حماس

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به افزایش قدرت نظامی حماس مدعی شد که اسرائیل در حال شکست خوردن از ارتش حماس است.

سرویس جنگ نرم مشرق - کارمیل آربیت عضو ارشد برنامه‌ خاورمیانه در اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی نوشت: پس از یازده روز نبرد میان اسرائیل و حماس، جدیدترین دور خشونت‌ها سرانجام متوقف گردید. همانگونه که انتظار می‌رفت، هر دو طرف اعلام پیروزی کردند. حماس اعلام خواهد کرد که یگانه مدافع بیت‌المقدس و مسئول بازسازی اقتصادی در نوار غزه است. آنها همچنین بار دیگر موضوع فلسطین را در سطح دنیا در دستورکار قرار داده‌اند. بنیامین نتانیاهو به نوبه خود می‌تواند به دستاوردهای نظامی اسرائیل در قالب یک حمله تدافعی ببالد و مدعی شود: در شرایطی که حماس بیش از هزاران راکت به داخل اسرائیل شلیک کرد سامانه گنبد آهنین کارایی خود را به نمایش گذاشت. مقامات امنیتی اسرائیل اعلام کردند که در زمینه برقراری آرامش و ایجاد «بازدارندگی» موفق بوده‌اند.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


حماس از گروهی کوچک به یک ارتش تبدیل شده است

اسرائیل دارد جنگ را می‌بازد

این اندیشکده اذعان کرد: با این وجود، علیرغم همه این «دستاوردهای» حاصله در جریان نبرد، اسرائیل دارد جنگ را می‌بازد. از زمان عقب‌نشینی اسرائیل از غزه و برچیده شدن همه شهرک‌هایش در آنجا شانزده سال می‌گذرد. همچنین، از زمان کنترل حماس بر غزه در پی جنگ با تشکیلات خودگردان فلسطین در نبرد غزه که به کشته شدن بیش از صد فلسطینی انجامید، چهارده سال می‌گذرد. از آن زمان تاکنون، بیش از شش هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و میلیاردها دلار صرف تقویت زرادخانه حماس، مقاوم‌سازی اسرائیل در برابر تهدید، و بازسازی غزه شده است. در شرایطی که اوضاع همچنان رو به وخامت است، هیچکدام از طرفین به شکل معنادار در خصوص چگونگی پایان دادن به منازعه به تفکر و تأمل ننشسته است.

حماس از گروهی کوچک به یک ارتش تبدیل شده است

درگیری میان یهودی‌ها و اعراب نشانه افزایش خشونت‌ها در آینده

نبرد ماه جاری در چند جبهه اتفاق افتاد ــ و موشک‌هایی از سمت لبنان، سوریه، و غزه به داخل اسرائیل شلیک شدند ــ اما خطرناک‌تر از همه بروز درگیری میان یهودی‌ها و اعراب در داخل اسرائیل بود. همانگونه که تامارا کافمن ویتز از اندیشکده بروکینگز خاطرنشان ساخته است، این درگیری‌ها نشان می‌دهد که راهکار یک کشوری چه پیامدی را رقم خواهد زد. در شرایطی که طرفین ممکن است هرکدام به کنجی رود و مواضع کنونی خود را بیش از پیش مستحکم سازد، اکنون در بحبوحه برقراری آرامش وقت آن رسیده که اسرائیلی‌ها سؤالات متفاوتی را مطرح کنند.

بقای اسرائیل به خطر افتاده است

در ادامه این گزارش آمده است: اسرائیل برای حل‌وفصل این منازعه چه راهبرد بلندمدتی دارد؟ در نبودِ راهکار تشکیل دو کشور، اسرائیل چگونه می‌تواند به بقای خود ادامه دهد؟ آنها اگر خواهان ادغام محلات فلسطینی‌نشین در خود هستند، چگونه خودشان را از فلسطینی‌ها جدا نگاه خواهند داشت؟ آنها تا کی می‌توانند با مشقت‌های بی‌پایان ــ و بی‌ثباتی ــ در سرزمین‌های فلسطینی دست‌وپنجه نرم کنند؟ گذشته از این، در شرایطی که اتهام «آپارتاید» پررنگ‌تر می‌شود، اسرائیل برای اثبات خلاف چنین چیزی چکار خواهد کرد؟ حتی اگر اسرائیل بتواند در برابر خشونت‌ها و انزوای بین‌المللی و زیان اقتصادی تاب بیاورد، آنها همچنان نمی‌توانند مشکل فلسطینی‌ها را صرفاً از طریق طرح آمال و آرزوهایشان حل‌وفصل کنند.

حماس از گروهی کوچک به یک ارتش تبدیل شده است

رویکرد اسرائیل در قبال حماس معضلات دشوار پیش روی اسرائیل و همچنین کوته‌نگری این رژیم را بازتاب می‌دهد. در هر نبرد، تشکیلات امنیتی اسرائیل اهداف محدودی را به منظور تقلیل زرادخانه حماس و برقراری آرامش کوتاه مدت دنبال می‌کند. پذیرش گزینه‌های دیگر نظیر نابودی یا ادغام حماس در تشکیلات خودگردان بسیار دشوارتر است. اسرائیل می‌داند که نابودی حماس ممکن است حتی به بی‌ثباتی بیشتر بینجامد یا یک خلأ قدرت به وجود بیاورد و گروه‌های افراطی‌تر نظیر جهاد اسلامی فلسطین این خلأ را پر کنند. در عین حال، آنها دوست ندارند گروه حماس که توسط آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است، در تشکیلات خودگردان ادغام شود. با وجود این، هر دور از نبرد و آتش‌بس متعاقب آن به نفع حماس و به ضرر تشکیلات خودگردان تمام می‌شود، چرا که رویکرد مسالمت‌آمیز تشکیلات خودگردان در قبال منازعه دستاوردی به همراه نداشته است. تداوم بخشیدن به این وضعیت و خشونت متعاقب چگونه به خواسته دیرین اسرائیل مبنی بر برقراری صلح کمک می‌کند؟

حماس از گروهی کوچک به یک ارتش تبدیل شده است

حماس به یک ارتش تبدیل شده است

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: نتانیاهو نتوانسته یک دورنمای بلندمدت برای اسرائیل ارائه دهد. او همواره به دنبال تحقق دستاوردهای سیاسی کوتاه مدت، توانمندسازی افراط‌گرایان دست راستی در اسرائیل، ضدیت با دموکرات‌ها در کنگره آمریکا و تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین بوده و به تأثیرات بلندمدت این اقدامات توجهی نداشته است. نتانیاهو شاید از مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی نشأت گرفته از تهدید پیش روی اسرائیل و تجربه خود در زمینه مقابله با این تهدیدات منفعت ببرد، اما چنین چیزی به ایمنی و امنیت اسرائیل لطمه می‌زند. استفاده حماس از پهپاد، زیردریایی، و تونل ثابت می‌کند که این سازمان طی یک دهه گذشته علیرغم محاصره به پیشرفت‌های بیشتری نایل آمده است. همانگونه که گیدون سعار رقیب نتانیاهو و از افراد جداشده از حزب لیکود متعلق به نخست‌وزیر در روزنامه یدیعوت آحارونت خاطرنشان ساخته است، حماس در دوران زمامداری نتانیاهو از یک گروه تروریستی به یک ارتش تبدیل شد.

حماس از گروهی کوچک به یک ارتش تبدیل شده است

انتقادات بین‌المللی به جنایات رژیم صهیونیستی

شورای آتلانتیک در پایان تصریح کرد: واقعیات میدانی کنونی به‌تدریج از احتمال دستیابی به توافق صلح می‌کاهند. انتقادات بین‌المللی و در برخی موارد، بیزاری و نفرت از اسرائیل اکنون به درون گفتمان غالب در آمریکا راه یافته پیدا کرده و طی دو هفته گذشته در کانون بسترهای جهانی رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته است. پیام‌ها فقط حول محور محکومیت اسرائیل نیستند و خواسته‌های پرسروصدا مبنی بر اجرای راهکار تشکیل یک کشور را نیز شامل می‌شوند، راهکاری که در واقعیت صرفاً به خشونت و بی‌ثباتی بیشتر و افول رؤیای صهیونیسم دامن می‌زند. این پرسش‌ها پاسخ ساده‌ای ندارند و توافق‌های بی‌باکانه در این راستا ضروری است. اما خودداری از دست‌وپنجه نرم کردن با حتی اساسی‌ترین چالش‌ها، آینده اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    3 0
    کشوری با حضور تمامی مردمی که دارای سابقه کهن زندگی در فلسطین دارند . مانند فلسطینیان آواره در دیگر کشورها و صاحب حق رای مانند مسیحیان و یهودیان قدیمی . استحقاق تصمیم بر تشکیل دولت و قانون اساسی جدید دارند . غیر از این راهی نیست . تصمیم جمعی و احترام به اکثریت آرا و در صمن به یکدیگر
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    گویا . شکست اسرائیل از مقاومت غزه . ناچارشان ساخته . از ارتش نام ببرند .که بزرگ است . هم سان پنداری .
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    البته اینم بگم دست اندیشکده مشرق درد نکنه ها. خداییش یه پاراگراف ترجمه میدونم چقدر وقت میبره. کارتون بیسته.
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    موتوا بغیظکم...!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس