تجارت باشد هر فرد فقط و فقط یک خانه
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      3 0
      شما که این نظر را میدهید یک توضیح هم بده الان بعضی از خانه ها در لواسان ۷۰۰ میلیارد قیمت دارند و یک خانه هم در یافت آباد یک میلیارد خوب هر دو یکسان هستند حالا اگر در یافت آباد ۳ خانه داشته باشد میشود ۳ میلیارد پس مالیات را نباید کیلویی گرفت بلکه بر اساس دارایی باید گرفت البته حکم خانه خالی یکسان است
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      2 2
      این کاهش موقتی است. با خروج سرمایه گذاران از حوزه ساخت مسکن کاهش عرضه را شاهدخواهیم بود وبعد انفجار قیمتی!
  • رضا IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    3 0
    بخاطر دلاره ادرس غلط نده
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    3 0
    توهم زدین... مسکن دیگه نه جایی برای افزایش قیمت داشت و نه مشتری برای خرید...
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 0
    قیمت مسکن در اهواز ۵ برابر شده بعد مصوبه مجلس ۳ درصد قیمت رو کاهش داده؟ گلی به جمال مجلس
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    4 4
    تحلیلتون رو ببرن. مسکن رو کاهش قیمت ارز و چشم انداز مذاکرات دیپلمات‌ها نزولی کرد.
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      3 2
      خخخخخخ.پس چرا تو این ۸ سال دیپلمات ها نتونستن کاری کنن و مردم بدبخت شدن؟
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      2 2
      خخخخخ این دیپلمات هاتون اگه دیپلمات بودن که سهم ایران از بازار سوریه ۳ درصد نبود
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      0 0
      خخخخ از کی تا حالا دیپلماتها قراره تجارت کنند؟ اصلا به واسطه ی تحریمها صنایع ما توان تامین داخلی رو هم ندارند چه برسد به صادرات
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 1
    مجلس از آب گل آلود ماهی نگیره . کاهش قیمت مسکن کاملا موقتی است . پارسال فروردین هم دقیقا همین اتفاق افتاد . دلیلش اینه که وقتی کرونا اوج می گیره برای یکی دو ماه مردم خانه می نشینند و بنگاه نمی روند پس موقتا خانه ارزان می شود
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    2 0
    چرا کامنتهای ما مردم(بیکار بیگار،اجاره نشین مورد زور وفساد...)را که دستشان به هیچی بند نیست،نمیزنید(شما رسانه هاکه مدعی مردمی بودن،انقلاب،اسلام،حکومت امام زمانی وعدل علی هستید)باعث شدید،صدای مردم بجایی نرسدواجبارا به (فضاهای مجازی بقول شما دشمننان)نظر،فریادوشکایتشان را بکنند!؟
  • علی IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 1
    باید برای کسانی مه خودرو اضافه دارن هم مالیات بذارن
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 1
    مالیات برعایدی سرمایه با نرخ تصاعدی بصورت تعهدی بدون اعتبار تصویب و اجرا کنید تا شر سوداگری و دلالی از این مملکت کم بشه.البته باید سند غیر رسمی رو هم ملزم به دریافت کدرهگیری کرد.
  • ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 1
    کارتان شده چرت و پرت گفتن. وقتی دیگه مردم کف جامعه توان خرید یک ۴۰ متری را به هیچ وجه نداشته باشند یا هر کالایی دیگر، تقاضا برای خرید شدیدا افت پیدا می کند و رکود حاصله از خرید و فروش از افزایش قیمت موقتا جلوگیری میکند و این وضع ادامه پیدا می کند تا موج بعدی پمپاژ نقدینگی و تورم. این یک واقعیت و فرمول اقتصاد هست و ربطی به مصوبه مجلس و دولت رانتخوار ندارد.
  • امیر IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    2 0
    من نمیدونم نماینده های مجلس فعلی که شعار انقلابی سر میدن تا الان چه کار مثبتی برای مردم و ساماندهی به اقتصاد فشل و نابود کشور کردن؟
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      0 0
      دو فعالیت عمده یکی هماهنگی با دولت در تصویب لوایح و دوم نظارت بر عملکرد سایر ارکان دولتی از فعالیت های اساسی مجلس است. در مورد طرح هم باید تلاش کند با هماهنگی دولت و در صورت ضرورت اقدام به ارایه طرح نماید. ریاست و هیات رئیسه بایستی توضیح دهند آیا فعالیت یک سال گذشته بر این روال بوده است یا به صورت واکنشی و صرفا در تقابل اقدام به تصویب طرح به جای لایحه نموده اند که بسیاری از آنها هم ایرادات اساسی و متاسفانه حتی نگارشی داشته که توسط شورای نگهبان در رفت و برگشت است و در بعد نظارتی هم بیشتر برخورد ها سیاسی است تا این که مشکلی از چالش های اقتصادی به صورت ریشه ای بخواهد حل شود چ. علاوه بر این حواشی بودجه که هنوز مورد تردید و سوال است و علیرغم توضیحات، نمایندگان معترض بر فرآیند مربوطه همچنان معترض هستند که در فضای آرام بایستی شفاف سازی انجام گیرد. یک ایراد دیگر علاقه بعضی از نمایندگان خدمت در کسوت ریاست جمهوری است که این خود بر عملکرد مجلس تاثیر گذار خواهد بود.
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    در 8 سال دولت روحانی مسکن 12 برابرگرون شد .هنیمطور همه وسایل ساختو ساز مسکن . لوازم بهداشتی ساختمان . موزائیک کاشی وسرامیکوووووووووووووووووووووووووووو حالا با3 درصد ارزان شدن دردی دوا میشه.گرچه درزمان احمدی نژادم 4 برابرگرون شد
  • رضا IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    به عنوان یک کارشناس سی ساله مسکن این برداشت را صحیح نمی دانم الان به علت افت قیمت ارز و طلا قیمت مسکن هم افت کرده اگر دوباره ارز و طلا گران شود مصوبه مجلس تاثیر چندانی نخواهد داشت. واقعیت تلخ این است که اتفاقا این مصوبه باعث شده تا بخشی از سرمایه گذاری داخلی مسکن به سمت دیگر کشورها و بویژه ترکیه کوچ کند.
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    0 0
    این کار اشتباه هست مطمئنن سرمایه دار سرش کلاه نمیره از خود مستاجر مالیاتش رومیگیره وقتی به مالکها فشار بیارید اون هم از خودش نمیده دم دست تر از مستاجر پیدا نمیکنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس