کد خبر 1219019
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

امروزه نقش آهن‌آلات در بسیاری از پروژه‌های صنعتی و ساختمانی، قابل انکار نیست و می‌توان گفت که قیمت این محصولات، بسیاری از صنایع مربوط به آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پیش بینی روند تغییرات بازار آهن، در بسیاری از کسب و کارهای مربوط به این محصولات، بسیار حائز اهمیت است.

در بین محصولات فولادی، ورق، به عنوان کالایی استراتژیک محسوب می‌شود که ماده اولیه تولید بسیاری از مقاطع  و محصولات دیگر فولادی است. از طرفی تنوع بالای این محصول دست تولید کننده را برای خلق کالای جدید کاملا باز می‌گذارد. بنابراین قیمت ورق برای صنایع مصرف کننده این مقطع، چون تهیه و تولید لوازم خانگی و خودروسازی، بسیار اهمیت دارد.

افت و خیز در بازار آهن و فولاد، به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. برخی از این عوامل به طور مستقیم و برخی غیرمستقیم، این نوسانات را رقم می‌زنند. در ادامه به بررسی برخی عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن‌آلات خواهیم پرداخت.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات

میزان عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا به مانند دو کفه ترازو، در افزایش و کاهش قیمت آهن‌آلات عمل می‌کنند و همیشه تاثیر خود را بر قیمت کالاهای مختلف دارند. بدیهی است که با افزایش میزان تقاضا، قیمت محصولات افزایش و با کاهش آن، کاهش می‌یابد و عکس این عمل برای میزان عرضه رخ می‌دهد.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان تقاضا در بازار، تغییرات فصلی و فرا رسیدن فصل‌های سرد و گرم است. با فرا رسیدن فصل سرد و شروع بارندگی‌ها، به دلیل کاهش فرایند ساخت و ساز، میزان تقاضای برخی کالاهای آهنی مانند میلگرد آیرومارت، کاهش می‌یابد، بنابراین قیمت میلگرد نیز در این فصول، کاهش خواهد یافت. میزان تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت آهن‌آلات، با توجه به نوع مقاطع، متفاوت است. در برخی محصولات، نقش عوامل دیگر پر رنگ‌تر می‌باشد اما در برخی موارد تاثیر عرضه و تقاضا بیشتر است و سایر موارد این شرایط را کنترل خواهند کرد.

نوسانات نرخ ارز

در خرید انواع آهن‌آلات، هیچگاه نباید قیمت ارز را نادیده گرفت. چرا که بازار فولاد، به شدت از نوسانات ارزی تاثیر می‌پذیرد. قیمت دلار هم برای خریداران و هم تولیدکنندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تولیدکنندگان برای تهیه برخی تجهیزات خود جهت تولید مقاطع فولادی، باید آن‌ها را از کشورهای دیگر وارد کنند. بنابراین نرخ دلار بر هزینه‌ای که قرار است داشته باشند، بسیار تاثیرگذار است.

از سوی دیگر، گاهی اوقات، خرید برخی تجهیزات از سایر کشورها هزینه بسیار بالایی را به دنبال داشته و اصلا به صرفه نیست. به دلیل نبودن تجهیزات، تولید برخی از مقاطع در ایران ممکن نیست. بنابراین  در چنین شرایطی، برخی محصولات به طور مستقیم وارد شده و به بازار عرضه می‌شود. به عنوان مثال، امکان تولید برخی استانداردها و سایزهای تیرآهن مثل تیرآهن IPB در ایران وجود ندارد. بنابراین قیمت تیرآهن در این استاندارد، از نرخ دلار تاثیر می‌پذیرد.

استیل نیز به عنوان یک کالای وارداتی، بیشترین تاثیر را از قیمت دلار می‌پذیرد. همین عامل سبب شده تا پیگیری قیمت دلار توسط افراد بسیاری مورد توجه قرار گیرد. نوسانات دلار بسیار متاثر از وقایع سیاسی داخلی و خارجی بوده و به طور دقیق قابل پیش بینی نیست. اما مشورت با کارشناسان فعال در این حوزه، می‌تواند به راحت‌تر شدن این فرایند، کمک شایانی کند. کارشناسان آیرومارت با تکیه بر تجربه چندین ساله در بازار آهن و فولاد، می‌توانند راهنمای مناسبی در پیش بینی روند تغییرات قیمت مقاطع مختلف باشند.

قیمت ماده اولیه

آهن اسفنجی، اصلی‌ترین ماده اولیه تولید شمش و درنتیجه انواع مقاطع فولادی می‌باشد. از آنجا که کشور ایران در دسته برترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در دنیا قرار دارد، این محصول به خارج از کشور نیز صادر می‌گردد. اما گاهی اوقات این صادرات مشکل ساز شده و موجب کاهش ماده اولیه برای تولیدکنندگان داخلی می‌شود. که این امر، عرضه کالا را کمتر کرده و قیمت مقاطع افزایش می یابد. با کنترل تامین مواد اولیه می‌توان تا حدی قیمت آهن‌آلات را تحت کنترل درآورد.

انبارداری و حمل و نقل

مقاطع فولادی به دلیل مقاومت کم در برابر رطوبت محیط، ممکن است دچار زنگ زدگی شوند. بنابراین باید در شرایط استاندارد، انبارداری صورت گیرد. انبارداری چه در محل تولید باشد یا محل مصرف، هزینه‌هایی را به دنبال دارد. برخی از محصولات فولادی در داخل کشور قابلیت تولید دارند و برخی از خارج از کشور تامین می‌شوند. در هر دو مورد، نیاز است تا هزینه‌ای برای حمل و نقل، در نظر گرفته شود. عوامل مختلفی ممکن است این هزینه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، با توجه به مسافت و نحوه انتقال بار متفاوت است. این مورد بسیار حائز اهمیت بوده و در انتخاب محل خرید باید مورد توجه قرار گیرد. از عوامل دیگر که بر هزینه حمل و نقل تاثیر دارد، قیمت سوخت می‌باشد. واضح است که با افزایش قیمت سوخت، هزینه‌های حمل و نقل نیز افزایش خواهد یافت.

برای سهولت در انتقال بار و انبارداری، بهتر است تامین‌کننده‌ای که انتخاب می‌کنید، این خدمات را نیز ارائه دهد. در بسیاری موارد با این کار، هزینه‌ها تا حد زیادی کمتر می‌شود. به این خاطر که امکان قیمت‌دهی با نرخ‌های مختلف توسط افراد متفرقه وجود ندارد. بازرگانی فولاد آیرومارت از جمله تامین‌کنندگانی است که ارائه‌دهنده خدمات انبارداری استاندارد برای مقاطع فولادی و حمل بار نیز می‌باشد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات

قیمت جهانی محصولات فولادی

فولاد و استیل جهان، عمدتا توسط کشورهای در حال توسعه تامین می‌گردد. به عنوان مثال، چین حدود 30 درصد از تولیدات فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است. تورم و افزایش قیمت‌ در این کشورها، موجب افزایش قیمت فولاد می‌گردد.

بورس کالا

بورس کالا، در واقع بازاری هدفمند برای عرضه محصولات بسیاری از تولیدکنندگان محسوب می‌گردد که با هدف کمک به بازار سنتی برای رفع نیاز بازار داخلی هر کشور و کمک به تولیدکنندگان برای عرضه راحت‌تر محصولاتشان، فعالیت می‌کند. بورس کالا از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت انواع محصولات آهنی محسوب می‌گردد. به این خاطر که عرضه‌کنندگان انواع مقاطع فولادی، پس از انتشار قیمت کالا در بورس، اعلام قیمت می‌کنند و همچنین، عرضه منطقی در بورس کالا می‌تواند تاثیر بسزایی در کنترل قیمت نهایی آهن‌آلات داشته باشد.

قیمت نفت

شاید تصور کنید که قیمت نفت چه ارتباطی می‌تواند با قیمت آهن‌آلات داشته باشد. اما باید بدانید که معمولا 15 درصد از هزینه‎‌های تولید فولاد، مربوط به نفت است. مهم‌ترین تاثیر قیمت نفت بر قیمت انواع مقاطع فولادی، می تواند مربوط به پروسه تولید، فراوری، جابه‌جایی  و حمل و نقل باشد.

بهترین زمان برای خرید آهن‌آلات

جهت برآورد هزینه هر پروژه و آگاهی از بهترین زمان برای خرید آهن‌آلات، نیاز است تا بازار را تحلیل کرده و روند تغییرات را پیش بینی کرد. کشف روند تغییرات قیمت‎‌ها، باید توسط کارشناسان صورت گیرد. اغلب افراد فعال در بازار آهن پس از مدتی فعالیت و کسب تجربه به چنین توانایی دست پیدا خواهند کرد. اما در نهایت ابزار دقیق پیش بینی در دستان افراد متخصص و با تجربه خواهد بود. کارشناسان و متخصصان با تجربه آیرومارت، با تحلیل هفتگی بازار فولاد، علل نوسانات را بررسی کرده و قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنند. برای پیگیری این تحلیل‌های هفتگی، به وب سایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com مراجعه نمایید.

استعلام قیمت مقاطع فولادی از آیرومارت

بازرگانی آیرومارت تامین‌کننده انواع مقاطع فولادی در سایز، استاندارد، کیفیت و برندهای مختلف است. برای خرید انواع آهن‌آلات و همچنین دریافت مشاوره پیش از خرید، می‌توانید با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید.

بازرگانی آیرومارت در قالب تیم‌های مختلفی،  که هر تیم به طور تخصصی به روی یکی از دسته‌های ورق، میلگرد، لوله و ... فعالیت داشته و امکان دریافت مشاوره و راهنمایی خرید را برای مشتریان فراهم نموده است. این مشاوره می تواند به صورت تماس مستقیم توسط خریدار انجام شود و یا اینکه به صورت اینترنتی و از طریق سایت صورت گیرد.

مشاوره اینترنتی به اینصورت است که مشتری مشخصات خود را در سایت ثبت می‌کند، و در کم‌ترین زمان ممکن، کارشناسان با او تماس گرفته و اطلاعات لازم را در اختیار او قرار می‌دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره تلفن 45306- 021 تماس بگیرید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس