کد خبر 1218685
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
مورخ

یک مورخ یهودی دانشگاه «مونترال» کانادا گفت جامعه جهانی به حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان توجهی نمی‌کند و مدام تکرار می‌کند که این رژیم حق دفاع از خود را دارد.

به گزارش مشرق، «یعقوب راپکین»   مورخ دانشگاه «مونترال» در مصاحبه‌ای گفت که رژیم صهیونیستی جنایت کرده و همزمان نقش قربانی را بازی می‌کند.

او به خبرگزاری آناتولی گفت که رژیم صهیونیستی باید از این تفکر که قربانی است بیرون آمده با پرونده جنایت‌هایش روبه‌رو شود. به گفته وی تنش میان رژیم اسرائیل و فلسطین موضوع جدیدی نیست و حملات مشابه‌ای نیز سال‌ها پیش علیه فلسطینیان صورت گرفته است.

راپکین که کتاب «یهودیت تحت ظلم صهیونیسم» را نوشته است، افزود: «بحران فراینده اخیر تکرار حوادث دردناک تاریخ اسرائیل- فلسطین است؛ به گونه‌ای که از دهه‌ها پیش اسرائیل، فلسطینی‌ها را سرکوب کرده و در تنگنا قرار داده است.»

این استاد تاریخ همچنین گفت: «حوادثی که در ۲۰ سال پیش زمانی که "آریل شارون" نخست‌وزیر وقت اسرائیل به مسجدالاقصی رفت رخ داد، موجب شد تا رویدادها به شکل فزایندی به سمت شعله‌ور شدن انتفاضه دوم پیش برود و این‌گونه می‌توانیم نتیجه بگیریم که اسرائیل عاملی است که دست به بحران‌آفرینی می‌زند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود به صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی و ارتباط آن با جنگ غزه پرداخت و گفت: «به طور دقیق نمی‌دانم که چرا نتانیاهو دستور حمله به غزه را صادر کرد، اما می‌دانم که این وضعیت او را ناراحت نمی‌کند، بلکه برعکس او از چند پارگی در جامعه اسرائیل، مانند اتفاقاتی که امروزه در خیابان‌های اسرائیل رخ می‌دهد، استفاده می‌کند.»

یعقوب راپکین سپس گفت که یورش رژیم صهیونیستی به غزه را نباید «درگیری» نام نهاد، درگیری زمانی است که دو طرف از یک میزان قدرت نظامی برخوردار باشند؛ در حالیکه اکنون ساکنان غیرنظامی غزه به شکل گسترده قربانی این حملات هستند؛ حملاتی که با پیشرفته‌ترین سلاح‌های جهان صورت می‌گیرد و این مسائل زمانی رخ می‌دهد که توازن قوا میان طرفین وجود نداشته باشد.

این استاد یهودی تاریخ در پاسخ به اینکه آیا حملات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان جنایت جنگی است یا نه، گفت: «من کارشناس حقوق بین‌الملل نیستم؛ اما می‌توانم بگویم که از تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته برای حمله به غیرنظامیان استفاده می‌شود و معتقدم که این اقدامات می‌تواند جنایت جنگی باشد. به هر صورت زمانی که قدرت و توان نظامی دو طرف یکسان نباشد، نمی‌توان از اصطلاح درگیری استفاده کرد. در این مواقع باید گفت که یک طرف به طرف دیگر حمله کرده است.»

او تأکید کرد که حمایت‌های آمریکا از رژیم اسرائیل ارتباطی به دولت جو بایدن ندارد و تمامی دولت‌های آمریکا تاکنون از این رژیم حمایت کرده‌اند و از این رو ضروری است تا در روابط میان آمریکا و رژیم صهیونیستی بازبینی صورت گیرد. آمریکا بخش بزرگی از ظرفیت و توان سیاست خارجی خود را صرف این می‌کند تا اسرائیل در قبال کارها و اقداماتش مصون بماند.

یعقوب راپکین سپس گفت که «حمام خون» در فلسطین باید متوقف شود و در این مرحله رژیم صهیونیستی به عنوان طرفی که قدرت نظامی بیشتری دارد، مسئول کاهش تنش و ایجاد آتش‌بس است.

نیروهای رژیم صهیونیستی برای هشتمین روز متوالی همچنان به تجاوزهای وحشیانه خود علیه نوار غزه ادامه می‌دهند و تأسیسات غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند؛ ‌ اقدامات متجاوزانه‌ای که طبق آمار وزارت بهداشت غزه  شمار قربانیان آن به  ۲۲۰ شهید و ۶۰۳۵ مجروح رسیده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس