جزئیات انهدام باند قاچاق چوب جنگل‌های شمال/ دستگیری 3 نیروی اداره منابع طبیعی

باند بزرگ قاچاق چوب جنگل‌های شمال توسط پلیس گلستان شناسایی و منهدم شد که در بین متهمان دستگیر شده سه نیروی حفاظتی اداره منابع طبیعی گلستان نیز وجود دارد.

به گزارش مشرق، روزهای گذشته خبر انهدام باند بزرگ قاچاق چوب که سه نفر از نیروهای منابع طبیعی نیز با آنها همکاری داشتند توسط رئیس‌کل دادگستری گلستان منتشر شد.

با تلاش پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان ۱۰ نفر از اعضای اصلی این باند پس از مدت‌ها فعالیت اطلاعاتی شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه در حال که قصد خروج ۱۵ تن چوب قاچاق از استان را داشتند دستگیر شدند.

پلیس و دستگاه قضایی اعلام کرد سه نفر از افراد دستگیر شده در این پرونده از نیروهای اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان بوده‌اند که این اداره‌کل اعلام کرد این سه نفر از نیروهای شرکتی حفاظتی بوده‌اند.

گفته می‌شود گستره فعالیت اعضای این باند در سطح کشور بوده که تلاش برای شناسایی و دستگیری سایر اعضای این باند در سطح کشور همچنان ادامه دارد.

* انهدام باند موریانه‌های جنگل‌های شمال

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران و در خصوص جزئیات این پرونده اظهار کرد: اعضای این باند همانند موریانه به جان جنگل‌های شمال کشور افتاده و به شدت به قاچاق چوب مشغول بوده‌اند که توسط پلیس امنیت اقتصادی شناسایی و دستگیر شدند.

عباس پهلوان‌نسب بیان کرد: برابر اخباری که به دست ما رسید، شبکه‌ای سازمان یافته در غرب استان گلستان (در شهرستان کردکوی) اقدام به قاچاق چوب می‌کرده که موضوع در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی استان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: پس از انجام اقدامات اطلاعاتی گسترده در مدت سه ماه، تمامی اعضای این باند که مبادرت به قاچاق چوب می‌کردند شناسایی شدند و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شدند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان تصریح کرد: از این باند بیش از ۱۵ تن الوار چوب در محل دپو کشف و تعداد سه دستگاه خودروی سبک و سنگین که در راستای قاچاق چوب فعالیت می‌کردند توقیف شدند.

پهلوان نسب گفت: این باند به صورت سازمان یافته فعالیت می‌کرد و بزرگترین باند قاچاق چوب در شمال کشور است که در آینده ابعاد بیشتری از فعالیت اعضای این باند را منتشر خواهیم کرد.

جزئیات انهدام باند قاچاق چوب جنگل‌های شمال/ دستگیری ۳ نیروی اداره منابع طبیعی

* همکاری نیروهای حفاظتی منابع طبیعی با قاچاقچیان

وی اضافه کرد: تعدادی از نیروهای فعال در اداره‌ منابع طبیعی استان گلستان نیز با این قاچاقچیان همکاری می‌کرده و شرایط را برای فعالیت این افراد فراهم می‌کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: ابعاد فعالیت این باند خیلی گسترده‌تر است که پلیس در حال تحقیق و کشف ابعاد گسترده‌تر این پرونده است.

پهلوان نسب بیان کرد: اعضای این باند در نقاط مختلف جنگلی و روستاهای شهرستان کردکوی اقدام به دپوی چوب می‌کرده و سپس به نقاط مختلف انتقال می‌دادند.

وی افزود: اعضای این باند برای جلوگیری از شناسایی از خودروهای مختلف برای جایجایی چوب استفاده می‌کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان خاطرنشان کرد: این ۱۵ تن کشف شده آخرین محموله‌ای بوده که این باند در حال خارج کردن از استان بودند که شناسایی و کشف شده است.

پهلوان‌نسب بیان کرد: ۱۰ نفر از اعضای این باند شناسایی و دستگیر شدند که سه نفر از آنها از افراد نیروهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان بودند که با اعضای باند همکاری می‌کردند.

وی اضافه کرد: اعضای این باند از استان‌های گلستان، همدان و تهران بودند که شناسایی و دستگیر شدند و تلاش برای شناسایی سایر بارهای خارج شده و دیگر افراد مرتبط با این باند ادامه دارد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان بیان کرد: نکته بسیار مهم در این پرونده این است اعضای این باند بلافاصله پس از قطع درخت، در محل اقدام به الوارکشی می‌کنند و سپس با خودرو و احشام به نقاط مختلف جابه جا می‌کنند.

* تحمیل نیروهای شرکت‌های بهره‌بردار جنگل به اداره منابع طبیعی

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان نیز گفت: ۵۷۶ نیرو در منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان مشغول به فعالیت هستند که ۵۰۶ نیروی شرکتی حفاظتی هستند و باقی نیروی رسمی اداره هستند.

عبدالرحیم لطفی تاکید کرد: از این تعداد ۴۰۰ نفر نیروهایی بودند که از طریق شرکت‌های بهره‌برداری قبلی جنگل به اداره‌کل منابع طبیعی استان‌های شمالی تحمیل شدند.

وی اضافه کرد: بیشتر این نیروهای افراد بسیار خوبی هستند و حتی ۶۰ نفر از این تعداد در پالایش‌های انجام شده از سیستم خارج شدند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: در نتیجه باعث شد موضوعی همانند این پرونده قاچاق به وجود بیاید.

لطفی بیان کرد: موضوع قاچاق در بسیاری از نقاط استان و حتی شمال کشور وجود دارد و اغلب به صورت محدود و کوچک است اما اعضای این باند به صورت سازمان یافته و حرفه‌ای فعالیت می‌کردند.

وی گفت: سال ۱۳۹۹، ۸۳۰ فقره کشف قاچاق چوب انجام شده که از این میزان ۱۴۱ متر مکعب چوب‌های صنعتی بوده و یک هزار و ۷۴۵ استر هم چوب هیزمی بوده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: در فروردین ماه سال جاری ۷۸ فقره قاچاق چوب کشف شده است.

* اخراج ۳ قرقبان متخلف منابع طبیعی در زمستان ۱۳۹۹

لطفی گفت: هر شب همکاران ما در حال کشف قاچاق هستند که بیشتر این قاچاق با خودروی سواری انجام می‌شود که صندلی عقب خودرو را خارج کرده و محلی برای دپو و جاسازی چوب قاچاق تبدیل می‌کنند که کشف آن هم بسیار سخت است.

وی اضافه کرد: متاسفانه سیاست‌گذاری بازار چوب در کشور به صورتی است که باید بازنگری روی آن انجام شود تا در روند کاهش قاچاق چوب موثر باشد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت چوب باعث سوداگری در این عرصه و افزایش قاچاق چوب شده که به نظر من با زراعت چوب باید در این عرصه به گونه‌ای اقدام کرد که قاچاق چوب کاهش یابد.

لطفی گفت: در این پرونده ۱۱۶ الوار کشف شده که هر الوار یک میلیون تومان ارزش ریالی آن است.

وی اضافه کرد: اعضای این باند افرادی را به عنوان کشیک و دیده‌بان در نقاط مختلف به خدمت می‌گرفته تا زمانی که نیروهای منابع طبیعی و یا پلیس در منطقه حاضر شدند به آنها اطلاع دهند تا آنها از محل خارج شوند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به برخورد جدی با فراد متخلف در این اداره، گفت: در سه ماه پایانی سال گذشته نیز سه نفر قرق‌بان دیگر که تخلف آنها برای ما محرز شد اخراج شدند.

لطفی بیان کرد: قرار داد این شرکت‌ها به پایان رسیده و ما دیگر با این شرکت‌ها قرارداد همکاری منعقد نخواهیم کرد و قصد داری برای حفاظت از جنگل‌ها با بسیج سازندگی عقد قرارداد داشته باشیم.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس که نظارت بر عملکرد این نیروها با کدام یک از قسمت‌های این اداره‌کل بوده است، گفت: مسوولیتش با یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بوده است.

لطفی بیان کرد: عده‌ای از قرق‌بانان منابع طبیعی متاسفانه با اعضای این باند همکاری می‌کرده و با وجود اطلاع از انجام عمل غیرقانونی قاچاق چوب، برخورد لازم را انجام نمی‌داده و با آنها همکاری می‌کردند.

وی تاکید کرد: این افراد جزء نیروهای حفاظتی مناطع طبیعی بودند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    ۸درود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس