کد خبر 1226280
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
افشای نقش آمریکا در قاچاق پول‌های عراق

یک کارشناس اقتصادی عراقی از نقش آمریکا در قاچاق پول‌های عراق به خارج پرده برداشت.

به گزارش مشرق، «عبدالرحمن المشهدانی» کارشناس اقتصادی عراقی در گفتگو با وبسایت المعلومه اعلام کرد که ردپای آمریکا در قاچاق اموال عراق به خارج وجود دارد و واشنگتن نحوه ورود و خروج دلار از عراق را ردیابی می‌کند.

المشهدانی تصریح کرد که ایالات متحده ورود هر دلار به عراق و خروج آن از این کشور را رصد می‌کند و در جریان قاچاق اموال عراق به خارج دست دارد.

وی افزود، بالا رفتن قیمت دلار تاثیر منفی بر شهروندان و به ویژه طبقه کم درآمد و روزمزد دارد و افزایش نسبت فقر در کشور نتیجه شکست سیاست‌های دولت است.

پیش از این «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق هنگام معرفی یک قانون جدید برای مبارزه با فساد، اظهار داشت: حدود 150 میلیارد دلار درآمد نفتی از زمان سقوط صدام حسین در سال 2003 به سرقت رفته و به خارج از این کشور قاچاق شده است.

این لایحه قانونی که از سوی صالح به پارلمان عراق تقدیم شد، بررسی مبادلات بیش از 500 هزار دلار و همچنین حساب‌های بانکی را پیشنهاد می کند و توجه ویژه‌ای به حساب‌هایی خواهد شد که بیش از یک میلیون دلار دارند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عراق در حال حاضر حدود پنج میلیارد دلار درآمد صادرات نفت دارد. درآمد نفتی این کشور در سه ماهه نخست سال 2021 به 15.53 میلیارد دلار بالغ شد که 40 درصد در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2020 و به میزان 1.5 میلیارد دلار در مقایسه با سه ماهه نخست سال 2020 بالاتر بود.

روز گذشته، «عامر فایز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از طرح آمریکا برای روی کار آوردن دولتی که منافعش را در عراق تضمین کند پرده برداشت.

این عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفت: در نهایت آمریکا از عراق خارج خواهد شد اما در حال حاضر خروج را به تعویق می‌اندازد و طولانی می کند. آمریکا به دنبال آن است که تا حد امکان این خروج را به عقب بیاندازد تا منافعش قبل از خروج تامین شود و در واقع تضمین لازم برای تحقق منافع خود را به دست آورد.

وی تاکید کرد: آمریکا حامی دولت کنونی است و به دنبال روی کار آوردن دولتی است که حافظ منافعش در عراق باشد و از این رو به دنبال تضمین تعویق انتخابات زودهنگام پارلمانی است تا وضعیت خود را سر و سامان دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس