کد خبر 1219111
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

در این مطلب به نقل از سامانه ثبت شرکت نیک، صفر تا صد راهنمای ثبت شرکت را برای شما عزیزان قرار داده‌ایم.

همچنین میتوانید برای دیدن مطالب بیشتر در مورد ثبت تغییرات شرکت و ثبت برند تجاری به سایت www.nikregister.com  مراجعه نمایید

ثبت رسمی برای تمامی کسب و کارها لازم است، چراکه علاوه بر اعتبار بخشیدن به آن، از نظر قانونی نیز شما دیگر دچار مشکل نخواهید شد.قطعا مشتریان تمایل بیشتری برای همکاری با شرکت‌های ثبت شده از خود نشان می‌دهند.
 

راهنمای ثبت شرکت

شرکت چیست؟

شرکت متشکل از مجموعه‌ای با بیش از 2 می‌باشد که در یک مجموعه جمع شده و به انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند.

برای داشتن فعالیت رسمی و قانونی شما ملزم به طی نمودن مسیری مشخص هستید که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

انواع شرکت

قبل از هر اقدامی برای ثبت شرکت، ابتدا باید با انواع نمونه‌ شرکت‌هایی که می‌توانید ثبت نمایید آشنا شوید. تا بسته به نوع فعالیت و همچنین همکاری بین شرکا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.شرکت‌های تجاری نوعی شرکت هستند که تحت قوانین تجاری شکل گرفته‌اند و هدف از ایجاد آنها کسب و سود و منفعت و تقسیم آن بین اعضا می‌باشد. در این شرکت‌ها تمامی فعالیت‌ها پیرامون امور تجاری و بازرگانی شکل می‌گیرد. این شرکت‌ها به 7 زیر شاخه تقسیم می‌شوند:

شرکت سهامی عام

شما برای ثبت این شرکت، نیاز به حداقل سرمایه پانصد هزار تومانی و هیات‌مدیره حداقل 5 نرف می‌باشید.در شرکت سهامی عام، مسئولیت شرکا به میزان مبلغ اسمی سهام آنها می‌باشد.

شرکت سهامی خاص

حداقل تعداد شرکا در این نوع شرکت 3 نفر با حداقل سرمایه صد هزار تومان است.مسئولیت هریک از شرکا نیز به میزان مبلغ اسمی سهام هرکدام است.

شرکت با مسئولیت محدود

با حداقل شرکا 2 نفر و بدون هیچ محدودیتی در سرمایه می توانید این شرکت را ثبت نمایید. در شرکت‌های مسئولیت محدد، مسئولیت شرکا به میزان سهم الشرکه هرکدامشان است.

شرکت تضامنی

شرکت‌های تضامنی بدون محدودیت در میزان سهم می‌باشند و حداقل شرکا آنها نیز 2 نفر است.هریک از شرکا در این نوع شرکت، مسئولیت کامل داشته و مسئولیت آنها نامحدود است.

شرکت مختلط غیر سهامی

بدون محدودیت در سرمایه، باحداقل تعداد شرکا 2 نفره است.حداقل هیات مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر و مسئولیت شرکای ضامن نامحدود و شرکای غیر سهامی به میزان سهم الشرکه می باشد.

شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط غیرسهامی، انتخابی مناسب برای مجموعه‌های غیرسهامی با حداقل شرکا 2 نفره می‌باشد.سهم هریک از شرکا به میران مبلغ اسمی آنها می‌باشد.

شرکت نسبی

با حداقل شرکا 2 نفر و بی هیچ محدودیتی در سرما می‌توانید شرکت نسبی را ثبت نمایید.لازم به ذکر است مسئولیت شرکا در این شرکت، به نسبت سهم الشرکه هرکدام است.

شرکت تعاونی تولید و مصرف

برای ثبت شرکت‌های تعاونی باید حداقل تعداد شرکا،7 نفر بوده و حداقل هیات مدیره نیز باید 3 تا 7 نفر باشند.اگر این شرکت سهامی باشد در نتیجه مسئولیت شرکا آن به میزان مبلغ اسمی هر سهامدار بوده و در صورت غیر سهامی بودن آن مسئولیت هریک براساس اساسنامه مشخص خواهد شد.

راهنمای ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت

اکنون که با انواع شرکت آشنا شدیم به ترتیب به مراحل ثبت شرکت می‌پردازیم:

تعیین نوع شرکت

از میان انواع شرکت‌های عنوان شده، شرکتی که با اهداف، شرایط، امکانات و برنامه‌های شما هماهنگی بیشتری دارد را انتخاب نمایید. عموما شرکت‌هایی که در ایران ثبت می‌شوند از نوع شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، شرکت تعاونی، شرکت تضامنی هستند و تا حدودی شامل شرکت با سهامی عام نیز می‌باشند.

