به گزارش مشرق، حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور در برنامه سلام صبح به خیر شبکه سه گفت: سال گذشته در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مجموعهای از راهنماهای برنامه درسی را برای اصلاح و متناسب سازی محتواهای کتاب درسی در شرایط کرونایی آماده کردیم که ۶ جلد شد و به استان ها ارسال شد و مخاطب آنها بیشتر معلمان بودند.
بیشتر بخوانید:
اعلام زمان دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی
ملکی اضافه کرد: در این مجموعه به معلمان گفتیم باید در این شرایط به چه نکاتی توجه کنند. یک سری مسائل را هم رای خانواده ها گنجاندیم که چگونه در این شرایط والدین به مسائل تربیتی و آموزشی بچهها توجه داشته باشند. همچنین مطالب مفیدی برای دانش آموزان نیز طراحی شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: همچنین بین زمان آموزش و محتوای درسی متناسب سازی ایجاد کردیم و حدود ۳۰ درصد از محتواهای هر یک از کتاب درسی را به عنوان مطالعه آزاد مطرح کردیم تا دانشآموزی که علاقه دارد به صورت اختیاری آن را مطالعه کند و اگر هم مایل به مطالعه نبود از آن بخشها در امتحانات سوال مطرح نشود.
ملکی در این برنامه در خصوص امکان اضافه شدن زمان سال تحصیلی گفت: سال تحصیلی از جهت زمانی آغاز و پایان مشخصی دارد و بر همین اسا هم برنامه ریزی صورت میگیرد لذا دست کاری در طول این زمان به مصلحت نبود.
بیشتر بخوانید:
امتحانات جبرانی برای دانش آموزان مبتلا به کرونا
وی با بیان اینکه هرگز آموزش غیرحضوری جایگزین آموزش حضوری نیست، گفت: نظام آموزشی خود را با شرایط کرونا سازگار کرد. البته در این شرایط مقداری افت تحصیلی به وجود میآید باید این واقعیت را پذیرفت و سعی شد تا جلوی مشکلات اساسی گرفته شود.
وی گفت: در شبکه ملی رشد در سازمان که از قبل هم وجود داشت محتواهای غنی تر را بارگذاری کردیم که متناسب با سنین مختلف دانشآموزان است.
ملکی ادامه داد: ۳۰ درصد حذفیات کتب درسی که گفتم برای ۲ پایه نهم و دوازدهم قطعی و الزامی است این موضوع برای سایر پایهها در اختیار اداره کل آموزش و پرورش قرار دارد زیرا کرونا در استانها شرایط یکسانی ندارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: معتقدم آزمون آنلاین محدودیت نظام آموزشی آنلاین را با خود دارد در سنجش و ارزشیابی غیرحضوری نظارت کافی وجود ندارد و رهبری از سوی معلم صورت نمیگیرد اما به دلیل اینکه شرایط سال تحصیلی آینده نیز معلوم نیست باید به سمت ساماندهی مطلوب تر نظام الکترونیکی غیرحضوری برویم.