انتخاب شرکاء و سهامداران

مهم‌ترین گام برای ثبت شرکت، انتخاب شرکا و سهامداران است. در این مرحله باید فرد یا افرادی که قرار است سرمایه، کار، اندیشه، تخصص، تجربه، انرژی، زمان، سود و زیان خود را با آنها در قالب یک شرکت سهیم شوید را به دقت انتخاب کنید. زیرا کوچک‌ترین غفلت در انتخاب شریک می‌تواند شما را با مشکلات و چالش‌هایی روبرو نماید و حتی منجر به منحل شدن شرکت شما شود.

مشخص کردن سرمایه شرکت و آورده سهامداران

زمانی که تصمیم به راه‌ندازی شرکت دارید باید ابتدا میزان سرمایه مورد نیاز برای شرکت را اعم از نقدی و غیر نقدی تعیین نمایید.

تعیین زمینه فعالیت شرکت

تعیین زمینه فعالیت شرکت از مهم‌ترین گام‌های ثبت شرکت می‌باشد. زیرا در صورتیکه در این مورد دقت لازم را نداشته باشید ممکن است شرکت شما ثبت نشده یا در صورت ثبت شدن در ادامه فرایند کار با مشکلاتی مواجه شوید.

تعیین نام و برند شرکت

به همان اندازه که پرچم یک کشور مهم است،  برند و اسم شرکت نیز اهمیت دارد. از اقدامات اولیه ثبت شرکت بشمار می‌رود و لازم است قوانین انتخاب نام نظیر مشابه نبودن نام شرکت، همخوانی داشتن با فعالیت شرکت و بسیاری موارد دیگر مد نظر قرار گیرد.

تعیین سمت اعضاء هیئت مدیره و تعیین وضعیت حق امضا

در هر شرکت با توجه به اندازه و حجم کاری آن شرکت سمت‌های نظیر:

  • مدیرعامل
  • رئیس هیئت مدیره
  • نایب رئیس هیئت مدیره 
  • عضو هیئت مدیره
  • بازرسان

وجود دارد که ضمن تعیین سمت هر عضو باید وضعیت و حدود اختیارات هرکدام در شرکت مشخص گردد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

  1. دو برگ امضاء شده از تقاضانامه شرکت
  2. دو برگ امضاء شده از شرکتنامه شرکت
  3. دو نسخه امضاء شده از اساسنامه شرکت
  4. فایل مجوز صادره از مرجع صلاحیت‌دار (در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت)
  5. دو نسخه امضاء شده از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت و صورتجلسه هیئت مدیره
  6. اصل وکالتنامه وکیل دادگستری (اگر تصمیم دارید که از طرف شما وکیل دادگستری به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نماید.)
  7. تعهدنامه کلیه اعضاء هیئت مدیره مبنی بر نداشتن سوء پیشینه کیفری و نداشتن محدودیتهای قانونی برای عضویت در هیئت مدیره و همچنین قبول سمت در هیئت مدیره شرکت.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت سهامی خاص:

  1. دو برگ امضاء شده از اظهارنامه شرکت
  2. دو نسخه امضاء شده از اساسنامه شرکت
  3. اصل مجوز صادره از مرجع صلاحیت‌دار (در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت)
  4. دو نسخه امضاء شده از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت و صورتجلسه هیئت مدیره
  5. اصل وکالتنامه وکیل دادگستری (اگر تصمیم دارید که از طرف شما وکیل دادگستری به اداره ثبت شرکتها مراجعه نماید.(
  6. اصل فیش بانکی و اصل گواهی بانک مبنی بر افتتاح حساب بانکی بنام شرکت در شرف تاسیس و سپرده گذاری حداقل ۳۵% از سرمایه شرکت در حساب مذکور
  7. تعهد نامه کلیه اعضاء هیئت مدیره و بازرسین شرکت مبنی بر نداشتن سوء پیشینه کیفری و نداشتن محدودیتهای قانونی برای عضویت در هیئت مدیره و همچنین قبول سمت در هیئت مدیره شرکت و سمت بازرسین شرکت.

ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها

پس از انجام کلیه مراحل فوق و تهیه مدارک و تکمیل اطلاعات موردنیاز در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به صورت مرحله به مرحله و تایید نام و امضاء مدارک، باید کلیه مدارد موردنیاز را توسط باجه‌های پستی مجاز و با استفاده از پست پیشتاز به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال نمایید.

پرداخت هزینه روزنامه رسمی و کثیر الانتشار

آخرین گام در مراحل ثبت شرکت مراجعه به سایت روزنامه رسمی و پرداخت هزینه برای انتشار آگهی رسمی ثبت تاسیس شرکت می‌باشد. بعد از درج آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار باید مجددا به سایت اداره ثبت شرکت‌ها و هزینه پرداخت ثبت را در سایت درج نماید.

برای مشاوره در امور ثبتی میتوانید با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید و یا در nikregister.com فرم استعلام را پر کنید تا مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس